Rachid
Ouwe rot
Er schijnt een 'golden' akkoordenschema te zijn waar veel hits op gebaseerd zijn. Weet iemand toevallig welke akkoorden dat zijn?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik moet gelijk hier aan denken:
Snap niets van de progressie termen. Volgens Google is I-V-vi-IV: G-D-Em-C?ChatGPT beweert:
Het idee van een "gouden set van akkoorden" in hitmuziek is geen duidelijk of wetenschappelijk vastgesteld concept. Er zijn bepaalde akkoordprogressies die vaak worden gebruikt in populaire muziek, maar er is geen objectieve maatstaf voor hun effectiviteit of "gouden" kwaliteit.
Dat gezegd hebbende, zijn er enkele akkoordprogressies die vaak worden gebruikt in hitnummers. Bijvoorbeeld de I-V-vi-IV-progressie (ook wel bekend als de "vier-akkoorden-progressie") is een eenvoudige en catchy reeks akkoorden die in veel populaire nummers is gebruikt, zoals "Let It Be" van The Beatles en "Someone Like You" van Adele. Een andere veel voorkomende progressie is de I-IV-V-progressie, die vaak wordt gebruikt in blues- en rockmuziek.
I had deze auditie vroeger al gezien, vond het toen al een dikke steek naar de commerciele muziekmaatschappijen/producers positief bedoelt e ;-) top!Leuk, kende 'm al. Zouden dat de akkoorden zijn?
Ik ken deze auditie ook ook, vond het toen al een dikke steek naar de commerciele muziekmaatschappijen/producers positief bedoelt e ;-)
Ik kende alle theorie hierachter al wel, maar de manier waarop je t uitlegt was voor mij toch een eye-opener; met name de manier waarop je de 1-6-4-5 progressie uitlegt en laat zien dat er steeds maar 1 noot verandert en hoe die allemaal langzaam spanning opbouwen tot 3 noten die allemaal richting de 1 willen oplossen.Wat @4-Tek zegt.
Bekijk akkoorden niet als afzonderlijke of random combinaties. Vooraleer je progressies toepast kan je best het concept van toonaard en de structuur van toonladders begrijpen.
do re mi fa sol la si [do] ... = 1 2 3 4 5 6 7 [1-8] [2-9] ...
Een akkoord is een opstapeling van tertsen dwz dat je in de praktijk telkens een noot overslaat. Het 1 akkoord bestaat dan uit 1-3-5, het 5 akkoord uit 5-7-2 .. enz
De '1-do' hoeft niet noodzakelijk de 'C' op je klavier te zijn, ze kan op elke toets beginnen. Dit voorbeeld is in majeur met enkel witte toetsen maar kan evengoed mineur of een andere modus wezen.
(=> Zowel de akkoorden als de enkele noten)
- 5, 2 of 7 lossen op naar 1
- 4 lost op naar 3
- 6 lost op naar 5
Dat betekent niet dat je altijd moet oplossen. Je kan ook spanning opbouwen.
Het schema uit het filmpje is een 1 - 6 - 4 - 5 progressie. In akkoorden zou dat zijn: (1,3,5) - (6,1,3) - (4,6,1) - (5,7,2)
Merk op:
1 = thuiskomen
- dat bij 1 - 6 - 4 telkens maar één noot verandert. (dwz een beetje spanning opbouwen).
- akkoorden 4 - 5 hebben geen gemeenschappelijke noten (ze bouwen dus nog meer spanning op).
- akkoord 5 lost uiteindelijk terug op naar de 1 (volgens de regels)
- in de eerste drie akkoorden is telkens een 1 aanwezig
Dank voor het uiitleggen! Weet trouwens wel wat akkoorden ziijn :-) Begreep die romeinse letters alleen niet.Wat @4-Tek zegt.
Bekijk akkoorden niet als afzonderlijke of random combinaties. Vooraleer je progressies toepast kan je best het concept van toonaard en de structuur van toonladders begrijpen.
do re mi fa sol la si [do] ... = 1 2 3 4 5 6 7 [1-8] [2-9] ...
Een akkoord is een opstapeling van tertsen dwz dat je in de praktijk telkens een noot overslaat. Het 1 akkoord bestaat dan uit 1-3-5, het 5 akkoord uit 5-7-2 .. enz
De '1-do' hoeft niet noodzakelijk de 'C' op je klavier te zijn, ze kan op elke toets beginnen. Dit voorbeeld is in majeur met enkel witte toetsen maar kan evengoed mineur of een andere modus wezen.
(=> Zowel de akkoorden als de enkele noten)
- 5, 2 of 7 lossen op naar 1
- 4 lost op naar 3
- 6 lost op naar 5
Dat betekent niet dat je altijd moet oplossen. Je kan ook spanning opbouwen.
Het schema uit het filmpje is een 1 - 6 - 4 - 5 progressie. In akkoorden zou dat zijn: (1,3,5) - (6,1,3) - (4,6,1) - (5,7,2)
Merk op:
1 = thuiskomen
- dat bij 1 - 6 - 4 telkens maar één noot verandert. (dwz een beetje spanning opbouwen).
- akkoorden 4 - 5 hebben geen gemeenschappelijke noten (ze bouwen dus nog meer spanning op).
- akkoord 5 lost uiteindelijk terug op naar de 1 (volgens de regels)
- in de eerste drie akkoorden is telkens een 1 aanwezig