verschil tussen gebalanceerde en ongebalanceerde uit- en ingangen

DJ41

Lid sinds 1834
Lid sinds
20 december 2001
Berichten
1.910
Locatie
Nieuwerkerk a/d IJssel
Wat is nou precies het verschil hiertussen? Misschien een beetje een newbie vraag, maar ik weet het gewoon echt niet.

En de enige domme vraag is de vraag die niet gesteld wordt lijkt me... :)
 
Gebalanceerde uitgangen (of verbindingen kan ik beter zeggen) inverteren het signaal (volume op -100% zeg maar) van 1 van de aders en op het einde worden de geinverteerde weer normaal gezet en worden ze gemixt.

Wat hier van het voordeel is is dat dus de ruis die onderweg wordt opgepikt ook geinverteerd wordt, en op het einde dus als het ware wordt 'afgetrokken' van de niet geinverteerde ruis, terwijl het signaal wat je wilt hebben gewoon goed blijft.

Dus je hebt 2 aders voor een mono signaal, 4 voor een stereo signaal.

Dat is de therie voor zover ik het begrepen heb!
 
balanced vs unbalanced

balanced vs unbalanced

De verschillen:
Ongebalanceerd gebruikt twee geleiders: eentje met aarde en de andere draagt het signaal. Nominaal niveau -10 dBv.

Gebalanceerd heeft drie geleiders: twee geleiders dragen hetzelfde signaal, maar de polariteit van de ene is negatief aan de andere. De derde draagt de aarde. Nominaal niveau +5 dBv.

Wat is het nut hiervan,
Door een trucje, waar ik hier verder niet op in zal gaan, heb je bij gebalanceerde verbindingen nauwelijks last van brom en crosstalk. Je hebt minder snel last van aardlussen en bovendien kan je dus een harder signaal versturen, wat meer dynamiek inhoudt. Ongebalanceerd heeft deze voordelen niet.
Je moet wel aan beide kanten een echte gebalanceerde aansluiting hebben, anders werkt dit niet.

In de praktijk komt het hier op neer: ongebalanceerd kom je vooral tegen op de semi-professionele apparaten, gebalanceerde vooral op de professionele. Dit gaat met name op voor studio-apparatuur (recorders, mixers, compressors etc.). Bij synthesizers zie je dit nauwelijks, alhoewel sommige samplers wel met gebalanceerde uitgangen zijn uitgerust.
 
+4dBu -10dBV

+4dBu -10dBV

Zo kwam ik er onlangs achter wat nou de betekenis was van de keuze tussen +4 dBu en -10dBV die je op veel apparaten tegenkomt. Dat is dus respectievelijk gebalanceerd en ongebalanceerd.

Gebalanceerd was in mijn ogen altijd XLR .. maar ook met een gewone 1/4 inch TRS kun je gebalanceerde verbindingen maken.
 
Dat ligt eraan..

Dat ligt eraan..

Voor korte verbindingen is het niet nodig om gebalanceerde verbindingen te leggen. Het is vooral bedoeld om zonder veel verlies/verstoring een lange afstand te overbruggen (bij PA's bijvoorbeeld). Dit kan ongebalanceerd eenvoudigweg niet.

In setups zoals ik ze bij mensen van 't forum tegenkom is ongebalanceerd gewoon voldoende.
 
Ruisonderdrukker?

Ruisonderdrukker?

Bestaat er zoiets als een ruisonderdrukker die je achter je mixer en voor je versterker kan hangen om de ruis van je mengpaneel te verminderen, zonder dat je de geluidssignalen duidelijk gaat vervormen? Of zijn er andere mogelijkheden om dat aan te pakken?
 
Noise Gate

Noise Gate

Je kunt natuurlijk gewoon een goeie noise-gate achter je mengtafel hangen.
 
Denoiser

Je kunt ook een denoiser gebruiken.
Bij een noisegate namelijk sluit de gate als het signaal onder de grens komt. Gaat dit eroverheen, komt je ruis ook mee.
Met bv een multiband denoiser van Behringer (er zullen ook wel anderen zijn), kun je de ruis uit je signaal filteren, flexibel instelbaar, dus je bepaalt zelf wat er van het origineel overblijft.
:)
 
nog effe doorbomen...

nog effe doorbomen...

Over de noisegates: is die ruis die er bij het signaal terug bijkomt fel hoorbaar? Hoor je dan ook iets met je eigenlijke signaal gebeuren?

Over die denoiser: bestaan daar hardwareversies van? En beinvloedt die denoiser niet de algemene kwaliteit van je mix?

Heeft er iemand ervaring met zo'n truukjes? Of wordt dit standaard gebruikt?
 
Best slimme lui daar bij Behringer, eerst mixers op de markt brengen met ruis, en vervolgens allerlei apparatuur op de markt brengen waar je die ruis dan weer mee kunt onderdrukken :)
 
De Denoiser was er al lang voor hun eerste mixers.
Hij wordt ook veel door gitaristen gebruikt.

Ik gebruik hem zelf voor de kanalen waar ik een wavetablekaartje van de PC de mixer instuur voor GM en GS miedietjes. En de kaart gaat wel wat ruisen als je de preams op de mixer flink opendraait. En daar is de Denoiser als insert prima te gebruiken. Als je hem goed instelt ben je het grootste deel van je ruis kwijt, maar klinkt je signaal nog echt goed.

Er bestaat dus een hardwareversie van ja.
Kijk maar eens op de site www.behringer.de en kijk bv ook eens op www.harmony-central.com (er staat zag ik net maar 1 review, maar er is vast meer te vinden op internet).
 
Origineel geplaatst door bikkel
Best slimme lui daar bij Behringer, eerst mixers op de markt brengen met ruis, en vervolgens allerlei apparatuur op de markt brengen waar je die ruis dan weer mee kunt onderdrukken :)

LOL, een sterke opmerking hier ! (is ie van jezelf ?)
Behringer heeft een hele goede marketing strategie uitgevonden :[>, breng ze ook nog op es ideen ja 8) 8)
 
zeg Peter, gaan we ook nog eens constructief doen ipv alleen behringer-bashing? ;)

waar blijft je DM24 verhaal bv? ;)

Olaf
 
Origineel geplaatst door olafmol

waar blijft je DM24 verhaal bv? ;)

Olaf

yep, yep, effe tijd vinden:

DM-24 dingen die me momenteel te binnen "schieten" in gebruik als live mixer en live recording:
Software versie 1.1 (1.5 komt elk moment uit) met meterbrug

Minpunten:
- de subgroupen (busses) zijn niet rechtstreeks mixbaar naar master L/R
- Geen eigen EQ en delayline op masteroutputs, oeps lang leve de 01V
- Geen aparte EQ en delayline op de assingable outputs, lang leve de 01V
- Mutegroups met channel 16 als trigger geeft een
complete lockup
- Geen direct screen als je de auxsends indrukt,
je krijgt steeds twee auxsends op je screen, de 01V geeft bij elke auxsend een eigen scherm.
- Geen directe "sprong" naar EQ scherm als je de
EQ aanraakt, was handig bij de 01V
- meterbrug zit standaard vreemd gemonteerd en in de weg
- De gainpotmeters zijn liniair, boven 4 uur knalt de gain omhoog, een echte misser die een dure hardware aanpassing gaat betekenen voor Tascam bij
veel verkochte dm-24.
- gain bereik aan de krappe kant (-52dB) -60 was beter geweest.
- software bugs: er zitten nog wat eprom bugs in, maar die moeten in versie 1.5 wel zijn verbeterd.
- geen usb o.i.d
- snapshots die gewist worden V 1.1
- Kleur van de fader vindt ik goedkoop, maar dat "metaal" heb je nodig voor de automatisering.
- Een spike bij het uitzetten (uitvallen..)
-- er zijn er nog wel meer, Tascam heeft een eigen
forum waar je direct contact hebt met de tascam jongens zelf, prima service die ik nog niet eerder
ben tegengekomen.
En.... ze doen er ook wat mee!, bugs, tips en ideeen worden direct verwerkt in een update indien
mogelijk.

Pluspunten die mij specifiek opvallen, naast
de spec's die je uit de folders/site kunt halen:
http://www.tascam.de/dm-24.html

- groot en functioneel display t.o.v 01V of 328(dat is meer een errormelding display...)
- Erg lekker klinkend(!) alle lof voor hun pre, hier is duidelijk een verschil met de 02r, 01V, soundcraft's en de mackie D8 series.
Een ieder is het vrij snel over eens: de DM-24 klinkt gewoon lekker !
- dubbele bediening van veel functies: met potmeters en leds ernaast en met de faders.
- faderresponse: zodra je een fader aanraakt springt ie naar betreffend kanaal (instelbaar..)
- Overzichtelijke layout, je raakt er snel aan gewend.
- Mooie bruikbare 4 bands par. EQ die "analoog" aanvoelt (had wel tot 25 hz mogen lopen...)
- veel betere onboard effects (TC) als de 01-V
- goed bruikbare dynamics op ieder kanaal die visueel heel handig in zijn te regelen.
- 24bits/ 96khz mode, wel halvering kanalen maar
voor b.v. klassieke high-end opname's met een stereopaar en 4 uitvul microfoons een uitkomst
- snelle response van faders, buttons en scherm
- Standaard twee digitale inputs en outputs
- 100 mm faders die prima "voelen", is echt op
de 01V een handicap.
- insertie op de 16 microinputs
- ingebouwde automatisering
- machine bediening op je mixer
- 3 layers van de faders: kanaal 1-16 kanaal 17-32 alle master, snel en reuze handig !
- Undo-redo buttons
- 4 pods onder het scherm en 4 aparte pods met led ringen naar keuze.
- uitgebreide library standaard aan boord.
--
tot zover, anders wordt het item te lang, bekijk
gerust eens de foto's op http://www.tascam.de/dm-24.html dan kun je van alles ontdekken, of ga er fysiek es achter zitten als je in de gelegenheid bent. :) ;)
 
bedankt Peter..altijd erg waardevol dit soort praktijkoverzichten!

Olaf
 
bedankt Peter..altijd erg waardevol dit soort praktijkoverzichten!
Als ie nu ook nog vermeld of ie gebalanceerde in- en uitgangen heeft, dan heeft het ook nog iets met het onderwerp te maken.. ;)
 
Back
Top