Vintage prijzen aan het zakken.

Toon

Ursa Major
Lid sinds
24 augustus 2002
Berichten
2.225
Locatie
Geel
Het viel me gisteren op dat er 2 TR808's op reverb staan voor rond de 4390€, dit is toch een enorme daling in vergelijking met enkele jaren terug. Worden ook niet direct gekocht ... Het is precies weer dat iedereen er vanaf wil ... Wat denken jullie? ... is dit een tendens die zich gaat verder zetten naar alle vintage toestellen of enkel de meest gangbare. Het wat zeldzamere spul zal vast nog wel wat duurder blijven maar laten we eerlijk zijn, hetgeen er momenteel nieuw te verkrijgen is is ook niet niks ...
 
Mensen die 'vintage' prijzen voor synths (etc.) betalen maken nooit iets interessants.
Geen bron en ik laat me echt graag terecht wijzen.
 
Mijn muziek die ik maak met vintage prijs betaalde gear maak ik interessant voor mezelf, hoger ligt mijn doel niet, sorry @snitch :)
Zolang ik mijn Tr's minder heb betaald dan de prijzen op reverb ben ik happy, en zelfs als ze lager staan ben ik nog happy, dan is 't net zoals je nieuwe gear koopt, die zijn 2e hands ook minder waard.
Ik hoop dat de prijzen niet dalen: dan krijg ik plots namelijk een verse wishlist, namelijk. Jup 4, VP 330, OSCar, ...
 
Het gaat hier om 21 aanbiedingen, en één franse en één taliaans aanbiederr zijn lager geprijsd dan de rest: als je geld nodig hebt zet je je gear t goedkoopst, de vraag is vooral, als die 2 verkocht zijn, wat is dan de laagste prijs? En is die lage prijs geen scam? Als je morgen brood koopt bij de AH voor 1,5 euro gaan andere bakkers niet plots de maand erna brood voor 1,5 euro aanbieden, toch.
Wat ik vooral vreemd vind is dat een verse minimoog nu pakweg 6k kost en ze de vorige reissue nog proberen te slijten voor een pak meer. Ik kan me voorstellen dat de dealers die duur inkochten wel even slikken als er effectief 808 en 909's verkocht worden onder de 5k
op 2e hands staat al een poos een jup4 voor 4k te koop, is ook vreemd... De cr78 moet plots +3k gaan, ik probeerde m 2 jaar terug te verkopen voor 1650 euro en dat duurde erg lang, ocsidance wou m zelfs niet inkopen.

Als je zoekt: in frankrijk staan er 3 te koop voor minder dan 5k, zelfs 4k, 909 voor 5k
effe Frans leren heren
 
Verkocht op 20 april jl:

Screenshot 2023-06-24 at 06.47.43.png


Prijzen liggen daar dorgaans wel hoger vanwege de kosten voor eBay.

Dit soort prijzen worden gewoon nog gevraagd:

Screenshot 2023-06-24 at 06.53.47.png



Heb je er wel eentje in mint conditie :)
 
tja nu zijn er gewoon goede alternatieven voor 808's 909's, synths etc. Dan is er ook de inflatie en hebben mensen geld nodig.
Snap niet waarom zoveel voor een 808 neerleggen. toen het de enige optie was wellicht. Ik ben prima tevreden met mijn yocto 808. 350 euro + orig transistors voor de kit met metalen behuizing.

wat een onzin @snitch er zijn ook een hoop pro studio's die een hoop geld neerleggen voor classic gear.
 
Allemaal best logisch toch
- tijdens covid hadden mensen geld over door geen vakantie etc
- veel mensen kopen tijdens deprimerende periodes graag iets moois (=vaak duur) om zich beter te voelen
- knakenpoetsers zien de hoge reverb prijzen en durven nog 10 - 20% hogere prijzen te vragen (staat nu een juno 60 voor 4k op MP. Is nu bizar veel gezien de verkoopprijzen
- dat was weer voorbeeld voor de 'gewone verkoper' die ook te hoge prijzen vraagt
- het verkoopt allemaal niet behalve die enkele rijke artiets, studio of midlifecrisis synthesist die er dik voor kan betalen
- nu is de rek eruit en wordt de stijging van de afgelopen jaren gecorrigeerd naar een nornale stijging.

Ik zie dit niet als daling maar de hype en gekte die nu uit de vraagprijzen sijpelt (net als in de huizenmarkt), waardoor prijzen weer genormaliseerd worden.

Bewezen vintage gear zal nu eenmaal in prijs blijven stijgen. Het worden er qua aantal nooit meer en wslk wel minder en de vraag blijft groot of groeit zelfs.

Voor de gewone muzikanten zijn de clones en remakes prima spul en vaak is verschil amper te horen. Maar clones en remakes dragen alleen maar bij aan het groter maken van faam en reputatie van de og bakken.
 
Ik heb ook de indruk dat de prijzen met 10 a 20% gedaald zijn op dit moment, dat ten opzichte van midden corona tijd.
Als grote liefhebber van vintage spul volg ik de markt een beetje.
De koof tussen vraagprijzen en verkoopprijzen wordt steeds gekker ook heb ik de indruk.
 
Junky XL is ook niet gek hoor, die heeft grote studio sell out gedaan op Reverb.

Als liefhebber en dagelijks gebruiker denk ik dat ie de meerwaarde van al het mooie nieuwe spul, betere integratie en minder onderhoud heeft ingezien.

Wat ik voorbij heb zien komen op namm 2023 is ook bizar mooi allemaal.
 
Ik denk dat eventuele prijsdalingen van tijdelijke aard zullen zijn. Het zal steeds lastiger worden om vintage gear te kunnen vinden in goede conditie.
Vaak zijn ze 2e hands al gekocht voor een hoge prijs en zal er nog gedane reparatie - onderhoudskosten bijkomen.
Maar het is slechts mijn voorspelling die ik al sinds begin 2000 heb en die nog steeds uit komt.
Kocht in die tijd een TR-808 voor 1200 euro en dat vond men toen een hoge prijs
 
Laatst gewijzigd:
Het hangt er vanaf hoeveel mensen er nog zijn die zulke hoge bedragen willen betalen. Als die er op een gegeven moment niet zijn dan daalt de prijs. Ik heb het idee dat er steeds minder interesse is in vintage bij de doorsnee producers. Maar zolang mensen met een gevulde portemenee het er voor over hebben blijven de prijzen hoog. Of ze hoger worden dan nu hangt er vooral vanaf hoever die mensen willen gaan die het geld ervoor wel hebben.
 
Het is simpelweg vraag een aanbod.
Ik denk dat het eerder een kwestie van jaren dan van tientallen jaren zal zijn voordat de vraagprijs van een TR-808 op eBay boven de tienduizend euro komt.
Laten we deze topic over vijf jaar nog eens bezoeken.
 
Van mij mogen de prijzen flink zakken, er zijn nog wel een paar oudjes die ik wil.

Wat ik heb beschouw ik als geld-waardeloos, ik verkoop ze toch niet. Ze zijn er om muziek te maken en synths zijn hobbybuget, geen investering.
 
  • Duimpje
Duimpjes: PWM
Het is simpelweg vraag een aanbod.
Ik denk dat het eerder een kwestie van jaren dan van tientallen jaren zal zijn voordat de vraagprijs van een TR-808 op eBay boven de tienduizend euro komt.
Laten we deze topic over vijf jaar nog eens bezoeken.
Zo simpel is het niet. Er kan veel vraag zijn naar iets tegen een bepaalde prijs, maar niet meer.

Als 100 mensen iets willen kopen voor 500 euro en er zijn maar 50 dingen van dat iets dan zal de prijs iets stijgen, maar dat wil niet zeggen dat er geen plafond aan zit. Het kan zijn dat de gemiddelde verkoopprijs 550 euro wordt simpelweg omdat niemand meer dan dat wil betalen, ook al is er dus vraag.

Het aantal mensen dat voor een bepaalde prijs iets wil kopen en het aantal mensen dat iets wil verkopen voor een bepaalde prijs dat bepaalt de uiteindelijke prijs.
 
Ik denk niet dat het een simpel vraag en aanbod is. Ik vermoed dat mensen met geld dingen opkopen als business
 
Met mensen bedoel ik ook bedrijfjes die in de muziek wereld vertoeven.
 
Dat is ook vraag, het maakt niet uit met welke intenties iets gekocht of verkocht wordt.

Maar een prijs wordt bepaald door meer dan alleen vraag en aanbod, in traders termen gesproken zou je een orderbook kunnen zien als goed voorbeeld, hier kan je zien hoeveel vraag en aanbod er is aan welke prijs, de combinatie van deze 3 variabelen bepaalt de actuele prijs.

Maar speelt meer, verwacht men dat de prijs gaat stijgen dan kan men als men winst wil maken of niet te veel te willen betalen kopen, of als men verwacht dat de prijs gaat dalen of niet te veel willen verliezen verkopen.
 
Ik snap je boekhoudkundige analyse maar er zijn emotionele kopers/verkopers en rationele kopers/verkopers. Overal wordt buisiness in gezien door geldgedreven types.

Kijk naar praktijkvoorbeelden zoals Syntaur | Keyboard Repair Parts and Accessories

Begonnen als reparatie bedrijfje maar daar zijn ze nu te druk voor en doen nu voornamelijk handel
 
Emoties kunnen voor uitschieters zorgen zowel omhoog als omlaag, maar dat zijn uitzonderingen (laag handelsvolume) die de gemiddelde verkoopprijs niet veel zullen beinvloeden.

Als een bepaalde prijs interessant is voor kopers en verkopers loopt het handelsvolume op, totdat er op dat prijspunt geen vraag of aanbod meer is daarna zakt of stijgt de prijs.
 
Back
Top