Taperecorder - hoe te gebruiken?

bigboom

Raymond Hofman
Lid sinds
3 Maart 2004
Berichten
220
Locatie
Rotterdam
OK, na wat verhalen gelezen te hebben van producers (dance-genre) die graag gebruik maken van taperecorders voor hun mooie toevoeging aan de sound heb ik besloten er ook maar eens 1 aan te schaffen om te kijken/horen wat het nu voor resultaat opleverd. (Ik heb er verder totaal geen ervaring mee)

Mijn eerste indruk is slecht. Hetgeen is opgenomen heb klinkt een stuk zachter, doffer en flink wat ruis dan het origineel. Ik heb de hele track opgenomen en ook geexperimenteerd met alleen baslijn en basskick. Naast een slecht geluid dat ik terug krijg merk ik ook dat het verre van strak is. Het is niet zo dat je gemakkelijk een taperecording van je hele track erbij mixt want het loopt gewoon niet synchroon genoeg.

Ok, nu kunnen dit soort zaken aan een boel dingen liggen. Dus hierbij mijn vragen. Ik heb dit gedaan op een Akai - GX620, niet echt een superduur ding dus misschien ligt het daaraan. Kan ik b.v verwachten van andere, duurdere modellen dat deze wel strak qua timing lopen? Verder, het doffe geluid, hoge frequenties waren nauwelijks aanwezig. Dit kan volgens mij ook aan de band liggen. Ik heb getest met een oude band waar al een recording opstond. Als er iemand verstand heeft van die Akai, kan ik daar gewoon met een nieuwe band het volledige brede spectrum van frequenties verwachten of blijft het altijd dof? (koppen lijken in orde, machine zelf lijkt weinig gebruikt)

En voor diegene die zelf gebruik maakt van taperecorders voor de sound, hoe gebruik je dat? Alleen om je hele track voor mastering er door te halen, of inidividuele kanalen? Indien het laatste hoe krijg je dat dan qua timing weer goed in je mix?
 
Als je met tape werkt is 't belangerijk om de volgende dingen te weten:
Op welke tape is de recorder afgeregelt.
Zijn de koppen goed afgesteld staan ze recht op de tape.
Slijtage koppen.....je hebt GX-koppen dus niks aan de hand.