Kent iemand distrokid?

"het probleem" is dat ze ook niet opvallen of serieus genomen worden als ze _wel_ op de meeste gebruikte platforms staan ;) maar wel met veeel meer zijn dan de orginelen die ze schaamteloos copy/pasten... en zo veeeeel plek innemen.
Klinkt voor mij nu meer als jouw probleem dan die van desbetreffende muzikant zelf ;)

Plek zat en wat niet is kan nog komen! Met niks ondernemen kom je ook niet verder. Je moet fouten maken om te leren toch!
 
Ik wil heel graag mijn eigen muziek kunnen beluisteren, alsof het muziek is die ik normaal zou kunnen opzetten - dus op het platform, waar ik zelf als consument het meeste gebruik van maak. Da's eigenlijk mijn primaire reden om op Spotify te releasen.

Muziek luisteren op SC of BC vind ik geen fijne ervaring, dus daarop posten voelt dan wat krom. Maar pak die kanalen dan alsnog wel mee, voor wat extra aandacht.

Beetje een spanningsveld tussen muziek willen delen en er zelf naar willen luisteren.

Merk dat ik wel een endorfine-kickje krijg bij elke play, like en follow - en misschien moet ik daar ook wat meer werk van gaan maken.

Maar op Spotify voor jezelf releasen kan ook een reden zijn.

Wel eens met @Eclectic dat daardoor meer "amateur-ruis" onstaat in de gehele muziek-pool..
 
Laatst gewijzigd:
Natuurlijk is het een hellend vlak, maar de cijfers spreken voor zich. En het is natuurlijk ook een cynisch onderwerp, Pietje van sportclub “ons goaltje” die in een Europa League wil meespelen. Een beetje zelfbewustzijn is dan wel handig. Dit zijn mensen die (weten dat ze) afgewezen zijn door labels maar toch willens en wetens hun spul aan de man willen brengen. Maken ze genre playlistjes op spotify en prakken ze hun eigen tracks er tussen en krijgen ze per ongeluk toch nog 1 of 2 plays. Echt niemand zit er op te wachten en dan moet het nog gratis ook nog :D
 
Natuurlijk is het een hellend vlak, maar de cijfers spreken voor zich. En het is natuurlijk ook een cynisch onderwerp, Pietje van sportclub “ons goaltje” die in een Europa League wil meespelen. Een beetje zelfbewustzijn is dan wel handig. Dit zijn mensen die (weten dat ze) afgewezen zijn door labels maar toch willens en wetens hun spul aan de man willen brengen. Maken ze genre playlistjes op spotify en prakken ze hun eigen tracks er tussen en krijgen ze per ongeluk toch nog 1 of 2 plays. Echt niemand zit er op te wachten en dan moet het nog gratis ook nog :D
Hier heb je wel gelijk in natuurlijk. Maar dat zijn in mijn ogen meer rotte appels. Niet elke artiest is zo, zeker niet als ze zichzelf serieus nemen..

Er mag ook best een drempel zijn qua kosten, alleen zijn die nu wel erg gortig voor mijn gevoel. 19,99 jaarlijks om te uploaden en erop te houden. Content ID nog eens 4,95 per single erbij en dan 20% inleveren. Buma/stemra er nog bij..

Dan moet je maandelijks bij wijze van al 10000 plays of meer hebben wil je enigszins quitte spelen. Terwijl in mijn ogen dat toch al vrij succesvol is als artiest zijnde
 
Ik vraag me dan af: waarom willen mensen dan persé op Beatport, traxsource, Spotify of Apple Music of JUNO?
Je kan het dan toch ook gewoon op SoundCloud (Pro) of BandCamp neerzetten?
het komt voor mij (cynisch als ik ben) dan toch écht over als een ongegeneerde zelfbevlekking/humble bragging (lekker casual doen over je nieuwe “release” op Beatport)
 
Ik vraag me dan af: waarom willen mensen dan persé op Beatport, traxsource, Spotify of Apple Music of JUNO?
Je kan het dan toch ook gewoon op SoundCloud (Pro) of BandCamp neerzetten?
het komt voor mij (cynisch als ik ben) dan toch écht over als een ongegeneerde zelfbevlekking/humble bragging (lekker casual doen over je nieuwe “release” op Beatport)


Je mag toch gewoon trots zijn op je werk en de tijd en moeite die je hier in hebt gestopt? Ongeacht welk niveau.

Misschien straalt een Spotify/beatport (of wat dan ook) release voor jou meer professionaliteit uit dan soundcloud of bandcamp. Of vindt je het gewoon tof om het daarop te hebben staan zoals Stoter ook aangeeft. Hetzelfde als muziek releasen op tape of vinyl oid.

Muziek maken als artiest op zich is al zelfbevlekking. Tenzij je puur voor het geld gaat..
 
tja, 't is toch wat je zelf gebruikt als streamer ??
Ik gebruik alleen Tidal, en 't was erg cool en gemakkelk om mijn eigen tracks daar ook effe op te hebben staan,

Nu, wat mijn mixea prob betreft,, ik mag zelf de mix al niet beginnen pushen, want dan is dat dubbel gepusht, om het zo te zeggen,

Mixea moet z'n werk ook doen,
Z'n learn algoritme vd source heeft mss nog 'n beperkingen ivm het nagestreefde resultaat

tja, k zou nog 960 tracks door mixea willen laten gaan,, jammer dat ik nog geen simpele ftp upload en download kan doen, of zou dat wel kunnen ??
 
Je mag toch gewoon trots zijn op je werk en de tijd en moeite die je hier in hebt gestopt? Ongeacht welk niveau.

Misschien straalt een Spotify/beatport (of wat dan ook) release voor jou meer professionaliteit uit dan soundcloud of bandcamp. Of vindt je het gewoon tof om het daarop te hebben staan zoals Stoter ook aangeeft. Hetzelfde als muziek releasen op tape of vinyl oid.

Muziek maken als artiest op zich is al zelfbevlekking. Tenzij je puur voor het geld gaat..
Eens hoor, ieder moet gewoon doen waar hij/zij zich fijn bij voelt. Voor mij als Spotify klant verwacht ik wel gewoon kwaliteit, stond je vroeger al niet in de platenbak, dan hoor je nu ook niet op Spotify, IMHO natuurlijk :D
 
"het probleem" is dat ze ook niet opvallen of serieus genomen worden als ze _wel_ op de meeste gebruikte platforms staan ;) maar wel met veeel meer zijn dan de orginelen die ze schaamteloos copy/pasten... en zo veeeeel plek innemen.
Dit dus…
 
Laten we blij zijn dat er geen Cultuurkamer meer is die bepaalt welke muziek waardig is en welke niet.

Maar die is er wel. En die zal er altijd zijn. Alleen zijn dat tegenwoordig de algoritmes van de online platforms die bepalen wat onder de meeste ogen (en in dit geval oren) wordt gebracht.

En voor grotere labels (Spinning bijv) zijn er altijd de ‘tastemakers’ van het label die bepalen wat er doorkomt.
 
Ik vraag me dan af: waarom willen mensen dan persé op Beatport, traxsource, Spotify of Apple Music of JUNO?
Je kan het dan toch ook gewoon op SoundCloud (Pro) of BandCamp neerzetten?
het komt voor mij (cynisch als ik ben) dan toch écht over als een ongegeneerde zelfbevlekking/humble bragging (lekker casual doen over je nieuwe “release” op Beatport)
Ik zag recent n video waar men ging kijken op welk platform je de meeste luisteraars wint. Dat bleek vreselijk voor SC en Spotify, bandcamp was hier echt winnaar. YT was ook nog redelijk.
Zelf haal ik met mijn voetbalgoaltje gek genoeg wel t meest resultaat op SC en YT. Maar ik denk dat het helpt als je mensen (lees: echte muzikanten met succes) kent die plays hebben en je muziek liken, dan komt je nummer mee in hun like list en krijg je zo plays. Was dat mijn doel? Echt niet. Is het grappig? Ja hoor.
Distrokid mept je track op al die grote platformen, om daarmee uit te pakken maakt enkel indruk op mensen die niet weten hoe t werkt, toch.

Als je wil experimenteren met je track net n letter anders schrijven dan die van n grote hit, krijg je ook plays btw. Maar mijn titel was ouder/ éérst haha
 
Maar die is er wel. En die zal er altijd zijn. Alleen zijn dat tegenwoordig de algoritmes van de online platforms die bepalen wat onder de meeste ogen (en in dit geval oren) wordt gebracht.

En voor grotere labels (Spinning bijv) zijn er altijd de ‘tastemakers’ van het label die bepalen wat er doorkomt.
Doet me denken aan platenwinkels die nieuwe releases voor de grote DJ's apart staken in n plastic zak zodat klantje x en y m niet konden kopen.
Je hebt allerhande soorten manipulatie... en in n platenbak zitten hoeft echt geen garantie te zijn op kwaliteit. Hele zolders / kelders liggen vast nog vol met vinyl dat geen klant moest hebben, nagelnieuw.
 
ja, mixea mastering is van distrokid voor zover ik weet dus:

effe m'n upload truc van 1200 tracks al eens zeggen: ik upload m'n tracks 3 per 3 vanuit jriver,,,,

soms geeft mixea een err message,
soms is de audio corrupt van het resultaat, maar ik denkt dat dat minder dan 10% is,


okey, goe

en k mag zelf ni beginnen diy masteren en prusten aan de freq curve band zoals m'n de poco assimialtor en CL 1B,
maar eindelk begrijp ik die, de assimilator compensator plugin is ni nodig,
 
Offtopic of in de marge van.
Musicdiffusion,bij iemand bekend?
 
Ik heb in 2022 mijn eigen cd laten persen. alles eigen nrs en in eigen studio geproduceerd.
Licenties aangevraagd bij Buma en in Wavelab heb ik mijn eigen ISRC codes ( aangevraagd via SENA ) - voor elke track aangemaakt incl metadata
Nu wil ik mijn muziek graag op Spotify uitbrengen, bijv. via Routenote. Het gaat mij om mijn muziek/hobby rijk worden ga ik er niet van.
Bij uploaden via Routenote wordt gevraagd om een UPC/EAN code . Vul ik hier mijn door Sena verkregen ISRC code in, dan wordt deze niet geaccepteerd.?
Kan ik ervan uitgaan dat Routenote zelf een nieuwe UPC/EAN code aanmaakt? Is dat iets anders dan een ISRC code? In dat geval gaan de codes van de tracks op mijn cd niet dezelfde zijn als die op Spotify ,
Is dat belangrijk en weet iemand hoe dit op te lossen svp ?
In elke track, welke ik digitaal wil uploaden, is al mijn metadata geimplementeerd incl. een isrc code - datzelfde geldt voor mijn inmiddels geperste cd's . Ik heb begrepen dat ik mijn eigen isrc codes kan opgeven in Distrokid Ultimate. maar dat gaat wel erg duur worden voor een hobbyist als ik....
 
Laatst gewijzigd:
UPC/EAN codes zijn barcodes. Die kun (kon ?) je relatief goedkoop wel aanschaffen in een pakketje van 10 codes ofzo via een grotere doorverkoper. Blijft een unieke code, maar zit dan onder de grotere paraplu van de doorverkoper. Maakt niet veel uit, is goed genoeg voor distributiekanalen als dat de bedoeling is. Maar is dus eigenlijk alleen maar "nodig" voor op je fysieke CD lijkt me (alhoewel het ook zonder kan als je zelf alles verkoopt; en als die al geperst is, dan vermoed ik dat het drukwerk ook al klaar is)
Uit nieuwsgierigheid: wat was de reden waarom je via BUMA gegaan bent ? Als het toch maar beperkte oplage is lijkt het me meer rompslomp dan iets anders. Althans, voor de CDs die ik zelf al heb laten maken, heb ik nooit de moeite gedaan (en die was ook overal te koop).
 
UPC/EAN codes zijn barcodes. Die kun (kon ?) je relatief goedkoop wel aanschaffen in een pakketje van 10 codes ofzo via een grotere doorverkoper. Blijft een unieke code, maar zit dan onder de grotere paraplu van de doorverkoper. Maakt niet veel uit, is goed genoeg voor distributiekanalen als dat de bedoeling is. Maar is dus eigenlijk alleen maar "nodig" voor op je fysieke CD lijkt me (alhoewel het ook zonder kan als je zelf alles verkoopt; en als die al geperst is, dan vermoed ik dat het drukwerk ook al klaar is)
Uit nieuwsgierigheid: wat was de reden waarom je via BUMA gegaan bent ? Als het toch maar beperkte oplage is lijkt het me meer rompslomp dan iets anders. Althans, voor de CDs die ik zelf al heb laten maken, heb ik nooit de moeite gedaan (en die was ook overal te koop).
Die codes worden ook door BUMA/STEMRA en andere PRO's voor bijv. radioplay en streaming gebruikt voor royalties. Bij registreren van een werk kan je ook het ISRC nummer invoeren.

Daarbij worden ze gebruikt voor charts zoals bijv. Billboard.
 
Dank je Tom Ik heb ( voor mijn inmiddels geperste) cd enkel- voor elke track, een ISRC code
Voor de gehele cd heb ik nog geen UPC (Universal Product Code).

Het drukwerk is klaar en de minimale afname van 100 cd's ook. De " verkoop" doe ik zelf, maar na het uitdelen van 50 gratis exemplaren zullen de overige 50 stuks wel ergens op zolder komen liggen ;)

Ik ben geen lid van BUMA. Ik ben een multi muzikant en heb de afgelopen jaren mijn eigen ( nederlandstalige ) muziek willen maken. Mijn eigen cd , was (voor mij) de kroon op mijn werk.
Telkens liep ik echter vast op regels en licenties waarvan ik het bestaan niet wist- en de kennis niet had hoe 'dit op te lossen'
Langs de weg heb ik Cubase pro een beetje leren kennen, waarna ik Wavelab weer aangeschaft heb- voor het masteren en ingeven van de Meta data.
Ik bleek licenties nodig te hebben van BUMA-Stemra omdat de cd's niet geperst konden worden zonder. Dit bleek te kunnen zonder lid te worden van BUMA stemra, en een hulpvaardige medewerker van Buma heeft me daarbij telefonisch geholpen. Via SENA heb ik de gratis isrc codes verkregen. Ik heb dit op deze manier gedaan omdat ik het "officieel" en via de ( voor mij onbekende ) regels wilde doen.
En omdat (door omstandigheden en negatieve ervaringen) mijn vertrouwen in de diverse instanties niet echt goed te noemen is. Informatie van de diverse studio's krijg je - om begrijpelijke redenen ook niet makkelijk - Het is hun begrijpelijke boterham.
 
Laatst gewijzigd:
Dank je Timecop: "Bij registreren van een werk kan je ook het ISRC nummer invoeren. Daarbij worden ze gebruikt voor charts zoals bijv. Billboard."

Zover ben ik nog niet gekomen in Routenote. Bij de eerste upload wordt gevraagd om de UPC code - welke ik niet heb. Deze zou ik door Routenote kunnen laten genereren?
Heb ik de mogelijkheid om daarna mijn eigen ISRC code in te geven misschien?
Uitgaande van gegevens op internet over Distrokid, kan ik enkel mijn eigen verkregen ISRC codes ingeven na het aangaan van een Ultimate abonnement. Niet via het goedkopere basis abonnement, Distrokid gaat het dus waarschijnlijk niet worden
Is een UPC voor een volledig album, of een andere voor elke track ?
 
Laatst gewijzigd:
Dank je Tom Ik heb ( voor mijn inmiddels geperste) cd enkel- voor elke track, een ISRC code
Voor de gehele cd heb ik nog geen UPC (Universal Product Code).

Het drukwerk is klaar en de minimale afname van 100 cd's ook. De " verkoop" doe ik zelf, maar na het uitdelen van 50 gratis exemplaren zullen de overige 50 stuks wel ergens op zolder komen liggen ;)

Ik ben geen lid van BUMA. Ik ben een multi muzikant en heb de afgelopen jaren mijn eigen ( nederlandstalige ) muziek willen maken. Mijn eigen cd , was (voor mij) de kroon op mijn werk.
Telkens liep ik echter vast op regels en licenties waarvan ik het bestaan niet wist- en de kennis niet had hoe 'dit op te lossen'
Langs de weg heb ik Cubase pro een beetje leren kennen, waarna ik Wavelab weer aangeschaft heb- voor het masteren en ingeven van de Meta data.
Ik bleek licenties nodig te hebben van BUMA-Stemra omdat de cd's niet geperst konden worden zonder. Dit bleek te kunnen zonder lid te worden van BUMA stemra, en een hulpvaardige medewerker van Buma heeft me daarbij telefonisch geholpen. Via SENA heb ik de gratis isrc codes verkregen. Ik heb dit op deze manier gedaan omdat ik het "officieel" en via de ( voor mij onbekende ) regels wilde doen.
En omdat (door omstandigheden en negatieve ervaringen) mijn vertrouwen in de diverse instanties niet echt goed te noemen is. Informatie van de diverse studio's krijg je - om begrijpelijke redenen ook niet makkelijk - Het is hun begrijpelijke boterham.
Gefeliciteerd met het album in ieder geval dan, het klinkt als het eindstuk van een persoonlijk traject en dat is op zich ook al een mooie prestatie !

Om even in te pikken op de thread van hierboven, persoonlijk vind ik Bandcamp best wel een mooi platform voor de minder commerciële muziek. Wij hebben onze albums daar ook op staan, eigenlijk om het voor de liefhebbers ook legaal beschikbaar te maken (nadat we zagen dat alles op Russische download sites stond) en dat telt zo rond de 300-400 "verkopen" op Bandcamp per album momenteel. Het leuke is ook dat de verkoop wat druppelsgewijs blijft voortgaan, dus mensen ontdekken het toch ook wel blijkbaar via de aankopen van andere mensen. Heb zelf ook al wat pareltjes gevonden op bandcamp op die manier. Sommige mensen hebben onze muziek ook op youtube gezet, met dan een linkje naar onze bandcamp. Daar zie ik dan 50 000 streams op sommige videos, waarvan ik me afvraag vanwaar die allemaal komen :-). Allemaal peanuts vergeleken bij bekende artiesten natuurlijk, maar als liefhebber toch wel leuk om te lezen dat mensen genieten van de muziek.

Mijn eigen solo muziek heb ik ook eens via distrokid verdeeld, eigenlijk vooral om te bekijken hoe heel het streaminggebeuren werkte. Daar kwam wel een beetje inkomsten van die de kosten dekten, maar of streaming nu echt de moeite waard is, daar ben ik nog niet uit ;-)
 
Back
Top