Dilemma - keuze nieuwe sampler / groove box

@Montfrooij ja idd wel complex. je zou er ook voor kunnen kiezen om het alleen met een 707 te doen en dan in sync met bepaalde nummers en met andere juist niet.
hoe meer gear hoe moeilijker maar ook moeilijk icm met de spanning voor het optreden.
Ja, het is gewoon rustig uitpuzzelen wat het makkelijkst werkt.
Komt helemaal goed.
We hebben een oplossing die 95% werkt, muv goede midi clock.
Dat moet ik gewoon nog verder onderzoeken.
 
En de 707 is binnen. Simba (1 van onze katers hieronder) vindt het allemaal heel interessant.. ook het un-box moment moest ie bij zijn. :D (oh.. ik had een hoofdtelefoon op dus het klopt dat je geen audio hoort ;))

Maar.. Soundengine is dik in orde! :) Het stepsequencer gebeuren lijkt heel erg op de RS7000 en Elektron A4. Ook die Push encoders.. exact dezelfde functie als op de Elektrons.. :D Maar dat werkt wel fijn.
Het beeldschermpje is te doen maar als je dieper in het menu duikt wordt het wel heel klein, er worden ook heel weinig beeldpuntjes gebruikt voor de karakters. Als je dan 18 DB ziet staan zou het ook 18 08 kunnen zijn.. maar het is te doen als je eenmaal even leest in welk menu je bent. Is ook wennen denk ik.
Het navigeren door alle menuutjes kan ook wennen zijn.. Ik herken het van mijn Roland FA-6 maar daar moest ik aan het begin wel even in komen.
Over het algemeen is de bediening ook heel simpel.. sequencer idd slim bedacht.. beetje als op de Fantom maar dan zonder touchscreen. Toch zijn de pads en de shortcuts naar de scenes wel fijner om mee te werken denk ik.

IMG_20210520_225648.jpg





@jserle Da's een hele andere benadering van het sequencen. Ik moet ineens denken aan de buurman van mijn vader. Die ponst die kaarten die door een draaiorgel gaan. En doet dat proffesioneel voor mensen die met zo'n draaiorgel op pad gaan. Hij doet dat aan de hand van midifiles ook, werkt geloof ik met een hele oude versie van Cakewalk. Heel interessant was dat ook.
Het is zeker makkelijk als het een stuk minder virtueel wordt maar ik zou toch liever wat meer keuze hebben in een kleiner overzicht. Ik was altijd al fan van de werkwijze die Ableton ooit heeft geïntroduceerd met de Novation Launchpad. Toen ik jonger was had je een programma voor de Atari "Notator" Dat werkte ook met patterns. Soort-van Phrases ook maar dat programma was er helaas niet in een MCA crack. (:bekdicht:)

Ik beeld me even in.. ik heb zo'n kaartje liggen met een midifile. Dan moet ik eerst op mijn telefoon een track selecteren waar ik het naartoe zend en dan inscannen. Het idee is best leuk. Minder virtueel maar een QR code scannen gaat niet werken in een situatie waar minder licht is.. en dat is in live situaties vrijwel altijd het geval.. Dan heb ik toch liever zo'n fluoriserend pallet voor me liggen waar ik clipjes een plekje kan geven en nog een kleurtje als geheugensteuntje. :)


@Montfrooij lastig dillema idd. Ik zou eerder denken aan een soort MD die met meerdere sporen werkt. Of gewoon een HD recorder die goed en snel werkt. Ik wilde een tijd geleden ook minder met de PC werken en heb toen een paar sporen recorders gekocht en werkte altijd prima met sequencers. Maar een sampler/sequencer gaat lastig worden vrees ik. Het interne geheugen is gewoon het probleem. MIsschien een Octatrack? Die doet diskstreaming met grotere files en is ook sequencer.. maar ik vind dat ding een draak om mee te werken persoonlijk en ik ben daar niet alleen in.
Deluge doet ook diskstreaming maar ik dacht dat het wat beperkingen kende met grotere files. De arranger view op dat ding is wel veel intuïtiever tov een Octatrack..

Edit: Het wordt natuurlijk lastig als geen separate outs hebt voor een clicktrack. De Octatrack heeft wel separte outs trouwens..
 
Laatst gewijzigd:
En de 707 is binnen. Simba (1 van onze katers hieronder) vindt het allemaal heel interessant.. ook het un-box moment moest ie bij zijn. :D (oh.. ik had een hoofdtelefoon op dus het klopt dat je geen audio hoort ;))

Maar.. Soundengine is dik in orde! :) Het stepsequencer gebeuren lijkt heel erg op de RS7000 en Elektron A4. Ook die Push encoders.. exact dezelfde functie als op de Elektrons.. :D Maar dat werkt wel fijn.
Het beeldschermpje is te doen maar als je dieper in het menu duikt wordt het wel heel klein, er worden ook heel weinig beeldpuntjes gebruikt voor de karakters. Als je dan 18 DB ziet staan zou het ook 18 08 kunnen zijn.. maar het is te doen als je eenmaal even leest in welk menu je bent. Is ook wennen denk ik.
Het navigeren door alle menuutjes kan ook wennen zijn.. Ik herken het van mijn Roland FA-6 maar daar moest ik aan het begin wel even in komen.
Over het algemeen is de bediening ook heel simpel.. sequencer idd slim bedacht.. beetje als op de Fantom maar dan zonder touchscreen. Toch zijn de pads en de shortcuts naar de scenes wel fijner om mee te werken denk ik.



@Montfrooij lastig dillema idd. Ik zou eerder denken aan een soort MD die met meerdere sporen werkt. Of gewoon een HD recorder die goed en snel werkt. Ik wilde een tijd geleden ook minder met de PC werken en heb toen een paar sporen recorders gekocht en werkte altijd prima met sequencers. Maar een sampler/sequencer gaat lastig worden vrees ik. Het interne geheugen is gewoon het probleem. MIsschien een Octatrack? Die doet diskstreaming met grotere files en is ook sequencer.. maar ik vind dat ding een draak om mee te werken persoonlijk en ik ben daar niet alleen in.
Deluge doet ook diskstreaming maar ik dacht dat het wat beperkingen kende met grotere files. De arranger view op dat ding is wel veel intuïtiever tov een Octatrack..

Edit: Het wordt natuurlijk lastig als geen separate outs hebt voor een clicktrack. De Octatrack heeft wel separte outs trouwens..
Jeeee!
Ja inderdaad, als je heel veel bezig gaat met het schermpje, kun je hem beter dicht bij je zetten of een goede bril op doen.
Het is echt een 'bonus' dat schermpje en geen key feature.
Als ik dat vergelijk met (bijv.) de 101 of de deluge, dan ben ik toch blij dat ik meer kan zien dan die paar karakters.
Maar hij zit me niet in de weg zoals bij een MPC waar je alsnog de hele tijd met je ogen naar een schermpje zit te turen en te 'klikken'.
(niks mis mee an sich, maar dat doe ik momenteel al genoeg in de DAW).

Die knoppen, faders etc. zijn waar het om draait. Dat schermpje heb je af en toe nodig, maar moet verder vooral niet in de weg zitten.

Ja, ik ben er ook nog niet uit. Heb al van alles bedacht.
Waarschijnlijk is er een reden dat (bijna) iedereen Ableton live met een Mac gebruikt op het podium.
Maar dat zit er budgettechnisch nog niet in voor mij.

Heb er wel meerdere keren serieus over nagedacht....
Maar het is en blijft een (heel leuke) hobby, dus een dikke macbook, ableton en controller kan ik mijzelf niet veroorloven momenteel.

Elektron maakt heel mooie apparaten, maar niet iets voor mij in de band. En bij de octatrack mis ik echt overbridge.
Audio over USB is zo goed en makkelijk in de 707, dat ik liever niet anders wil.

Ik denk dat een Force misschien wel het beste werkt voor zo iets als ik 'nodig' heb, al heb je daar volgens mij ook weer veel beperking qua capaciteit omdat die niet van de SD kaart streamt.

We gaan de opties rustig afwegen.
Misschien inderdaad een sampler kopen en die dan sequencen met de 707 :)
 
@Montfrooij Heb nu een paar avondjes met de MC707 gespeeld en idd.. die knopjes per track zijn echt super nice voor performance.. en de faders niet te vergeten. :) Maar erg blij mee. Ook het clips/scene gebeuren natuurlijk. Alleen nog een hoop te leren maar dat komt allemaal wel.
Toen ik em uitpakte zat ie nog in OS 1.01 :D Heb em nu mee naar de studioruimte gesleept en vandaag maar eens even updaten. maar voor nu al erg tevreden qua workflow. Hij is iets groter maar had ook niet kleiner gekund als je de knopjes bereikbaar wilt houden. Ook track limit snap ik nu wel. Kleine display kan ik wel mee leven denk ik.
Het grootste probleem gaat nog de opstelling van alles samen (voor live) zijn. Zit te denken aan een grote koffer maken maar als ik de rekensom qua gewicht maak kom ik er snel achter dat ik beter wat dingen vrij kan laten zodat ik wat kan uitwisselen.. al zit ik nu te denken aan gewoon 1 keuze te maken met wat ik erin stop en het zo compact mogelijk houdt.
Had een tijdje terug dit ontwerpje gepost. Daar had ik ook al rekening gehouden met de 707 maar is nog te breed eigenlijk.

3810343


Maar qua equipment voor live performen met een clicktrack is er echt niets wat een computer zou kunnen vervangen lijkt wel. Ik denk idd dat de Force en MPC's alleen staan qua grootte in werkgeheugen. Je hebt wel wat players maar iets voor meerdere tracks en nog midi lijkt gewoon niet te vinden. Gek eigenlijk dat Reason niet strak is. Bedoel je samen met de MC707 misschien? Heb zelf ook Reason en ken dat probleem niet echt. Wel zodra ik er externe midi clock slaves aanhang.
Reason doet wel aan Ableton link. En synced wireless aan alles in het Ableton netwerk maar dat is voor live wel weer een heel experimentele setup. Zit ook een LAN aansluiting op trouwens maar dacht dat je dat niet direct aan een Computer of Laptop kan hangen. Je hebt dan echt een Router nodig.. nog meer kabels.. :D Maar beter 'n vaste kabel dan sync verliezen in een drukke zaal met allerlei wireless devices. Ik had ooit wat Bluetooth pedaaltjes gekocht om mijn mixer voor live te kunnen bedienen.. maar is gewoon niet te doen.. iedere telefoon in dezelfde ruimte is er 1 teveel..
 
Laatst gewijzigd:
@Montfrooij Heb nu een paar avondjes met de MC707 gespeeld en idd.. die knopjes per track zijn echt super nice voor performance.. en de faders niet te vergeten. :) Maar erg blij mee. Ook het clips/scene gebeuren natuurlijk. Alleen nog een hoop te leren maar dat komt allemaal wel.
Toen ik em uitpakte zat ie nog in OS 1.01 :D Heb em nu mee naar de studioruimte gesleept en vandaag maar eens even updaten. maar voor nu al erg tevreden qua workflow. Hij is iets groter maar had ook niet kleiner gekund als je de knopjes bereikbaar wilt houden. Ook track limit snap ik nu wel. Kleine display kan ik wel mee leven denk ik.
Het grootste probleem gaat nog de opstelling van alles samen (voor live) zijn. Zit te denken aan een grote koffer maken maar als ik de rekensom qua gewicht maak kom ik er snel achter dat ik beter wat dingen vrij kan laten zodat ik wat kan uitwisselen.. al zit ik nu te denken aan gewoon 1 keuze te maken met wat ik erin stop en het zo compact mogelijk houdt.
Had een tijdje terug dit ontwerpje gepost. Daar had ik ook al rekening gehouden met de 707 maar is nog te breed eigenlijk.

3810343


Maar qua equipment voor live performen met een clicktrack is er echt niets wat een computer zou kunnen vervangen lijkt wel. Ik denk idd dat de Force en MPC's alleen staan qua grootte in werkgeheugen. Je hebt wel wat players maar iets voor meerdere tracks en nog midi lijkt gewoon niet te vinden. Gek eigenlijk dat Reason niet strak is. Bedoel je samen met de MC707 misschien? Heb zelf ook Reason en ken dat probleem niet echt. Wel zodra ik er externe midi clock slaves aanhang.
Reason doet wel aan Ableton link. En synced wireless aan alles in het Ableton netwerk maar dat is voor live wel weer een heel experimentele setup. Zit ook een LAN aansluiting op trouwens maar dacht dat je dat niet direct aan een Computer of Laptop kan hangen. Je hebt dan echt een Router nodig.. nog meer kabels.. :D Maar beter 'n vaste kabel dan sync verliezen in een drukke zaal met allerlei wireless devices. Ik had ooit wat Bluetooth pedaaltjes gekocht om mijn mixer voor live te kunnen bedienen.. maar is gewoon niet te doen.. iedere telefoon in dezelfde ruimte is er 1 teveel..
Goed om te horen!
Ja, de laatste paar updates geven heel veel nieuwe features, vooral count in is erg prettig.

Qua 'strak zijn' van Reason heb ik het alleen over de clock die hij uitstuurt. Die is gewoon niet strak genoeg. M'n synths raken regelmatig hun tel kwijt.
Met name de Subsequent en Minitaur hebben daar last van.
Je kunt het ook zien als je de BPM in beeld zet (de Peak kan dat, Nord stage 3 ook) en dan zie je hem fluctueren rondom wat het zou moeten zijn.
Ik heb het dan over de clock via USB. Heb nog niet geprobeerd hoe het gaat met een midi kabel via de audio interface (die gaat ook gewoon via USB natuurlijk, dus ik verwacht er geen wonderen van).
Als ik de 707 gebruik om de klok uit te sturen heb ik dat probleem eigenlijk niet, dan blijft hij netjes op de BPM staan die het moet zijn (net 0.01 er onder of boven, maar niet zoals bij Reason die zwabbert alle kanten op).
Ik heb me er wel redelijk in verdiept via het www en het schijnt vooral met Windows te maken te hebben, hoe die midi (clock) niet een apart plekje geeft in de processen en daardoor niet altijd stabiel is (of in dit geval totaal niet stabiel).

Ik wil nog met Reaper proberen, die heeft veel minder overhead, misschien dat het dan wel beter gaat.
 
Goed om te horen!
Ja, de laatste paar updates geven heel veel nieuwe features, vooral count in is erg prettig.

Qua 'strak zijn' van Reason heb ik het alleen over de clock die hij uitstuurt. Die is gewoon niet strak genoeg. M'n synths raken regelmatig hun tel kwijt.
Met name de Subsequent en Minitaur hebben daar last van.
Je kunt het ook zien als je de BPM in beeld zet (de Peak kan dat, Nord stage 3 ook) en dan zie je hem fluctueren rondom wat het zou moeten zijn.
Ik heb het dan over de clock via USB. Heb nog niet geprobeerd hoe het gaat met een midi kabel via de audio interface (die gaat ook gewoon via USB natuurlijk, dus ik verwacht er geen wonderen van).
Als ik de 707 gebruik om de klok uit te sturen heb ik dat probleem eigenlijk niet, dan blijft hij netjes op de BPM staan die het moet zijn (net 0.01 er onder of boven, maar niet zoals bij Reason die zwabbert alle kanten op).
Ik heb me er wel redelijk in verdiept via het www en het schijnt vooral met Windows te maken te hebben, hoe die midi (clock) niet een apart plekje geeft in de processen en daardoor niet altijd stabiel is (of in dit geval totaal niet stabiel).

Ik wil nog met Reaper proberen, die heeft veel minder overhead, misschien dat het dan wel beter gaat.
Ah.. zoiets dacht ik al. ;) Het 'eerste 2 maten-zwabber effect' zeg maar. :D Geen enkel DAW gaat dit oplossen. Of je nu met Cubase, Reason of Ableton werkt ze hebben er allemaal last van. Zelfs een MAC met Protools.. een maatje van me draait daarmee.. zelfde probleem. Het is iets met de latency opheffen of iets dergelijks.
Een E-RM wordt vaak als advies gegeven omdat dit een eigen stukje software installeert die op audio een clock zet. Heb hier een Multiclock van E-RM liggen maar moet nog steeds testen aan een DAW. Eigenlijk gekocht om midiclock signaal per poort te kunnen vertragen/vervroegen omdat sommige clock slaves gewoon achter de tel zitten.
Wat ik tot nu toe deed in een DAW met grooveboxen setup was Ableton Link gebruiken omdat het een soort dubbele maatvoering gebruikt waarin je DAW wordt gestart door de APP en er dan dus klaar voor zou moeten zijn.. kijk maar eens in je settings bij Reason. Ik gebruikte nu de Force en die stuurde dan weer een midiclock naar andere grooveboxen. Eigenlijk nooit getest op het clock-out signaal op een midipoort die je binnen Reason zelf toewijst, misschien werkt dit ook al beter. :)
 
Ik heb me er wel redelijk in verdiept via het www en het schijnt vooral met Windows te maken te hebben, hoe die midi (clock) niet een apart plekje geeft in de processen en daardoor niet altijd stabiel is (of in dit geval totaal niet stabiel).

Ik wil nog met Reaper proberen, die heeft veel minder overhead, misschien dat het dan wel beter gaat.

Midi sync issues (latency en jitter) liggen EN aan windows (denk ook aan de drivers en overige processen) maar ook aan het USB protocol zelf. In het kort rond het usb protocol per cycle de timing af. Dus als je bijv. 120 bpm wil hebben krijg je het volgende:

The period between each tick is usually 21ms, with a 20ms tick every so often to average out at 20.833.
A 21ms tick gives a tempo of 119.04 bpm
A 20ms tick gives a tempo of 125 bpm.
That’s quite a lot of cyclic error on your tempo signal.”

Zie hier voor meer info: Jitter and latency - USB / Firewire / Thunderbolt

Andersom heb je het dus ook (DAW als slave), dit is helaas dus ook geen optie, enige optie voor strakke sync zijn dus de ERM / Expert sleepers doosjes.
 
Ah.. zoiets dacht ik al. ;) Het 'eerste 2 maten-zwabber effect' zeg maar. :D Geen enkel DAW gaat dit oplossen. Of je nu met Cubase, Reason of Ableton werkt ze hebben er allemaal last van. Zelfs een MAC met Protools.. een maatje van me draait daarmee.. zelfde probleem. Het is iets met de latency opheffen of iets dergelijks.
Een E-RM wordt vaak als advies gegeven omdat dit een eigen stukje software installeert die op audio een clock zet. Heb hier een Multiclock van E-RM liggen maar moet nog steeds testen aan een DAW. Eigenlijk gekocht om midiclock signaal per poort te kunnen vertragen/vervroegen omdat sommige clock slaves gewoon achter de tel zitten.
Wat ik tot nu toe deed in een DAW met grooveboxen setup was Ableton Link gebruiken omdat het een soort dubbele maatvoering gebruikt waarin je DAW wordt gestart door de APP en er dan dus klaar voor zou moeten zijn.. kijk maar eens in je settings bij Reason. Ik gebruikte nu de Force en die stuurde dan weer een midiclock naar andere grooveboxen. Eigenlijk nooit getest op het clock-out signaal op een midipoort die je binnen Reason zelf toewijst, misschien werkt dit ook al beter. :)
Daar heb ik nog niet naar gekeken (ableton link). Geen idee nog hoe je dat dan implementeert in een setup. Maar alles is al een x gedaan, dus het www weet meestal wel raad :)
Die ERM heb ik ook op het oog (gehad) maar rete duur. En dan is een andere box misschien voor mij wel beter.
Maar ik ga Reaper ook zeker nog even testen. Mogelijk is die wel strakker.
Die heeft ongeveer alles beter voor elkaar (m.u.v. dat het niet zo'n inspirerende liedjes maak omgeving is)
 
Midi sync issues (latency en jitter) liggen EN aan windows (denk ook aan de drivers en overige processen) maar ook aan het USB protocol zelf. In het kort rond het usb protocol per cycle de timing af. Dus als je bijv. 120 bpm wil hebben krijg je het volgende:

The period between each tick is usually 21ms, with a 20ms tick every so often to average out at 20.833.
A 21ms tick gives a tempo of 119.04 bpm
A 20ms tick gives a tempo of 125 bpm.
That’s quite a lot of cyclic error on your tempo signal.”

Zie hier voor meer info: Jitter and latency - USB / Firewire / Thunderbolt

Andersom heb je het dus ook (DAW als slave), dit is helaas dus ook geen optie, enige optie voor strakke sync zijn dus de ERM / Expert sleepers doosjes.
Ja inderdaad, daar zit zeker nog een factor die roet in de klok gooit.
Ik ga gewoon rustig verder testen. Geen haast.
 
Novation Circuit Rhythm? oftewel de Circuit sampler. Komt deze zomer uit. Van alle instrumenten die ik in mijn bezit heb/heb gehad is de Circuit (Tracks) het meest intuïtief en Fun om mee te jammen. No menu-diving.

Uiteindelijk via een omweg ook bij een Circuit uitgekomen.. (zocht eigenlijk een compacte VA synth maar op deze weer een groovebox rijker :D).

Het is wel een ding wat héél beperkt is. Maar dwingt je tot creativiteit. Ik heb ooit met een AN200 gewerkt daar zaten maar 3 drumtracks op en toch kreeg je met de slechts aanwezige samples in het ding wel snel leuke dingen. Was helaas ook nog 16 steps max. De Circuit heeft wel een leuke manier om willekeurig patterns te chainen. Intuïtief apparaatje.
Ik krijg er qua sequencing wel een Deluge gevoel bij.

Synths zijn leuk maar ik loop al snel tegen note steal aan als in creatief probeer om te gaan met de 6 stemiige synthpart... Ook jammer dat ie als groovebox maar 2 parts heeft maar als bi-timbrale synth, of als aanvullende groovebox perfect natuurlijk. Leuk ook die encoders die je aan meerdere parameters kan toewijzen. . Synthengine klinkt zeker goed!!

Ik ga binnenkort ook nog een Digitakt stoeien.. Het sampleflip is echt ideaal om snel resultaat te hebben maar dat vind ik op de Circuit wel beperkt. Je hebt per track 'n global pitch en kunt dat niet per step automaten. Maar voor een paar drumsporen wel leuk natuurlijk.

Maar hoezo geen menudiving?? Ik heb em standaard aan een PC hangen om samples te exchangen.. Wat een gedoe.. en wat duurt dat lang :D Jammer dat je er niet ff 1 sampletje in kan dumpen.. Je moet er idd gewoon je favo drum samples in stoppen en niet willen uitwijken voor iets chromatisch voor erbij. Daar is ie stand-alone gewoon te beperkt voor.
Maar verder wel leuk ding hoor. :)
De Circuit tracks is wat dat betreft wel een vooruitgang met een SD kaartje en waarschijnlijk ook iets als samplemanagement??

Ik heb door de Circuit te checken wel weer extra veel waardering voor mijn Deluge gekregen.. Ik zoek momenteel naar zo compact mogelijke grooveboxen/synthjes. Deluge is 80mm breder maar echt wel bergen meer mogelijkheden. (Stereo samples, goede VA en FM synthengine..) Enige wat ik daar mis is wat extra controls voor sounds.. en het via 2 handen switchen naar een andere part is ook niet.. ehm handig..
 
VCA` s open / dicht en een oscillator die doorloopt. Er zijn nogal wat mensen die dat goed kunnen horen. Een sample die steeds opnieuw start is dan toch wat minder.
Ik geloof dat dit mijn vooroordeel over de MC707 was. :D De Roland FA06 heeft dat statische effect wel maar bij een MC707 kun je de phase reset uitzetten klinkt het met 2 zaagtanden (of een andere golfvorm) wel random en levendig. leuk ding toch wel nu ik hem in mijn bezit heb. :) Ik vind alleen de max 8 parts wat krap voor standalone gebruik en polyfonie is afhankelijk van hoeveel parts je gebruikt. Bij een gemiddeld project of als je de release voor geluiden wat opschroeft bemerk ik als snel notesteal (wegvallen van stemmen).
 
Jeeee!
We gaan de opties rustig afwegen.
Misschien inderdaad een sampler kopen en die dan sequencen met de 707 :)
Aan de 707 heb ik ook even mogen ` snuffelen` in de Bax-shop te Goes. Een goede geluid-s demo stond er op. Maar op het eerste gezicht nog te ingewikkeld om er iets `eigens` uit te krijgen door op knopjes te drukken / draaien.
 
Ik geloof dat dit mijn vooroordeel over de MC707 was. :D De Roland FA06 heeft dat statische effect wel maar bij een MC707 kun je de phase reset uitzetten klinkt het met 2 zaagtanden (of een andere golfvorm) wel random en levendig. leuk ding toch wel nu ik hem in mijn bezit heb. :) Ik vind alleen de max 8 parts wat krap voor standalone gebruik en polyfonie is afhankelijk van hoeveel parts je gebruikt. Bij een gemiddeld project of als je de release voor geluiden wat opschroeft bemerk ik als snel notesteal (wegvallen van stemmen).
Het wegvallen van , meestal de eerste die je indrukte waarna je verder ging met nog zeven andere noten die er dan nog te horen zijn (notesteal ) is wat te camoufleren door de tracks wat voller / complexere te maken. met eigen samples. Dan valt het niet op en klinkt het niet te iel. Dezelfde truc gebruik ik bij de SP 404 Sampler.
Het mooie van die 707 is dat het volume live aan te passen is. En bij de 404 is het volume van de sampler van elke sample van te voren bepaald. Halverwege de sample er wat bij of er af van het volume gaat niet. Wel leuk dat dj gevoel bij de 707.
 
Aan de 707 heb ik ook even mogen ` snuffelen` in de Bax-shop te Goes. Een goede geluid-s demo stond er op. Maar op het eerste gezicht nog te ingewikkeld om er iets `eigens` uit te krijgen door op knopjes te drukken / draaien.
'Op het eerste gezicht' is misschien wel de crux. Ik het het idee dat je bij een gemiddelde groovebox oid echt wat meer projecten moet maken voordat je je werkwijze aangepast hebt aan hoe zo'n ding bedacht is. Het duurde bij mij iig een project of 3 a 4 voordat ik met een glimlach accepteerde dat hij niet precies deed wat ik gewend was en er toch m'n eigen gevoel weer in kon leggen.

Maar maken van iets 'van jezelf' blijft natuurlijk persoonlijk en best discutabel op een preset bak met knoppen.
Al is de 'random' knop wel heel leuk om iets te krijgen wat nog nooit iemand heeft gebruikt.

Voor mij is de 707 niet heilig oid, ik heb alleen nog niets anders gevonden wat goed bij me past. Maar dat betekent zeker niet dat ik niet aan het rondkijken ben :)
 
Back
Top