Kunnen echte violen maar 2 noten tegelijk spelen.. hoe spelen die dan akkoorden??

Dance123

Ingeburgerd
Lid sinds
20 februari 2003
Berichten
74
Kunnen echte violen maar 2 noten tegelijk spelen.. hoe spelen die dan akkoorden??

Klopt het dat echte violen maar 2 noten tegelijk kunnen spelen.. hoe spelen die dan composities met akkoorden die uit 3 of 4 noten bestaan?
 
ik probeer gewoon te begrijpen als je iets componeert dat door echte violen zou moeten kunnen gespeeld worden of het dan logisch is dat je voor de violen akkoorden met 3 of 4 noten schrijft?

Luister eens volledig naar dit: YouTube - Madonna This Used To Be My Playground Instrumental Dat is een instrumentale ballad.. zou door strijkers van een klassiek orkest gespeeld kunnen worden maar je hoort duidelijk dat er meer dan 2 noten in harmonie zijn.

Is het zo dat in een echt orkest voor lange akkoorden dan de 1ste violen 2 noten spelen en de 2de violen de overige of hoe zit dat?

Met een synth kan je uiteraard alles maar ik wil weten hoe dat met echte violen gebeurt.
 
Een ensemble (groep violisten) is niet monofoon hoor en elke aparte violist kan eigen noten spelen.

Is dat moeilijk om zelf te bedenken?
 
Normaal gesproken spelen violen in een orkest maar 1 noot tegelijk. Evt kunnen ze ook twee tegelijk spelen, maar dat is dan erg afhankelijk van het gespeelde interval en de snelheid van de noten. Twee onafhankelijke lijnen zijn dus een probleem. Een violist kan dus bv geen inventie van Bach spelen in z'n eentje......
 
Wat hierboven al staat. Plus nog: in solomuziek voor strijkers kunnen wel akkoorden voorkomen met bijvoorbeeld vier noten (ja, echt; mijn broertje speelt cello, dus ik loop dit niet te verzinnen...); die worden dan gespeeld met twee tweeklanken snel achter elkaar. Dat zijn vaak slotakkoorden; tweeklanken komen ook veel voor, vooral als accenten.

In orkestmuziek zou ik uitgaan van 'layeren' van 'monofone' partijen.
 
Strijkers... das toch illegaal vuurwerk? Als je da nou in 'n viool steekt, dan hoor je 4 snaren in een keer knappen ;-P
 
Dus in een orkest speelt een violist meestal maar 1 noot.. dus als je een akkoord met 4 noten hebt voor de violen, dan moet de vioolsectie van een orkest zich in 4 opsplitsen en elk een noot spelen.. werkt dat zo in een orkest? Dan verlies je toch veel van de volheid van je vioolsectie omdat ze niet dezelfde noten kunnen spelen wat juist die volheid geeft..

Worden in klassieke partituren voor violisten dan ook geen akkoorden geschreven maar verschillende aparte lijnen met elk één noot van dat akkoord dat aan een groep violisten op voorhand wordt toegewezen? Hoe gaat dat juist?

PS: ik heb piano/orgel leren spelen waarbij 4 noot akkoorden spelen uiteraard geen enkel probleem is.. vandaar mijn vraag over hoe dat gaat bij violisten.
 
Ik weet wel wat een symfonieorkest is.. wat ik probeer te begrijpen is hoe de vioolsectie akkoorden speelt (zie mijn uitleg hierboven)!
 
Laatst gewijzigd:
Maar meer dan twee snaren kun je sowieso niet tegelijk bespelen, aangezien ze niet op een rechte lijn achter elkaar liggen.

Wat volheid betreft: een orkest is zo groot dat je helemaal niet moet willen dat elk afzonderlijk instrument vol klinkt. In een mix van een track ga je toch niet elk spoor afzonderlijk superdik maken? Dat werkt nooit samen. Maar ik zou zeggen: zoek 's wat orkestpartituren op (vast wel te vinden online), dan zie je gelijk hoe het zit. :)
 
Misschien is het een goed idee om wat partituren te bestuderen van klassieke composities, die kun je wel vinden met een beetje zoeken op internet, bijvoorbeeld op scribd.com en dan zoeken op "full score"
De stijkers zijn meestal verdeeld in viool 1+2, altviool en cello. Je kunt dan 5 stemmig schrijven(stem 5 zit dan in de bas) alle secties 1 toon. Evt kun je dan nog in divisie schrijven, dus bv de violen nog een keer extra splitsen, zodat je eigenlijk viool 1+2+3 krijgt. Je kunt dan zelfs heavy jazz harmonieen schrijven met in totaal 6 stemmen(bas meegerekend)
 
Dus in een orkest speelt een violist meestal maar 1 noot.. dus als je een akkoord met 4 noten hebt voor de violen, dan moet de vioolsectie van een orkest zich in 4 opsplitsen en elk een noot spelen.. werkt dat zo in een orkest? Dan verlies je toch veel van de volheid van je vioolsectie omdat ze niet dezelfde noten kunnen spelen wat juist die volheid geeft
nee je verliest geen volheid want dit word opgevangen door andere strijkers
violins
violas
cello's
bassen
en als je dan met zestien of twintig violins zit
en met 9 violas, double basses, cello's bijvoorbeeld mwoa dan klinkt dat best vol hoor
en dan heb je natuurlijk nog de rest van het orkest om de boel wat voller aan te kleden


Worden in klassieke partituren voor violisten dan ook geen akkoorden geschreven maar verschillende aparte lijnen met elk één noot van dat akkoord dat aan een groep violisten op voorhand wordt toegewezen? Hoe gaat dat juist?
bijvoorbeeld
1e strijkers 2e strijkers
violins en violas
en iedere groep heeft een eigen partituur
dus als de violins 2 noten tegelijk spelen
en de violas de andere 2 noten tegelijk
heb je weer een akkoord van 4

hier heb je een gratis online cursus klassiek componeren
altijd heel erg makkelijk als je even iets niet weet
http://www.northernsounds.com/forum/forumdisplay.php?f=77
 
In orkesten:
Je kan in een partituur gewoon aangeven dat er verschillende noten binnen een sectie gespeeld moeten worden (Divise). Dit kan in 1 notenbalk, je noteert de noten gewoon harmonisch (als ze het zelfde ritme hebben).
Wil je echt verschillende partijen, kun je meerdere notenbalken gebruiken voor de verschillende partijen (bv Viola I, Viola II etc).
Dit komt best vaak voor (Debussy's La Mer heeft eigenlijk alleen maar gediviseerde strijkers bv).

Maar het beste kun je idd wat partituren analyseren.

Voor solostrijkinstrument:
Je kan wel 3- of 4klanken voorschrijven (mits ze speelbaar zijn, hiervoor moet je wel kennis/inzicht in het instrument hebben). Alleen zal dat dan uitgevoerd worden als arpeggio (bv laagste 2 snaren dan de hoogste 2 snaren).
Bekijk / luister eens de Caprices van Paganini.

Maargoed, hiervoor geldt eigenlijk gewoon, wil je het echt snappen moet je er een hele orkestratiestudie van maken. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt:)

Als je graag wat partituren wil bekijken, kan ik wel wat sturen.
 
Euh,zeg dat maar tegen paganini,je kan zeker meer als 2 snaren spelen op 1 viool,
maar dan moet je al grote druk uitoefenen op de strijkstok :-)
Maar akkoorden met 4 of meer worden inderdaad verspreid over de 4 viool groepen.
 
Mozart heeft een vioolsolo met akkoorden geschreven, maar dat zijn dan zeer snelle arpeggio's. Dat is een gitaar akkoord eigenlijk ook.

Maar hoe doen blazers dat dan eigenlijk? Net als de violen, ieder een nootje van het akkoord. Natuurlijk kunnen saxen en bloekfluiten dubbeltonen gaan maken, maar zo gaat het gelukkig niet.

Het wordt nog veel leuker!
Een synthesizer is in princiepe ook een monofoon instrument. Het zijn eigenlijk 16 of 32 synths bij elkaar. Is het je ooit opgevallen dat als je een akkoord speelt je moet opassen dat je niet in het rood komt? Vier synthesizers geven meer geluid dan eentje. Zelfs een piano heeft er wat last van, dat de pianist meer power kan neerzetten als hij een akkoord speelt ipv dat de energie van een aanslag verdeeld wordt over alle aangeslagen toetsen.

Een paar zaken goed in de gaten houden...
1 een viool, slechts op een snaar gestreken is harder dan een aangeslagen akkoord op een akoestische gitaar.
2 de grote groep violen in het orkerst is als tegenwicht voor de blazers, vooral het koperwerk.
3 zachtere passages worden door een kleinere groep gespeeld, meestal de eerste violen. Solo's door de orkerstmeester (eerste violist), maar die hoor je vaak moeilijk
4 violen hebben het leuke bij-effect dat ze lekker dik en vet kunnen klinken, doordat de hele groep door het vibrato een beetje vals wordt gemaakt.

Wout
 
Euh,zeg dat maar tegen paganini,je kan zeker meer als 2 snaren spelen op 1 viool,
maar dan moet je al grote druk uitoefenen op de strijkstok :-)
Maar akkoorden met 4 of meer worden inderdaad verspreid over de 4 viool groepen.

Dat van de grote druk uitoefenen gaat niet werken. Dan moet je wel zo hard drukken dat er geen goedklinkend geluid uit komt.

En dat de strijkersecties aparte partijen hebben, lijkt me logisch. Maar het is dus ook prima mogelijk binnen 1 sectie meerdere partijen te hebben (elke lessenaar een andere partij bv.), dat is het punt wat ik wilde maken.
 
Back
Top