nieuw buizen VCFje

nog vergeten,
ik heb nog een kleine lading 5672 buisjes kunnen bemachtigen.
ik heb ook andere soorten minibuisjes geprobeerd, maar deze is (tot nu toe) toch de beste voor dit ontwerp.
ik heb nu nog zo'n 25 setjes liggen.
groeten,
jeroen

Ik wil nog wel een buisje Jeroen.
Het lijkt erop dat de buis die ik in mijn VCA heb gezet stuk is.

groet,
Maarten
 
hoi maarten,
teveel spanning op de gloeidraad gehad?
je kan hem met een ohmmeter doormeten.
(hiervoor wel even de diodes loshalen.)
verder kan er bij normaal gebruik niet echt veel aan stuk gaan.
groeten,
jeroen
 
hoi maarten,
ik bedoelde gewoon even een weerstand meting om te kijken of de gloeidraad niet onderbroken is.tussen pen1 en 3
en check of het buisje niet verkeerom zit ( is mij ook al gelukt )
groeten,
jeroen
 
transistor stuk?
probeer het even zonder, gewoon uitsolderen en kijken of er signaal op de anode staat (wel een koppelcondensatortje gebruiken)
groeten,
jeroen
 
Zo vanavond bijna alle onderdelen op de pcb gelijmd maar ik zit nog met wat vragen.
Aangezien ik nu toch bezig ben maak ik ook de frequentie schakelbaar zoals Jeroen al eerder had gemeldt.
Ik wil dit met een Lorlin pot doen.
Moet ik dan vanaf de pcb drie draden met daartussen de weerstanden 470P, 220P, 100P naar de Lorlin solderen en 1 draad terug? In mijn logica ja.
 
hoi,
dat doe je op deze manier, en met de lorin pot bedoel je zeker de schakelaar?



tube vcf sch.jpg

sucses!
groeten,
jeroen
 
Yep. Dat schemaatje had ik al in mn hoofd zitten. Ik had het ook met een on-on-on schakelaar kunnen doen maar een draaiknop past meer in het ontwerp wat ik heb gemaakt. Nu dus alleen nog die schakelaar erop en de boel bedraden en dan is tie klaar.
 
Eerste pics VCF

Eerste pics VCF

Zo hij is bijna af maar ik kan jullie de pics niet onthouden. Mijn VCF heb ik in een oude joystickbehuizing gebouwd. Heel eigenwijs steekt het buisje uit de oude opening waar de stick van de joy had gezeten. De twee potmeters die je ziet zijn voor fine tuning en resonance. Aanvankelijk wou ik de frequentieschakeling met een Lorlin maken maar dat wordt toch een tuimelschakelaar bij nader inzien (ruimtegebrek). Die tuimel moet ik nog ff halen. Ondertussen heb ik ook ff een core en sid module van MB in elkaar gezet en het heldere idee kwam in mijn kop om dit filter te combineren met m'n SIDDER. De SIDDER die ik bouw maak ik met 6581's die op 12v lopen en de psu die ik nog moet bouwen komt aan 15v dus dat moet te doen zijn met de v van dit filter.

Nog een klein vraagje betreffende de VCF. Op de pcb heb je een uitgang voor de resonance maar de uitgang die daarboven zit is die voor de cut-off? Ik heb de 220k vervangen door een 1meg lin pot zoals in deze thread beschreven maar rechts daarvan heb je nog een wiper en cw uitgang.
Waar is die dan voor?

Dus om het ff op te sommen: 1 pot voor reso, 1 pot voor fine tune en 1 tuimel voor freq. Dan mis ik toch de cut-off??????
 

Attachments

  • VCF SID_0002.jpg
    VCF SID_0002.jpg
    176,6 KB · Bekeken: 118
  • VCF SID_0006.jpg
    VCF SID_0006.jpg
    181 KB · Bekeken: 118
  • VCF SID_0008.jpg
    VCF SID_0008.jpg
    183,8 KB · Bekeken: 122
Ik heb de 220k vervangen door een 1meg lin pot zoals in deze thread beschreven maar rechts daarvan heb je nog een wiper en cw uitgang.
Waar is die dan voor?

Dat is voor die pot. Mijn idee was weerstand weglaten en dan de pot op de wiper/cw aansluitingen. Maar de pot op de footprint van de weerstand kan natuurlijk ook.
 
Ah ok,top dan is tie eigenlijk wel af dan......op die tuimel na en wat mooie knoppen.....maar ik kan m eigenlijk niet echt testen aangezien ik geen andere modulaire units bezit=(
 
je kan er natuurlijk zoongeveer alles op aansluiten, orgel, keyboard , gitaar.
ziet er overegins leuk uit .
heb je wat 555 chippies in huis? of een 40106?
en wat potmeters iets tussen 10k en 1 meg?
dan post ik wel even een paniek toongenerator.
groeten,
jeroen
 
Ja dat heb ik hier wel liggen....556 ook goed? Potmeters in overvloed na het ontmantelen van een Realistic mixertje en een oude Lenco versterker (die deden beide echt nix meer).
 
ok dan, aan de slag.
ik ontwerp even wat met 555 chippies,( daarvan zitten er 2 in de 556 dacht ik ??)
even een paar uur geduld, komt eraan.
groeten,
jeroen
 
om te beginnen hebben we nodig,....

punkosizer.gif


beide schemaatjes 2 x, dus totaal 4 x de 555
minder mag ook , minimaal alletwee 1 x

een female Dconnector 25 pin , en een male D connector, met pennetjes dus.
de male D connector met pennen gaan we slopen, zodanig dat de pennen heel blijven.
soldeer aan soepele stukjes draad aan beide kanten een pen, en dan isoleren.
ziedaar,.... !! een aantal mini patch cords, en een mini pach bay ( de female D connector.
Geinig, daar gaan we wat mee doen.

neem ook vast een stuk printplaat, iets van 20 x 15 cm.
snij daar met een scherp (afbreek)mes aan een kant een stylofoonkeyboard mee, iets van 20 tot 30 toetsen, de vorm mag je zelf weten.( een toets in ongeveer 1x4 cm)
houd op de print wel ruimte over voor iets van 8 potmeters en de D connector.
pas op je vingers, en anders etsen, da's misschien veiliger..

morgen meer.
groeten,
jeroen
 
hier is een soort van definitief schema, niet moeders mooiste, maar leesbaar.
je kan hier niet het wilhelmus op spelen, maar wel geinige geluiden mee produceren.
sucses !
punkosizer3-2008.jpeg

groeten,
jeroen
 
@Jeroen

Ik heb hier al een hele tijd een dikke vette buis liggen die ik ooit is van iemand heb gehad (puur omdat ik hem mooi vond).Het enige wat erop staat = 8t1 81a
Kunnen we daar wat mee??? Hij heeft negen pinnen aan de onderzijde. Ik denk zelf dat ie uit een buizenversterker komt.....die nummertjes zijn ook verdraaid moeilijk te lezen.....

En allemachtig Jeroen wat een bouwsel is die stylus.....
 
Back
Top