Roland Juno-60 DCB en MIDI opties

Misschien is het de Juno60 zelf die niet zo jofel met de aangeboden clock omgaat..


Mijn Juno-6 slaat geen stap over als ik de arpeggio aanstuur via de arp-in vanaf mijn 808 (Acc.trig-out)

Vroeger (lang geleden toen we nog een koningin hadden ipv een koning) stuurde ik mijn juno60 ook wel eens aan via de ARP trigger input op de achterkant. Dat ging altijd prima.

Overigens is het nu, met de Minerva, niet zo dat er stappen worden overgeslagen oid.
Maar het is zo dat de noten niet op maar tussen de tel worden getriggert.
Hetzelfde probleem als je bijvoorbeeld een Korg trigger zou gebruiken om een Roland apparaat mee aan te syncen. Het loopt wel sync, maar wel een fractie te laat.
 
De externe trigger werkt idd. goed.
Ik heb contact gehad met Laszlo en een V1.7 software versie ontvangen.
Hij heeft echter nog geen klachten ontvangen m.b.t. dit sync probleem.

In Logic kan je een traging meegeven aan de Midi CLK, maar dan krijg je het nog steeds (net) niet helemaal in orde. Wordt vervolgd...
 
Synthfraek> ik heb (ongeveer een half jaar geleden) ook contact gehad met Laszlo over dit probleem en kreeg ook te horen dat hij nog geen klachten had ontvangen m.b.t. dit probleem.
Er loopt hier iets niet helemaal sync heb ik het idee :P
 
Vroeger (lang geleden toen we nog een koningin hadden ipv een koning) stuurde ik mijn juno60 ook wel eens aan via de ARP trigger input op de achterkant. Dat ging altijd prima.

Overigens is het nu, met de Minerva, niet zo dat er stappen worden overgeslagen oid.
Maar het is zo dat de noten niet op maar tussen de tel worden getriggert.
Hetzelfde probleem als je bijvoorbeeld een Korg trigger zou gebruiken om een Roland apparaat mee aan te syncen. Het loopt wel sync, maar wel een fractie te laat.

Dit heb ik ook met de arp van mijn JP8K als ze sync is met de clock van mn daw zitten de noten alsnog tussen de tel.
 
Ik heb nog niks gemeten (en dat gaat ook nog wel even duren aangezien ik geen Minerva kit heb) maar het klinkt alsof het clock signaal, waar de arpeg aan synct, inverted is.

Dat vermoeden heb ik ook.
 
Dat de clock geinverteerd lijkt heb ik ook als probleem omschrijving doorgegeven aan Laszlo.
Dit weekend ook eens de V 1.7 software testen ook al geeft hij zelf aan niets aan de ARP clock aangepast te hebben.

Ik zal hem ook nog doorgeven dat er nog een gebruiker met hetzelfde probleem heb gevonden :).
 
ik vind het altijd jammer om een synth te modificeren; gebruik de rommel gewoon zoals het door de makers aangeboden wordt. Wees creatief en werk om de beperkingen van de maker of de tijdsgeest van weleer heen en maak met inventiviteit gewoon een oplossing die past maar wel dicht bij het apparaat staat.

modificatie maakt alleen maar rommel!
 
hij vraag er specifiek naar om hem met midi aan te sturen. dan moeten de mensen die het er ff niet mee eens zijn een stapje opzij doen.
 
ik vind het altijd jammer om een synth te modificeren; gebruik de rommel gewoon zoals het door de makers aangeboden wordt. Wees creatief en werk om de beperkingen van de maker of de tijdsgeest van weleer heen en maak met inventiviteit gewoon een oplossing die past maar wel dicht bij het apparaat staat.

modificatie maakt alleen maar rommel!

Lastige post hoor.

Ik snap wat je bedoelt met "jammer" of "tijdsgeest".
Maar de termen "inventiviteit" en "beperkingen" vind ik juist erg goed passen bij een modificatie.
Hoe inventief is het om (als liefhebber van) oude/authentieke apparatuur een langere of meer bruikbare rol te laten vervullen door een modificatie?
Ik zou daarom juist de ontwikkelaars van deze midikits erg inventief en creatief willen noemen.
 
Die Minerva ziet er goed uit zeg! Alle parameters aanstuurbaar. Ik zelf heb een Kenton en CHD oude versie. Maar ben er te lang uit om er echt iets zinnigs over te zeggen. Ze deden het beide prima, dus voor het geld beter een CHD.
Ik gebruikte alleen note on/off op beide. De ARP triggerde ik gewoon met een 808 of iets dergelijks die weer via een sync box aan de MPC hing.
 
Hier ook een CHD, vier jaar lang prima gewerkt, helaas vanavond dood gegaan. Was na een zelf gecreeerde midi feedback loop. Ik hoop dat 'ie gerepareerd kan worden is een prima ding.
 
Lastige post hoor.

Ik snap wat je bedoelt met "jammer" of "tijdsgeest".
Maar de termen "inventiviteit" en "beperkingen" vind ik juist erg goed passen bij een modificatie.
Hoe inventief is het om (als liefhebber van) oude/authentieke apparatuur een langere of meer bruikbare rol te laten vervullen door een modificatie?
Ik zou daarom juist de ontwikkelaars van deze midikits erg inventief en creatief willen noemen.
Niks lastigs aan. Gewoon een 2de juno 60 scoren. :D

1 een minerva er in en de andere gewoon houden houden zoals die is. Ze hebben allebei meerwaarde. (Extra electronica is voor mijn gevoel toch altijd langzamer. Die trigger ins zijn gewoon het snelst. Maar ik heb een Kenton 2000 mk2 met een dcb port. )

En ziet er leuk uit die minerva met die xtra lfo etc

Het zou pas echt vet zijn als je de 6 noten compleet los kan aansturen. Volgens mij zou dat moeten kunnen. Er moeten ook gewoon 12 filters in zitten. Anders kan je niet 6 tonen vlak na elkaar spelen. Al kan ik daar nergens bevestiging van vinden.

Las ook dat je met een normale nog extra patches hebt. Althans dat werd beweerd op de Nederlandse wiki pagina.

Wat ik vet vind de laatste tijd is polyglide. Dat zou volgens mij wel gewoon moeten kunnen. Zelfs met een dcb converter. Al vrees ik dat mijn kenton pro 2000 mk2 daar niet voor is uitgerust en er geen firmware upgrades zijn die dat kunnen. Maar met logic zou het qwel moeten kunnen.

Als je ook alle filters los zou kunnen aansturen dan zou het helemaal een vette poly bak worden. Dan kan je van x fade filtersweeps maken zoals in doctor who zitten. Maar iets zegt mij dat niet kan.
 
Hier ook een CHD, vier jaar lang prima gewerkt, helaas vanavond dood gegaan. Was na een zelf gecreeerde midi feedback loop. Ik hoop dat 'ie gerepareerd kan worden is een prima ding.
Gelukkig bleek mijn CHD MDCB 2v2 niet kapot, was alleen een uitgefikte netadapter :)
MDCB 2v2 van CHD is top, doet volgens mij qua functionaliteit niet onder voor de Kenton optie. Kenton is misschien wel wat robuuster.
Inbouwen (Minerva) is misschien nog completer, maar ik ben persoonlijk toch niet zo van de 100% midi controle, ik hou meer van gewoon knoppen draaien en opnemen.

Omdat ik dacht dat mijn MDCB kapot was heb ik gekeken naar alternatieven:
Midi:
Kenton MCV PRR 2000 DCB
Kenton PRO-DCB MkIII
Roland MD8

DCB:
Roland JSQ 60
Roland MSQ 700
 
Dat is goed om te horen! Ik las dat de Minerva met oudere firmware nogal buggy was, maar heb nog niets gevonden over de meest recente 1.6 firmware en of daarmee de bugs opgelost zijn. Welke versie van de firmware gebruik jij nu?

Er wordt hier nu ook gesproken over firmware waar eventuele problemen mee zijn. Is dat de firmware van de Juno60 of de Minerva? En als het van de Juno60 is hoe kom ik te weten wat de firmware is?
 
ik vind het altijd jammer om een synth te modificeren; gebruik de rommel gewoon zoals het door de makers aangeboden wordt. Wees creatief en werk om de beperkingen van de maker of de tijdsgeest van weleer heen en maak met inventiviteit gewoon een oplossing die past maar wel dicht bij het apparaat staat.

modificatie maakt alleen maar rommel!

Ik snap deze manier van denken nooit, al helemaal niet met een Juno 60.

Ik vind sommige instrumenten een mooi karakter hebben. Binnen dit karakter wil ik bepaalde opties graag hebben. Zo ben ik nu aan het experimenteren met poly VCF FM in de Juno.

Als je moet uitgaan van de tijdgeest moet je er san ook van die verschrikkelijke jaren 80 synthpop op maken?

Enfin, we maken allebei een emotionele keuze en die mogen er allebei zijn. Ik ga weer verder met mijn Juno modificeren.

P.S. Ik modificeer. Dat is toch een creatief proces?
 
Back
Top