[tip] VirSyn Tera

olafmol

[EXPANSIONS]
Lid sinds
23 juli 2001
Berichten
8.784
Locatie
Utrecht
ok mensen ik wil hier nog even wat extra aandacht geven aan een in mijn ogen een beetje over het hoofd gezien softsynth die imho SUPERRRRRRRRRRRRRRRR-LEKKERRRRRRRRRRRR-CHOP-CHOP!!!! klinkt...de VirSyn Tera!

er gaan geruchten dat deze softsynth als basis is gebruikt voor de nieuwe steinberg d'acosta (of hoe dat ding ook heet) maar het is natuurlijk altijd mooier om het origineel te hebben (geldt niet voor albino hehe ;) )

de opzet is semi-modulair en de synth is 16-part multitimbraal...heeft een ingebouwde stepsequencer en een programmeerbare arpeggiator..... veel van de presets klinken ERG juno achtig...presets zijn niet geweldig maar de basis-klank en de mogelijkheden zijn echt super, doordat er bv veel oscillator-types en synthese vormen in zitten, maar er ook op verschillende plekken in de audio-chain effecten en overdrives e.d. kunnen worden ingevoerd.... er zit een makkelijke midi-CC learn mode op..

verdere highlights:

16 modulare Synthesizer max. 64 Stimmen

-Virtual analog synthesis

-FM synthesis

-Waveshaping

-Physical modeling

-Spectrum synthesis

Effects:

-Chorus/Flanger/Phaser, Distortion und Echo/Delay

-Room simulator/Reverb

Pattern/Stepsequenzer

-Programmable Arpeggiator

-Live performance

de bottomline: het ding klinkt gewoon supergoed, en de prijs is met 279 euro ook heel acceptabel.....is zowel voor PC als Mac verkrijgbaar, alleen VST formaat..

www.virsyn.de voor meer info en demo-download

TERASynthese.jpg


Olaf
 
te duur? ik denk dat veel mensen een beetje de man/vrouw-uren onderschatten die in het programmeren van een softsynth gaan zitten.... dit is toch niet te vergelijken met een 15 euro synthedit dingetje vinnik.....

Olaf
 
En daar kom je nu pas achter?
Hij is er al een poosje hoor. :)

Vind het geluid erg clean en strak. En hij kan met gemak een Virus aan qua geluid.
Wel jammer dat de presets nou niet echt zo goed zijn. Misschien dat Rob maar eens een keer ermee moet gaan klooien. ;)
 
Origineel geplaatst door olafmol
te duur? ik denk dat veel mensen een beetje de man/vrouw-uren onderschatten die in het programmeren van een softsynth gaan zitten.... dit is toch niet te vergelijken met een 15 euro synthedit dingetje vinnik.....

Daar heb je gelijk in maar als je die prijs van de Pentagon ernaast legt, ben ik toch eerder geneigd de Pentagon te kopen... maarja ik ben dan ook echt een gierige Belg ;)
 
Origineel geplaatst door Sycorax
Daar heb je gelijk in maar als je die prijs van de Pentagon ernaast legt, ben ik toch eerder geneigd de Pentagon te kopen... maarja ik ben dan ook echt een gierige Belg ;)

pentagon is idd ook erg goed....maar niet zo uitgebreid als de VirSyn, dus ik denk dat de prijs-specs verhouding behoorlijk overeenkomt.....

Olaf
 
Origineel geplaatst door fuse
En daar kom je nu pas achter?
Hij is er al een poosje hoor. :)

Vind het geluid erg clean en strak. En hij kan met gemak een Virus aan qua geluid.
Wel jammer dat de presets nou niet echt zo goed zijn. Misschien dat Rob maar eens een keer ermee moet gaan klooien. ;)

hehe nee man ;)

ik kan me de tijden nog herinneren dat de VirSyn (zonder Tera) mijn PCtje tot stilstand liet komen door z'n CPU gebruik ;)

tis alleen dat er op een of andere manier altijd weinig aandacht aan virsyn wordt geschonken in de media e.d.

Olaf
 
Wat is dit een strakke synth...

Wat is dit een strakke synth...

Had hem een jaar terug al is geprobeerd, maar ik snap nu iets meer van synthese en:

Ik hoef geen virus meer ;)
 
Zeker wel oke

Zeker wel oke

het leukste vind ik aan de Virsynth Tera dat je zijn spectrum kunt tekenen Let wel er zijn echter zeer weinig synths waarbij dit kan zowel soft als hard Bijv Absyth en Hartmann Neuron ( a 15000 euro) dus te duur die virsynth terra Nee dacht ik niet he . (tevens een uitgebreid programma zoals Reaktor kan dit zelfs niet!!)
:stupid :stupid :stupid
 
Maar heb je er ook iets aan? ;)
 
Ja, je kan die spectrum oscilator

Ja, je kan die spectrum oscilator

als modulatie voor een of meerdere oscialatoren gebruiken bijvoorbeeld ;)
 
Of je daar iets aan hebt??

Of je daar iets aan hebt??

He wat dacht je ervan je hebt een viool stuk en een trompet stuk hoe zou het zijn om een viool te laten klinken met de klankkast van een trompet of visaversa ?? Wat dacht je ervan een gesproken text te laten spreken vanuit een trompet Freaky isn't it? Sterker nog wat dacht je ervan als je dat zelfde viool stuk hebt en je haalt alleen de tonen eruit (dus allen het strijken van de stok is wat je nog hoort) leuke programma's voor de Mac die dit dus ook spectraal kunnen zijn bv MarcoHack Lemur enz
zie ook :

http://www.cerlsoundgroup.org/Lemur/

http://www.koncon.nl/MarcoHack/

http://www.soundhack.com/
 
mmmm....spectrale oscillators is toch heel wat anders dan physical modelling? volgens mij is dat spectrum osc gedeelte van virsyn veel meer identiek aan additieve synthese.....

iemand?

Olaf
 
Heeft het wel wat van weg

Heeft het wel wat van weg

Spectrum is niets anders dan een soort handtekenig van geluid (bestaande uit vele sinussen , oftewel alles wat men hoort kun je reduceren tot een stapeling van sinussen (aardig complex fastfouriertransform)) Als je dus een spectrum kunt analyseren dmv FFT dan wil dat zeggen dat je een specifieke klank kunt nabootsen van wat dan ook (behalve ruis dit omvat het gehele spectrum).. blabla iz moeilijk kijk ook eens hier :
http://student-kmt.hku.nl/~alex4/spectrum.htm

hier heb ik een Gamalan bel opgenomen geanalkyseert en gesythetyseert dmv FFT (spectrum analyze zie pic. )
als je goed luistert kun je horen dat alleen de ruis verdwenen is bij de gesynthetiseerde sample.
 
ja dat is toch additieve synthese, zoals bv de Kawai K5/5000 werken? volgens mij is dat iets heel anders dan physical modelling (PM) zoals dat bv in de yamaha VL en de korg prophecy wordt gebruikt.....

Olaf
 
Phisical Modelling is inderdaad wat anders

Phisical Modelling is inderdaad wat anders

Yep Phisical Modeling dan moet je denken aan : Waarvan is het materiaal, hoe word het geexciceert (in trilling gebracht) aangeslage, geblazen,enz. VL van yamaha past zeker in dit rijtje thuis. Maar spectrum analyze gaat er vanuit dat al het geluid te ontleden is tot sinussen , dit zegt echter niets over het materiaal .e.d
 
Re: Heeft het wel wat van weg

Re: Heeft het wel wat van weg

Origineel geplaatst door DJ_LecZ
Spectrum is niets anders dan een soort handtekenig van geluid (bestaande uit vele sinussen , oftewel alles wat men hoort kun je reduceren tot een stapeling van sinussen (aardig complex fastfouriertransform)) Als je dus een spectrum kunt analyseren dmv FFT dan wil dat zeggen dat je een specifieke klank kunt nabootsen van wat dan ook (behalve ruis dit omvat het gehele spectrum)..
Hmmm, maar FFT wordt toch gebruikt om een bepaald geluid te analyseren en niet te creeeren...

Ik bedoel, met een snelheidsmeter kun je snelheid meten, maar je kunt toch niet met een snelheidsmeter iets heel snel laten gaan. Sorry voor het slechte voorbeeld, maar ik probeer te zeggen dat je met een spectrum analyse kunt zien op welke frequentie energie zitten, maar dat wil niet zeggen dat die frequenties overeenkomen met wat je daadwerkelijk hoort. Denk tegen fases, combinaties van frequenties, beats die daardoor gecreeerd worden.

We hebben ergens anders al een thread over FFT.. Het is een versimpelde transformatie, dus dingen vallen weg als je het andersom gaat doen. Hetzelfde als van een mp3, een wav maken.

Maar ik kan er ook helemaal langs zitten.. ;)
 
Volgens mij zit je nu in een heel groot grijs gebied.

Heb gister nog naar formant synthese lopen zoeken. En formant synthese wordt veel bij spraak synthese gebruikt om zo klanken van de mond na te bootsen. En volgens mij heeft het ook wel een link met virtueel modeling synthese. Je kunt ook formanten gebruiken wiskundige modellen van een snaar of pijp te beschrijven. Of alleen om het blaasstuk te modelleren.

En formant synthese is ook een broertje van de fourrier synthese. Maar ze zijn duidelijk anders in die zin dat fourrier additief toepast en formanten alleen toepasbaar zijn om bestaand geluid. En met een zooi filters creeer je formanten die je dan vervolgens via parameters kunt beinvloeden. (pitch time)

Formant synthese zit ook weer in de buurt van granulaire synthese. En dat heeft weinig met een spectrum te maken.
Want met een spectrum kun je alleen maar een golfvorm beschrijven. Dat kon je vroeger met de fairlight's al. En aan alleen een losse golfvorm heb je niet zoveel. Dan kun je er subtractieve elementen (VCF,VCA enz) op loslaten en dat kun je er wel wat mee.
 
tegenfase

tegenfase

Euh ja en nee moelijk moeilijk let op :
Geluid in tegen fase dooft uit energie is Nul .
Maar als je een geluids fragment analyseert (digitaal) laat FFT ( FFT kijkt alleen maar naar sinussen hij ontleed het volledig)inderdaad zien waar energie zit op welke freq met welke ampl. en hoe lang die daar aan wezig was/is .
Dit alles kun je dus uitlezen , dus ook namaken dmv optellen van sinussen die overeenkomen met de freq de duur en de Amp (geen FM !!) , mischien heb je op mijn pagina geken daar staat een plaatje van een FFT en de daarbij gevonden waardens (kunnen afwijken hoor), probeer het zelf eens !!
Het makkelijks om te begrijpen is het geluid van een bel , dat is namelijk niet zo complex !!

Tevens qua waarneming is geluid erg moeilijk vb 6dB is twee keer zo hard zegt men , dit berust alleen op signaal theory want om op waarneming geluid twee x zo hard telaten gaan is een toename van 10 dB nodig ( Moelijk Moeilijk).
Ps over dat auto verhaal je weet toch hoe hard hij gaat , Neem een auto en ga even hard rijden ( daarvoor heb je hem toch ook geanalyseert)
groeten Alex
 
alllemaal leuk en aardig..maar we hebben het hier nog steeds over additieve synthese, maw dmv sinussen een geluid nabootsen..als je idd een bestaand geluid analyseert middels FFT of andere technieken kan je de losse sinussen ervan uitlezen en zodoende nabootsen..

physical modelling (dus het modelleren van instrumenten ed) werkt compleet anders, nl met exciters en resonaters...

voor meer info daarover: http://www.headjog.co.uk/report/

Olaf
 
Back
Top