Sonic Pi

Dat lijkt me nog wel eens leuk. Als ik ooit zelf een soft synth weet te ontwerpen lijkt het me geweldig om daar dan ook een hardware versie van te maken. Een uniek exemplaar dus, of in een minieme oplage. :)
 
Er zijn tegenwoordig zoveel synth`s te koop voor weinig dat nog iets wat hetzelfde is veel moeite is.
Wat een midi sequenser aan gaat lijkt me nog wel WINST te boeken.
Dat aanbod is duur en schaars.
En de mogelijkheden die te koop zijn zijn ook niet erg uitgebreid.
Die willen je enkel in een bepaald genre trekken.
Midi heef het voordeel dat het betrekkelijk trage commando's geeft noot voor noot.
In tegenstelling tot audio dat tot in de kilohertzen loopt.
 
Het zal er ook waarschijnlijk nooit van komen, maar ik vind het leuk om van alles uit te zoeken en uit te proberen, of daar nu iets bruikbaars uit rolt of niet. ;)
 
Niet echt. Maar met Cabbage en ChucK moet je al leuke dingetjes kunnen maken.
 
Wat Linux betreft is het een kwestie van tijd tot het daarop ook kan. Die versies lopen vaak wat achterop. Met ChucK gaat de MIDI-aansturing (althans via een MIDI-keyboard) al wel. Daar heb ik zelf ook al wat mee geknutseld. Er zitten in Sonic Pi overigens ook zelf al synths zodat je niet per se met externe synths hoeft te werken.
 
Van Cabbage en ChucK nog nooit gehoord. In Brugge België heb ik nog niet zo lang geleden een cursus Rasp Berry Pi gedaan.
gedurende een half jaar voor € 1 per uur. Dus nagenoeg gratis. SNT Cursus Raspberry Pi en die computer gekocht in Leidschendam
Kiwi Electronics Er wordt Linux meegeleverd of het is gratis te downloaden. Het hele besturingssysteem staat op een mini SD kaartje.
Raspberry Pi 4 Model B - 2GB deze bijvoorbeeld.
.

ProgHead :​

Er zitten in Sonic Pi overigens ook zelf al synths zodat je niet per se met externe synths hoeft te werken.

Daar heb ik mee zitten werken maar de macht over wat je wil horen is niet groot.
Het schijnt dat je ook zelf geluiden kan samplen en weer kan laten horen.
`K vind het fuzzie morsig groezelig.
Niet duidelijk en snel genoeg.
Alleen newage / ambient komt er meer dan genoeg wel uit.
Dan hoor je ook zo dat het uit dat apparaat komt.
 
Sonic Pi is eigenlijk ook een vereenvoudigde versie van SuperCollider gemaakt voor scholieren en voor live coding. SuperCollider zelf heb ik ook even geprobeerd maar dat leverde mij een knallende hoofdpijn op. Ongetwijfeld een heel krachtig programma maar meer iets voor de professionals, niet voor iemand die het er als hobby maar zo'n beetje bij doet.

Kijk anders eens naar ChucK. Zie hier: ChucK

Met Cabbage moet ik nog aan de slag. Dat heb ik pas kort geleden aan de praat gekregen...
 
De cursus Rasp Berry duurde een half jaar maar ik krijg nog geen enkel programma er op of er af.
Zo` gedoe is dat als je dat niet gewend bent.
Met het programma : NOOP dat schijnt ook iemand te zijn die het allemaal boven zijn pet gaat.
Wel lukte me het om een stuk of tien besturingssysteem micro SD kaartjes te maken voor het geval als alles mis gaat.
Ander kaartje er in = Nieuwe computer.
Inclusief zit het programma Sonic-Pi er bij.
Het kost dan wel de nodige SD kaartjes.
 
In dat geval zou ik zeggen van neem dat eens door, en vraag het hier als er iets onduidelijk is.
 
Heb Sonic Pi zojuist weer geïnstalleerd, en die doet het nu ook weer (alleen de Flatpak versie werkt niet).
 
Dit werkt wel bij mij.

222.times do
use_bpm 44
1.times do
midi_note_on rrand(40, 41), channel: 10 ; sleep 0.2
end

use_bpm 44
2.times do
midi_note_on rrand(34, 34), channel: 1 ; sleep 0.4
end

use_bpm 44
1.times do
midi_note_on rrand(50, 61), channel: 1 ; sleep 0.1
end

end
 
10 .times do
use_bpm 300

midi_note_on :a3, channel: 1 ; sleep 1 ; midi_note_off :a3, channel: 1
midi_note_on :d3, channel: 1 ; sleep 1 ; midi_note_off :d3, channel: 1
midi_note_on :c3, channel: 1 ; sleep 1 ; midi_note_off :c3, channel: 1

end
 
Dit werkt wel bij mij.

222.times do
use_bpm 44
1.times do
midi_note_on rrand(40, 41), channel: 10 ; sleep 0.2
end

use_bpm 44
2.times do
midi_note_on rrand(34, 34), channel: 1 ; sleep 0.4
end

use_bpm 44
1.times do
midi_note_on rrand(50, 61), channel: 1 ; sleep 0.1
end

end

Dat geeft bij mij een foutmelding:

Code:
Runtime Error: [buffer zero, line 4]
 undefined method `midi_note_on' for Runtime:SonicPiLang
Did you mean?  midi_notes
 
Ik heb Sonic Pi 2.10. Zou mijn versie misschien te oud zijn en nog geen MIDI ondersteunen? Welke versie heb jij?
 
Back
Top