Hoe de Subwoofer trillingen minimaliseren?

Yveske

Stamgast
Lid sinds
4 augustus 2007
Berichten
117
Locatie
Brussel, België
Mijn 200Watt subwoofer staat op mijn houten vloer.
De onderburen klagen over geluidsoverlast en dit terwijl ik relatief zacht speel.

Ben daarnet even gaan luisteren terwijl mijn vriendin hier op de synth de paukens aan het slaan was en inderdaad. Het hele huis rammelt percies door elkaar, terwijl mijn volume op 20% staat en subwoofer level op 1%. Lager kan ik niet gaan want dan hoor ik geen details meer. Hoofdtelefoon is wel optie maar ik geniet zo van mijn 5.1 setje

Iemand een idee hoe ik de trillingen van de woofer kan dempen? Zet ik hem op een tafeltje, of op een deken of hang ik 'em met ijzeren kettingen aan het plafond zodat ie zweeft?? :eureka:

Thanx
Yves
 
Dat wordt moeilijk... Je wilt in ieder geval zoveel mogelijk contact-geluid (=rechtstreeks overbrengen van trillingen van je sub op de vloer) vermijden. Dat wil zeggen sub van de vloer af, maar hoe je dat precies zou moeten vormgeven...? Misschien dat een paar spikes/ kegels nog wat uit kunnen maken? Ik denk dat het toch er moeilijk gaat worden. Het is gewoon erg moeilijk om met houten vloeren basgeluid/ trilling tegen te gaan. Als je de direct trilling van de speakerkast al kunt isoleren, dan zit je nog steeds met de luchtverplaatsing van zo'n sub.
 
het hele doel van een subwoofer is juist dat 'ie heel veel trillingen genereert. De enige optie lijkt me dan ook dat als je een beetje een gehorig huis hebt, je geen subwoofer gebruikt.
Verder kun je natuurlijk proberen afspraken te maken met je buren qua tijden waarop je met je muziek aan de slag gaat.
 
Mijn 200Watt subwoofer staat op mijn houten vloer.
De onderburen klagen over geluidsoverlast en dit terwijl ik relatief zacht speel.

Ben daarnet even gaan luisteren terwijl mijn vriendin hier op de synth de paukens aan het slaan was en inderdaad. Het hele huis rammelt percies door elkaar, terwijl mijn volume op 20% staat en subwoofer level op 1%. Lager kan ik niet gaan want dan hoor ik geen details meer. Hoofdtelefoon is wel optie maar ik geniet zo van mijn 5.1 setje

Iemand een idee hoe ik de trillingen van de woofer kan dempen? Zet ik hem op een tafeltje, of op een deken of hang ik 'em met ijzeren kettingen aan het plafond zodat ie zweeft?? :eureka:

Thanx
Yves

Een bekend probleem: De buren horen de sub harder dan jij.

De oplossing is om de ruimte waarin de sub staat helemaal af te sluiten van de omgeving. Dit gaat dus heel veel geld kosten. Je moet zorgen dat er geen geluid kan lekken naar buiten, niet door de muur (die kan trillen) en niet door de kieren (waar het geluid gewoon doorheen gaat).

Goedkope oplossing: Pas de sub aanzetten als de buren weg zijn.
 
Bedankt voor de snelle reacties.

Het wordt dus hoofdtelefoon gebruiken. Als mijn sub afstaat heb ik totaal geen bas. Mijn sateliet speakers geven 0% low range weer :( Is dan ook een Logitec Set hé.

Binnen een tweetal jaar men eigen huis. Mijn linker dikke teen eraf als daar geen studio in komt!
 
het hele doel van een subwoofer is juist dat 'ie heel veel trillingen genereert. De enige optie lijkt me dan ook dat als je een beetje een gehorig huis hebt, je geen subwoofer gebruikt.
Verder kun je natuurlijk proberen afspraken te maken met je buren qua tijden waarop je met je muziek aan de slag gaat.

Een sub moet wel trillingen genereren, maar je wilt je sub horen en niet je vloer of plafond.
Misschien helpt het al om je sub op dik schuimrubber te zetten, zodat de trillingen worden geabsorbeerd door het schuimrubber.
 
Die lage tonen hebben massa nodig om gestopt te worden....
Ik denk dat je er niet veel aan kunt doen...

Lage frequenties hebben veel meer vermogen dan hoge....
je zou een box in box constructie moeten hebben met een zware vloer oid.
Ontkoppeling is ook wel belangrijk
 
Ik heb wel eens boxen zien hangen, volgens mij geeft dat ook aanmerkelijk minder trillingen omdat er dan geen direct contact is met de muren of de vloer.
 
Als het goed is bieden spikes onder je woofer in ieder geval een goede ontkoppeling van je vloer omdat alle gewicht op 4 kleine puntjes komt te staan. Dan hebben we het over contactgeluid.

Geluid door trilling van lucht (uiteraard de drager van geluid) is even een ander verhaal en laag kun je doorgaans alleen goed tegenhouden met massa of een relatief dikke spouw (zeker als je het over 20Hz hebt).

Maar is het de behuizing van de woofer zelf die trilt of juist de weergave van lage tonen die de problemen veroorzaakt. Oorzaak 2 is namelijk echt VEEL lastiger aan te pakken, zeker als je houten vloeren hebt.
 
ik zou die subwoofer eruithalen , en een andere kleinere basbox neerzetten
 
Alles hangt vast aan de sub (stroom, volume & effect regelkast en sateliet) dus de sub eruithalen is geen optie.

Ik zal de spikes oplossing eens proberen. Thanx.

De bedoeling is wel dat ik twee monitors aanschaf in de zeer nabije toekomst. Dan gaat mijn 5.1 enkel nog gebruikt worden voor games/films.

Iedereen bedankt!
Yves
 
Je ken beter de onderburen lijntje uit van jou geven. Dan hebben ze meer het idee dat ze er tussen zitten in plaats van er onder...
 
Ik heb voor 150 euro mijn kamer geïsoleerd met foam,
en 80% mix ik met de koptelefoon. dus de buren moeten niet zeuren.

Ik heb een ADAM T10 S supwoofer (uiteraard samen met het setje)
ik heb mijn EQ op standaard staan én het volume op luisterniveau staan en dat is nooit hard!
Ik heb gelukkig geen onderburen want ik woon op de begaande grond.
Het wordt dus hoofdtelefoon gebruiken. Als mijn sub afstaat heb ik totaal geen bas. Mijn sateliet speakers geven 0% low range weer
Tja, de grote boombass is weg op de koptelefoon en moet je weer naar de EQ om meer bass te stellen. Wil je mix weer afhoren via je monitor zorg dan dat je de bass terug draait als de supwoofer aan staat,
anders pleurt het dure servies bij de buren van de muur...:dubbel:
 
Alles hangt vast aan de sub (stroom, volume & effect regelkast en sateliet) dus de sub eruithalen is geen optie.

Ik zal de spikes oplossing eens proberen. Thanx.

De bedoeling is wel dat ik twee monitors aanschaf in de zeer nabije toekomst. Dan gaat mijn 5.1 enkel nog gebruikt worden voor games/films.

Iedereen bedankt!
Yves
Paar compacte monitoren lijkt me inderdaad een mooie oplossing! Je mix finetunen met een sub in een onbewerkte ruimte leidt zelden echt tot succes volgens mij.

Ik vrees dat het probleem met de sub zal blijven. Houten vloeren laten lage tonen nogal goed door.
 
Zet eens een filter in je daw en test wanneer t gedreun weg is? Als je dat weet kan je een hele lage hi pass voorzien. Als die sub onder de 40hz de buren gek maakt, er gewoon uit filteren.
 
Dikke deken , vier middelgrote ringen, 4 van die groene tennisballen daarop en daar de box op zetten
Zou de directe overbrenging wat moeten dempen
 
Er komt hier wel echt een hoop onzin voorbij zeg… voor zover dit oude topic nog relevantie heeft…

Spikes zorgen juist voor een betere koppeling, geen ontkoppeling… Isolatie materiaal betekent niet dat je aan het isoleren bent. Een box in een box constructie gaat echt niet zomaar ineens werken en alleen massa gaat het probleem niet miraculeus oplossen.
Dat agglomer schuim gaat alleen werken als je het met voldoende massa indrukt, waardoor je door de massa-veer een lagere resonantie frequentie bereikt die niet meer hoorbaar is.

Met Bert Stoltenberg heb ik ooit eens berekend dat ik een blok beton nodig had van ongeveer 30kg meer afmetingen van 30x2oxXX op 2 stukken schuim. Dat zorgde voor een resonantie frequentie van ergens tussen de 10-15 hz, waardoor de trillingen alleen nog maar voelbaar waren en niet met hoorbaar. Voor mijn situatie was het afdoende… Maar daarmee is het probleem van de TS wellicht niet opgelost.

Mijn kennis is ontoereikend voor deze specifieke situatie, maar ik vermoed dat het niet zo makkelijk op te lossen is… wellicht kan @Jompo hier meer zinnigs over kan zeggen.
 
Back
Top