Siel Opera6 haat en liefde

Vic

Soldeerprofeet
Lid sinds
30 januari 2008
Berichten
3.703
Locatie
Belgische Kust
Gisteren heb ik mn Opera 6 voor de 10e keer Hersteld.

Het is zonder meer de meest onderhouds intensieve synth die ik heb.

Hij ging stuk 2 jaar terug en na een jaar laten liggen is hij in Januari op de werkbank gegaan. Omdat er geen goed leesbare schemas zijn en de printplaten geen silkscreen opdruk hebben is herstellen altijd een moeilijke en vermoeiende zaak.

Dus in Januari hersteld, met liefde weer in de studio geplaatst ❤ en wat jammen, ongeveer een half uurtje, toen was ie weer stuk😢. Toen begon weer een periode van haat en negeren.

Nu weer een 8tal maanden later nog maar eens hersteld. Output was defect, die herstelling was simpel. De 2e oscillator werkte op geen enkele van de 6 voices. Na een uur zoeken bleek het nog mijn eigen shuld ook, pinnetje geplooid op 1 van de connectors😒. Ben ook maar een mens en maak wel een beginners fouten.

Nu werkt hij weer 100%.

Terug in de studio was de liefde gelijk terug. Weeral verbaast hoe goed die bak is.

Het is wel een DCO synth maar hij zit verder vol met analoge ssm filters, vca's, eg. De waveshapers zijn nagenoeg discreet opgebouwd. Echt analoog vintage geweld.
Iedere voice zit vol regelpots en dus klinkt iedere voice uniek voor het scherpe oor.
Iedere siel opera 6 klinkt daardoor ook uniek.
Wat een fantastische ondergewardeerde synth.

Er is ook een VCO versie van de opera6. Naar horen zeggen klinkt die net zo goed als een Prophet5 rev1 en rev2.

Dus het is weer grote liefde nu, wilde ik even delen en hoor graag jullie gedacht over de opera6 ?

Gr,
Vic
 
Ik heb m heeeeeeel lang geleden (80er jaren) een keer uitgeprobeerd en had toen totaal geen klik met het apparaat. Dat is blijven hangen dus wel leuk om te lezen dat jij er zo tevreden mee bent qua sound.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
In de jaren 80 was dx7 mn droom, toen nooit kunnen betalen, later wel een Yamaha V50 en akai s700.
Siel nooit gezien voor ze al oud en 2dehand waren.

Siel opera 6 was tot voor kort nog steeds betaalbaar.
Jammer genoeg enkel geschikt voor de knutselaars, mijn gedacht.

idd heel tevreden mee qua sound, vooral voor synth-strings sounds.
 
Back
Top