Invoer-rechten Vinyl

kratarknathrak

All hail the dark lord!
Lid sinds
11 juli 2001
Berichten
905
Locatie
Hillegom
We hebben het snode plan opgevat om met een aantal Nederlandse ritmisch industriele acts een verzamel LP te fabrieken met onze skrieke-plok-muziekjes erop. Die willen we laten persen bij GZ Media in Tsjechie in een oplage van 200 exemplaren. Duur is dat niet. Gaat totaal zo'n 550 euro kosten. MAAR: Er moeten dus ook invoerrechten betaald worden naar het schijnt. Nu is de wirwar aan regels enorm, en ik kan op de site van de doane en de belastingdienst nergens de kreet: "U wilt 200 LP's invoeren uit Tsjechie" vinden. Afgezien van de kreet dat het goedkoper is tegenwoordig omdat Tsjechie tot de vrijhandel zone behoort. Dat is fijn, maar dan weet ik nog niet HOE duur dat gaat worden. Dus vandaar dat ik vraag naar ervaringsdeskundigen die geperst hebben bij GZ media, en dus het hele traject al doorlopen hebben. Hoe duur gaat dat kosten, eventuele tips om eronder uit te komen, en tips in het algemeen als het gaat om zaken met GZ media. Bij voorbaat hartelijk dank!
 
De GZ FAQ zegt het volgende: Do not worry about the custom clearance. You are not paying any duties but you are required to pay a custom clearance fee (about $30 regardless of the number of records and orders) and a local VAT ( and that is refundable).

Het schijnt daar wel vaak lang te duren, onze Starcruiser 10"deed er twee jaar over (hoewel dat ook wel erg ongelukking was, eerst waren ze de dat kwijt, toen de 'mal' en vervolgens waren ze de papieren vergeten bij te sluiten waardoor de palet met platen na een maand aan de belgische grens had gestaan weer terug gestuurd was). Ook eerdere ervaringen waren niet altijd positief...
 
Zorg dat je een beetje bekend bent met manier van zaken doen daaro. Die voormailige Oostblok landen steken vreemd in elkaar. Dit heeft op zich niet zoveel met de importbelasting te maken, maar wel goed om te weten als je vaker LP's in Tsjechie wil laten persen. Ben niet zo lang geleden voor NOB naar Hongarije geweest, waarbij ook dingen geimporteerd en geexporteerd moesten worden. Nou, ik kan je vertellen: de douane aldaar hebben we moeten omkopen met 6 flessen Whisky..... (anno 2000!) En niet alleen de douane, alles werkt daar op een "aparte" manier.
 
Chinetti

Chinetti

Ik zat me al af te vragen of jij Brian bent, maar dat klopt dus. Worden de 12" van Creme eclipse overigens ook bij GZ geperst? Dan e-mail ik desnoods Jeroen er wel even over.

Ik hoor ook inderdaad niet al te goede verhalen over GZ. Hoewel er ook wat positieve verhalen de ronde doen. Maar ja, ze zijn goedkoop, en ze persen in kleine oplages, en dat is daarentegen heel interessant. Alle andere perserijen beginnen bij 300, en zijn dan nauwelijks goedkoper dan 500, en dat wordt me, zeker voor industriele muziek, een beetje al te gortig.
 
nolet en ik hebben voor onze eerste persing juist hierom voor RI in Haarlem gekozen....we hebben allebei nul ervaring met vinyl laten persen, dus we dachten: dichtbij is wel handig voor als het fout gaat, vragen stellen ed..... en dat was ERG prettig, mensen zijn erg goed bezig daar bij RI...heel punctueel, alles netjes volgens afspraak etc.
 
Jep

Jep

Ik heb daar recentelijk ook een LP laten persen, en record industry is inderdaad erg goed. Maar die minumum oplages he? Ook is GZ een stuk goedkoper, vandaar dat ik het daar eens wil proberen. Volgens een offerte die ik net binnen kreeg betaal ik ongeveer 490 euro voor 200 platen(dat is dan zonder invoer en vervoer), en dat is toch een redelijk contrast met de ongeveer 8 a 900 euro die je kwijt bent bij Record Industry voor 300. Vandaar dat ik een goed beeld wil hebben van wat er verder nog aan kosten bij komt. Want wellicht is RI dan toch nog een optie.
 
Back
Top