Taperecorder - hoe te gebruiken?

bigboom

Raymond Hofman
Lid sinds
3 Maart 2004
Berichten
220
Locatie
Rotterdam
OK, na wat verhalen gelezen te hebben van producers (dance-genre) die graag gebruik maken van taperecorders voor hun mooie toevoeging aan de sound heb ik besloten er ook maar eens 1 aan te schaffen om te kijken/horen wat het nu voor resultaat opleverd. (Ik heb er verder totaal geen ervaring mee)

Mijn eerste indruk is slecht. Hetgeen is opgenomen heb klinkt een stuk zachter, doffer en flink wat ruis dan het origineel. Ik heb de hele track opgenomen en ook geexperimenteerd met alleen baslijn en basskick. Naast een slecht geluid dat ik terug krijg merk ik ook dat het verre van strak is. Het is niet zo dat je gemakkelijk een taperecording van je hele track erbij mixt want het loopt gewoon niet synchroon genoeg.

Ok, nu kunnen dit soort zaken aan een boel dingen liggen. Dus hierbij mijn vragen. Ik heb dit gedaan op een Akai - GX620, niet echt een superduur ding dus misschien ligt het daaraan. Kan ik b.v verwachten van andere, duurdere modellen dat deze wel strak qua timing lopen? Verder, het doffe geluid, hoge frequenties waren nauwelijks aanwezig. Dit kan volgens mij ook aan de band liggen. Ik heb getest met een oude band waar al een recording opstond. Als er iemand verstand heeft van die Akai, kan ik daar gewoon met een nieuwe band het volledige brede spectrum van frequenties verwachten of blijft het altijd dof? (koppen lijken in orde, machine zelf lijkt weinig gebruikt)

En voor diegene die zelf gebruik maakt van taperecorders voor de sound, hoe gebruik je dat? Alleen om je hele track voor mastering er door te halen, of inidividuele kanalen? Indien het laatste hoe krijg je dat dan qua timing weer goed in je mix?
 
Als je met tape werkt is 't belangerijk om de volgende dingen te weten:
Op welke tape is de recorder afgeregelt.
Zijn de koppen goed afgesteld staan ze recht op de tape.
Slijtage koppen.....je hebt GX-koppen dus niks aan de hand.
Gebruik je oude tape(versleten) of nog ouwe goeie.

Ik denk dat 't belangerijkste is op welke tape is M/C op afgeregelt want als je verkeerde tape gebruikt resulteert dit in veel dofheid en ruis.

grt Gert-Jan
 
Kom toevallig net terug van de apotheek voor een nieuwe lading isopropyl voor m'n Tascam :D Alles wat wordt aangeraakt door de tape moet je schoonmaken met 96% alcohol (isopropyl of ketonatus, isopropyl is 't meest gebruikt) en een wattestaafje wat niet pluist. Beide zijn te krijgen bij de apotheek of drogist. Alleen de rubberen aandrukrollen mag je hier absoluut niet mee schoonmaken, het rubber vergaat met alcohol. Aandrukrollen kun je schoonmaken met een goed vet sopje met lauw water. Even laten weken en dan met een zachte tandenborstel verder schoonmaken.

Demagnetiseren is ook erg belangrijk (moet echt na 100 opname uren, maar liefst voor iedere opname). Het geluid zal absoluut dof worden als je niet demagnetiseerd.

Die oude band moet je wegflikkeren, zeker als 'ie verschilferd en dus een roestkleurige stof nalaat... Dit goedje is moeilijk weg te krijgen... Nieuwe banden worden nog gemaakt door RMG, een Nederlands bedrijf. In Nederland te krijgen bij www.ews.nl, maar ook via bijvoorbeeld Thomann.

Dat de band niet strak loopt ligt waarschijnlijk aan de aandrijfsnaar, die zal wel uitgelubberd zijn. Nieuwe snaar kopen dus...

Ik gebruik mijn taperecorder om op te masteren. Hele mix down opnemen op band, dat gaat dan naar cd en dat wordt geperst.
 
Laatst gewijzigd:
Klopt was ik vergeten demagnetiseren v/d koppen
Trouwens ik moet ook van dat spul halen..........een keer:eureka:
 
de gx-620 is een prima deck, heb zelf een 625 (enige verschil is de digitale teller) GX koppen verslijten bijna niet, dus dat zal het niet zijn. koppen en bandgeleiders schoonmaken met alcohol is inderdaad iets dat je regelmatig moet doen en demagnetiseren is ook nooit weg. en een uitgelubberde drijfriem komt vaak voor bij oude apparaten. even vervangen voor het juiste exemplaar en het is gepiept

nieuwe banden gebruiken, afstellen, goed schoonhouden...hoge snelheid...
en eventueel een klein beetje hoog erbij draaien mocht het nodig zijn.
 
Bedankt iedereen voor de tips. Ik inmiddels nieuwe tape besteld. En sja, dat demagnetiseren is wat lastig, ik heb niet zo'n apparaat. Als iemand in de buurt van den bosch dat wel heeft, hoor ik dat graag :-)

(oh ja, elektrovolt, enig idee wat zo'n drijfriem moet kosten?)
 
Die Tascam (het is eigenlijk een Teac 'Tascam Series' 32-2) heb ik nog maar net, ik kan er eerlijk gezegd nog niet al te veel over zeggen. De paar opnames die ik maakte klinken erg goed, misschien te goed; er treed minder snel verzadiging ('tape saturation') op. Ik moet nog kijken wat de beste instellingen zijn om dat te bereiken, maar dat doe ik wel als ik nieuwe tape heb (heb verkeerde type tape besteld :D). En m'n koppen zijn toch wel al wat versleten, dus daar ben ik me ook nog over aan 't beraden...

Ik heb ook nog een Philips N7150, een consumenten 4 track. Dat is geen 4 sporen, maar 2 keer stereo; de recorder neemt op op spoor 1 en 3, en als je de tape vervolgens omdraait kun je verder opnemen op spoor 2 en 4. Doordat die Philips dus per kanaal minder band oppervlakte gebruikt (1/4 in plaats van 1/2) verzadigd de band eerder, wat een prettig effect oplevert. Het is sowieso een prima ding, helaas wel veel plastic en dus fragiel, maar 't ding klinkt akelig goed... Misschien dus wel beter dan die Tascam...

Laatst was er een topic over bandrecorders waar al het een en ander staat geschreven: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=94191 en met een beetje zoeken kom je nog wel wat meer onderwerpen met meningen over recorders tegen.
 
Is dit nou echt zo bijzonder om dit te gebruiken en het beter gaat klinken of is gewoon meer een smaak ding waar je van moet houden. Ik ben namelijk van mening dat dit puur meer smaak dat niet perse nodig heb het is namelijk geen wonder middel lijk me dat hier mee alles beter een mooier word het staat namelijk vast dat de basis input ook goed moet ander heeft dit geen zin....
Daarom vraag ik mij af waarom dit zo bij zonder maakt en mensen dit willen gebruiken ?
 
Is dit nou echt zo bijzonder om dit te gebruiken en het beter gaat klinken of is gewoon meer een smaak ding waar je van moet houden. Ik ben namelijk van mening dat dit puur meer smaak dat niet perse nodig heb het is namelijk geen wonder middel lijk me dat hier mee alles beter een mooier word het staat namelijk vast dat de basis input ook goed moet ander heeft dit geen zin....
Daarom vraag ik mij af waarom dit zo bij zonder maakt en mensen dit willen gebruiken ?


Smaak is een deel.. Het is in ieder geval niet zo dat alles meteen superdik is als je het met tape hebt opgenomen.
Ik heb ook nog een mooie reel2reel maar echt gebruiken doe ik hem niet meer.
Dit is meer omdat ik het tegenwoordig teveel gedoe vind, dan dat het een slecht apparaat is.
 
Back
Top