Mijn top-3 van nieuwe muziek in 2007

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

JP8

Twist my knob? MY KNOB???
Lid sinds
16 augustus 2002
Berichten
446
Locatie
Utrecht
Het viel weer niet mee om de drie beste albums van het afgelopen jaar te kiezen, maar omdat tradities nu eenmaal in ere moeten worden gehouden, heb ik me er ook dit jaar weer toe kunnen zetten om een weloverwogen keuze te maken.

3 - Jean-Michel Jarre - Oxygene (30th aniversary edition)
Puur sentiment! In 1977 maakte ik voor het eerst kennis met het fenomeen synthesizer en de onwereldse muziek die Jarre daarmee maakte. Ik was op slag verliefd op de blieps en bloeps van Oxygene. Je zou kunnen stellen dat Jarre min of meer de schuld is van mijn fascinatie voor elektronische muziek(instrumenten)…

De 30th aniversary edition bestaat uit een CD en een DVD (“Oxygene Live in Your Living Room”).

De CD is helemaal opnieuw ingespeeld door de Franse toonkunstenaar, naar verluid in verband met een rechtenkwestie met Disque Dreyfus (het label waar Jarre in het verleden zijn platen door liet uitbrengen), maar dat is allemaal niet zo interessant. Wat wél interessant is, is de nieuwe opname. Oxygene klinkt fris, maar herkenbaar. Wanneer je de originele versie heel goed kent, vallen de verschillen direct op. Compositorisch zijn er geen wijzigingen aangebracht; Oxygene is nog steeds Oxygene.

De DVD laat een hele mooie live-uitvoering zien van Jarre en de heren waar hij al jaren mee samenwerkt, waaronder sequencerpioneer Michel Geiss. Het is geweldig om Jarre nu eindelijk eens echt live te zien spelen in plaats van (slecht) te playbacken. Dit is niet de grootsheid die we van Jarre gewend zijn. Misschien is dat wel wat deze DVD zo speciaal maakt. De ‘antieke’ analoge synthesizers (en een enkele moderne uitvoering van de Minimoog) en sequencers die de muzikanten omringen zijn een lust voor het oog en oor. Iedere synthesizerliefhebber zal er minstens tien bij merk en typenaam/-nummer kunnen noemen! Ook al is mijn persoonlijke favoriet van ná het Oxygene-tijdperk, ik was toch aangenaam verrast om de Roland Jupiter 8 in de setup te zien en te horen. Een leuke DVD-extra is de kleine rondleiding (door Jarre zelf) langs de meesgebruikte apparaten.

Voor iedere Jarre-liefhebber een ‘must’!

2 - Kate Nash - Made of bricks
Nog niet zo lang geleden zag ik juffrouw Nash op haar eigen bescheiden wijze een paar liedjes spelen in de goederenlift van Paradiso. Dezelfde dag heb ik haar CD in huis gehaald. Wat een geweldig verfrissende plaat. Het is heel bijzonder om te zien hoe zo’n jonge meid zich tijdens het London Calling festival met haar popliedjes staande houdt tussen al het indie-geweld van nieuwe Britse gitaarbandjes. Scherpe teksten en een schitterend Noord-Londens accent maken Made of Bricks een frisse duik in de hedendaagse Britpop. Het wordt waarschijnlijk erg moeilijk om een tweede CD te maken die eenzelfde (of betere) prestatie neerzet. Maar juffrouw Nash is nog erg jong en heeft nog tijd genoeg om te ‘rijpen’. Logica dicteert dat de volgende albums alleen nog maar beter gaan worden.

1 - Agua de Annique – Air
In januari zag ik The Gathering nog live in P60 (Amstelveen) en zoals de keren ervoor was ik ook nu weer op slag verliefd op de stem van Anneke van Giersbergen. Nog geen maand later maakte ze bekend de band te gaan verlaten om een solocarrière te beginnen. Air is het debuut van één van Nederlands beste rockzangeressen van dit moment. En wat voor debuut…

Als iemand me naar deze plaat had laten luisteren zonder verdere informatie, had ik waarschijnlijk gezegd dat dit The Gathering was. Dat moet haast wel door het onmiskenbaar mooie stemgeluid van Anneke komen. De liedjes zijn (op twee uitzonderingen na) erg rustig, emotioneel zeer beladen en donker van kleur met een straaltje zonneschijn in de verte. Geen lichte kost dus, maar de doorgewinterde muziekliefhebber zal de melancholie zeker op de juiste waarde weten in te schatten.

Het kleine “Come Wander With Me” (ook bekend van de reclame met vliegende paraplumannetjes) is het enige nummer dat Anneke niet zelf heeft geschreven. Maar wat een mooie uitvoering!

Voor wie geen genoeg kan krijgen van Anneke’s stem: eind januari 2008 verschijnt het nieuwe album van Arjen Lucassen (Ayreon – “01011001”) en ook daarop zal Anneke weer van de partij zijn! De kans is dan ook groot dat de nieuwe Ayreon om deze (en tal van andere) reden in de top-3 van 2008 zal gaan verschijnen… ;)

Maar…met deze top-3 dekken we natuurlijk niet de volledige lading. Deze platen mag ik niet vergeten te noemen (eervolle vermeldingen), al was het alleen maar omdat ze niet uit mijn CD-speler te branden zijn:

- Beth Hart - 37 days
- Air Traffic – Fractured Life
- Knight Area - Under A New Sign
- Within Temptation - The Heart of Everything
- Kelly Clarkson - My December
- Krezip - Plug it in
- Nightwish - Dark Passion Play
- Saybia - Eyes on The Highway

Ta-dah en op naar een goed muzikaal 2008,
JP8 (h)
 
Niet om je thread te hi-jacken maar misschien is het leuk een algemeen onderwerp ervan te maken.

Mijn top 3:
1. Burial - Untrue
Ongelooflijk, brilliant, een futuristisch meesterwerk dat elementen fuseert van dub, proto-garage, rave met ghetto productie technieken. Niet te vergeten dat het hele album slechts in Soundforge is gemaakt (over een minimal setup gesproken). En de man blijft anoniem ondanks het succes.

2. Oceansize - Frames
Oceansize wordt volwassen met dit album; eindelijk hun eigen echte sound van een combinate van post-rock met prog-rock. Goede productie van Chris Sheldon die de nadruk legt op de muziek en niet de... Oops ik moet naar huis... andere keer post afmaken :)
 
Leuk idee, deze thread! :) Voor mij (op dit moment - over een uur weer een andere samenstelling!):

1) Bloc Party - Weekend in the city
Nog steeds frantic en boos, maar met betere melodieën, duidelijkere teksten en veel meer structuur. Het rammelende naïef-enthousiaste van Silent Alarm is er vanaf, dus geen nieuwe Helicopter, maar aangezien we die toch al hebben: :okdan: (en gelukkig hebben ze na Flux bedacht dat dance niet de toekomst heeft voor hen :P )

2) Editors - An end has a start
Ongeveer hetzelfde verhaal: niet meer zo rammelend en spontaan (geen nieuwe Munich), maar dieper, breder, doordachter, beklijverder, blijvender.

3) The Good, The Bad & The Queen
Uniek. Niet altijd even gemakkelijk luisterbaar (of even sterk), maar als idee ontzettend interessant en live briljant. Dus toch - al was het maar om ze genoemd te laten blijven!

Eervolle vermeldingen:
Interpol - Our love to admire (niks nieuws, gewoon weer wave zoals die bedoeld is)
Oceansize - Frames (niets nieuws eigenlijk, maar nog steeds uniek, en hard nodig nu The Dillinger afglijdt)
Okkervil River - The stage names (mooi en bijzonder - komt dat zien: nu on tour in NL!)
Radiohead - In rainbows (moet ik eerlijk gezegd nog goed luisteren, maar staat wel vast dat-ie minstens hier thuishoort ;) )
Scarrots - The sound of being lost (gave wave uit België; Arrows of light is één van dé [vergeten] nummers van 2007!)
...enzovoorts! ;)

[edit] hadden bij de extra's eigenlijk niet mogen ontbreken: Arcade Fire (niet helemaal mijn muziek, maar vernieuwend en belangrijk), Battles (net wat teveel gepiel, maar wel heel bijzonder), plus Klaxons en LCD Soundsystem (beide superdansbare 'dancerock' [?] met een heel eigen sound); en die van The National moet ik écht nog horen![/edit]
 
Laatst gewijzigd:
Prima plan om er een algemeen onderwerp van te maken! :okdan:

Laat maar horen wat jullie het afgelopen jaar hebben 'ontdekt' en waarom je dat zo fantastisch vindt.

Editors...tja, die was ik vergeten bij de eervolle vermeldingen... :engel: Hele goede plaat.

Ta-dah,
JP8 8)
 
in willekeurige volgorde:

radiohead- in rainbows
arcade fire - neon bible
the national - boxer

eervolle vermeldingen:

battles - mirrored
andrew bird - armchair apocrypha
air - pocket symphony
the cinematic orchestra - ma fleur
bjork - volta
lcd soundsystem - sound of silver
wilco - sky blue sky
 
Voor mij ook in willekeurige volgorde:

Dream Theater-Systematic Chaos
Deze keer hebben ze toch bewezen dat ze niet altijd verzanden in oeveloos gepiel, en té technisch geneuzel.
In tegenstelling tot een aantal voorgaande albums is dit in mijn ogen een sterker album.
Goede composities, en toch wat duidelijker aanwezig(lees: makkelijker om naar te luisteren).
Porcupine Tree-Fear of a Blank Planet/Nil recurring
Het gaat hier om een soort van re-release van de dvd-a waarbij het mini album Nil Recurring ook op is toegevoegd.
Beide in een buitengewoon goede 5.1 mix levert het in totaal een zeer sterk album op, met absurd ;) goede muziek :)
Soilwork-Sworn to a Great Divide
Soilwork grijpt terug op voorgaande albums, en is toch vernieuwend.
Voor het wat stevigere werk en tóch met mooie toetsenlijnen moet je bij Soilwork zijn.
Soms speed metal, emo-core en dan toch ook AOR, of prog metal.
Het zit er allemaal in!
Met de wat hardere tracks grijpen ze terug naar het vroegere werk, met de wat softere tracks komen ze in het "natural born chaos" tijdperk, maar o.a. de single track is juist weer vernieuwend qua stijl.
Niet elke fan is blij met dit album, maar in mijn ogen door de variatie een heel goed produkt van onze Zweedse metalheads.

Een eervolle vermelding is voor:
Pure Reason Revolution-The Dark Third
Een eervolle vermelding omdat het album eigenlijk uit 2006 is, maar ik het in 2007 pas gehoord heb.
Een briljante mix van stijlen, prog. metal/rock. maar ook harmonische zanglijnen á la Yes/Beach boys maken dit een zeer bijzonder en kwalitatief hoogstaand album.
Zeer zeker de moeite van het beluisteren waard !
 
Verder niemand die een top drie van afgelopen jaar heeft? Ik vond dit wel een gave thread eigenlijk! :okdan:
 
Ik heb afgelopen jaar maar drie albums uit 2007 aangeschaft/gewonnen, dus:
DeepChord Presents Echospace - The Coldest Season
Phalangius - The Cambridge Library Murders
Smackos - Pacific Northwest Sasquatch Research

Conclusie, Smackos staat dus twee keer in mijn Top 3. :D

Natuurlijk heb ik nog wel eerder uitgebrachte muziek aangeschaft.
 
Mijn Top 3........

Tord Gustavsen Trio - Being There
de 3e uit de serie van dit geweldige jazz-piano trio

Radiohead - In Rainbows
Ja hele moooooie plaat... ben erg benieuwd naar het concert ook in juli!

De 3e vind ik moeilijk.. ik maak er een gedeelde plek van voor de laatste van Amon Tobin, de laatste van Helios en de live-CD van E.S.T.
 
Zijn er op dit forum ook mensen die naar House luisteren?

Jij dus? Wat is jouw top drie dan? :W

Muziekliefhebbers aller genres verenigt u! (zo met die toelichtingen is dit een perfecte thread om goede muziek van het afgelopen jaar die je gemist hebt alsnog te ontdekken :) )
 
Christan Smith & John Selway- Transit Time - Dubfire remix
Pig & Dan - Imagine
Len Faki - Odyssee 2

(slechts trackjes)
 
Jij dus? Wat is jouw top drie dan? :W


Ik ben niet zo voor Albums dus bij mij ook eerder tracks. Puur uit het hoofd want ik zit hier op mijn werk:

1. Zowat alles van Deadmau5 tegenwoordig. Hij heeft voor mij een heel aparte sound. Ook al zijn de tracks niet altijd even origineel, toch weet hij precies wat te doen met een track.
Met als uitschieter voor mij absoluut zijn remix van Marco Demark - Tiny Dancer

2. De Swedish House Maffia was ook niet weg te slaan uit het nieuws in 2007. (Prydz, Axwell, Angello en Ingrosso). En al hun releases onder andere namen niet te vergeten. Bij mij heeft Axwell een streepje voor en dan Prydz.

3. Gwen Stefani - 4 in the morning (Jacques Lu Cont remix). Bangelijke schijf en heerlijk om te horen hoe die man verstand heeft van wat hij doet. Ik blijf een fan.


Ik zal er waarschijnlijk veel vergeten zijn maar deze schieten me nu zo te binnen

Op naar een nieuw swing jaartje!!! :biertje:





.
 
Nog geen 3 albums in 2007 gekocht.
Mijn favo's voor 2007:
1. Scritti Polliti - White Bread, Black Beer
Prachtig anders voor Green. EIgenlijk uit 2006 maar door mij pas in 2007 ontdekt.
2. Nik Kershaw - You've got to laugh
Ook al een van mijn helden uit de jaren 80. Gitaren en synths, zeker de moeite waard.
 
Voor zover ik weet heb ik maar één album in 2007 uit 2007 gekocht.

->BJÖRK - VOLTA<-

Categorie: Love it or leave it
Ik hou er wel van. Sterker nog, ik hou er heel erg van...
 
1. Burial - Untrue

Zie post van Breed, vooral track 4. Ghost Hardware maakt veel emoties bij me los. :)

2. Deadmau5, zo'n beetje alle releases.

Toch wel de grootste tech-house / tech-trance / minimal etc. :) sensatie van het jaar imo. Erg strakke producties.

3. D-Kay - Individual Soul
Zeer mooi Drum n Bass album met veel akoustisch werk, met name track 10. Serenade Re-Interpretated is onwijs mooi. Aanrader voor de dnb liefhebbers! ;)
 
deadmau5 zit strak in elkaar maar net wat te kazig naar mijn smaak...
maar produceren kan ie wel ja....

toch vraag ik me af of dat allemaal soft is, volgens mij heb ik wel eens gelezen dat ie een paar moogs heeft.....
 
Ik heb net ergens gelezen dat hij vaak oude analoge dingen zit te kopen.

Dat hij er veel naar zit te zoeken en nu hij geld zat heeft hij die ook allemaal kan kopen
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top