Danny
DAW-less puzzelaar °1967
Binnen mijn “Solar System” project is, in navolging van
Saturn VI (https://www.synthforum.nl/forum/muz...-van-vangelis-jmj-kitaro-zeker-eens-luisteren) en
Uranus VII (https://www.synthforum.nl/forum/muz...or-de-liefhebbers-van-vangelis-filmmuziek-etc),
de muzikale omschrijving van een volgende planeet afgewerkt: Earth III. Het nummer beschrijft de schoonheid en diversiteit (alsook het minder leuke) van onze planeet en alles wat daarop leeft. Het bestaat zelfstandig als mp3 (160kbps) voor zij die puur de muziek willen beluisteren en niet door beelden willen afgeleid worden :
Bekijk bijlage Guy-Lian - Hermax - Solar System - Earth III - low.mp3
Wil je de bijhorende beeldmontage zien, klik dan de onderstaande link (wel uitkijken als je een smalle bandbreedte hebt, het bestand is ongeveer 360Mb groot en kan dan nogal wat tijd vragen om te downloaden.
http://guy-lian-photo.be/Muziek/Earth-III.mp4
Bijzonder aan dit nummer is de samenwerking met vriend en medeforumlid “Hermax”. Zijn muzikale kennis en techniek vormen de ruggengraat van dit nummer. Hij componeerde de hoofdmelodieën en werkte de structuur van dit nummer volledig uit. Met zijn virtuoze piano- en harpspel, live ingespeelde drums, string stabs, bas enz zorgde hij voor een constante stroom aan geluiden/noten die als kapstok diende om mij m’n ding te laten doen.
Toevoegingen van de intro, extra melodielijnen, strings, dwarsfluiten, sfeergeluiden enz alsook de mix kwamen van mijn hand. Je kan stellen dat dit stuk 50% Hermax, 50% Danny is. We hebben gestreefd om een lang stuk zoals dit zowel muzikaal als op gebied van details interessant te houden en volgens mij zijn we in deze opzet écht wel geslaagd. Dus echt de moeite en tijd nemen om van de eerste tot de laatste noot te beluisteren .
De werkwijze die gevolgd werd:
Saturn VI (https://www.synthforum.nl/forum/muz...-van-vangelis-jmj-kitaro-zeker-eens-luisteren) en
Uranus VII (https://www.synthforum.nl/forum/muz...or-de-liefhebbers-van-vangelis-filmmuziek-etc),
de muzikale omschrijving van een volgende planeet afgewerkt: Earth III. Het nummer beschrijft de schoonheid en diversiteit (alsook het minder leuke) van onze planeet en alles wat daarop leeft. Het bestaat zelfstandig als mp3 (160kbps) voor zij die puur de muziek willen beluisteren en niet door beelden willen afgeleid worden :
Bekijk bijlage Guy-Lian - Hermax - Solar System - Earth III - low.mp3
Wil je de bijhorende beeldmontage zien, klik dan de onderstaande link (wel uitkijken als je een smalle bandbreedte hebt, het bestand is ongeveer 360Mb groot en kan dan nogal wat tijd vragen om te downloaden.
http://guy-lian-photo.be/Muziek/Earth-III.mp4
Bijzonder aan dit nummer is de samenwerking met vriend en medeforumlid “Hermax”. Zijn muzikale kennis en techniek vormen de ruggengraat van dit nummer. Hij componeerde de hoofdmelodieën en werkte de structuur van dit nummer volledig uit. Met zijn virtuoze piano- en harpspel, live ingespeelde drums, string stabs, bas enz zorgde hij voor een constante stroom aan geluiden/noten die als kapstok diende om mij m’n ding te laten doen.
Toevoegingen van de intro, extra melodielijnen, strings, dwarsfluiten, sfeergeluiden enz alsook de mix kwamen van mijn hand. Je kan stellen dat dit stuk 50% Hermax, 50% Danny is. We hebben gestreefd om een lang stuk zoals dit zowel muzikaal als op gebied van details interessant te houden en volgens mij zijn we in deze opzet écht wel geslaagd. Dus echt de moeite en tijd nemen om van de eerste tot de laatste noot te beluisteren .
De werkwijze die gevolgd werd:
- Hermax leverde mij 13 stereo wav-bestanden aan. Deze heb ik omgevormd/herleid/gemixed tot 8 stereo sporen die in het audiodeel van de sequencer van de KRONOS geladen werden. Dit vormde dus de solide basis waarop ik mijn creativiteit los kon laten gaan.
- Eerst kende ik zorgvuldig insert en/of master effects aan die stereotracks toe.
- Eens dat goed in balans was, ben ik begonnen met het analyseren van de gebruikte akkoorden en het eigen maken van de muzikale structuur.
- Stap voor stap heb ik een sectie aangepakt en extra MIDI sporen met m’n eigen hardware gecomponeerd. Centraal stond het zo goed mogelijk blenden van Hermax’ en mijn eigen stukken zodat een homogeen geheel ontstond.
- Tijdens dit bij componeren was ik verplicht om de muzikaliteit van Hermax alsmede ook het tempo van het nummer te volgen waardoor ik mijn eigen muzikale grenzen serieus verlegd heb. Dát is het enorme voordeel om samen te werken met iemand die andere sterke punten heeft!
- Na ieder toevoeging/bijwerking werd die versie met Hermax gedeeld zodat hij zijn mening kon geven een aandachtspunten naar boven kon halen. Dit gebeurde steeds via dropbox.
- Communicatie verliep telkenmale via mail.
- Hermax heeft volgende instrumenten gebruikt: Roland Integra, Juno DS88, V-Synth. Drumpartijen komen uit z’n synths een en TD1KV e-drum. Hij heeft alles live opgenomen in Cubase zodat hij over een grafische track-leidraad beschikte (een computercrash in de beginfase heeft even voor wat angstzweet gezorgd maar alles is gelukkig goed gekomen).
- Er is geen gebruik gemaakt van een metronoom, noch maatvoering en er werd niet gelet op tempo. Alles werd door hem op en met gevoel ingespeeld waardoor het nummer een “organische” feel heeft gekregen.
- Zelf heb ik gebruikt: Korg KRONOS 2015 (brass, hoorns, meerdere strings, belletjes en beltree’s, drums, koren …), Emulator E4 XT Ultra (slag en percussiewerk, koren, viool en alt-viool, dwars- en picolo fluiten, beltree’s), Yamaha SY99 (drone in het begin, S&H- en andere effectjes, DX7 MkI (hoog melodie hier en daar), Roland D20 (drone ondersteuning) en Access Virus C Desktop (arp en noise).
- Ik heb alles opgenomen en gemixed in de sequencers van de Korg, SY99 en twee Roland MC500 MkII’s.
- Het stuk telt 8 omgevormde stereo audio-sporen plus volgende MIDI-kanalen: 15 uit de KRONOS, 15 uit de EMU, 3 uit de SY99, 2 uit de Virus, 2 uit de D20 en 1 uit de DX7 MkI. Som dus van 46 kanalen.
- Het is de langste song waaraan ik ooit heb gewerkt (16+ minuten)
- Het zal zeker niet onze laatste samenwerking zijn .
- Het filmpje, in 16 uur afgewerkt, werd samengesteld aan de hand van beelden die expliciet bij de verschillende muziekfragmenten uitgezocht, gesynchroniseerd en gezoomed/gepanned werden.