Lowlands Industrialism II, wie doet mee?

kratarknathrak

All hail the dark lord!
Lid sinds
11 juli 2001
Berichten
905
Locatie
Hillegom
Na het grote succes van deel I (Heee, wel een hele positieve recensie op kindamusik!) is het wel een wijs plan om een deel twee te gaan samenstellen. Het valt me op dat er wat meer geluidsterroristen zijn ontdekt sinds deel I, want in die tijd zijn er namen opgedoken als Distsync, Dessaroi ,Endex en Xaphan om nog maar wat te noemen, en de oudjes zijn ook nog steeds actief. Recentelijk sprak ik er nog met Spermblaster over, en het is dus wel een aardig idee om een deel II te doen, en dan nu op CD omdat daar meer op kan. Een dubbel LP lijkt me ook aardig, maar dat gaat wellicht duur worden. Maar als iedereen in de tussentijd rijk is geworden, kan dat heel goed.

Wat is het plan?
Nu, we proberen een grote groep industrial producers bij elkaar te krijgen. Die leveren ieder een track, en een geldbedrag (rond de honderd euro, dat zal overigens wat minder worden bij voldoende deelname). De boel wordt gecompileerd, geperst bij een CD fabriek, en van een geinige hoes voorzien. De gehele oplage wordt vervolgens opgedeeld tussen de deelnemers, die zelf met de waar gaan leuren.

Wat zijn de regels:
- GEEN BUMA/STEMRA leden! Als je dat wel bent, en je wil toch meedoen: zet de componisten/tekstschrijver op naam van iemand die dat niet is. Een CD kan alleen geperst worden zonder rechtenafdracht als niemand lid is van een auteursrechten-instelling. Zodra er maar eentje lid is, moet het volledige bedrag betaald worden, waarna de BUMA op zijn gemak (een jaar) gaat kijken hoe dat precies zit, en dat je dus geld terugkrijgt. Nu, een persing wordt zo twee keer zo duur. Het geld komt na een jaar wel weer terug, maar ik heb geen zin in dat gezeik dus geen buma/stemra leden!
- Alle bijdrages zullen aan kwaliteitscontrole worden onderworpen. Tenslotte is het de bedoeling dat mensen blij worden van de muziek op de CD, dus bijdrages die op niks klinken komen er niet op.
- Stijlen:
De eerste editie was alleen gevuld met ritmisch industriele muziek, maar gezien de hoeveelheid ruimte kan dat wel worden uitgebreid met Darkambient ,TeKno of Harsch-EBM acts. Als het maar knarst, kraakt of stampt. Kwalitatief goede (Industrial strength/NYC achtige) hardcore mag ook. Let wel op dat dit een industrial compilatie wordt. Als je hardcore dus niet industrial (lees: distorted, knarsend, metaalgeluiden) genoeg is, hoef je niet in te sturen. Geen DJ Promo werk dus.
- Lengte en zo:
Probeer het rond de 5 minuten te houden. Een beetje langer is niet erg, en korter ook niet, maar nummers van 10 minuten kunnen dus echt niet. Nu ja, kan wel, maar dan betaal je dus dubbele bijdrage.
- Wie mogen er mee doen? Iedereen. Ook deelnemers aan editie 1 kunnen gewoon weer een liedje inleveren. Tenslotte was deel I heel erg goed (en nog leverbaar via enkele deelnemers!) en het is de bedoeling dat deel II dat ook wordt. Het is een Lowlands compilatie, dus graag alleen deelnemers uit Nederland, Belgie en vooruit: Luxemburg.

Financieen:
Deel I koste de deelnemers destijds de act 125 euro. Dat zal nu minder zijn, omdat CDs goedkoper te produceren zijn. Een en ander zal ook afhangen van de oplage. Als er tien deelnemers komen, dan laat ik er zo'n 500 persen, en zal het de act iets van 90 euro gaan kosten. Als er daarentegen 15 acts zijn, dan wordt het lonend om er 1000 te laten persen, en zal het bedrag iets van 75 of 80 euro de act worden.

Wat gaan we ermee doen?
Nu, ja verkopen dus. Een klein gedeelte zal ik achterhouden voor promotie (25 exemplaren voor in de DJ pool, en nog wat voor de pers) en de rest gaat verdeeld worden onder de deelnemers die zelf aan het verkopen slaan onder hun eigen fans (die hebben jullie toch wel? ) Dat laatste zal afhangen van de oplage. Met 15 deelnemers en een oplage van 1000, krijgt iedere deelnemer zo'n 60 exemplaren. Met tien deelnemers en 500 exemplaren zo'n 45. Verkoopprijs wordt zo'n 8 tot 10 euro, dus je ingelegde geld heb je er snel uit.

Aanmelden?
Stuur een mailtje naar newdarknessrec@lycos.com en een CDr met je bijdrage naar:

P.Winkelaar
Molenstraat 13
2181 JA Hillegom

Oh, en nog wat: Elke keer als ik zo'n dwaas plan als dit ga uitvoeren krijg ik altijd stapels meel van mensen die hun diensten aanbieden als designer om de hoes te ontwerpen. DAT IS NIET NODIG. Ik ben zelf designtechnisch heel tevreden over deel 1, dus het heeft mijn voorkeur dat Spermblaster dat weer doet. Ook in reacties als "ikvindspermblasterzijndesignnietmooienikkanhetzelfbeter" ben ik niet geinteresseerd.
 
Nou, ik reken anders wel een beetje op je. Wat is LI anders zonder The king of Belgium indus-glitch? :P
 
Nu ja, zo goed ken ik zijn werk nu ook niet. Wat ik van hem gehoord heb is gewoon standaard hardcore. Kan best zijn dat hij ook erg Indus getinte tracks heeft, dat zou ik niet weten. Maar ik zei al: Zoals Industrial Strength. Een beetje die sound. Machines, Oliver Chesler, DX13. Denk ook aan oude Cylob en de snoeiharde Aphex Twin remixes van "We have arrived" van Mescalinum united.
 
ikvindspermblasterzijndesignnietmooienikkanhetzelfbeter :D
 
Dus maar eh.. Als je betaald nadat je trak wordt goedgekeurd, kom je der toch ook zeker op... of ni?
 
Ja, als je goedgekeurd wordt, dan betaal je, en dan kom je erop. Wordt je niet goedgekeurd, dan hoef je niet te betalen, en kan je voor dat geld leuk wat anders gaan doen. :)
 
Er staat nu een softe deadline op oktober. Eerst even de reacties peilen, maar vooralsnog ziet het er goed uit.
 
Mooi initiatief, jammer dat ik echt geen tijd heb om iets te maken, of je moet die oude half afgemaakte software zut willen hebben ;)
 
Overigens, Vrind Bikkel: Ik kom 24 September in je dorp draaien, in de Effenaar, met Cybergothic syndrome met Blutengel. Kom je gezellie meestampen op EBM, gothic en industrial plaatjes? :dj: :stupid :biertje:
 
Nadat verschillende mensen er om vroegen, heb ik een softe deadline gezet op medio Oktober. Dus er is voldoende tijd om tracks te maken. Later kijken we wel of die deadline hard wordt, of dat we die gaan opschuiven.
Verder nog: als je mee wilt doen, MAIL me op newdarknessrec@lycos.com. Deze boodschap is op verschillende fora gezet, en ik heb weinig zin om dat allemaal af te gaan om deelnemers te informeren als er ontwikkelingen zijn. Ik maak een mooi groepje aan, die ik dan allemaal kan e-mailen als er spannende dingen gebeuren.
 
jammer dat ik al onder buma-stemra val, anders had ik wel enkele tracks willen
laten keuren ;)
 
Origineel geplaatst door kratarknathrak
Overigens, Vrind Bikkel: Ik kom 24 September in je dorp draaien, in de Effenaar, met Cybergothic syndrome met Blutengel. Kom je gezellie meestampen op EBM, gothic en industrial plaatjes? :dj: :stupid :biertje:

Ik heb nog een feestje waar ik in ieder geval gratis naar binnen kan, maar waarschijnlijk de drank niet meer gratis is....dus als die niet gratis is kom ik hier wel heen :D
 
Back
Top