Akkoordenschema waar veel hits op gebaseerd zijn.

Rachid

Ouwe rot
Lid sinds
14 juli 2015
Berichten
511
Locatie
Planet Earth
Er schijnt een 'golden' akkoordenschema te zijn waar veel hits op gebaseerd zijn. Weet iemand toevallig welke akkoorden dat zijn?
 
ChatGPT beweert:

Het idee van een "gouden set van akkoorden" in hitmuziek is geen duidelijk of wetenschappelijk vastgesteld concept. Er zijn bepaalde akkoordprogressies die vaak worden gebruikt in populaire muziek, maar er is geen objectieve maatstaf voor hun effectiviteit of "gouden" kwaliteit.

Dat gezegd hebbende, zijn er enkele akkoordprogressies die vaak worden gebruikt in hitnummers. Bijvoorbeeld de I-V-vi-IV-progressie (ook wel bekend als de "vier-akkoorden-progressie") is een eenvoudige en catchy reeks akkoorden die in veel populaire nummers is gebruikt, zoals "Let It Be" van The Beatles en "Someone Like You" van Adele. Een andere veel voorkomende progressie is de I-IV-V-progressie, die vaak wordt gebruikt in blues- en rockmuziek.
 
ChatGPT beweert:

Het idee van een "gouden set van akkoorden" in hitmuziek is geen duidelijk of wetenschappelijk vastgesteld concept. Er zijn bepaalde akkoordprogressies die vaak worden gebruikt in populaire muziek, maar er is geen objectieve maatstaf voor hun effectiviteit of "gouden" kwaliteit.

Dat gezegd hebbende, zijn er enkele akkoordprogressies die vaak worden gebruikt in hitnummers. Bijvoorbeeld de I-V-vi-IV-progressie (ook wel bekend als de "vier-akkoorden-progressie") is een eenvoudige en catchy reeks akkoorden die in veel populaire nummers is gebruikt, zoals "Let It Be" van The Beatles en "Someone Like You" van Adele. Een andere veel voorkomende progressie is de I-IV-V-progressie, die vaak wordt gebruikt in blues- en rockmuziek.
Snap niets van de progressie termen. Volgens Google is I-V-vi-IV: G-D-Em-C?
G staat voor toetsen G, B, D.
D staat voor toetsen D, F#, A.
Em staat voor toetsen E, G, B.
C staat voor toetsen C, E, G.
 
Laatst gewijzigd:
Akkoordenprogressies worden meestal opgeschreven met nummers zodat je ze in iedere toonsoort kan gebruiken. I-V-vi-IV is het eerste akkoord, het vijfde akkoord, het zesde en het vierde. Hoofdletters zijn majeur, kleine letters een mineur akkoord.
Dus jouw voorbeeld klopt inderdaad in de G majeur toonsoort. In C is het C-G-Am-F, enz.
Niet al die hits gebruiken dezelfde akkoorden, want ze staan vaak in andere toonsoorten. Ze gebruiken wel dezelfde akkoordenprogressie. Dus als je ze transponeert, ze in die youtube filmpjes doen, zijn ze wel hetzelfde.
 
Wat @4-Tek zegt.

Bekijk akkoorden niet als afzonderlijke of random combinaties. Vooraleer je progressies toepast kan je best het concept van toonaard en de structuur van toonladders begrijpen.

do re mi fa sol la si [do] ... = 1 2 3 4 5 6 7 [1-8] [2-9] ...
Een akkoord is een opstapeling van tertsen dwz dat je in de praktijk telkens een noot overslaat. Het 1 akkoord bestaat dan uit 1-3-5, het 5 akkoord uit 5-7-2 .. enz
De '1-do' hoeft niet noodzakelijk de 'C' op je klavier te zijn, ze kan op elke toets beginnen. Dit voorbeeld is in majeur met enkel witte toetsen maar kan evengoed mineur of een andere modus wezen.

  • 5, 2 of 7 lossen op naar 1
  • 4 lost op naar 3
  • 6 lost op naar 5
(=> Zowel de akkoorden als de enkele noten)

Dat betekent niet dat je altijd moet oplossen. Je kan ook spanning opbouwen.
Het schema uit het filmpje is een 1 - 6 - 4 - 5 progressie. In akkoorden zou dat zijn: (1,3,5) - (6,1,3) - (4,6,1) - (5,7,2)
Merk op:
  • dat bij 1 - 6 - 4 telkens maar één noot verandert. (dwz een beetje spanning opbouwen).
  • akkoorden 4 - 5 hebben geen gemeenschappelijke noten (ze bouwen dus nog meer spanning op).
  • akkoord 5 lost uiteindelijk terug op naar de 1 (volgens de regels)
  • in de eerste drie akkoorden is telkens een 1 aanwezig
1 = thuiskomen
 
Laatst gewijzigd:
Leuk, kende 'm al. Zouden dat de akkoorden zijn?
I had deze auditie vroeger al gezien, vond het toen al een dikke steek naar de commerciele muziekmaatschappijen/producers :) positief bedoelt e ;-) top!
 
Laatst gewijzigd:
Wat @4-Tek zegt.

Bekijk akkoorden niet als afzonderlijke of random combinaties. Vooraleer je progressies toepast kan je best het concept van toonaard en de structuur van toonladders begrijpen.

do re mi fa sol la si [do] ... = 1 2 3 4 5 6 7 [1-8] [2-9] ...
Een akkoord is een opstapeling van tertsen dwz dat je in de praktijk telkens een noot overslaat. Het 1 akkoord bestaat dan uit 1-3-5, het 5 akkoord uit 5-7-2 .. enz
De '1-do' hoeft niet noodzakelijk de 'C' op je klavier te zijn, ze kan op elke toets beginnen. Dit voorbeeld is in majeur met enkel witte toetsen maar kan evengoed mineur of een andere modus wezen.

  • 5, 2 of 7 lossen op naar 1
  • 4 lost op naar 3
  • 6 lost op naar 5
(=> Zowel de akkoorden als de enkele noten)

Dat betekent niet dat je altijd moet oplossen. Je kan ook spanning opbouwen.
Het schema uit het filmpje is een 1 - 6 - 4 - 5 progressie. In akkoorden zou dat zijn: (1,3,5) - (6,1,3) - (4,6,1) - (5,7,2)
Merk op:
  • dat bij 1 - 6 - 4 telkens maar één noot verandert. (dwz een beetje spanning opbouwen).
  • akkoorden 4 - 5 hebben geen gemeenschappelijke noten (ze bouwen dus nog meer spanning op).
  • akkoord 5 lost uiteindelijk terug op naar de 1 (volgens de regels)
  • in de eerste drie akkoorden is telkens een 1 aanwezig
1 = thuiskomen
Ik kende alle theorie hierachter al wel, maar de manier waarop je t uitlegt was voor mij toch een eye-opener; met name de manier waarop je de 1-6-4-5 progressie uitlegt en laat zien dat er steeds maar 1 noot verandert en hoe die allemaal langzaam spanning opbouwen tot 3 noten die allemaal richting de 1 willen oplossen.
 
Mogelijks heb ik me vergist en is de progressie uit het filmpje toch een 1-5-6-4. Het zijn in ieder geval schema's die allebij werken.
Nu de regels van spanning en oplossing duidelijk zijn kan men zelf uitschrijven welke akkoorden de 1564 heeft en uitvissen welke spanning en oplossingen gemaakt worden. Da's de beste manier om inzicht te krijgen in je oren.
Have fun :)
 
Wat @4-Tek zegt.

Bekijk akkoorden niet als afzonderlijke of random combinaties. Vooraleer je progressies toepast kan je best het concept van toonaard en de structuur van toonladders begrijpen.

do re mi fa sol la si [do] ... = 1 2 3 4 5 6 7 [1-8] [2-9] ...
Een akkoord is een opstapeling van tertsen dwz dat je in de praktijk telkens een noot overslaat. Het 1 akkoord bestaat dan uit 1-3-5, het 5 akkoord uit 5-7-2 .. enz
De '1-do' hoeft niet noodzakelijk de 'C' op je klavier te zijn, ze kan op elke toets beginnen. Dit voorbeeld is in majeur met enkel witte toetsen maar kan evengoed mineur of een andere modus wezen.

  • 5, 2 of 7 lossen op naar 1
  • 4 lost op naar 3
  • 6 lost op naar 5
(=> Zowel de akkoorden als de enkele noten)

Dat betekent niet dat je altijd moet oplossen. Je kan ook spanning opbouwen.
Het schema uit het filmpje is een 1 - 6 - 4 - 5 progressie. In akkoorden zou dat zijn: (1,3,5) - (6,1,3) - (4,6,1) - (5,7,2)
Merk op:
  • dat bij 1 - 6 - 4 telkens maar één noot verandert. (dwz een beetje spanning opbouwen).
  • akkoorden 4 - 5 hebben geen gemeenschappelijke noten (ze bouwen dus nog meer spanning op).
  • akkoord 5 lost uiteindelijk terug op naar de 1 (volgens de regels)
  • in de eerste drie akkoorden is telkens een 1 aanwezig
1 = thuiskomen
Dank voor het uiitleggen! Weet trouwens wel wat akkoorden ziijn :-) Begreep die romeinse letters alleen niet.

P.S. Ben ook niet van de theorieen en kan geen noten lezen. Speel gewoon op gehoor. Maar in dit geval was het wel handig.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top