Behringer kondigt de JP-4000 aan: een compacte, hybride synthesizer

Behringer-JP-4000-.001-678x381.jpeg


"De JP-4000 is een super betaalbare ($49) hybride synthesizer die is geïnspireerd op de Roland JP-8000 supersaw engine.
Het bestaat uit een 4-stemmige hybride engine die analoog-modellerende oscillatoren combineert met analoge filtering.
Je krijgt twee virtuele analoge oscillatoren per stem met verschillende golfvormen, waaronder de iconische Supersaw-golfvorm van de Roland JP-8000.
Dan heeft het een 2-operator FM-engine die je opties geeft om heldere digitale geluiden toe te voegen aan de warme VA-geluiden.
De JP-4000 heeft ook een analoog filter voor een warm en natuurlijk geluid, zegt Behringer.

Aan de modulatiekant krijg je twee ADSR-enveloppen (filter en versterker) en twee LFO's voor het regelen van de filter- en oscillatorafstemming.
Op het eerste gezicht zijn er geen effecten aan boord, maar je kunt niet alles hebben voor deze vraagprijs.
Een arpeggiator met 3 patronen en hold-functie is ook aan boord.
Je kunt tot 32 presets in het geheugen opslaan en de SynthTribe app gebruiken om deze uit te breiden.
De synth wordt bestuurd met vier knoppen, 6 knoppen en een mini OLED-display voor eenvoudige en onmiddellijke parameterbewerking.
Net als de Pro-VS wordt hij geleverd met een aanraakgevoelig toetsenbord, dit keer met 16 noten.
Volgens B gebruiken ze een 12-bits DAC om de klassieke geluiden te bereiken.

Aan de kant van de aansluiting is er een USB-micropoort om hem van stroom te voorzien via je telefoon, powerbank... of om hem te spelen via een USB/MIDI-toetsenbord.
Een klassieke MIDI-interface ontbreekt op het eerste gezicht, maar je krijgt een uitgebreide USB/MIDI-implementatie inclusief NRPN/CC-besturingselementen voor alle parameters.
Audio gaat uit via een klassieke 3,5 mm stereo-aansluiting."

Wordt vanaf juni verzonden vanuit de fabriek.
 
Misschien willen ze gewoon geen vlaggenschip? Voor kloons is immers een markt, en voorzien in die specifieke behoefte volstaat om het bedrijf bestaansrecht te verschaffen. Althans zolang er nog iconische synth's over zijn om te klonen...
 
Wel grappig. Benieuwd hoe dat analoge filter het doet op de supersaw. Overigens vind ik de JP80#80 wel meer dan de Supersaw. De Feedback OSC vind ik toch ook erg fijn.

Wellicht dat het gewoon een studie object is voor Behringer en dat ze met deze supersaw oscillator ook komen in een flagship synth.
 
Wat mag je verwachten voor dat geld, eerst 'ns wachten hoe het klinkt. Kan zijn dat het best leuk is. Wel zet ik een vraagteken bij de toetsen, zou het echt heel veel duurder worden als je daar zo'n klein keyboardje voor gebruikt zoals je ziet bij de goedkoopste Casio's? Denk dat het dan wat bruikbaarder zou zijn.
 
Misschien komt Behringer ooit nog met zo’n flagship synth, maar ik denk dat ze gewoon springen/sprongen in het grote gat van betaalbare clones. 5 à 10 jaar geleden had je dergelijke synths niet kunnen kopen.
 
Ik hoop nog steeds op een "Deepmind Plus". Met meer oscillatoren en waveforms (in de stijl van de Neutron). En 61 toetsen natuurlijk.
 
Suf dat ze hem ook JP-4000 noemen, die model typering hoort bij Roland. Bij JP-4000 verwacht ik het kleine Roland broertje van hun JP-8000.
 
Suf dat ze hem ook JP-4000 noemen, die model typering hoort bij Roland. Bij JP-4000 verwacht ik het kleine Roland broertje van hun JP-8000.
Kost slechts 49,-, dus je houdt nog geld over om een lettertang te kopen zodat je zelf de naam kan veranderen 8)
 

Attachments

  • 456x840.jpg
    456x840.jpg
    62,7 KB · Bekeken: 126
Maar is toch zo? Hun 909 en 808, 303 en 606 geven ze ook eigen modelnamen..
Een Behringer TR-9090 of TB-3030 zou ook raar zijn..
 
Maar is toch zo? Hun 909 en 808, 303 en 606 geven ze ook eigen modelnamen..
Een Behringer TR-9090 of TB-3030 zou ook raar zijn..
Marketing technisch is het gewoon slim, omdat heel veel mensen de "JP" (Jupiter) aanduiding herkennen. Ook het gebruikte font draagt daar aan bij.
Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden ;-)
 
Dit bakje is dus ARM based en de techniek die ze ervoor hebben ontwikkeld gaat nog meer e-waste ... eh ... leuk muziek spul opleveren :mega:
 

Attachments

  • 1645888501342.png
    1645888501342.png
    82 KB · Bekeken: 193
hopelijk wordt dat een beauty!
 
Geen idee hoe ze hier winst op kunnen maken. Een raspberry pi4 zonder behuizing is al duurder.
Dit is op geen enkele manier te vergelijken met een rpi: geen display aansturing, GPU, opslag etc.

De kids spelen liever op hun te dure telefoon... Iets wat goedkoop is vinden ze tegenwoordig maar niks.
Maar draaien aan knopjes vinden veel mensen toch plezieriger dan vegen op een schermpje. Ook preciezer als het moet...
 
Dit bakje is dus ARM based en de techniek die ze ervoor hebben ontwikkeld gaat nog meer e-waste ... eh ... leuk muziek spul opleveren :mega:
Je hebt ARM en je hebt ARM. Ze hebben het daar over een MCU (dus ARM Cortex M serie) van <2 euro per chip. Kan ook een pak minder dan je mobiel, maar ding hoeft ook niet zoveel te doen...
 
Ik vind zon ding met koeiengeluiden en een fietsbel erop veel interssanter, zeker als er ook nog een ouwerwetse draaischijf opzit.
 
De vraag is meer wat dit toevoegt? Voor iedereen die 1 of 2 synths heeft voegt dit ding met zijn beperkingen toch niks toe?
Deze gaat iets makkelijker mee in een tas dan een full-size keyboard of grote desktop module. Ook: batterij power. Leuk om een beetje te prutsen in de trein of op vakantie.
En net iets leuker qua interactie dan een softsynth op je telefoon (al kan je daar waarschijnlijk 100x zoveel mee, minimalisme is ook een ding en niet in verleiding gebracht worden om maar weer op je social dingen te kijken heeft voor sommigen ook waarde)
 
Deze gaat iets makkelijker mee in een tas dan een full-size keyboard of grote desktop module. Ook: batterij power. Leuk om een beetje te prutsen in de trein of op vakantie.
En net iets leuker qua interactie dan een softsynth op je telefoon (al kan je daar waarschijnlijk 100x zoveel mee, minimalisme is ook een ding en niet in verleiding gebracht worden om maar weer op je social dingen te kijken heeft voor sommigen ook waarde)

Of je neemt een boek mee! :)
 
Back
Top