Tone Boosters Lowtone

Ik keek net op de website van ToneBoosters. Ze hebben net een Bass Synthesizer gereleasd: Lowtone en dat voor (maar) €24!

IMG_0265.jpeg


Wat info van de website:

TB Lowtone is een innovatieve plug-in voor bassynthesizers met drie spanningsgestuurde oscillatoren met een grote verscheidenheid aan golfvormalgoritmen, continue pulsbreedtemodulatie (PWM), frequentiemodulatie (FM) en harde synchronisatie van de oscillator, aangevuld met een spanningsgestuurde ruis synthesizer, parametermodulatie een opnieuw ontworpen niet-lineair spanningsgestuurd filter.

TB Lowtone is 's werelds eerste bassynthesizer met loudness-domain harmonische synthese, waardoor diepere, meer consistente en productieklare basgeluiden worden gecreëerd in vergelijking met conventionele synthesizers die in het (lineaire) amplitudedomein werken.

TB Lowtone beschikt ook over een slimme randomizer die nieuwe patches genereert met een enkele klik, en die leert van de patches die je al hebt gemaakt om nieuwe, gepersonaliseerde patches te genereren!
 
Ik heb hem/haar/anders wat luchtigjes getest en vergeleken met basjes uit Diva en Diversion in oude tracks (maw ze vervangen door Lowtone met vergelijkbare bas) en vind hem inderdaad wat consistenter klinken, in het laag klinkt elke noot best wel overtuigend en mooi diep.
Wat ik al schreef, ik heb hem niet echt nodig maar ben er eigenlijk wel blij mee, inspirerend wel.
 
Zit er geen default template patch in? Zo heet de init patch in Flowtones
Nee, wel een optie om Default settings te laden, maar die is dicht gezet omdat die eerst gesaved moet worden. Ik vind dit wel echt een minpunt. Maar ok, ik zal er wel eentje saven die er dan het dichtst bij in de buurt komt en de parameters zoveel als mogelijk op 0 zetten. Er zitten trouwens wel een hoop verschillende skins in, en het is zowel verticaal en horizontaal resizable, dat zijn wel leuke details.
 
Naar aanleiding van dit draadje heb ik de man achter Tonebooster gevraagd of ik hem mag interviewen voor mijn podcast. Ik wist helemaal niet dat hij Nederlander is. Ik krijg net een enthousiaste mail terug en binnenkort prikken we een datum. Ik zal je opmerking voorleggen, Jason 😉
Wat leuk, ik wist dat ook niet. Bedankt alvast!
 
Naar aanleiding van dit draadje heb ik de man achter Tonebooster gevraagd of ik hem mag interviewen voor mijn podcast. Ik wist helemaal niet dat hij Nederlander is. Ik krijg net een enthousiaste mail terug en binnenkort prikken we een datum. Ik zal je opmerking voorleggen, Jason 😉


Jeroen Breebaart is de man achter ToneBoosters. Als je zijn LinkedIn profiel bekijkt of zijn publicaties, dan zie je direct dat hij een wetenschapper is die altijd met Audio bezig is geweest. Dat moet interessante vragen en antwoorden opleveren. Ik ben benieuwd naar je Podcast!
 
Vraagje voor degene die deze synth hebben: kan de delay ook sync ingesteld worden op BPM van je DAW, met subdivisies 1/4 en 1/8 dot etc.? Of is het alleen met milliseconden?

En hoe bevalt hij de gebruikers inmiddels?
zit geen sync knop op maar synced wel door middel van de length knop, die kan je instellen tussen 4 en 32, dot kan je niet kiezen maar als je length op 12 zet heb je dotted 8, ik gebruik vrijwel nooit de fx in de synths zelf, ik zet er liever goeie achter in de chains, tenzij het een synth is die echt een karakteristieke goeie fx heeft, zoals de reverb in spire of cloud in Novum. Verder is het best een leuke synth, vrij eenvoudig, je kan er vooral mooie punchy mid bass sounds mee maken, maar ik heb hem nog niet veel gebruikt, heb hem ook net pas.
 
zit geen sync knop op maar synced wel door middel van de length knop, die kan je instellen tussen 4 en 32, dot kan je niet kiezen maar als je length op 12 zet heb je dotted 8, ik gebruik vrijwel nooit de fx in de synths zelf, ik zet er liever goeie achter in de chains, tenzij het een synth is die echt een karakteristieke goeie fx heeft, zoals de reverb in spire of cloud in Novum. Verder is het best een leuke synth, vrij eenvoudig, je kan er vooral mooie punchy mid bass sounds mee maken, maar ik heb hem nog niet veel gebruikt, heb hem ook net pas.
OK Bedankt!
 
Ik heb hem even getest, het is een vrij simpele synth, maar toch wel redelijk wat osc types en filter types, inderdaad ook 24 pole, en ook een drive knop, de nadruk op bass ligt hem denk ik vooral in de punch knop, die vind ik persoonlijk wel handig, want een bass sound wordt al gauw wollig of verdwijnt snel in je mix, normaal gesproken gebruik ik daar een 2e layer voor of de noise osc in bijvoorbeeld serum. maar met de punch knop kan je dus een soort van hardere attack toevoegen. Verder heb je een zogeheten loudness-domain synthesis knopje, ik merk wel dat het wat extra boost geeft aan de bass. Al met al is het voor 25 euro zeker geen slechte aankoop, alleen dan wel jammer dat er geen init/default patch op zit, dat kan ik nooit begrijpen. Een Hive of Serum is natuurlijk wel wat uitgebreider en daar kan je ook prima snappy basjes in maken.

bedankt!
 
bedankt!
Ik heb vanochtend de podcast met ToneBoosters gemonteerd. Die zet ik later deze week online en daarin bespreekt hij o.a. deze synth uitgebreid. De aanleiding voor Lowtone is dat onze oren sterke volumeverschillen waarnemen bij basgeluiden. Speel je een basnoot bijvoorbeeld een octaaf hoger in een partij, dan valt zo'n noot soms weg in de mix. Dat kun je ondervangen met compressie of volume automation, maar dat kan dus ook rechtstreeks in een synth. Dat doet LowTone, aldus de maker.
 
Ik vind het toch wel een erg fijne synth. Alleen aan de Reverb kan ik maar niet wennen. Niet mijn geluid. Daarvoor gebruik ik Valhalla. Als ik al een reverb op de Bas (hoge deel) wil zetten.
 
Back
Top