goede akkoordenprogressie majeur idem mineur?

jdDD

Ouwe rot
Lid sinds
21 november 2018
Berichten
596
Hallo

In majeur zijn volgende progressies zeer goed:
- I V
- I IV
- I V vi IV

Kan dan gesteld worden dat ik mineur dezelde progressief even effectief zijn? Dat goed werkende progressies majeur en mineur overstijgt?


Bedankt!
 
Of wat zijn gelijkwaardig goed werkende progressies in mineur toonsoort?
 
volgens mij wel.
Zo een progressie kun je dan harmoniseren in welke toonladder dan ook.

Maar ja overstijgen zou ik niet zeggen.
Wellicht in pop het meest gebruikt.
Andere modes hebben een andere sound.

Hier zijn de dorian modes. Dus probeer het eens :)

iiiIIIIVvvi°VII
D#mE#mF#G#A#mB#dimC#
G#mA#mBC#D#mFdimF#
C#mD#mEF#G#mA#dimB
F#mG#mABC#mD#dimE
BmC#mDEF#mG#dimA
EmF#mGABmC#dimD
AmBmCDEmF#dimG
DmEmFGAmBdimC
GmAmBbCDmEdimF
CmDmEbFGmAdimBb
FmGmAbBbCmDdimEb
BbmCmDbEbFmGdimAb
EbmFmGbAbBbmCdimDb
AbmBbmCbDbEbmFdimGb
DbmEbmFbGbAbmBbdimCb
 
Zo werkt dat niet helemaal natuurlijk. Ik ben in harmonieleer helemaal niet goed thuis, maar een progressie in major “omzetten” naar minor gaat voor een ander effect zorgen, hoor. Zo is de 7 chord in C major een diminished chord (Bdim) en in de a minor is de Bdim natuurlijk de 2 chord (second scale degree). Dus deze progressie in major: I vii° vi V wordt in minor: i VII VI v. Dus in major ga je van een major chord naar een diminished chord en in een minor van een minor naar major chord. Dus dat geeft ongetwijfeld een ander effect. Dat komt omdat uw tonal centre op een andere plaats start natuurlijk. Maar een simpele I vi IV V omzetten zou idd wel voor een gelijkaardig effect moeten zorgen. Want dat wordt dan omgekeerd in minor: i VI iv v. Ik vermoed dat de relatie tonic - dominant in elke mode voor hethetzelfde effect zorgt.
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben er niet echt in thuis maar ik heb wel 'ns zo'n chord wheel gezien waarin je heel makkelijk kan zien welke akkoorden bij elkaar passen en dan zie je ook in welke keys het zowel voor minor als major klopt.
Hier gaat ie ook in op 1-4-5, 2-5-1 enz, misschien heb je er iets aan;

 
Laatst gewijzigd:
Ik vermoed dat TS vraagt of progressies (akkoordafstaanden hier) in majeur en in mineur even krachtig zijn. Niet dat ze hetzelfde gevoel opwekken. Dus als de jazzprogressie II-V-I in majeur sterk klinkt, is dat dan ook pakkend in mineur of klinkt dat als slappe poep. Niet dus. II-V-I is in mineur ook sterk, ook al wekt het een ander gevoel op.
 
Zo werkt dat niet helemaal natuurlijk. Ik ben in harmonieleer helemaal niet goed thuis, maar een progressie in major “omzetten” naar minor gaat voor een ander effect zorgen, hoor. Zo is de 7 chord in C major een diminished chord (Bdim) en in de a minor is de Bdim natuurlijk de 2 chord (second scale degree). Dus deze progressie in major: I vii° vi V wordt in minor: i VII VI v. Dus in major ga je van een major chord naar een diminished chord en in een minor van een minor naar major chord. Dus dat geeft ongetwijfeld een ander effect. Dat komt omdat uw tonal centre op een andere plaats start natuurlijk. Maar een simpele I vi IV V omzetten zou idd wel voor een gelijkaardig effect moeten zorgen. Want dat wordt dan omgekeerd in minor: i VI iv v. Ik vermoed dat de relatie tonic - dominant in elke mode voor hethetzelfde effect zorgt.
Ik ben ook niet zo muziek onderwezen.
Maar volgens mij werkt het wel omdat de functies van de akkoorden dus niet veranderen.
De 1 blijft home de tonic, de V de main dominant de iV de subdominant.



Probeer maar eens hier met die dorian akkoorden.
Dorian is nogal ruw kwa sound.


I V vi IV

D#m A#m B#dim G#

II V I
E#m G# D#m


Hoewel de II,V, I Phrygian Dominant Scale in wel een stuk smakelijker klinkt :)
Ik kan me ook voostellen dat in bepaalde ladders het gewoon neit lekekr klinkt.

Of mis ik iets?
 
Ik ben ook niet zo muziek onderwezen.
Maar volgens mij werkt het wel omdat de functies van de akkoorden dus niet veranderen.
De 1 blijft home de tonic, de V de main dominant de iV de subdominant.



Probeer maar eens hier met die dorian akkoorden.
Dorian is nogal ruw kwa sound.


I V vi IV

D#m A#m B#dim G#

II V I
E#m G# D#m


Hoewel de II,V, I Phrygian Dominant Scale in wel een stuk smakelijker klinkt :)
Ik kan me ook voostellen dat in bepaalde ladders het gewoon neit lekekr klinkt.

Of mis ik iets?
Idd, als je enkel met de relatie tonic, subdominant, dominant gaat werken, maakt het niet veel uit, denk ik. Zoals ik eerder al zei.

De reden waarom bv de Locrian mode weinig gebruikt wordt, is omdat je thuiskomt op een diminished chord. En daar is het dus niet echt gezellig vertoeven. Van een major of minor chord naar een diminished chord, is gewoon niet zo “mooi”. En ook niet zo “krachtig” zoals dat eerder werd aangehaald. Natuurlijk zijn er maar weinig plaatjes die diatonisch zijn. En dus in de praktijk is het net iets complexer :)

Je kan dus stellen dat je niet zomaar elke progressie kan omzetten naar een andere modus, en hetzelfde effect kan verwachten. De relatie tussen de 7 scale degrees zijn in de 7 verschillende modi gewoon niet altijd hetzelfde
 
Laatst gewijzigd:
Dit gaat nergens meer over. Dan is de “Locrian feel” weg. Dan ben je niet meer in een key bezig. Gebruik je gewoon twee akkoorden.
 
De melodie bepaald de "mode", niet de akkoorden.

Zo kan je ook hele dissonante akkoorden gebruiken met een majeur melodie.
Maar daar gaat dit topic toch niet over? De vraag die dit topic heeft gestart, is toch duidelijk? :-)

Als je 1 of 2 akkoorden gaat gebruiken, en de tonic achterwege laat, dan maakt het niet veel meer uit natuurlijk.
 
Het gaat hier over de onderlinge relatie tussen de scale degrees en welk effect zij hebben in de verschillende modes. Mbt akkoorden. En daarbij kan je stellen dat het effect verandert naargelang de mode.
 
Stel vanuit C:

I V naar mineur vind ik Cm - G wel krachtig (dominant 7, of een dim op de G)

I IV naar mineur, mss Cm - Fm6 kan je nog meer gipsy maken door ook een Cm6 te pakken. Maar zonder toevoegingen is Cm en F ook al goed

I V VI IV zou ik Cm G Eb (triton.) F van maken of Cm G Bb F

Met het aankleden en uitbreiden van de akkoorden (leidtonen), kan je echt heel veel progressies laten werken, en krachtig maken.
 
Ja idd, dus je kan een progressie als i - IV - v in alle modes gebruiken.
De akkoorden bepalen dan de 'scale'
Dus het klinkt en voelt allemaal anders.
 
Back
Top