TR-808 & 909

Het zijn ook gewoon die YouTube synth kanalen die alles overhypen. Klonen is ook echt van deze tijd omdat er gewoon niks anders meer is. Die 909 gaan we binnen 60 jaar nog altijd horen. Ik zit momenteel in de gym, ik hoor letterlijk de 1 na de andere Kerri Chandler kloon.

Vernieuwing? Hoe dan..
een revolutie als met de introductie van de allereerste syntehsizer, of met de opkomst van FM is ook best lastig.
De meer experimentele synths van vandaag de dag zijn toch vaak variaties op iets wat al bestaat, of zo experimenteel dat een muziekale klank met doorbraak potentie gewoon niet heel waarschijnlijk is.

en daarbij zijn sommige sounds gewoon heel lekker. De supersaw is bijvoorbeeld ook zo'n geluid. sommige mensen zullen gapen bij de zoveelste trance plaat met grote epische supersaw lead, voor anderen is het een onmisbaar ingredient voor hun favorite genre (zoals een electrische gitaar dat al decennia is in rock muziek).
Zo zie ik dat dan ook in dit 909/808 verhaal.
De 909 is voor mij een instrument wat belangrijk is voor veel muziek waar ik van hou, dus leek een dedicated apparaat me daarvoor leuk (als ik er ook wat spannenders mee kan, sowieso leuk!)

Ik zie denk ik ook gewoon een verschil in innovatief sounddesign en genre-specifieke toepassing van instrumenten.
Ooit was de uitvinding van de piano ook een voorbeeld van innovatief sounddesign - nu is het een instrument wat ontzettend veel gebruikt word in zo goed als alle soorten muziek... heeft met innovatief sounddesign vaak weinig meer te maken.
 
Ik denk dat ACB een opgeblazen marketing kreet is.
Geloof wel dat het lekker kan klinken maar denk dat ik dat soort gedrag prima zelf in bv mijn Z1 kan proggen.
Denk dat het niet ver van de OB/P6 'vintage mode' zit.
De vco's dan wellicht ieder hun eigen start fase, drift etc.
Maar dan wel per model de boel nagebootst. Envelops curves etc...

ACB doet gewoon heel veel parameters na en is daar cpu intensief.
Roland heeft ook ABM wat veel lichter is.
We zullen het waarschijnlijk nooit 'zeker' weten. Ik ga er van uit dat mensen die het weten een behoorlijke clausule hebben moeten tekenen om dit mee te nemen in hun graf.
En dat alles wat er wel over naar buiten komt eerst door de afdeling marketing wordt gecontroleerd.
En of het zo CPU intensief is omdat dat nodig was, of gewoon brak geprogrammeerd, gaan we ook nooit weten.
Aangezien de software variant dezelfde beperkingen heeft (4 voices), maar niet de beperkte hardware, vraag ik me af of het niet gewoon ooit zo gemaakt is (arrays met 4 als max bijv.).
Maar ook dat blijft verstopt onder het rookgordijn van marketing.

Als ik ooit nog een goede video vindt die de technieken naast elkaar vergelijkt, zal ik hem delen.
 
al die poly acbs zijn 8 voices, jp8, jx3p, juno etc (je kan ook minder instellen) die boutiques die waren 4voices max

dit geldt voor zowel de cloud als de system8 plugouts.

ACB was wel erg goed(en nog steeds) alleen het is wel wat jaartjes oud, met de huidige plugins met oversampling etc begint het wel gedateerd te worden. Op de HW draait het native op 96khz op die system8 enzo. Maar ik vind inmiddels de alternatieven die door de concurenten worden aangeboden iets beter.

De system8 plugin/acb vindt ik nog wel steeds een mooie sound en opties hebben, de rest is wel beperkt, eh authentique.
 
ik heb van t weekend ff zitten kijken vooral naar de TR6s, TR8s en de TR8.
De Tr6s gaat m denk ik niet worden. wel fijn en klein... maar mis net wat teveel directe controls.
De Tr8 is wel heel gaaf ook, maar begrijp ik goed dat die geen FM heeft zoals de TR8s? niet dat dat super belangrijk is, maar ik vind die geluiden wel goed klinken in de demos en ach... beetje experimenteren met extra funcites... altijd leuk.
Tr8s is veel meer drumcomputer voor je geld. Met outputs, met effecten en beter. Fm drumsynth. Alle modellen, dus ook de updates die niet in de tr8 zitten. Heb beide. Enige pluspunt van de tr8 is dat de sequencer iets speelser werkt, maar de tr8s is dan weet uitgebreider, met name de 8 parts per pattern.
 
De keuze voor een TR8s word steeds meer likely dus ik heb nog wat saaie technische vragen.

Begrijp ik goed dat de TR8s audio over USB heeft, maar dan alleen als je de TR8s ook kiest als audio interface in je DAW?
En dan mono tracks aanmaken die de verschillende Tr82 midi outputs als input hebben. correct?
In elk geval niet zo soepel als met de analog rytm waar je met Elektron Overbridge vrij moeiteloos alle 8 inputs in hun eigen ableton kanaal heb t lopen zonder gedoe, als ik het allemaal goed begrijp.

Mijn voorgenomen aansluit methode is met USB naar computer en Audio (mix) L/R naar een focusrite 18i8.

Dus dan kan ik als volgt opnemen:

1) alle TR8s tracks in 1 spoor via de L?R mix out (of eventueel de tracks een voor een opnemen via die uitgang)

OF

2) voor opname switchen naar de TR8s audio-interface, individuele sporen opnemen via de audio-over-usb functie en na opnemen weer terug naar de 18i8 als ik dat zou wensen.

Heb ik tot nu iets gezegd wat niet klopt?

Even aangenomen dat dat klopt en dat dat de mogelijkheden wel een beetje waren:

De ADAT-in op de 18i8 zou de de 8 afzonderlijke audio inputs ook moeten kunnen verwerken, of niet.
Ik heb daar geen verstand van.... maar begrijp ik het goed dat ik bijvoorbeeld die 6 (?) assignable outputs van TR8s op een OctoPre zou kunnen aansluiten, en die vervolgens met een optische kabel in de 18i8 zou kunnen prikken om vanaf daar de outputs afzonderlijk te verwerken?
Wel een dure oplossing... een octo pre, maar zat wel altijd als optie in nm achterhoofd voor als de audio interface te krap zou worden. kan dit goedkoper? kan dit uberhaubt?

hoe hebben jullie de tr8 of tr8s (ervanuit gaande dat ze een beetje hetzelfde werken) staan?
 
Volgens mij zeg je het helemaal goed :). Als je een mac hebt zou je er nog voor kunnen kiezen om met een aggregated device te werken, dan combineer je jouw geluidskaarten in 'macOs audio midi setup' en ziet je DAW die als één.
 
Volgens mij zeg je het helemaal goed :). Als je een mac hebt zou je er nog voor kunnen kiezen om met een aggregated device te werken, dan combineer je jouw geluidskaarten in 'macOs audio midi setup' en ziet je DAW die als één.
helaas pindakaas.. windows 10 hier :)
Maar kon zoeits ook niet met ASIO4ALL?

Het zou best handig kunnen zijn...

Heb nu dus 18i8, daarzit nu Waldorf Quantum (stereo), Analog Rytm (Stereo mix), Opsix (stereo mix), Bass Station (mono) en Microfoon (mono) in.
Maar in de computer zit ook nog een Asus Xonar Essence (is toch een extra line in).
maar ook de analog rytm, push 3 en dus ook die TR8s... hebben allemaal audio interfaces.
zou best handig zijn dat alle inputs altijd herkent zouden worden in Ableton.

Ik weet alleen niet hoe goed slecht ASIO4all werkt en of ik wel zin heb om me daarin te verdiepen.

Ik kan trouwens op de 18i8 ook best de Analog Rytm en de Opsix verwijderen (is toch weer 4 inputs vrij) want de rytm gebruik ik meestal solo met hoofdtelefoon, of standalone met de Push3 of met audio over USB, eigenlijk in de praktijk (bijna) nooit via de steromix op de 18i8.
De OpSix gebruik ik eigenlijk alleen solo met hoofdtelefoon om patches op te maken, of ook met de Psuh3 standalone en zet de patches via later via USB over naar Opsix Native voor gebruik op de PC.
 
Ik dacht dat het hetzelfde werkte als
helaas pindakaas.. windows 10 hier :)
Maar kon zoeits ook niet met ASIO4ALL?
Ik dacht dat de TR8s hetzelfde werkte als de 707 qua USB.
Het is een audio interface die windows als zodanig herkent.
EN als je de Roland drivers geïnstalleerd hebt en de TR8s zo instelt, heb je de losse tracks als inputs in je DAW staan.
11x instruments en 1x ext in als ik het goed lees.
Maar bij Windows is 'dat dan wat het is'. Dus je andere interface is niet meer actief in de DAW.
Er is wel de mogelijkheid om interfaces 'bij elkaar op te tellen' met ASIO4ALL, maar ik vraag me af of die de Roland eigen drivers ondersteunt.
(class compliant is de TR8s maar een simpele 2x2 interface)
En daarnaast is het qua performance en latency afwachten hoe dat reageert. Ik had er geen goede ervaringen mee (extreem hoge latency, buffer en veel dropouts). Maar anderen hebben het wel aan de praat.
Maar goed, dan kun je volgens mij beter investeren in een grotere interface qua aantal sporen.
Behringer XR18 bijvoorbeeld. Dan heb je er 16 (als je de USB audio ook wilt kunnen beluisteren). En dan kom je een heel eind.
Of idd zo'n uitbreiding met 8 extra sporen via ADAT. Dat kost je waarschijnlijk minder.

Ik dacht dat ik die multitrack over USB vaak zou gebruiken, maar uiteindelijk was dat vooral leuk 'op papier' en niet praktisch werkbaar voor mijn situatie.
Vooral omdat de drums bij de 707 gewoon 1 spoor zijn en je dus niet losse bewerkingen per geluid kunt doen (reverb op de snare etc.)
En toen ik meer synths toe ging voegen, was hij sowieso te klein voor mijn situatie.
 
Extra Adat kastje (70 euro ?) lijkt mij de beste oplossing, daarna lekker analoog alle outputs los erin.
 
Ik dacht dat de TR8s hetzelfde werkte als de 707 qua USB.
Het is een audio interface die windows als zodanig herkent.
EN als je de Roland drivers geïnstalleerd hebt en de TR8s zo instelt, heb je de losse tracks als inputs in je DAW staan.
11x instruments en 1x ext in als ik het goed lees.
Maar bij Windows is 'dat dan wat het is'. Dus je andere interface is niet meer actief in de DAW.
ja, zo begrijp ik het ook.
En ik lees inderdaad dat ASIO4ALL ook geen simpele oplossing is. zitten best wat mensen mee te kutten als ik het zo snel ff google en er wat over probeer te vinden.
Ik dacht dat ik die multitrack over USB vaak zou gebruiken, maar uiteindelijk was dat vooral leuk 'op papier' en niet praktisch werkbaar voor mijn situatie.
Vooral omdat de drums bij de 707 gewoon 1 spoor zijn en je dus niet losse bewerkingen per geluid kunt doen (reverb op de snare etc.)
En toen ik meer synths toe ging voegen, was hij sowieso te klein voor mijn situatie.
Op De Analog Rytm gebruik ik het best vaak, want daar kun je idd heel makkelijk per snare, kick, clap whatever een ableton effect erachter plakken. super makkelijk.
Maar dat dit met TR8s niet kan is geen dealbreaker hoor...
Zolang ik alles kan horen wat hij doet met de audio-out is het al prima, dan neem ik wel losse clipjes op. (Ableton session view is uitermate geschikt om een bankje met clipjes aan te leggen terwijl je creatief aan de knoppen draait. en die kan ik later in arrangement view knippen plakken wat ik wil.

Ik zal het apparaat bij aanschaf ook wel eens instellen als audiointerface en met de roland software instellen als interface zodat ik altijd de mogelijkheid heb om aparte sporen op te nemen.
De 18i8 kan ook als standalone audio interface (doet het ook zonder PC connectie), dus volgens mij zou de audio-out van de TR8s, dan nog steeds te horen moeten zijn op de 18i8 als ik de routing daartoe in staat stel.

Nu heb ik 1 van de headphone-outputs zo geconfigureerd dat die alle hardware inputs laat horen (die gebruik ik als pc uitstaat maar ik wel met de hardware spelen).
De andere headphone-out staat de hardware gemute en hoor ik ze alleen als ze in de DAW actief zijn (via Ableton external instrument, of Elektron Overbridge bijvoorbeeld).

Als ik de Focusrite zo instel dat de TR8S output hoorbaar is als input op de focusrite, dan zou ik denk ik enkel in de DAW ff Audio interface hoeven switchen en de hoofdtelefoon ff ompluggen om met de losses sporen aan de slag te gaan.

nou ja.. niet ultra belangrijk, maar wellicht werkt dat ook wel.

Thanks voor de info in elk geval!

Extra Adat kastje (70 euro ?) lijkt mij de beste oplossing, daarna lekker analoog alle outputs los erin.
heb je een specifieke suggestie voor een devicje toevallig? want ik zocht daar wel op maar kon niet echt iets vinden wat zou werken denk ik.
of het was eens stuk duurder dan 70 euro. ADAT is nieuw voor mij en ik zoek denk ik op het verkeerde... (die 18i8 handleiding spreekt natuurlijk over die octopre, maar als het simpeler kan... heel graag :D)
 
heb je een specifieke suggestie voor een devicje toevallig? want ik zocht daar wel op maar kon niet echt iets vinden wat zou werken denk ik.
of het was eens stuk duurder dan 70 euro. ADAT is nieuw voor mij en ik zoek denk ik op het verkeerde... (die 18i8 handleiding spreekt natuurlijk over die octopre, maar als het simpeler kan... heel graag :D)
Vermijd de oudere behringer ADA 8000's. Die kunnen heel warm worden door hun inefficiente voeding.
De opvolger Behringer ADA8200 Ultragain is dan sterk verbeterd in meerdere opzichten en geprezen.
Nog wat suggesties:

SM Pro Audio Q-ADAT
Alesis Ai3
Fostex vc-8 (deze heeft wel rca tulpjes ipv trs jacks)

Wil je wat duurder gaan zitten en bv in één klap 16 ins en outs willen dan zijn de creamware/sonic core/ferrofish A16's erg goed, die zitten in dezelfde opvolgende productlijn die steeds van merk wisselde.
Creamware A16 ultra (heb ik zelf 3 jaar gebruikt met veel plezier, aan een RME geluidskaart via ADAT)
Sonic Core A16 ultra
Ferrofish A16 ultra

De 2e hands markt lijkt een beetje opgedroogd als het op ADAT converters aankomt, maar wellicht komt er binnenkort iets leuks langs, of je vraagt hier in het marktplaats gedeelte naar een adat converter op SF.
Die behringer ada 8200 kan je nog steeds nieuw kopen, maar zijn in prijs gestegen zie ik (inflatie ?).
 
ja sommige opties daarvan zijn wel duur inderdaad.

De behringer ADA8200 lijkt inderdaad een goedkoepre versie van die Octopre (zelfs de kleur lijkt ongeveer vergelijkbaar :D), dus dat zou een optie zijn, maar das toch ook nog meer dan 200 euro.
betaalbaar, maar toch meer dan een paar tientjes.
die andere opties zijn obscuur genoeg dat ik ze niet meer meer in de grote shops zie, of ze zijn out-of-stock voor onbepaalde tijd.

Doet er niet toe hoor, want ik denk dat ik prima zonder kan,
maar gek is het wel op zich... is ADAT zo obscuur dan, dat daar zo weinig te kiezen valt?
 
ja sommige opties daarvan zijn wel duur inderdaad.

De behringer ADA8200 lijkt inderdaad een goedkoepre versie van die Octopre (zelfs de kleur lijkt ongeveer vergelijkbaar :D), dus dat zou een optie zijn, maar das toch ook nog meer dan 200 euro.
betaalbaar, maar toch meer dan een paar tientjes.
die andere opties zijn obscuur genoeg dat ik ze niet meer meer in de grote shops zie, of ze zijn out-of-stock voor onbepaalde tijd.

Doet er niet toe hoor, want ik denk dat ik prima zonder kan,
maar gek is het wel op zich... is ADAT zo obscuur dan, dat daar zo weinig te kiezen valt?
Behringer XR18.
18 fysieke inputs over USB opnemen.
(16 als je hem ook als geluidskaart gebruikt voor windows, want dan zijn er 2 'bezet' voor de USB audio die uit Windows komt) en 6 auxen.
Ik heb deze al heel wat jaartjes en hij bevalt me goed.
Ga wel binnenkort (eerst nog hard sparen) upgraden naar iets met meer ins en outs. want ik zit vol en m'n GAS nog niet.

Dat is dus 'ipv' je huidige interface :)
 
@rv
ja sommige opties daarvan zijn wel duur inderdaad.

De behringer ADA8200 lijkt inderdaad een goedkoepre versie van die Octopre (zelfs de kleur lijkt ongeveer vergelijkbaar :D), dus dat zou een optie zijn, maar das toch ook nog meer dan 200 euro.
betaalbaar, maar toch meer dan een paar tientjes.
die andere opties zijn obscuur genoeg dat ik ze niet meer meer in de grote shops zie, of ze zijn out-of-stock voor onbepaalde tijd.

Doet er niet toe hoor, want ik denk dat ik prima zonder kan,
maar gek is het wel op zich... is ADAT zo obscuur dan, dat daar zo weinig te kiezen valt?
 
@rv

hij was me al voor publicatie aangeboden :)
Maar ik ga voor een nieuwe :D
Ik denk dit weekend over te gaan tot aanschaf :okdan:
 
hij was me al voor publicatie aangeboden :)
Maar ik ga voor een nieuwe :D
Ik denk dit weekend over te gaan tot aanschaf :okdan:
Ben benieuwd hoe je hem vindt. Speel soms ook nog wel met met het idee om de twee behringers te vervangen voor de tr8s, ik gebruik ze toch zelden te gelijk... Enerzijds ruimte besparen, anderszijds zien twee drum units er wel toffer uit dan 1 hehe. Daarnaast hou ik er wel heel erg van dat een apparaat één ding gewoon goed kan zodra je hem aanzet, ipv dat je steeds moet nadenken hoe je iets wilt gebruiken...
 
Ben benieuwd hoe je hem vindt. Speel soms ook nog wel met met het idee om de twee behringers te vervangen voor de tr8s, ik gebruik ze toch zelden te gelijk... Enerzijds ruimte besparen, anderszijds zien twee drum units er wel toffer uit dan 1 hehe. Daarnaast hou ik er wel heel erg van dat een apparaat één ding gewoon goed kan zodra je hem aanzet, ipv dat je steeds moet nadenken hoe je iets wilt gebruiken...
Ik zal daar nog wel op terug komen als ik er een tijdje mee gespeeld heb :)

Eerst spelen met de presets en ff kijken of ik een beetje lekkere manier van werken kan bewerkstelligen kwa opname mogelijkheden met de DAW en gebruikersgemak.
Dan met de handleiding erbij kijken hoever ik buiten de lijntjes kan/mag kleuren en experimenteren.

heb er nu al zin in! :D
 
Back
Top