Adam Szabo Viper

"Virtuele" formaat van de Access Virus is eindelijk uit. Tot nu toe alleen beschikbaar in 32-bit (Windows), maar hij is bezig om het ook in 64 bit aan te bieden.



Viper aims to deliver the sound characteristics of legendary hardware synthesizers in a virtual format. We can call Viper a Virtual Performance synth, with a vast array of features like: multiple oscillator types with user waveforms, Sync, Frequency Modulation, Ring Modulation, unison up to 8 voices, filter saturation, filter routings, mod matrix, high quality effects, a powerful arpeggiator, and much more!

A lot of time and research has been invested to make the sound engine of Viper capable of delivering a wide array of sounds, everything from smooth, lush pads, huge basses, and powerful leads, typically associated with traditional analog synthesizers. This was achieved with careful coding, experimenting, analysing hardware synths, and using the ear to fine tune the controls. A constant randomization is also active in the synth to slightly alter its sound to mimic electronic components.

The engine is written in optimised code to use as little CPU consumption as possible, while maintaining a high quality sound engine, finding a good balance between the two. The synth automatically turns off any parts that are not used to further reduce CPU usage. Viper also has a smoothing algorithm for its controls to remove the ‘steppyness’ when it goes between values to give that extra polished sound.

Key features:
-Classic Oscillators with user waveforms
-Multisaw (up to 9x Sawtooth waveform)
-Sub Oscillator
-Noise with coloring
-Punch
-Osc Sync, FM, RM
-Unison up to 8 voices
-2 Zero Delay Feedback filters with Low Pass, High Pass, Band Pass, Band Reject (notch)
-Filter Saturation curves
-4 Filter routings: Serial 4, Serial 6, Parallel, Split
-4 Envelopes: Filter Env, Amp Env, Mod 3 and Mod 4
-3 LFOs with Oscillator shape morphing
-Mod Matrix

-FX:
-Character (analog boost)
-Distortion
-Filter effects: Ring Modulator, Frequency Shifter, Vowel Filter, Comb Filter
-Phaser
-Chorus
-Delay
-Reverb
-Equalizer

-Arpeggiator with user patterns
-Built in Preset browser
-Section locking
-Midi learn
 
Ik ben niet zo thuis in vst synthesizers, maar zijn er echt geen andere plugins die deze sounds kunnen maken? Waaroim is dit een goed alternatief voor de Virus?
 
Reveal Sound Spire.
U-He Hive.
LennarDigital Sylenth1.
Synapse Dune 2.
Vengeance Sound Avenger.
enz.

Wat wel het leuke is aan Szabo z'n werk is dat 'ie bij z'n JP6K echt zo diep mogelijk is gegaan qua studie van de JP8000, alles echt obsessief tot in de puntjes analyseren. Je kunt er van uit gaan dat 'ie dat bij deze plugin ook heeft gedaan.

Ik heb zelf Spire en de "Infecto" filter is een vrij duidelijke wink-wink-nudge-nudge richting het karakter van de Virus.

Al deze plugins kunnen dat soort geluiden maken - da's het probleem niet zozeer. Geen enkele doet voor zover ik weet alle de extra modellen van de Virus (granular, wavetable). Er is blijkbaar nog genoeg vraag naar dit soort geluiden voor een bepaald budget, en volgens mij doet 'ie het net zozeer voor zichzelf als uitdaging/scratching an itch, als je 't kunt verkopen is het een leuke bonus.

De plugin is gebouwd in FL Studio's Flowstone omgeving, vandaar initieel 32-bit en geen macOS. Zie ook http://www.image-line.com/plugins/Tools/FlowStone/ en https://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=470486
 
Is het een gratis VST of zit er een prijsje aan?
 
Beetje off topic misschien maar die deputy Mrk2 die ga ik ff downloaden want die klinkt heel lekker, thanks!
 
https://youtu.be/qbd_SD2Knbw
Hier Phochos, dit ligt je misschien meer (mij in ieder geval) en is gratis ;)

Dank voor deze VlEen, heb hem gedownload, zitten koorachtige klanken bij uit de Roland VP330. En heb meteen nog een aantal extra uit de Full Bucket reeks gedownload, heb nu alle VST die Full Bucket aanbood en met de VST's die ik al had kom ik nu een behoorlijk eind (De Korgs PS3100/3200/3300, de Korg MS20, de Korg MonoPoly, de Korg Delta, de Korg Sigma en dan ook nog de ARP2600, de Roland JX8P en de Moog Minimoog allemaal in software uitvoering).:D
 
Ik heb ze even naast elkaar getest en de Viper komt wel verdomd dicht in de buurt van de Virus, althans het subtractieve gedeelte dan, knap gedaan. Ik vraag me af of je zomaar een VA synth mag namaken die nog te koop is, maar dat terzijde.

Toch heeft de Virus een bepaald randje en sweetspots die ik met de Viper niet kon nabootsen, het komt in de buurt maar is het net niet. De Viper klinkt met de sub osc aan, dunner dan de Virus zonder sub osc bijvoorbeeld.

Wellicht dat het in de toekomst een waardige vervanger wordt voor de Virus, nu is het verschil wat mij betreft nog te groot om de hardware te verkopen.
 
Voor wie geïnteresseerd is in gratis...de Phazor (oftewel emulatie phaser effect Virus) is gratis (Mac / PC, 32 en 64 bit) van de website te downloaden...
http://www.adamszabo.com/phazor

Wellicht dat het in de toekomst een waardige vervanger wordt voor de Virus, nu is het verschil wat mij betreft nog te groot om de hardware te verkopen.
Ik heb ze nog niet a-b met elkaar vergeleken, maar ik geloof dit direct. :)

Net als bijna alle softsynths.
Ja, maar het verschil tussen softsynths en de meeste analoge (hardware) synths vind ik nog vrij groot.
 
Back
Top