De onthullende Productie-geheimen thread!

Ik doe het zo: slechts één apparaat in je hele setup, logischerwijs je mengtafel, mixer, op randaarde aansluiten. Ieder apparaat dat nu op de mengtafel is aangesloten is nu geaard via de mengtafel. Op deze manier heb je geen grondlus, (de hoofdoorzaak van brom) en worden alle storingen afgevoerd naar aarde.
 
Hier hangt alles wat een geaarde stekker heeft aan de aarde, synths, drums, fx, computers, compressors, dj mixer, versterkers, actieve monitoren etc. Vanaf de meterkast loopt me eigen groep naar de studio met een verlengkabel en daar voed ik de hele studio mee en trouwens de routers en modem in de meterkast hangen er ook aan.

Verschillende mixers gehad met een bomvolle studio en nu dan mixer eruit en geluidskaarten. Ik heb in al die jaren vanaf het begin nog nooit een brom of aardlussen gehad. Wel even afkloppen, daarom begrijp ik ook nooit zo goed waarom mensen wel aardlussen krijgen of brom. Het lijkt me ook niet echt veilig om alleen de mixer te aarden en de rest ongeaard te laten en dan maar hopen dat de mixer de eventuele klappen opvangt.

Het huis is 20 jaar geleden gebouwd en heeft een flinke aardpen de grond in, misschien dat dat de reden is waarom ik nooit problemen heb gehad?

Ik snap dat een brom en aardlussen vervelend zijn maar ik zou dan toch naar de oorzaak gaan zoeken in plaats van door het op te lossen met een ster aarde in de vorm van alleen de mixer aan de randaarding te hangen.
 
Ik heb ook ooit een tweede betere / diepere aardpin laten zetten
Aard zoveel mogelijk, als het stoort dan die niet
 
Back
Top