EQ TIPS - Cutten of Boosten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Resonance

Turn up the reso!
Lid sinds
30 september 2002
Berichten
4.738
Interessant onderwerp, Is pas een thread over geweest maar deze is door de mods gewist wegens scheld partijen over en weer.. aangezien ik me mede schuldig voel (en ben, mijn excuses hiervoor) . Wil ik graag dit interessante onderwerp weer onder de aandacht brengen en hierbij maar niet op bepaalde mensen in gaan (beter zeg ik dus maar niks zodat er ook geen aanleidingen toe onstaan)

Ik had voor mezelf de posts bewaard die voor mij nuttig leken, dus voor de mensen die toen hun best hebben gedaan dingen uit te leggen door grote lappen text te typen niet getreurd jullie type werk is niet voor niets geweest :)

Ik hoop dat het nu gezellig blijft :)

Om af te trappen hier alvast wat interessante posts (Ik heb vooral de grote posts bewaard en degene die mij t meest aansproken zodat ik ze rustig kon lezen wanneer ik wou er waren ook genoeg andere nuttige posts!) :

Gepost bij MRT: (betreft individueel sounds eq'en)

Persoonlijk vind ik (dat zijn al 3 woorden waarin ik mezelf relativeer, je kan het er tegenwoordig maar beter bijzetten) dat EQ niet tot synthese behoort (het is geen onderdeel van een synthesevorm, in de strikte zin van het woord), maar het behoort wél tot het syntheseproces.

Waarom? Een eq kan het verschil maken tussen iets wat op een viool lijkt of DIE viool. Wat doe je met eq? Het timbre kneden. Bij mijn weten is dát één van de belangrijkste karakteristieke componenten van het geluid dat uit een 'instrument' komt. Analoog zijn effecten zoals distortion of clipping onmisbaar: ze maken het instrument herkenbaarder (synthetiseer een elektrische gitaar) of onderscheiden een typische speelstijl (synthetiseer een viool).

Het gaat er toch niet om welke middelen je gebruikt voor het doel: d.i. het instrument zo goed mogelijk heropbouwen uit kleine componenten. Iedere component die zijn steentje bijdraagt om het realistische te doen klinken, behoort voor mij tot het syntheseproces. Synthetiseren is niet voor niets een werkwoord, lijkt me.

De link tussen "m'n synth is mono / multi-timbraal" en "ik gebruik eq om m'n patch 15% realistischer te maken", die zie ik dan weer niet.

Verder denk ik dat er ook een reden is waarom dat je zowel omhoog als omlaag kan eq-en.
Stel, een zanger zingt redelijk dun (timbre), wat ga je dan doen: 1 kHz omlaag halen met een brede Q, 3,5 kHz omlaag halen met een brede Q, 8 kHz omlaag halen met een brede Q, 12 kHz omlaag halen met een brede Q? Tuurlijk niet, je knalt gewoon 300 Hz omhoog. 8o)

Sommige eq's kleuren meer / minder als ze boosten. Een SSL maakt het vet laag, een Pulteq maakt het warm laag, een Neve maakt het dik laag, een API maakt het natuurlijk laag, wie weet wat nog allemaal.
Die kleuring, daar hou je van of je vindt het niks. Dus maak je voor jezelf uit bij welke eq je wel of niet boost. Einde discussie lijkt me zo. (Maar hey, je bent maar zoveel expert als je eigen neus lang is.)

----

Gepost bij Tom Thomas

Zoals ik het lees bedoelt Goran het in de zin van z'n gehele mix omhoog eqén.
Dit is iets wat veel gebeurd in het masteringproces om het zogenaamde 'air' geluid te krijgen. Dit is een soort frisse ruimtelijkheid in je tophoog wat de track een professioneel geluid geeft.
Dit geldt natuurlijk niet voor alle tracks maar veel tracks zijn er bij gebaat .
Dit doe je overigens met een kwaliteits eq en dan vooral een eq die daar erg goed in uitblinkt zoals bv de Avalon 747. Een Manley Massive Passive bijvoorbeeld, die 2x zo duur is, klinkt niet wanneer je daarmee het tophoog omhoog schroeft.

Ik vond Acidfever z'n opmerking op pagina 2 bovenaan trouwens erg goed. 'Waarom mag je niet omhoog eqén terwijl de apparatuur of software dit wel toe staat?'.
Goede vraag.
Antwoord is; natuurlijk is het soms handig om omhoog te eqén en mag het dus wel degelijk omdat het de beste oplossing is.
Het is echter belangrijk om van te voren te kijken waar de schoen wringt voordat je besluit om omhoog te eqén.
Het is namelijk meestal verstandiger om omlaag te eqén wanneer je kan omdat dit meestal beter is voor de sound van je gehele mix. ( Fase, frequenties van geluiden die een bepaalde relatie hebben etc.)

Als bijvoorbeeld je vocal rond een bepaald gebeid, zeg 3000hz, er niet lekker doorkomt en je dus een beetje presence mist, zou je gauw de neiging hebben om daar een eq liftje te geven.
Wat je echter eerst moet doen is naar de begeleidingsgeluiden kijken die de vocal omarmen/dragen. Welke van die sounds zijn ook redelijk aanwezig in dat 3k gebied?
Wanneer je dat op gezocht hebt ga je gewoon, desnoods 1 voor 1, die sounds in dat gebied een beetje omlaag eqén. Moet jij eens opletten hoe je vocal dan ineens kan klinken!
Opeens kan blijken dat je vocal die boost rond 3k niet meer nodig heeft omdat je plaats hebt gemaakt voor de vocal om nu in dat gebied duidelijker door te komen.
Het resultaat zal vaak beter klinken dan de vocal boost terwijl je overal soundlevel zelfs ietsje minder geworden is en je dus de gehele song weer wat luider kunt laten klinken. ( Is belangrijk in deze tijd) Natuurlijk is dat met één zo'n ingreep marginaal maar bij talloze van dit soort ingrepen zal dit steeds meer schelen.
Met een boost wordt je overall level bijna altijd meer. ( Er vanauitgaande dat je geen faseproblemen gaat creeren met je eq-boost maar dat is een ander verhaal))

Wanneer geef je dan wel een (lichte) boost?

Laten we even duidelijk zijn in het verschil tussen een productionele boost of een mix-boost.
Een productionele boost noem ik een boost die een geluid een enorm karakter kan geven wat je wilt gebruiken als een hook voor je track bijvoorbeeld. Dit zou best weleens een extreme boost van 12 db kunnen zijn in een bepaald frequentiegebied. Niets mis mee!

Een mix-boost noem ik een subtiele boost.
Er vanuitgaande dat je de sounds dusdanig gemanipuleerd hebt dat je dicht bij je eindresultaat bent, ga je de boel nu afmixen en met lichte eq kneden.
Overigens kan het best nog wel zijn dat je ergens een boost geeft van 3db hoor.
Als je echter een boost van 11 db ergens moet geven is er toch wat mis gegaan in het productieproces.

Dus, wanneer gebruiken we een mix-boost.
Nou, stel dat onze ingreep rond die vocal van daarnet wel iets geholpen heeft maar het nog net niet helemaal is, geef je vocal dan nog ietsje boost in die frequentie.
Let wel waarschijnlijk hoeft die boost nu veel minder te zijn omdat je ruimte hebt gemaakt door bij die andere sounds rond die 3k te kappen.

Een andere reden kan zijn wanneer het niet ligt aan andere sounds die prominent rond die frequentie aanwezig zijn maar je daar toch iets mist.
Het is niet te doen omdan over het hele frequentie gebied van je vocal (of sound) alle frequenties weg te kappen zodat alleen dat gebiedje overblijft waar je wat mist en dan op die manier een boost te creeren door dan het level van de gehele vocal/sound weer terug te brengen naar wat het ervoor was en daarmee een soort omgekeerde boost in dat frequentiegebied te krijgen.
Ik ben nog geen eq tegen gekomen die dit kon en als het zou kunnen is dat enorm bewerkelijk.
Simpele oplossing is dan om een eq-boost te geven in dat freqeuntiegebied.
(Er zijn meerdere truukjes voor zoals frequentiegebied afhankelijke distortion of een copie van je track maken, frequentiegebied 'uitsnijden'hard compressen en eronder schuiven, etc. maar deze discussie gaat hier om eqén.)

Overigens, wanneer het werkt door andere sounds in datzelfde frequentiegebied als je vocal/lead een cut te geven, zul je merken dat je dat niet mist in de totale sound van je track wanneer je dit goed doet.
Het zou echter wel kunnen dat je dat frequentiegebied gaat missen in die sounds wanneer die vocal/lead er (tijdelijk) niet is

En daar komt dan eq automatisering om de hoek kijken... . Of misschien zou levelriding al genoeg kunnen zijn. ( levelriding= het level van bepaalde sounds omhoog/omlaag brengen in bepaalde stukken van je track wanneer bijvoorbeeld andere bepaalde sounds wegvallen of meer ruimte nodig hebben.)

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker geworden is voor jullie.

Tom

P.s. Mijn Massive Passive gaat binnenkort de deur uit dus als jullie geinteresseerd zijn...


--------------
Gepost bij Dione

Het ligt altijd aan je mix natuurlijk...maar een beetje low cut (highpass filter) beneden de 20-30 hz (rumble) en wat mid cutten zo tussen de 200 tot 500 (boxy) kan je mix helpen ademen,en punch geven...zeker wanneer je werkt met volle kicks of basslines....
Dat in combinatie met de 'smile' curve (max 3 db boost) en je mix klinkt al stukken luider en opener zonder dat je compressie en limiting hebt toegepast...

Bijna elke goede eq plug-in heeft wel een preset die dit doet trouwens....

----

@ Quifster ik had jouw lap text ook ergens opgeslagen maar ben t ff kwijt (grote rotzooi altijd op mijn pc en desktop)

Als ik m terug kan vinden post ik m voor je

--- EDIT

kwam dit ook nog tegen in mn favorieten (kwam ook uit de oude topic)

Erg goeie site met (mixing) tutorials

http://www.looperman.com/tutorials.php
 
Laatst gewijzigd:
Ik mis de tip van Fuse..

is inderdaad jammer..

Sorry, had mn post gewist omdat ik had gezegd niet te reageren, maar nu leek t alsof je tegen jezelf aant praten was en dat vond ik ook zo lullig staan :)

dus nogmaals

er is wel meer weg, en dat is jammer...
 
Laatst gewijzigd:
Heb nog wat terug gevonden dus dat post ik ook nog maar even..
Quifster ik heb jou lap text nog niet weer gezien en ik ben bang dat ik met het copy/pasten van posts jouw post op t clipboard heb overschreven terwijl ik m nog niet in een bestandje had gepaste.. dus t spijt me :(

anyways dit had ik nog:

Gepost door Yoozer

vraag geplaatst door JugJug

Dit heb ik nooit begrepen. Als je een geluid bewerkt met enkel negatieve cuts, en vervolgens verhoog je het totale volume, dan verhoog je toch ook de noisefloor in een geluid?

antwoord Yoozer

Ik dacht zelf dat dit te doen had met de volgorde; als je eerst het volume omlaaghaalt met de fader en dan met de EQ weer omhoogboost verlies je kwaliteit, maar als je alleen de EQ gebruikt om te cutten zou je dus minder moeten verliezen. Toch? En dan zou je nog dingen zoals faseverschuiving erbij moeten krijgen bij een hogere Q.

Al denk ik wel dat ik misschien dan even in de war zou kunnen zitten met het reduceren van een .wav file naar 50% van het volume en vervolgens het boosten van de file naar 200% - dan ben je dingetjes kwijt door afronding, wat natuurlijk bij analoge gear niet voor zou moeten komen.

-------


Dit was gepost door Sounder

om een goede mix te krijgen is het wel beter om overtollige frequenties weg te halen dan te boosten.

om je laag wat op te pompen kan je een high cut toepassen of gewoon de hogere frequenties weghalen.

je kan bij elk geluid de overtollige frequenties weghalen om op die manier meer headroom te krijgen. transparanter maken.

nu kan je wel op elk geluidje wat frequenties met een paar decibel boosten om de essentie van elk geluidje wat meer naar voren te halen en te zorgen dat elk geluid goed in de mix zit.

is kwestie van experimenteren, zou dan ook gewoon aanraden om t op meerdere maniere te proberen en op die manier achter komen wat voor jou t beste werkt.

gevaar is vaak wel dat als je begint te boosten bij een geluid, je de andere geluiden ook begint te boosten en daardoor je mix verknallen.
experimenteer en je komt er wel, regel nummer 1, er zijn geen regels.
alleen richtlijnen waar van afgeweken mag worden.

--------
 
Bericht door een moderator:

De oorspronkelijke thread is weer opgeschoond. Nu wil ik echt vragen om op te houden met ruzieen. Als jullie daar problemen mee hebben, dan PB of email me maar. Begin er geen nieuwe thread over aub.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=93429
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top