Hoe gebruik je Microtunings ? Wie gebruikt het en hoe?

Kan je microtuning ook gebruiken om een sweep te maken? Of ligt het daar teveel van uitelkaar?
(Ik ben een noob wat midi betreft…)
nee, daar heb je pitch bend voor.
maar met pitchbend kun je wel microtonal noten maken.
 
De MicroWave I had een setting die automatisch de noten in een akkoord zo stemde dat ze zo weinig mogelijk beating hadden. Dat hoorde je echt wel.

Is microtuning los van Arabisch en Balkan tuning ook niet gewoon zoiets als je gitaar voor een bepaald akkoord stemmen?

Dus dat een bepaald akkoord of groep van akkoorden wat je met bepaalde noten kunt spelen precies lekker gestemd is ten opzichte van elkaar terwijl anderen slechter klinken?

Terwijl akkoorden gespeeld in normale stemming zeg maar altijd ongeveer even slecht klinken qua onderlinge verhoudingen?
 
Ja, wohltemporiert heet dat op een piano, waar de tuners op een lastige plek zitten en er heel veel van zijn. Geen idee of pianos voor bepaalde concerten gemicrotuned worden. Vast wel.
 
Ik gebruik microtuning in the Novation Peak om de oscillators licht van elkaar te ontstemmen. Ik vond het geluid van de Peak in eerste instantie een beetje saai maar sinds de microtuning update is dat geen probleem meer.
 
De MicroWave I had een setting die automatisch de noten in een akkoord zo stemde dat ze zo weinig mogelijk beating hadden. Dat hoorde je echt wel.

Is microtuning los van Arabisch en Balkan tuning ook niet gewoon zoiets als je gitaar voor een bepaald akkoord stemmen?

Dus dat een bepaald akkoord of groep van akkoorden wat je met bepaalde noten kunt spelen precies lekker gestemd is ten opzichte van elkaar terwijl anderen slechter klinken?

Terwijl akkoorden gespeeld in normale stemming zeg maar altijd ongeveer even slecht klinken qua onderlinge verhoudingen?
Nee want dat bepaalde akkoord stem je dan ook in gelijk zwevige stemming ( Equal temperament ). Dus heb je dezelfde verhoudingen.

Maar je zou dus wel je gitaar in bv open D kunnen tunen in een tuning waarbij alleen alles in D goed klinkt. ( pure of just intonation )
Daardoor moet je micro aanpassingen maken, hence microtuning.

"a microtone may be thought of as a note that falls between the keys of a piano tuned in equal temperament."

@100% cool, das 1 van de redenen waarom ik dat graag in mijn editors bouw.
Lijkt me helemaal cool om elke keer een wat andere tuning tabel te sturen met miniscule random pitch verschillen van 0 - 12cents.
 
een microtonale piano
Mooi gebouwd, klinkt wel wat meer als een sitar dan een piano zoals we dat gewend zijn.
Je krijgt wel het gevoel als ze speelt dat het meteen meer in de Aziatische/Indiase hoek zit qua stijl.
Het leuke is dat je tijdens een relaxte solo met weinig noten wel slides kan maken, dat opent een heel nieuw perspectief tijdens een improvisatie op de piano.
 
Ik gebruikt het (soms) in Bitwig, en dan kan ik het ook via midi of cv over audio gebruiken met hardware.
Het kan wel heel tricky worden met meerdere analoge synths die niet zuiver tracken.
Dan helpt het wel om een ITB referentie te hebben die 100% klopt.
 
MTS-ESP

wil blijkbaar de nieuwe standaard zijn, de recente update van Plasmonic heeft deze ook ge-implementeerd. evenals LION en Generate.
MPE synths kunnen via een 'omweg' ook aangestuurd worden.

ook voor hardware;


(al eens ergens anders gemeld, maar viel me nu pas echt op, interessant, de suite is prijzig, maar wellicht het waard.)
 
Ohh das best cool. er is ook een gratis versie waarmee je meerdere plugins ( recievers ) tegelijk kan re-tunen.
Dus global microtuning voor je daw.

Is weer iets gerelateerd aan AFXtwin en denk de DX11. Zie ODDSOUND :)

Idd duur de Suite maar de mini is gratis,
 
Ohh das best cool. er is ook een gratis versie waarmee je meerdere plugins ( recievers ) tegelijk kan re-tunen.
Dus global microtuning voor je daw.

Is weer iets gerelateerd aan AFXtwin en denk de DX11. Zie ODDSOUND :)

Idd duur de Suite maar de mini is gratis,

ja vergeten te melden, er is een gratis versie, een mini versie.
de Suite, moet m nog bekijken en zal m ook eens als demo gaan gebruiken, eerst maar er meer over leren.

zit nu, zonder ODDSound, in 8-EDO scale in Plasmonic + MPE, da is heel wat afstellen.

maar het hele principe erg fijn, en met de mini pligin, inderdaad globale microtuning, wel zo handig.

de Suite, kan realtime, dus ook met voices aanrommelen, neem ik aan...

inderdaad ontwikkeld samen met aphex twin (of éen van de leden).

de lijst met ondersteunde soft synths staat op de site. en werkt ook met hardware synths, maar die zijde heb ik nog niet goed bekeken...

EDIT, van de website, dev page;

"Ideally it should do this as often as possible whilst a note is playing or sound is being processed, not just when a note-on is received, so that note frequencies can update in real-time (along the flight of a note) if the tuning is changed or automated in the master plugin."
 
ableton heeft een gratis Pack, voor M4L, én Live 11 voor... microtuning;


Microtuner by Ableton is a MIDI device that lets you import, edit, and generate microtonal scales. Load scale files, create custom scales, and morph between tunings in real time – all with polyphony, MPE, and Lead/Follow modes to sync your scales across instruments.



(ja ik weet ook in een andere thread gemeld...)
 
vet!, moet wel wennen aan de valsigheid van de demo :)

haha, viel mij ook op... maar dat is natuurlik, pfff, dat kan iedereen bedenken, om het goed te laten horen, maar voor mij is niet snel iets vals, alhoewel, dit was niet perfekt...

maar.... dit is wel echt woehaa! ik denk dat ODDSOUND MTS-ESP Suite wel meer kan, toch dit is echt, ik herhaal; woehaa!!

eindelik eens met microtunings en dan ook realtime werken... dat laatste is bizonder.. per note, staat er ook bij, maar, dat lijkt 1 note?? lijkt me niet, goed moet er nog induiken...

nu nog meer devices mét MPE, ach, Ableton Live 11 Suite, met een aantal M4L devices/packs (third party) is echt een eksperimental playground, ik werk ook met Bitwig Studio (4.0.8), heeft ook zijn merites, er is niet beter dan de andere. toch duik veel vaker voor eksperimenteel werk in Ableton dan in Bitwig, ondanks de modulators, en ja de nieuwste versie heeft mooie midi mogelikheden..
het is zeer persoonlik, ook het aantal spectral devices en wat afwijkende granular devices, of kombinaties (in 1 M4L device/device of in een chain) daarvan... ik kwijl....
(dit is geen Bitwig tegenover Live... puur persoonlik en Bitwig gebruik best vaak, maar... wellicht... voor het eksperimentele werk lijkt Live 11.... ja geen modualties... goed, ik heb Modulat... en K-Devices, én... én... en de ingebouwde modulaties van... kan nog steeds niet tegen Bitwig op, en dan gebruik ik Bitwig, wanneer ik al de specifieke devices niet gebruik...)

moet ik maar gaan schrappen? nee, want anders gaat mijn reputatie alhier achteruit...
 
Voor diegene met Omnisphere, heeft vele tunings on board en kan je ook tunings laden. Of Soma lyra laat je toe onbewust in microtunings te jammen verwacht ik zo. Nooit bij stil gestaan eigenlijk.
 
ik ben op onderzoek... en er bestonden al mictrotunings devices voor M4L, maar b.v. Bitwig, heeft al een ingebouwde;


in het artikel dat hierboven heb gedeeld, wordt Khyam Allami een aantal keren aangehaald, vanwege zijn kritiek op de Microtuner van Ableton (hij was zelf blijkbaar ook gevraagd...); hij is er op gepromoveerd, en er dus, niet altijd dus, zicht op en heeft daarom dit gemaakt;


best wat te onderzoeken, al lijkt het 'eenvoudig'.... ODDSound blijft op mijn wenslijst, die heeft nog immer de meeste mogelikheden, maar eerst wat beter begrijpen, wat je bereiken kunt, gewoonweg door te spelen, de website te gebruiken (eksporteert ook .scl)... de combi met Microtuner van Ableton met de website van Leimma & Apotome (zo noemt Allami, de scale-makers...) kan ook je erg ver brengen...
 
mmmmmh blijkbaar niet veel interesse in Microtonal....

wat links;


al gemeld..;


voor eigen scales te maken

nog volop in de maak, nog erg basaal;


en een alternatief voor ODDSOUND;

 
Back
Top