Yamaha 01V96

01V96.jpg


Yamaha is bij het upgraden van hun digitale mixerlijn nu eindelijk bij de opvolger van de 01v uitgekomen.
Helaas nog geen fotos beschikbaar. (even zoeken, ze komen wel)

Het zal qua specs wel een halve DM1000 worden met 24/96 mogelijkheden en wellicht surround mixing.
Even speculeren maar bij alle DM modellen zijn ze qua DSP power verviervoudigd. Dit zal dus ook wel bij dit model het geval zijn.

En natuurlijk de prijs. Ik vrees een verdubbeling van de huidige 01v, maar zeker niet hoger.

Officiele aankondiging:
http://www.giles.com/yamaha1/pr/trade/NAMM/W03/pr/pac/pro/

Stukje hierover bij SOS:
http://www.sospubs.co.uk/sos/may02/articles/frankfurtnews.htm
 
Last edited by a moderator:
Origineel geplaatst door fuse
Ehmm... hij zal het moeten gaan opnemen tegen de Tascam DM-24. Dat is ook een strakke bak. En die kost ong 3000,-.
Zou Yamaha het durven om over die prijs te gaan? Maar ja, er komt altijd nog wat extra bij voor de extra's die je altijd wel nodig hebt.


En in vergelijk met bijv die DM24 zou je toch echt op de details moeten gaan letten. Zijn de compressors en EQ's beter?

Tascam heeft 32bits cpus terwijl Yamaha hun eigen gebakken 58bits DSP's hebben. Maar het gaat niet alleen om bitjes maar ook de kwaliteit van de algoritmes.

Hier pak je meteen het allerbelangerijkste punt beet: hoe klinkt ie ??, of liever gezegd: hoe gaat ie klinken ?
Als deze O1V/96 net zo plat en beroerd klinkt als z'n voorganger mag yamaha in de hoek gaan staan om zich te schamen. =( =(
We zijn nieuwsgierig, we hebben tenslotte al aardig wat 01V's "versleten"
Voor wat dat de klank betreft staat de DM24 in deze prijsklasse heel eenzaam......, en je hebt wel meteen
16 microinputs ipv 12, een perfect werkende EQ (Brrrr.... O1V eq) onboard automatisering, vette goed klinkende effectpresets (TC) en een on-line support die ongekend goed is.

greetings.
Peet
 
Kom op zeg! Waarom gelijk weer zo negatief? :)

En ja, een mixer met 5 jaar en 1400€ verschil mag ook wel anders klinken niet?
En dat een 01v plat en beroerd klinkt vind ik wel erg cru gezegd. Hij doet wat je voor die prijs mag verwachten.

Als je vervolgens dan bedenkt dat ze alle technieken gebruikt hebben uit hun digitale mixer reeks dat je er op zich wel vanuit mag gaan dat het technisch allemaal wel goed zit. Maar ja, Yamaha wil nog wel eens bezuinigen op de meest onhandige dingen.

Maar als ik dan even de specs vergelijk met de 02r96 dan komen de A/D converters en de effecten heel sterk overeen. Dus denk ik dat je wel kunt zeggen dat die onderdelen indentiek zijn. En mocht je ooit een 02r96 gehoord hebben dan wet je dan ook wel wat dit mixertje kan presteren.
 
Op sonicstate hadden ze het trouwens over een prijs van 2500 dollar.
 
Origineel geplaatst door fuse
Kom op zeg! Waarom gelijk weer zo negatief? :)

En ja, een mixer met 5 jaar en 1400€ verschil mag ook wel anders klinken niet?
En dat een 01v plat en beroerd klinkt vind ik wel erg cru gezegd. Hij doet wat je voor die prijs mag verwachten.

O.k., ok de O1V O2R is verouderde techniek, en het blijft nooit leuk om te horen als jezelf de O1V bezit dat ie
niet lekker klinkt...... =(
Maar we hebben zelf volop ervaren dat we live met onze 2 stuks O1V geen mooie mix konden maken, we bleven
maar draaien en draaien...... elke keer weer bij vershillende bands en muziekstijlen.
En de gasttechneuten die erachter belanden konden zich meestal ook moeizaam redden met de O1V EQ's, todat...
we bij dezelfde bands later ipv de O1V de A&H GL3300 gingen gebruiken en later dus de DM24, weg waren de EQ problemen, binnen notime een lekker sound en wel "adem - ruimte - diepte " in de mix.
Pak maar es een goede (high-end) ruimtelijke CD, haal em door de 01V en alles diepte in een een keer, is plat, weg adem in je stereobeeld, weg plaatsing van je muziekanten.
Of je hifi-afluistering is dermate eenvoudig dat je het niet hoort, o.k. even goede vrienden, wij hoorde zelfs live duidelijk verschil.
Wel vonden we de O1V live veel gebruikersvriendelijker dan de 02R

Maar als ik dan even de specs vergelijk met de 02r96 dan komen de A/D converters en de effecten heel sterk overeen. Dus denk ik dat je wel kunt zeggen dat die onderdelen indentiek zijn. En mocht je ooit een 02r96 gehoord hebben dan wet je dan ook wel wat dit mixertje kan presteren.

Laten we hopen dat ze wat techniek hebben gejat uit de PM1D, en mijn dag is weer helemaal goed ;););)

greetings,
Peet
 
hmm ik snap trouwens zowiezo niet dat je een 01v of 02r voor live gaat gebruiken..
 
Origineel geplaatst door EDP
hmm ik snap trouwens zowiezo niet dat je een 01v of 02r voor live gaat gebruiken..

Dan ben je niet goed op de hoogte van het huidige livecircuit, we kwamen en komen nog steeds vele O2R in het live circuit tegen, en dan bedoel ik met name het discotheek circuit, theaterwerk en zalencentra. ;)
Ook veel "losse" solo artiesten en groepen die met eigen tapes draaien, werken met een digitale tafel.
De O1V heeft ons live ook altijd prima voldaan (geen enkele crash meegemaakt!) en is heel betrouwbaar, maar het feit van de klank blijft gewoon staan waar je em ook voor gebruikt.
Dat yamaha zich toch wat aantrekt van de O1V kritiek: op de 96 zitten eindelijk 100mm faders....

He, t's eigenlijk net als autorijden; je bent heel tevreden met je opeltje totdat je es in een andere mag rijden....
:) ;)

greetings.
..
.
 
toch wel, maar ik kan dan toch steeds niet begrijpen waarom je een digitafel zou gebruiken voor live.
ik zelf wil voor live alles onder 1 knop hebben. gewoon omdat dat makelijker is. ik zelf heb zowel de 01v als de 02r gehad dus ik weet waar ik over praat
 
Origineel geplaatst door EDP
toch wel, maar ik kan dan toch steeds niet begrijpen waarom je een digitafel zou gebruiken voor live.

Omdat een digi veel makkelijker sjouwt en vlotter plaatst als een GL3300 met een effectenrack ernaast
van 1.2 meter hoog....
Minder belangerijk in een feesttent van 1000 man, wel in een theater of cafe b.v.
En als je zoals wij vaak en veel met dezelfde bands draait, heb je in een seconde alle kanalen
en effects meteen goed staan van betreffend band, ideaal !
Kortere soundcheck (of helemaal geen...) :):) en bij sommige producties kun je veel voordat
je op locatie komt al instellen en uitwerken.

greetings,
Peet
 
Origineel geplaatst door Peter
Omdat een digi veel makkelijker sjouwt en vlotter plaatst als een GL3300 met een effectenrack ernaast
van 1.2 meter hoog....
Minder belangerijk in een feesttent van 1000 man, wel in een theater of cafe b.v.
En als je zoals wij vaak en veel met dezelfde bands draait, heb je in een seconde alle kanalen
en effects meteen goed staan van betreffend band, ideaal !
Kortere soundcheck (of helemaal geen...) :):) en bij sommige producties kun je veel voordat
je op locatie komt al instellen en uitwerken.

greetings,
Peet

ok daar kan ik idd inkomen maar het lijkt me toch vervelend editen als dat nodig is. maar goed daar heb je dan weer automatisatie voor.
 
Back
Top