Mac specificatie thread + geluidskaarten deel II

Gebruikt er hier iemand een macbook pro om muziek mee te maken .
Wat zijn jullie ervaringen hier mee ?
 
Gebruikt er hier iemand een macbook pro om muziek mee te maken .
Wat zijn jullie ervaringen hier mee ?

ik gebruik een 2015 mb pro met 8gb ram en een 256gb ssd, nog nooit gezeik mee gehad. eerst met live 9, en nu sinds een paar maanden met live 10.
de cpu (i5 met 2.7ghz) trekt het zonder problemen, af en toe gaat hij wel naar 40% maar dat alleen als ik diva gebruik..

als interface heb ik op het moment nog de focusrite 2i4, maar ik ga binnenkort overstappen naar een UA arrow of apollo mk2.

het voordeel van mac is de plug and play functionaliteit, ik heb nog nooit hoeven lopen kloten met drivers zoals het met windows af en toe was.
 
Apple heeft gisteren leuke Audiobak gepresenteert: Nieuwe MacMiniPro. Lekker veel I/O voor bakken externe opslag, en een deftige 6-core i7 voor een aantrekkelijke prijs. Voor 1249€ een compacte 6-core i7 die meekan in je gigbag is erg tof.
 
Precies waar ik hoopt. Dit wordt de upgrade voor mijn I7 Late 2011 MBP. Die laptop uit 2011 gaat overigens nog prima mee, maar heeft bijv geen usb3/-c en thunderbolt 3 wat heden ten dage wel erg prettig is.
Ik ga voor de I7 3.2 ghz hexacore met 12 threads voor 1495 en stop er zelf 32GB in. Ableton schijnt deze threads ook allemaal te benutten. 21:9 scherm via HDMI en UAD Arrow met enkel TB3 kabeltje eraan en gaan met die banaan.
 
Even afwachten of je het geheugen zelf kan uitbreiden met alternatieve bankjes, de T2 chip zit ook in deze Mac mini.

Wel interessant, ben benieuwd hoe deze mini Mac presteert ten opzichte van de 5.1 Mac pro 12 core.
 
Ik heb zelf net anderhalf maand een MacBook pro 2018 15 inch model met 6 2.2 GHz zonder extra upgrade gekocht.

En ik moet zeggen dat het me erg goed bevalt!
 
@Havelock: Begrijpelijk het is gewoon mooi spul. Snap nooit zo goed dat mensen lopen te zeuren over de hogere aanschafprijzen. De bouwkwaliteit is dermate goed dat mijn macbook pro uit 2011 nog heel solide is. Als ik dan zie wat ik daar tweedehands nog voor kan krijgen is de afschrijving over die 7 jaar een stuk minder dan de afschrijving die ik op eerdere pc laptops heb gehad. Oftewel op lange termijn is een mac gewoon voordeliger dan een dell of asus. Dan hebben ik het nog niet over het OS dat vele malen stabieler is dan Windhoos (in 7 jaar tijd geen enkele crash gehad, 1 keer een verse installatie gedaan toen ik er een SSD in heb gezet). Ik werk overdag met windows voor mijn werk en dan is het een verademing om voor thuisgebruik lekker met OSX bezig te zijn (of beter gezegd niet met het OS bezig te zijn ;) ).

Hij is vanaf vandaag uitgeleverd dus ik ben benieuwd naar de eerste gebruikerservaringen.
 
@Havelock: Begrijpelijk het is gewoon mooi spul. Snap nooit zo goed dat mensen lopen te zeuren over de hogere aanschafprijzen. De bouwkwaliteit is dermate goed dat mijn macbook pro uit 2011 nog heel solide is. Als ik dan zie wat ik daar tweedehands nog voor kan krijgen is de afschrijving over die 7 jaar een stuk minder dan de afschrijving die ik op eerdere pc laptops heb gehad. Oftewel op lange termijn is een mac gewoon voordeliger dan een dell of asus. Dan hebben ik het nog niet over het OS dat vele malen stabieler is dan Windhoos (in 7 jaar tijd geen enkele crash gehad, 1 keer een verse installatie gedaan toen ik er een SSD in heb gezet). Ik werk overdag met windows voor mijn werk en dan is het een verademing om voor thuisgebruik lekker met OSX bezig te zijn (of beter gezegd niet met het OS bezig te zijn ;) ).

Hij is vanaf vandaag uitgeleverd dus ik ben benieuwd naar de eerste gebruikerservaringen.

Ja het mag misschien wel een hoge aanschaf prijs hebben.
Je zal zien dat het totaal niet te vergelijken is met Windows computer....
Dat komt omdat ze bij Apple alles zelf ontwerpen en dat ze in combinatie met kompleet eigen Unix gebaseerde besturingssysteem.
Apple heeft ze producten zo ontworpen dat de software naadloze bij de hardware aansluit!
Daar door creëeren ze veel hogere stabiliteit mee!
Dit wil natuurlijk niet gelijk zeggen dat een Mac computer helemaal geen software problemen meer heeft ook Apple is en blijft gewoon een computer alleen dan alles goed op elkaar afgestemd!
En dat maakt dit erg uniek voor dit concept.
 
Wat is volgens jullie het beste vr een nieuwe imac te configureren als er rekening gehouden wordt met het budget (budget is +-1800 incl btw)

nieuwe imac met i7(3.6) ipv i5(3.0ghz)maar wel met hdd
of
nieuwe imac met i5(3.0ghz) en een ssd van 256Gb

Lees niet zo goeie reviews over fusion drive dus laat deze ook terzijde

Mac zou gebruikt worden vr muziek (Cubase en ableton) en daarnaast mailen, surfen, bank zaken, word en excel enz.
 
Wat is volgens jullie het beste vr een nieuwe imac te configureren als er rekening gehouden wordt met het budget (budget is +-1800 incl btw)

nieuwe imac met i7(3.6) ipv i5(3.0ghz)maar wel met hdd
of
nieuwe imac met i5(3.0ghz) en een ssd van 256Gb

Lees niet zo goeie reviews over fusion drive dus laat deze ook terzijde

Mac zou gebruikt worden vr muziek (Cubase en ableton) en daarnaast mailen, surfen, bank zaken, word en excel enz.

Voor muziek is iMac op dit moment geen aanrader. Hij is én zwaar over de datum, en niet meer het snelste. Snelste mac op dit moment die niet met nieren betaald hoeft te worden is de MacMini core i7 hexacore.
Koop de instap MacMini, met uitbreiding naar 6-core i7. Steek er zelf 16GB Ram bij (en laat 4 zitten). Eventueel zou ik 10Gb ethernetupdate nemen als je ooit met meerdere computers een opslag wilt gebruiken, of een tweede mini wilt laten meerekenen. Totaal (instap SSD, 16+4=20GB, 6-core) is zonder ethernet upgrade 1380, met 1500. Als monitor pak je een of ander gangbaar 4K 32 inch IPS/MVA scherm en zit je rond de 1800€.
https://tweakers.net/pricewatch/9897...9-b-zwart.html
Even voor je gevoel van snelheid. iMac i5 scoort 13570 in geekbench, de i7 18020 en de macmini 26697! Dubbel zo snel als i5 iMac en 50% rapper dan i7 imac. Ook is de SSD erin veel sneller, en heb je veel betere aansluitpoorten (4x USB-c/TB3 i.p.v. 2 en HDMI 2.0)
Ga ik er wel vanuit dat je een deftige externe opslag hebt, bijvoorbeeld een 10Gb NAS of een USB-C HD bay in Raid 0 of 5, maar gewoon een goede externe HD, seagate barracuda van 4TB met Sata-600 naar USB-C poort kan ook.
 
Laatst gewijzigd:
Oh, ik kan niet meer wijzigen, maar beloof me 1 ding: KOOP NOOIT EEN 21 INCH iMac met HD! Daar zitten 5400 toeren 2,5" schijven in, en die hebben zich niet bewezen als betrouwbaar, en zijn tergend langzaam. Een Mac start tegenwoordig in 6-7 seconde op. Met de 5400 toeren HD moet je meer aan 2 minuten denken.
 
thx blanka vr jouw volledig antwoord en mooie uiteenzeting
Ik had dat gevoel ook dat de huidige imacs zwaar over datum zijn.

En euh ik beloof je op het graf van mijn moeder dat ik geen imac zal kopen met een hd er in ;)
want dat was een beetje de reden van mijn vraag, de i5 cpu standaard in de imacs vind ik zwaar outdated en de hd is nog steeds 5400 rpm :stupid
 
De Mac Mini, is nu wel erg aantrekkelijk. Zelf werk ik nog met volletevredenheid op mijn 27” iMac uit 2010. Zonder problemen. Overigens is het volgens mij de verwachting dat de iMac ook over niet al te lange t8jd een update krijgt. Als die stap net zo groot is als op de MacMini, dan zit het wel goed.
 
Vandaag mijn MBP 2011 I7 quad een tweede leven gegeven. De dGPU was voor de tweede keer kapot gegaan waardoor ik geen extern scherm meer kon gebruiken. Zojuist met een patch kunnen updaten naar Mojave 10.14.2 (eigenlijk is de late 2011 niet meer ondersteund) en met een Displaylink USB-->HDMI adapter ook mijn externe scherm weer werkend. De nieuwe mini is erg aantrekkelijk maar met de MPB loop ik nog niet tegen limitaties aan, zeker niet nu mijn externe scherm weer draait en het nieuwste OS erop staat.

De patch tool om oudere unsupported macs te voorzien van Mojave werkt kinderlijk eenvoudig.
 
Iemand ervaring met het merk motu ik wil misschien nieuwe usb geluid interface kopen.
Ik zat te denken om misschien ultralite mk4 te gaan kopen.
Nu vroeg ik me af wat jullie ervaring is met deze type interface.
Ik weet van in het verleden dat motu met reparatie alles naar Amerika verzond(midi Amsterdam winkel) dat heeft als nadeel lang duurt voor het terug hebt.
Hoe zit dit tegenwoordig nu met reparatie ?
Ik ben weg benieuwd wat jullie hier over kunt vertellen.

Bedankt
 
Iemand ervaring met het merk motu ik wil misschien nieuwe usb geluid interface kopen.
Ik zat te denken om misschien ultralite mk4 te gaan kopen.
Nu vroeg ik me af wat jullie ervaring is met deze type interface.
Ik weet van in het verleden dat motu met reparatie alles naar Amerika verzond(midi Amsterdam winkel) dat heeft als nadeel lang duurt voor het terug hebt.
Hoe zit dit tegenwoordig nu met reparatie ?
Ik ben weg benieuwd wat jullie hier over kunt vertellen.

Bedankt

Hi,

ik gebruik deze audio interface en ben er erg tevreden mee.
Wat velen niet weten of over het hoofd zien als ze de specs lezen/bekijken, is dat deze kaart behalve dat ie multi-client is, bovenop alle hardware i/o ook nog eens 64 virtuele audio kanalen intern bied.
Dus je kan naar hartenlust routen van applicatie naar applicatie zonder geklooi met externe software wat alleen maar latency opbouwt.

Ik kan dus erg gemakkelijk Bitwig & Reason & VCV op 1 dezelfde bak draaien, en onderling audio, CV / gate / Clock versturen via virtuele audio channels!
Erg handig en veel waar voor je geld.

motu-example.jpg
 
Heb een oude Mac mini 6.1 late 2012 gescoord. I5 op 2,5 GHz, 256 slome HD en 4gb. Vooral voor Timemachine, centrale opslag, AirPrint en remote werk. 1 Watt in sleep modus.

16 gb kost 65 euro. Ddr3 1600. Volgens mij gaan de prijzen hierna alleen maar omhoog. Lijkt mij einde van de cycle.

Ssd kan ik later wel scoren. En er kunnen er 2 in. Striped raid op mijn MacBook pro late 2012 was geen succes. Althans met kingston a480’s. 2 in raid modus waren paar % sneller dan mijn oude enkele Samsung 850 EVO.
 
Mocht iemand erover denken de nieuwe Mac Pro te kopen. Niet doen!
Opslag is niet vervangbaar. Gaat het stuk ben je volledig aan Apple overgeleverd en genoeg verhalen op forums die je hel beschrijven waar je dan in terecht komt.
 
Gaat het stuk ben je volledig aan Apple overgeleverd en genoeg verhalen op forums die je hel beschrijven waar je dan in terecht komt.

Niet dat ik iets heb van/met Apple, maar uit nieuwsgierigheid, wat is daarmee? Bij Apple heb ik onmiddellijk het idee van duur, maar gaan er dingen mis ofzo?

Edit:

Oh, ik zit te slapen, de opslag is niet vervangbaar? Jemig.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top