String synths / ensembles

Nummer 1 string synth voor mij, al is ie dat strikt genomen niet, de ARP Quadra. ook vanwege de 14 stage phaser met SAD 512 BBD's
en de Yamaha SK 30... man man wat klinkt dat ding mooi, alleen een heel klein beetje reverb erbij en klaar :P
 
Nummer 1 string synth voor mij, al is ie dat strikt genomen niet, de ARP Quadra. ook vanwege de 14 stage phaser met SAD 512 BBD's
en de Yamaha SK 30... man man wat klinkt dat ding mooi, alleen een heel klein beetje reverb erbij en klaar :P
Dat zijn idd 2 heel mooie bakken.
zijn die ook niet wat duurder in zn soort?
 
Ik kwam deze super zeldzame Godwin tegen op Marktplaats en was best onder de indruk toen ik wat Youtubes beluisterde. Echt een lekkere stringbak.
Helaas heb ik geen plek meer, maar ontdekte dat Rhythmic Robot Audio een mooie Kontakt versie op de markt gebracht heeft voor slechts 15 euro.
Ze hebben verder ook nog de Roland 202, de Logan String melody II en de Korg Lambda als bundel waar ook de Godwin in zit voor slechts 36 euro.
String Machines bundle for Kontakt | Rhythmic Robot Audio.

 
O wonder, hier kan Lourdes nog een puntje aan zuigen. Ik heb een vervangtoets én de originele fadercaps voor de insta-strings gevonden! Hij blijft reliced, maar nu tenminste weer compleet. Lekker!
 
pff ben al n jaar op zoek naar n stringbak - t helpt niet dat de streichfett momenteel (enkel in NL) 264 euro kost, tot nu toe heb ik nog niet op 'kopen' geklikt maar woont al n week in mijn mandje 8o)
 
20230708_201615.jpg


Kijk eens, opnieuw in volle glorie. Die sticker ligt er gewoon op hoor, niet gekleefd. Ja, het is hier een 70s en 80s museum.

Mijn Insta-strings werd dus enkel als Galanti gebadged in plaats van ook GEM of LEM. Op een pcb vanbinnen staat echter ook GEM. 1 pot nat...

Je merkt vanbinnen dat hij al een oudje is: hij heeft wel divider ICs, maar geen top octave generator IC. Dat is helemaal discreet. En niet zoals vaak met regelbare spoelen maar met vaste waarden. En dan voor elke toets een eigen kleine pcb met oa 2 torren, dat zullen de polyfone (! Eat that, Solina) VCAs zijn.
 
Laatst gewijzigd:
Inderdaad bas galore en een uitgebreid string ensemble met arpeggio. Klinkt wel beetje anders dan SSE, ook iets anders dan 310.

Ik kon met de 2000gt ook een overtuigende walvisroep maken.
 
De Behringer Solina is onderweg door Thomann die zich netjes aan hun belofte hebben gehouden als het gaat om tijd en leverbaarheid :okdan::okdan::okdan:
En naast de Solina nog een andere zeer obscure bak.
Na veel geduld en na een aantal keren mis te hebben gegrepen dan toch eindelijk te pakken heb weten te krijgen.

Het gaat om de Wersi Wersivoice FM76. Een chorus/leslie/rotor string ensemble effectbak uit 1978 die het mogelijk maakt om van elke willekeurige synth analoog of digitaal een Solina String Ensemble achtige synth te maken. Je kunt bijvoorbeeld met de Wersivoice een digitale synth ook een mooie warme analoge touch geven.
Er zijn wat zelfbouw units in omloop en ook wat verschillende versies, maar hier gaat het om de originele versie die wel wat lakbeschadigingen heeft, maar dat is wel netjes te verhelpen.

Ik ben erg benieuwd of de Solina nog vetter gaat klinken door de Wersivoice, maar nog benieuwder hoe vet de human voice uit Behringer VC340 zal gaan klinken.

Hier wat foto's van verschillende units die ik in de archieven van Reverb vond.
De eerste liep ik laatst mis helaas en kwam uit Lyon Frankrijk. Ik vond die klep-switches erg mooi.
De derde is overigens een originele Wersivoice en ongeveer gelijkwaardig aan de Wersivoice die ik heb kunnen kopen.

Wersi Wersivoice 78 FM76S.jpeg
 

Attachments

  • Wersi wersivoice 2.jpeg
    Wersi wersivoice 2.jpeg
    96,3 KB · Bekeken: 78
  • Wersi wersivoice Original.jpeg
    Wersi wersivoice Original.jpeg
    38,9 KB · Bekeken: 80
Hier nog een videotje die een mooi beeld geeft met hoe hij klinkt.



en nog eentje met de klep-switch versie uit Frankrijk

 
Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Overigens heeft Dr. Böhm in de jaren 70 hun versie op de markt gebracht en dit betrof wat ik begrepen heb zelfbouwkits.

 
Back
Top