Roland Juno-60 DCB en MIDI opties

Heeft er iemand een handleiding van de DTronics MDCB60? Ik heb hier een Juno60 met deze kit maar hij doet raar:
-vanaf eigen Juno klavier speelt de Juno perfect
-vanaf MIDI gespeelt gaat hij random de gespeelde noten getriggeren zolang je ze ingedrukt houdt en hoor je er random korte piepjes van hoge noten tussen. Als je geen noten speelt, triggert hij er ook geen random.

Getest met 2 MIDI keyboards en kabels, dus het ligt aan de MDCB60/Juno.
 
Geen handleiding maar wel ook de Dtronics in mijn juno.
Stuur je midi clock mee of MTC? Daar kan ie niet tegen en dan gaat ie raar doen. Heb ik aan den lijve ondervonden en is ook door Django bevestigd. Was volgens mij bij de 1e versie het geval, de 2 dacht ik niet.

Ik weet niet meer exact wat er bij mij vreemd ging doen, was in 2008 ofzo.
 
Ik heb het op meerdere manieren geprobeerd:
-Korg Z1 MIDI OUT rechtstreeks naar de Juno
-Atari ST Cubase naar Juno. Zo ingesteld dat hij enkel note on/off opneemt en geen clock of MTC uitstuurt.

Steeds hetzelfde, random noten (hoewel vaak de gespeelde noot) op random momenten zolang als je noten ingedrukt houdt.

Ik weet niet welke versie hij heeft, maar het DTronics logo en "DTronics" staan erop.
 
Ik heb DTronics een mailtje gestuurd, we horen het wel. Het is me in ieder geval -en met stom toeval- al gelukt om hem op het door mij gewenste MIDI kanaal te zetten.
 
Als we er niet uitkomen met de DTronics interface, heb ik het idee om zelf een MIDI-naar-DCB interface te maken met een Arduino. Ik zou dan ook nog de Arduino een trigger kunnen laten genereren op basis van de ontvangen MIDI clock zodat hij ook de arpeggiator mee in sync heeft.

Maar dat is dus plan B, waar ik momenteel niet voldoende kennis voor heb. Liefst eerst die DTronics gewoon gezond krijgen.
 
Ik heb het op meerdere manieren geprobeerd:
-Korg Z1 MIDI OUT rechtstreeks naar de Juno
-Atari ST Cubase naar Juno. Zo ingesteld dat hij enkel note on/off opneemt en geen clock of MTC uitstuurt.

Steeds hetzelfde, random noten (hoewel vaak de gespeelde noot) op random momenten zolang als je noten ingedrukt houdt.

Ik weet niet welke versie hij heeft, maar het DTronics logo en "DTronics" staan erop.
Dan zou ik het ook niet weten.
Weet nog wel dat het bij mij fout ging wanneer ik de juno met een mpc2000xl aanstuurde.
En dat pas na een tijd fout ging, niet bij de eerst toon, maar pas na een tijd, alsof de midi buffer dan was volgelopen ofzo.

Succes iig! Misschien een goed moment om over te stappen op een tubbutec?
 
Als we er niet uitkomen met de DTronics interface, heb ik het idee om zelf een MIDI-naar-DCB interface te maken met een Arduino. Ik zou dan ook nog de Arduino een trigger kunnen laten genereren op basis van de ontvangen MIDI clock zodat hij ook de arpeggiator mee in sync heeft.

Maar dat is dus plan B, waar ik momenteel niet voldoende kennis voor heb. Liefst eerst die DTronics gewoon gezond krijgen.
Tubbutec doet het prima anders ;)
 
Dan zou ik het ook niet weten.
Weet nog wel dat het bij mij fout ging wanneer ik de juno met een mpc2000xl aanstuurde.
En dat pas na een tijd fout ging, niet bij de eerst toon, maar pas na een tijd, alsof de midi buffer dan was volgelopen ofzo.

Succes iig! Misschien een goed moment om over te stappen op een tubbutec?
Bij mij gaat het meteen fout. Ik hou een noot aan en ik krijg er een salt bae sprinkling van andere noten bij.

Ik heb ondertussen de handleidingen van alle versies ontvangen van DTronics, dus ik kan die eens bestuderen.
 
En hier de feedback van de technische afdeling van DTronics:

Ik ben wel eens Juno’s tegen gekomen die problemen gaven, dit was vaak een ic in de juno, op de print waar de Dcb ontvanger zit. Dit was volgens mij een 7404.
De Dtronics mdcb maakt gebruik van de dcb schakeling in de juno. Inmiddels zijn er juno midi kits op de markt die meer kunnen en waarschijnlijk goedkoper zijn dan het repareren van de Dtronics kit
Als het inderdaad een probleem in de Juno zelf is, dan kan ik er natuurlijk nog 10 DCB kits tegenaan gooien maar dan gaat het probleem blijven.

Een 7404 kost niks, dat is het probleem niet. Zitten die in sockets in een Juno60?
 
Volgens de service manual is het DCB circuit IC24-27. Ik zie daar geen 7404 bij zitten. Ik heb:

IC24: muPD8251AC ; programmable communications interface
IC25: 74LS14 ; hex schmitt trigger inverter
IC26: TC40H393P ; 4 bit binary up counter
IC27: TC40H002P ; quad 2 input NOR gate

De vraag is nu: waar zit de fout, indien het in 1 van deze 4 zit... Waarschijnlijk als hij uit het hoofd een 7404 zegt, dacht hij aan de 74LS14? (=7414?)

De IC's lijken helaas niet in sockets te zitten, wat het dus ietsje meer/lastiger werk maakt.
 
Laatst gewijzigd:
Helaas. En dubbel helaas zit het op een panel board, dus wat meer demonteerwerk voordat je aan de slag kan. Maar goed, als het met een nieuwe 74LS14 opgelost zou zijn...

Ik kan het circuit niet genoeg doorgronden om te kunnen beredeneren of/hoe die IC bij een defect extra noten zou triggeren, en of dat waarschijnlijker is dan de andere 3 IC's. Dus op dit punt moet ik afgaan op het oordeel van de DTronics tech.

In de handleidingen stond niks dat helpt bij dit probleem.
 
Back
Top