Oberheim is terug met de OB-X8

oberheim-drinks-770x425.jpg


Oberheim is terug! Een nieuw hoofdstuk is aangebroken.

Aangeboden door Tom Oberheim, voormalig Oberheim-ingenieurs Marcus Ryle en Tony Karavidas, in samenwerking met Sequential's Dave Smith en zijn team.

Bezoek www.oberheim.com en schrijf je in om gek gemaakt te worden met teasers en meer.



Muziek door J3PO

edit: vertaling in het Nederlands en toevoeging video en foto door het mod-team

toevoeging 5 mei: Oberheim OB-X8 Leak
 
Last edited by a moderator:
Mooie synth, alleen jammer van de prijs.
ik sla hem over
 
Mooi,ik zeg dan weer ,wat jammer van dat minuscuul display,wat denken die wel,den Tom heeft arendsogen of wat?
 
moderne take? ik zie gewoon een basic poly met een mod bus.
Zou die mpe of polyat hebben?
nou ja het bijzondere zit aan het einde en is niet te lezen hoe of wat.
 
Moderne take in de zin dat het eigenschappen van meerdere classic OB synths bevat en dus een soort mix is van OB-8/OB-X/OB-Xa en het SEM SVF filter. Net zoals de Prophet Rev 4 ook Rev 1/2/3 aan boord had zeg maar. En heel veel patches en display voor patchnames (neem ik aan). Maar in essentie is het gewoon het klassieke OB design.
 
Echt heel beniewd hoe deze gaat klinken. Hopelijk volgende week op Superbooth uit te proberen.
 
Ik zou het kunnen kopen.
Al die 'niet' wekelijkse koopjes aan dagdeals van 50% en meer, online en snelle verzendingen heb ik al jaren laten passeren en uitgespaard.🤗
 
Hopelijk komt er ook een module versie..
 

Attachments

  • D96F2ACE-751A-41A0-9E8B-E41AA2A70184.jpeg
    D96F2ACE-751A-41A0-9E8B-E41AA2A70184.jpeg
    109,8 KB · Bekeken: 133
Denk je? Geen idee hoe goed de P5 verkoopt. Kom m vaak 2e hands tegen eigenlijk.
Hoe zou dat komen...? Niet alleen P5, maar ok OB6, Take 5, e.a.
Mensen denken een magische doos te kopen. De realiteit is echter anders... Gewoon synths net zoals alle andere.
Maar de fabrikanten slagen er mooi in om je te laten geloven wat je zo graag wil geloven...
 
Geld moet rollen en GAS is sterk. Ik heb ook twee keer een OB6 (mooie synth maar voor mij toch nét niet) verkocht maar mijn Prophet-10, Moog One en Moog Matriarch gaan mooi geen kant op want daar ben ik gek op. Of deze OB-X8 er komt? Wie weet, het kriebelt zeker wel... Voor de helft van het geld was het een no-brainer geweest (er even vanuit gaande dat ze de klank 'nailen' natuurlijk, maar daar heb ik wel redelijk vertrouwen in), voor dit bedrag zal ik toch even achter de oren moeten krabben en sparen.
 
Ik vind een normale prijs voor zo'n 8-stemmige synth ergens tssn 1.950 en 2.250€
De meerprijs die je betaald is voor het Oberheim logo. Vergeet niet... waarschijnlijk maar 8 stemmig.
8-voice is iets van de jaren 80, maar in 2022 compleet achterhaald.
 
Ik vind een normale prijs voor zo'n 8-stemmige synth ergens tssn 1.950 en 2.250€
De meerprijs die je betaald is voor het Oberheim logo. Vergeet niet... waarschijnlijk maar 8 stemmig.
8-voice is iets van de jaren 80, maar in 2022 compleet achterhaald.
Voor een voice-on-a-chip synth misschien. Niet voor discrete circuits. Luister naar het verschil tussen een Prophet-08 / Rev 2, een Prophet-6 en een Prophet-10 en je hoort precies waar het extra geld blijft*.

* wat uiteraard onverlet laat dat er een aanzienlijke marge in de pensioenfondsen van de heren gaat, maar het is ze gegund.
 
Laatst gewijzigd:
En das het mooie, voor beiden bestaat een markt :)
Ja hoor, hoe meer keuze hoe beter toch. Ik vind het helemaal geweldig hoeveel er tegenwoordig te koop is. Toen ik echt 'instapte' met synths was er de keuze tussen tranentrekkend dure digitale 'workstations', miljarden dertien-in-een-dozijn midi controllers en onbetaalbaar en/of heel erg oude analoge hokken. Nu is er in ieder segment zoveel te kiezen, helemaal super :okdan:
 
naar mijn mening zit het échte verschil hem in de toetsenist, de vingers, inzet van akkoorden met bijkomende harmonie.

Wel benieuwd naar de uiteindelijke shoot-out Behringer vs Oberheim. Behringer heeft zich inmiddels wel bewezen met bijvoorbeeld de 2600 clone, dat deze goed, zo niet beter is dan het origineel ( met de technologie van nu) Als ik de reviewers mag geloven. Zelf niet opgegroeid met de originele hardware, als het een beetje afwijkt, is dat voor mij niet een ramp, krampachtig vasthouden aan het verleden past sws niet bij mij.
 
Back
Top