Oldschool hardcore/house geluiden.

stickyfingerz

Nieuwkomer
Lid sinds
25 oktober 2008
Berichten
9
Hallo allemaal,

Na enige tijd me hersens gebroken te hebben over wat het geluid(bijlage) nou eigenlijk echt is, en hoe het gemaakt zou kunnen worden heb ik de handdoek in de ring gegooid.
Ik kan niet uitvinden uit wat voor golfvorm(en) dit bestaat of wat voor sample het is.
Dit soort geluiden komen redelijk vaak voor in verschillende oude house producties, maar waar het vandaan komt is mij echt een vraag.
Wie kan mij hier toelichting geven?

Gr, sticky
 

Attachments

  • Overnite - The Time Has Come 1.wav
    659,5 KB · Bekeken: 204
Dit geluid zit ook in mijn Korg TR-Rack :). Namaken gaat niet lukken met gewoon synthese.

Zoals je zegt komt dit op meerdere plaatsen voor (The Prodigy - Your Love bijvoorbeeld). De verklaring is dan dat de artiest in kwestie het geluid van een andere track heeft gesampled, of dat beiden die bepaalde sample-library hadden. Op het moment dat de liner notes niet aangeven van "used a portion/sample of ..." is de library-gok een goede; immers, daar heb je de licentie om de geluiden naar wens te gebruiken (op doorverkopen na).

De eerste stap die je moet doen is uitvinden uit welke library het komt. Vervolgens kijken waar die het van af hebben - enkele libraries in de 90s namen het niet zo nauw met copyright (en hoe wil je uitvinden waar dit onherkenbare stukje van af komt?). Helaas houdt 't daar grotendeels op, of je moet de originele auteur te pakken kunnen krijgen (en hopen dat 'ie nog weet waar het oorspronkelijk van af komt).
 
Bedankt voor alle reacties :)! Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden dat dit echt een samplepack sample was, maar dat het niet normaal te synthetiseren was wist ik niet. Kan iemand mij misschien uitleggen waarom het niet met 'normale' synths na te bootsen is? Het moet toch ooit uit een synthesizer zijn gekomen om er een sample van te maken? Of zie ik dit verkeerd?
 
Dat heeft met de formanten te maken in het geluid. Een formant in een frequentie piek in een audiobron die karakteristiek is voor die audiobron. Gaat de toonhoogte (van die bron) omhoog dan verandert de formant niet. Maar zou je de bron samplen dan gaat die formant wel omhoog en krijg je (zoals Roland al schreef) een Micky Mouse effect.
 
Bedankt voor alle reacties :)! Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden dat dit echt een samplepack sample was, maar dat het niet normaal te synthetiseren was wist ik niet.

Nou, dat is het wel. Het punt is alleen dat je met een beetje 2-osc standaard subtractieve bak niet zo ver komt.

Wat je hier als optie hebt is om resynthese toe te passen - analyseer het signaal met een additieve synthesizer, en kijk waar de harmonischen zitten.

Kan iemand mij misschien uitleggen waarom het niet met 'normale' synths na te bootsen is? Het moet toch ooit uit een synthesizer zijn gekomen om er een sample van te maken? Of zie ik dit verkeerd?

Waarom moet 't uit een synthesizer komen?

Een sampler kan alles opnemen. De orchestral hit uit een heel aantal samplers kwam ook van een Kool & The Gang plaat af (zie http://en.wikipedia.org/wiki/Orchestra_hit ) - er hoeft helemaal geen synth aan te pas te komen.

Ook de geluiden zoals in



komen echt niet uit een synthesizer. Je pakt een CD met klassieke muziek met een hoop bombastische koren (de Carmina Burana van Carl Orff, bijvoorbeeld), knipt er een stukje uit, en hoppa, klaar is je rave lead.
 
samplepacks waren er nog niet in die tijd, je pakte gewoon een andere houseplaat en samplede het geluidje dat je wilde hebben.
 
Ook de geluiden zoals in

T99 - Anasthasia

komen echt niet uit een synthesizer. Je pakt een CD met klassieke muziek met een hoop bombastische koren (de Carmina Burana van Carl Orff, bijvoorbeeld), knipt er een stukje uit, en hoppa, klaar is je rave lead.

Krijg nou wat...

Ik heb weer heel wat geleerd vandaag! Ik dacht echt dat dat soort geluiden uit een synthesizer kwamen :), nu vind ik het ook niet gek dat ik gewoon niet eens in de buurt kwam met het 'namaken' van.

Dus ik kan nu aannemen dat het bijgevoegde sampletje (Marshall Masters - Stereo Murder) dus ook zo is ontstaan? Dan kan ik eindelijk eens een goede nacht rust pakken (haha).
 

Attachments

  • SYN013.wav
    73,6 KB · Bekeken: 143
Oh god ja, die zero g cd's moet ik ook nog ergens hebben. Daar staan dit soort rave geluiden trouwens amper op. Duur trouwens toen! En ze klinken kl#te
 
??????????????????????????????????????????????????????????? :?

Dat gaat het echt niet worden hoor.
Ik verwacht helemaal niet dat een 'hardcore/house freak' om een klankanalyse vraagt.
Het eenvoudigste dat hij kan doen om soortgelijk effect te krijgen is wat ik schreef.
De klankkleur dat is iets anders. Dus voordat je daarover oordeelt vraag dan eerst wat hij juist verwacht.
 
"auto-chord" kan bijvoorbeeld wel met de Korg Poly-61 of @Juno, daar kun je een akkoord maken die dan per toets omhoog of omlaag gaat.
 
Krijg nou wat...

Ik heb weer heel wat geleerd vandaag! Ik dacht echt dat dat soort geluiden uit een synthesizer kwamen :), nu vind ik het ook niet gek dat ik gewoon niet eens in de buurt kwam met het 'namaken' van.

Dus ik kan nu aannemen dat het bijgevoegde sampletje (Marshall Masters - Stereo Murder) dus ook zo is ontstaan? Dan kan ik eindelijk eens een goede nacht rust pakken (haha).

De Marshall Masters - Stereo Murder sample komt trouwens gewoon regelrecht uit Roland's M-DC1 'Dance' Sound Expansion Module:
[Patch 132] "Rave Hit"
 
De Marshall Masters - Stereo Murder sample komt trouwens gewoon regelrecht uit Roland's M-DC1 'Dance' Sound Expansion Module:
[Patch 132] "Rave Hit"
Als ik zo Google lijkt het er op dat die track in 1994 gereleased is en die module in 1995.
De geluiden in die module komen als het goed is overeen met de expansion SR-JV80-06, maar kan niet vinden wanneer die is uitgekomen.
 
Als ik zo Google lijkt het er op dat die track in 1994 gereleased is en die module in 1995.
De geluiden in die module komen als het goed is overeen met de expansion SR-JV80-06, maar kan niet vinden wanneer die is uitgekomen.

Roland kennende hebben ze die soundset gerecycled in tig andere apparaten, dus die kan prima uit de jv-880 range komen, of zelfs uit de S sampler reeks soundsets
 
Back
Top