e6400 vraagjes

Leudes

ÜBER-DING
Lid sinds
4 januari 2003
Berichten
217
Ik heb twee weken geleden een 2e hands e6400 Ultra gekocht, errug blij mee, top sampler. Maar ik heb drie vraagjes :

Vraag 1
Ik wil EOS upgraden van 4.10 naar 4.61. Deze heb ik gedownload van de EMU site samen met Flash-prep. Dit zijn twee executables die, wanneer je ze opstart, de benodigde files wegschrijven op een diskette.

Nou.... dat werkt dus niet (althans niet bij mij).

Ik heb het op drie verschillende computers met vier verschillende (merk) diskettes geprobeerd. Onder Win95 en 98 geven beide executables dezelfde run-time error. Onder XP vraagt ie wel : "drive where to restore image : ", dan zeg ik "a", dan rommelt ie wat op de diskette en geeft ie een error. Hij heeft dan niets weggeschreven. Ik heb het zowel met DOS (wat het volgens EMU ook moet zijn) als met EMU geformateerde diskettes geprobeerd. Niets werkt. Ik heb ook nog ergens op het web EOS 4.70 gevonden, zelfde probleem.

Wat doe ik nu fout?

Hoe upgraden jullie EOS en is EOS uberhaupt wel gratis???? Ik heb 4.61 nodig om mijn ASR-10 samples in te lezen.


Vraag 2
Ik wil een SCSI HD van 9 of 18Gb (net wat ik kan krijgen) in de sampler zetten. Kan de Ultra alleen 50p (Narrow/Ultra SCSI 8bits) HD's aan? Deze zijn namelijk erg moeilijk te krijgen, alles is 68- of 80-pins tegenwoordig.

Ik wil SCSI omdat ik al van verschillende mensen heb gehoord dat dit veel betrouwbaarder is dan IDE, Hoe denken jullie hierover?


Vraag 3
Ik wil 128Mb RAM kopen. Volgens EMU moeten de simms aan de volgende specs voldoen :

72 Pin SIMMs, 70ns or faster, parity or non-parity, EDO or non-EDO, low-profile, no ECC.

Zijn er mensen die (met een Ultra) wel eens problemen hebben gehad met RAM die wel aan deze specs voldeden? Ik kon namelijk (EDO) RAM kopen, maar die gast zei dan zijn simmetjes niet in een EMU konden. Had ie wel eens geprobeerd en toen gaf de sampler maar 1/4 van de geplaatste hoeveelheid RAM aan. Hij wist niet of het een Classic of een Ultra was.


Groetjes....
 
Het antwoord op vraag 3 heb ik al gevonden, ik heb nog eens even goed gezocht op de EMU site en vond ik het volgende :

IMPORTANT NOTE (*JEDEC standard) : EMU samplers are only compatible with standard simms that conform to the JEDEC specification (standard RAS and CAS line configuration). There are SIMMs which have a "non-standard" configuration of RAS and CAS pins, and these won't work. Unfortunately, there is no way to identify these except by looking at the SIMM's schematic. The SIMM pinout that does work, which is how almost all SIMMs are wired *(JEDEC spec), is to have two RAS lines (RAS0 on pin 44 and RAS2 on pin 34), and four CAS lines (CAS0 on pin 40, CAS1 on pin 43, CAS2 on pin 41, and CAS3 on pin 42.

The SIMM pinout that does NOT work is to have a single RAS (on pin 44), and four CAS lines.

The result of using memory that does not conform to these standards would be partial memory recognition. I.e., a 64Mb simm may be recognized as 0Mb, 16Mb, or 32Mb. The only solution is to exchange the simm.

We also can't support 8M and 32M SIMMs because they have a RAS1 and RAS3 signal that are not recognized.


Is dus precies het probleem dat die gast al eerder heeft gehad.
 
Re: e6400 vraagjes

Origineel geplaatst door Leudes
Vraag 2
Ik wil een SCSI HD van 9 of 18Gb (net wat ik kan krijgen) in de sampler zetten. Kan de Ultra alleen 50p (Narrow/Ultra SCSI 8bits) HD's aan? Deze zijn namelijk erg moeilijk te krijgen, alles is 68- of 80-pins tegenwoordig.

Ik wil SCSI omdat ik al van verschillende mensen heb gehoord dat dit veel betrouwbaarder is dan IDE, Hoe denken jullie hierover?

SCSI betrouwbaarder dan IDE? Lijkt mij onzin. Een groot deel van de PC's hebben IDE harde schijven, dat is denk ik het beste argument om die stelling onderuit te halen.
Ik heb zelf een IDE schijf in mijn e5000 ultra.
 
Het zou ook niet zo zijn dat IDE op zich onbetrouwbaarder is dan SCSI, maar meer dat EMU wat probleempjes heeft met de handling van IDE schijven. Ik weet het ook niet hoor, maar dit heb ik wel eens gehoord? Als er een aantal mensen op dit forum zeer tevreden zijn met een IDE-schijf in een Ultra ben ik overtuigd!
 
Re: e6400 vraagjes

Origineel geplaatst door Leudes
Ik heb twee weken geleden een 2e hands e6400 Ultra gekocht, errug blij mee, top sampler. Maar ik heb drie vraagjes :

Vraag 1
Ik heb het op drie verschillende computers met vier verschillende (merk) diskettes geprobeerd. Onder Win95 en 98 geven beide executables dezelfde run-time error. Onder XP vraagt ie wel : "drive where to restore image : ", dan zeg ik "a", dan rommelt ie wat op de diskette en geeft ie een error.


Tja, ik heb 't nog ff geprobeerd met deze file van de EMU-site:
http://www.emu.com/download/EOS_V461.EXE

En het werkt als een trein bij mij. Dus, misschien dat je even bij iemand anders op zijn pc kan proberen of het daar wel werkt.
File downloaden en opslaan. Uitvoeren in ms-dos. En dan gaat'ie schrijven naar floppy.




Hoe upgraden jullie EOS en is EOS uberhaupt wel gratis???? Ik heb 4.61 nodig om mijn ASR-10 samples in te lezen.


Jep, het is allemaal gratis en legaal.
 
Thanks voor het proberen Solid_Snake, nu weet ik in ieder geval zeker dat het probleem bij mij ligt. Ik heb de file gisteren nog een keer gedownload, weer hetzelfde. Vandaag zal 'm eens op m'n werk downloaden en op diskette proberen te zetten, want ik heb de file tot nu toe alleen nog maar via 1 systeem binnengehaald. Misschien dat Windows XP / mijn systeem de file corrupt maakt (ik weet het ook niet, je moet wat proberen he).

Groetjes....
 
Op zich is er weinig verschil tussen SCSI en IDE schijven, SCSI schijven zijn alleen een stuk stabieler dan IDE, ze hebben een gemiddeld een langerre levensduur. En de toegangstijd kan een stuk hoger liggen. Daarom worden SCSI schijven meestal in servers gebruikt. Daarentegen zijn SCSI aschijven wel een stuk duurder. Voor thuisgebruik voldoet IDE prima, volgens mij kan je dus ook best een ide schijf in je sampler proppen
 
hehe... eindelijk gelukt om EOS 4.61 te installeren. Moest de files inderdaad op een ander systeem binnen halen. Ik verdenk WIN XP ervan de file te verminken. Als ik de file onder XP binnenhaal, daarna op CD brand en op een WIN95 / 98 systeem uitvoer krijg ik de hierboven beschreven errors. Ik heb dit op twee verschillende XP systemen ondervonden. Op m'n werk heb ik de files met een WIN98 systeem binnengehaald en dan schrijft ie wel keurig naar de floppy. Heb alleen de eerste keer niet "Restart in ms-dos mode" gedaan, maar gewoon de executable in een DOS-box laten runnen. De diskette werd keurig beschreven, maar eenmaal thuis werkte die niet in de sampler (gaf een "invalid file length" error, F##K). De volgende dag op m'n werk "Restart in ms-dos mode" gedaan (had ik eigenlijk gelijk moeten doen, SOLID_SNAKE gaf het al aan), en toen deed ie het eindelijk :).
 
Back
Top