Minder gangbare vintage Roland FX & MIDI modules...?

Takegawa

Ouwe rot
Lid sinds
14 februari 2015
Berichten
1.007
Hey goeiemorgen, ik ben me nu al een tijdje aan het oriënteren op de wat 'zeldzamere' late 80's en 90's vintage Roland fx en midi gear, en dan voornamelijk modules. Gewoon omdat het leuk is te kijken of je hier wat uniekere gekkigheden mee uit kan halen, en omdat ik deze era gewoon heel leuk vindt design-technisch.

Ik heb momenteel (los van de gangbaardere modellen):

- Roland VP-70
- Roland RE-3
- Roland A-110 (ook leuk in de kerstboom)
- Roland A-880

Ik zoek sowieso nog een RSS-10 en A-220...

...maar verder kom ik niet, zijn er modules die ik over het hoofd zie? :D

Just curious :)
 
Of het sonisch aantrekkelijk is, ik denk het niet, maar je had de "sound expansion" modules. Eigenlijk gewoon een expansiekaart-als-module, vrij beperkt qua mogelijkheden, maar goed, omdat ze nauwelijk verkocht werden wél vrij zeldzaam ;-) De leukste was denk ik de Vintage Synth module M-VS1
 
A-220...
De mijne heb ik een paar jaar terug verkocht, ik denk het meest nutteloze apparaat (voor mij) wat ik ooit gehad heb. Heeft eigenlijk een jaar of 20 stof liggen happen. Ziet er wel leuk uit in een rack, samen met een A-880, maar daar houdt het wel een beetje mee op. Tenzij je er écht een bepaald doel voor hebt naast het esthetische zou ik 'm overslaan.
 
Die Roland A-220 het neefje van de Akai ME25S zeg maar. Ik moet bekennen dat ik ze niet dagelijks in gebruik heb.
't Is te begrijpen dat dit rackmount units zijn, maar als ze wat compacter waren geweest (waarom zijn Roland apparaten zoals deze altijd zo enorm diep? 8o) ) zouden ze wel wat handiger zijn. Reductie tot het formaat van een kabeltester is wellicht wat teveel gevraagd, maar als je ziet wat destijds bijv. door Anatek in een doosje gestopt kon worden had het wel wat kleiner gemogen.

Die Anatek pocket doosjes dan weer het andere einde van het MIDI-tools spectrum. Iets er middenin qua formaat & aantal knoppen was perfect geweest.

Maar OK, zodra uiteindelijk de klankbron een laptop oid is vervalt het nut van al deze MIDI-display/split/merge/transpose-apparaten grotendeels/volledig.
Wat niet wil zeggen dat gebruik ervan nog steeds leuk kan zijn. 'k Zal hier de A-110 bij gelegenheid ook weer eens wat laten doen.
 
Of het sonisch aantrekkelijk is, ik denk het niet, maar je had de "sound expansion" modules. Eigenlijk gewoon een expansiekaart-als-module, vrij beperkt qua mogelijkheden, maar goed, omdat ze nauwelijk verkocht werden wél vrij zeldzaam ;-) De leukste was denk ik de Vintage Synth module M-VS1
Heb zelf de M-VS1 (Vintage Synth) en M-DC1 (Dance Synth) gehad, zaten leuke geluiden tussen hoor. Sommige waren best wel duidelijk herkenbaar in de tracks waar ze gebruikt zijn. In onderstaand nummer zijn de twee stem samples direct uit de M-DC1 getrokken.
 
Roland RE-3 = zelfs nog walgelijker dan de RE-20/202
 
Lang geleden een DEP3 gehad, hele stoffige reverb bak. Er is ook een uitgebreidere versie van, de DEP5.
 
Tsja, die DEP-5 was samen met de Yamaha SPX-90 toch wel de heilige graal voor de beginnende muzikant. En dus nooit gehad want toen te duur (1500 gulden?)
 
Ik heb hier nog 2 Edirol (ook een Roland merk) UM -880 units staan.
Geen idee of ze nog bruikbaar zijn met USB (software) maar als hardware midi mergers echt top!
 
Tsja, die DEP-5 was samen met de Yamaha SPX-90 toch wel de heilige graal voor de beginnende muzikant. En dus nooit gehad want toen te duur (1500 gulden?)
SPX-90 is ook lang studio standaard geweest.
Houd erg van die sound
 
ik heb eentje, de solderingen wat naflowen kan geen kwaad als ie niet graag aangaat; spx 90 - dat board buigt nl als je op de knop duwt
 
Back
Top