Tasty Chips GR-MEGA

Er is al de GR-1, maar nu is er de stereo en uitgebreide versie van deze nederlandse synth fabrikant. En die krijgt hier niet zo veel aandacht, onterecht imo.
Het beestje heet de GR-MEGA, in het zwart zal die er echt heel mooi uit gaan zien.

1686897808022.png


GR-MEGA and Integral specs – Tasty Chips Electronics

Nu het belangrijkste, hoe klinkt het?





Imo, vet.
 
Last edited by a moderator:
wellicht is dit ook interessant voor granular liefhebbers..

 
Betreft granulair met high end gehalte, dan is er het Kyma systeem!
Zelf gebruik ik Kyma 6 met Capybara 320 hardware 28 dsp's en 8x I/O plus Motormix controller en Wacom pen tablet.
Wauw! De Capybara 320 anno 1998, Kuma 6 anno 1998, Motormix controller anno 2004, Wacom Pen Tablet anno 2003. Met de andere randapparatuur die je nodig hebt reken dan maar een goed stuk over de 6000€ zonder de haken continuum dan, want dat is volgens Kyma de perfect match vandaag de dag, dus +/- 12000€ om wat digitale klanken te creëren. Is een prijs als deze te verantwoorden om Granular sounds te maken? Ik vind van niet. In ieder geval voor de mensen die hier interesse in hebben er een staan een paar Capybara's op 2dehands, reverb en marktplaats voor 1/3 van de prijs voor een 25 jaar oud toestel. Ik begin er in ieder geval niet aan. Maar ik vind het persoonlijk prachtig dat er mensen zijn die zo diep in digitaal sound design willen gaan tot dat ze uiteindelijk Merry Christmas kunnen schrijven in de geintegreerde sound spectrum analyzer van Kyma. Kyma is na 33 jaar nog steeds alive en kicking en kan al bijna gelijkgesteld worden met wat Buchla is voor analoge sound dat is Kyma voor digitale sound. Voor mij is het persoonlijk een brug te ver maar het is om U tegen te zeggen.
 
Wauw! De Capybara 320 anno 1998, Kuma 6 anno 1998, Motormix controller anno 2004, Wacom Pen Tablet anno 2003. Met de andere randapparatuur die je nodig hebt reken dan maar een goed stuk over de 6000€ zonder de haken continuum dan, want dat is volgens Kyma de perfect match vandaag de dag, dus +/- 12000€ om wat digitale klanken te creëren. Is een prijs als deze te verantwoorden om Granular sounds te maken? Ik vind van niet. In ieder geval voor de mensen die hier interesse in hebben er een staan een paar Capybara's op 2dehands, reverb en marktplaats voor 1/3 van de prijs voor een 25 jaar oud toestel. Ik begin er in ieder geval niet aan. Maar ik vind het persoonlijk prachtig dat er mensen zijn die zo diep in digitaal sound design willen gaan tot dat ze uiteindelijk Merry Christmas kunnen schrijven in de geintegreerde sound spectrum analyzer van Kyma. Kyma is na 33 jaar nog steeds alive en kicking en kan al bijna gelijkgesteld worden met wat Buchla is voor analoge sound dat is Kyma voor digitale sound. Voor mij is het persoonlijk een brug te ver maar het is om U tegen te zeggen.
Er is geen betere equivalent van Kyma, dus als je het ervoor over hebt ;)
 
Ik heb de GR-1, was meteen verkocht, ik vind het eigenlijk jammer dat Tasty Chips niet de kinderziektes in de GR-1 oplost, nu dus alle verbeteringen in een nieuwe unit doorvoert. Ik schrok echt van de hoge prijs, want 850 euro voor een grannular synth is al aan de hoge prijs, een nieuw model uitbrengen met een ééntje ervoor, out-of-my-league.

Ik heb weinig ervaring met de complexiteit van zo'n complex product ontwikkelen. Toch baal ik dat er geen basic sample trimming opties in zitten, terwijl andere producten dat wel kunnen. Hoezo kunnen ze dit niet met een firmware oplossen?

Mijn audio interface werkte niet goed met de GR-1, speciaal een dedicated sampler gekocht om te laten werken met de Gr-1 de SP-404mkII en ook die werkt niet goed met de GR-1.
Ook een matige reactie van Tasty Chips zelf "ah we halen deze audio-interface van onze lijst" :erm:

Ik wil hem nog niet weg doen. Ik moet mijzelf dwingen om binnen de kaders van de GR-1 te werken, en ik heb er te weinig uren mee gedraaid. Visuele weergave is echt fantastisch, en dat het mono is vind ik geen ramp, het gaat toch door mijn Oto Bim, of DBA Rooms.

Maar Tasty Chips, blijf a.u.b. werken aan de GR-1 want deze is echt nog verre van perfect!
 
Er is geen betere equivalent van Kyma, dus als je het ervoor over hebt ;)
De huidige versies van Super Collider en Max MSP/Gen/RNBO laten Kyma echt ver achter zich. Veel hogere kwaliteit, mogelijkheden en flexibiliteit. Alleen hogere learning curve.

GR-Mega lijkt me overigens wel een gaaf instrument. Ik houd erg van een dedicated interface.
 
De huidige versies van Super Collider en Max MSP/Gen/RNBO laten Kyma echt ver achter zich. Veel hogere kwaliteit, mogelijkheden en flexibiliteit. Alleen hogere learning curve.

GR-Mega lijkt me overigens wel een gaaf instrument. Ik houd erg van een dedicated interface.
Ik gebruik zowel Kyma als Max MSP en voor mij is het no brainer welke beter aansluit bij m'n ideeën ;) Heb jij ook een Kyma systeem?
 
Niet meer. Sinds ze alleen een DSP doos maken ben ik afgehaakt. Heb tijdens mijn studie ook met het oude Capybara 320 systeem gewerkt. Het is voor sommige gebruikers laagdrempeliger en eenvoudiger te gebruiken maar als je een beetje kunt programmeren is SC en Max vele malen fijner. En nu Max nu ook RNBO heeft is het helemaal smullen wbt integreren.
 
Ik vind het serieus een gaaf dingetje om te zien, en ook als ik lees wat ie kan.
Maar de prijs is wel erg hoog. voor die bedragen wacht ik sowieso wel eerst reviews af.
Al helemaal omdat niet alle GR-1 eigenaars die zich in dit topic hebben gemeld onverdeeld positief waren.
en dan nog... is het wel heel veel geld om iets te doen waarvoor ik de spullen al in huis heb (kan al op Waldorf Quantum, en op de PC heb ik Granulator en Quanta2).
Het is dan echt puur om eens met een compact device (wat de quantum en mijn PC neit zijn), standalone te experimenteren met granular. (apparaat op schoot, chill onderuit op de bank).

En mocht ons dus het nieuws ons binnenkort bereiken dat de functionaliteit van Granulator III op de push 3 standalone uitgebreid word (samples laden in standalone mode),
dan word mijn granular GAS ook al heel wat minder omdat ik dan ook "granular op schoot" kan doen met een ander veel te duur apparaat wat ik nu al in huis heb :dubbel:.

kortom... impuls zegt " ik wil hem"
verstand zegt "onzin aankoop"
 
Denk niet dat je een vst'tje gaat vinden die de Moog One gaat vervangen.
 
Back
Top