Help Ableton loopt niet meer sync

shuwid

Ingeburgerd
Lid sinds
4 december 2006
Berichten
41
Hallo Beste synthforummers.

Ik heb een probleem.
Ik doe samen met een vriend een live act.
We hebben 2 identieke asus laptops (windows XP) met ableton live erop (6.0.1 en 6.0.7)
Dat werkte qua synchronisatie altijd redelijk vlekkeloos (Sync via midiclock met 2 M-audio Uno's)
De sets zijn redelijk licht voor de de cpu (10-25 %) maar wel groot (meer dan een gig aan audio, voornamelijk samples van 6 min).
Ook dat werkt altijd goed geen disk overloads ed.

Echter gister liepen ze ineens een behoorlijk stuk uit elkaar tijdens het repeteren van een set.
Dat was nog nooit eerder gebeurt.
en dat terwijl we niets aan onze setup hebben veranderd (ook geen nieuwe drivers etc).
We hebben vanavond een gig dus ik schrok behoorlijk.

weet iemand hoe dit kan komen, of nog liever hoe dit te voorkomen?
Ik ben een beetje huiverig om nu nieuwe versies van ableton te gaan instaleren ook omdat er nergens in de change log staat dat de midi sync is verbeterd.

We hebben midi over lan geprobeerd maar dat bleek nog een stuk minder betrouwbaar dan via normale midi dus daar waag ik me ook niet aan.

bij voorbaat dank
 
hmm paniek dus.. begrijp dat.

Heb je al gekeken op het forum van ableton?
Daar vind ik altijd veel bruikbare tips. Succes.
En midi over lan is gezeik idd.

gr
 
ja ook al op het ableton forum gekeken.
Leverde niets op.

nare van dit soort dingen is dat het misschien eens in de duizend keer gebeurt en hoe kom je er dan achter waar het probleem zit.
lastig.
 
Is het probleem reproduceerbaar. Als je het nu weer probeert, gaat het dan weer mis of is er dan niets aan de hand?

Soms valt er softwarematig iets om en werkt het weer normaal nadat je een reboot hebt gedaan. Natuurlijk niet leuk maar het kan gebeuren. Het is ook niet de midi-kabel die stuk is, even een ander er tussen, het kan zomaar?
 
goeismidaggs,

Ik werk zelf ook met asus, wXP, ableton en midimeuk. Specifiek weet ik geen oplossing voor je probleem maar je zou ipv de midi ook ff kunnen kijken naar de BPM( soms automate je wel eens wat per ongeluk) en of alle audio files op beide laptops exact hetzelfde startpunt hebben en op dezelfde timestretch/quantize ingeladen zijn. Tis maar een ideetje. Succes met je Live gigs.8>
 
Nee het probleem is niet reproduceerbaar.
Gister was de eerste keer dat het gebeurde.
De 40 andere keren dat we een set deden liep het eigenlijk vlekkeloos.
Misschien gebeurt het ook wel nooit meer maar door dit soort dingen raak je wel het vertrouwen in je apparatuur kwijt.

Ik heb wel een knop aan het tempo hangen maar die had ik niet gebruikt toen het sync probleem zich voordeed. En normaal gesproken werk dat ook zonder problemen.
Hoe hard ik ook de knop heen en weer sjor, de tweede laptop volgt normaal gesproken altijd braaf.

Het is ook echt een sync probleem want het was ook duidelijk te horen toen we op alle twee de latops de metronoom aanzetten. Die liepen namelijk ook uit elkaar.
 
Loopt het nu wel strak dan?
Als ik live ga met de laptoppert, dan haal ik de battery eruit, en draai volledig op zn adapter...
scheelt ook gezeik. En minder kiloo's op je nek :)
 
Back
Top