Ableton looper probleem (software latency/sync issue)

meneerzweerbeer

Stamgast
Lid sinds
22 januari 2007
Berichten
170
Hai beste mensen,

Het lukt me maar niet om fatsoenlijk te loopen met Ableton met Looper.
En het ligt niet aan mijn geluidskaart (Motu Traveler) of buffer instellingen (128 samples).

Simpel gezegd is dit wat ik wil bereiken:
1) Er loopt een beatje of ander ritme.
Daar wil ik dan live percussie loops bij spelen en met effecten spelen.
Met de APC40 heb ik wel fijne controller maar het gewoon netjes loopen van dingen is een ramp.
Ook omdat je veel netter moet spelen wanneer je een 2-bar-loop wilt maken dan wanneer je gewoon 32 bars conga's speelt. Maar toch vind ik dit behoorlijk ingewikkeld. Hebben meer mensen hier last van?

2) Met Looper een basis loop maken van bv 4 maten, en daarmee de BPM uitrekenen.
Zodra je dat hebt gedaan zal elke volgende instantie van Looper een kleine vertraging in zich mee brengen. Dus als je 3 instanties van Looper gebruikt krijg je hoe dan ook sync-problemen. Terwijl je wel strak inspeelt.
Dit lijkt iets te zijn waar meer mensen last van hebben.

Hebben jullie tips en tricks om hier mee om te gaan?
Looper is in principe een fantastische tool maar door de sync/latency-issues kan ik er helemaal niets van.
 
raar. heb ik nooit last van gehad. Wat zegt Ableton support?
 
ik ken looper niet, maar ableton kan zelf heel simpel als looper dienen, en dan is alles in sync in realtime.

in onderstaande video laat ik zien hoe je dat instelt (moet je even doorspoelen naar 08:15 waar de instellingen getoond worden.
ik gebruik een ableton push, maar dat maakt natuurlijk niets uit, je hebt een controller (of je muis nodig om de pad te activeren en dan werkt het. Het is echt doodsimpel en altijd in sync. De latency zou alleen je soundcard latency moeten zijn, dus dat zou je niet mogen merken als je het goed instelt.

 
Back
Top