Is een MPC4000 voor mij de oplossing?

Ethereal

Instant Fuck-up
Lid sinds
25 februari 2003
Berichten
1.511
Locatie
Varsseveld
Ik heb de kans een MPC4000 aan te schaffen.. Maar daar heb ik toch nog een paar vraagjes over!
Ik gebruik nu Ableton Live, net een hoop voorgeprogrammeerde songs die ik stuk voor stuk inlaad. Hij wordt gebruikt als ondersteuning voor een volledige live-band, sampletjes, beats, loops, basslines, noem maar op! Per nummer komt het dus neer op "file -> open -> kies nummer -> zet click aan -> play". Ik heb er als ondersteuning een Roland SP-808 bij voor wat losse one-shot samples.

Nu wil ik dus toch iets anders, met een PC blijft het toch wachten op de 1e vastloper, om maar niet te spreken over het opbouwen en afbreken enzo, gekloot met kabels, noem maar op..

Kan een MPC dit ook? Ik wil dus een stuk of 15/20 nummers erin hebben staan, en die enorm snel op kunnen roepen! Per nummer ongeveer 50 mb aan samples, gesequenced, met een aparte out voor clicktrack.

Eventueel hebben we 1 nummer waarbij we geen samples gebruiken, dus hierin zou ik een hoop samples kunnen inladen voor de volgende sessie. De MPC die ik op het oog heb heeft 512 mb, dus hier zou ik wel het nodige in kunnen rammen..
Maar is er dan ook de mogelijkheid tot het vantevoren klaarzetten van ik noem maar wat, 7 a 8 volledige songs, en die binnen no-time op te roepen? Ik wil eigenlijk op play kunnen drukken, de MPC begint het nummer af te spelen en stuurt ondertussen click naar mijn koptelefoon. Aan het eind van het nummer wil ik dan met een paar knopdrukken het volgende nummer klaar hebben staan zodat ik die dus ook binnen no-time in kan starten. Een nieuw nummer houdt bij ons dus in een hoop andere samples, in een nieuwe sequence, ander tempo. soms andere maatsoort, etc.
Zou ook nog mooi zijn als ik met de pads nog wat losse samples kan triggeren, al dan niet met behulp van een midi-trigger-pad. (Ben drummer..)

Is deze MPC voor mij de bomdiggybombom, of loop ik toch weer tegen beperkingen op? Ik zie regelmatig optredens met zo'n bakkie (bijvoorbeeld Marc Acardipane met een 2000), die binnen no time een uur aan volledige tracks uit dat kastje tovert, zonder laadtijden.. Tips? Alles is welkom! :okdan:
 
Iemand ideeën? Sorry voor de schop, maar ik weet niet hoe lang de MPC te koop staat ;)
 
mogelijkheid tot het vantevoren klaarzetten van ik noem maar wat, 7 a 8 volledige songs, en die binnen no-time op te roepen?

- dit kan wel maar je zal snel tegen beperkingen aanlopen

Kan een MPC dit ook? Ik wil dus een stuk of 15/20 nummers erin hebben staan, en die enorm snel op kunnen roepen! Per nummer ongeveer 50 mb aan samples, gesequenced, met een aparte out voor clicktrack.

- Nope.. Laden van data naar het geheugen duurt een tijdje...
 
50Mb per nummer terwijl het sample materiaal een aanvulling is op een volledige band?
Potverdikkem, hoe hoog is die sample kwaliteit dan wel niet of zijn het zulke lange loops?.
Dat moet toch omlaag kunnen. Ik zou niet onder het optreden willen laden. Je zou als 512 het maximale aan geheugen is, natuurlijk ook een sampler eraan kunnen hangen, met de rest van de samples.
Het triggeren van losse samples is geen probleem terwijl de mpc een nummer afspeeld.
Het wisselen tussen nummers is ook heel makkelijk.
Het uitsturen van een tik weet ik niet of het een standaardfunktie is, maar anders gewoon een sample programmeren die als metronome fungeert.
 
ff kort:

128 songs
128 sequences
128 multis (enkel 1 multi tegelijk)
met elk 128 programs
met elk 96 samples x 4 layers
 
Een MPC kan in ieder geval meerdere songs aan, de MPC1000/2500 maximaal 20 songs en de MPC4000 128 songs. Het maximale aantal sequences is bij de MPC1000/2500 99 en bij de MPC4000 128.
Zelf heb ik nog niet geprobeerd meerdere songs tegelijk te laden, weet niet of dat dan met de sequences waaruit de songs bestaan wel gaat. Een song is een aantal sequences achter elkaar dus als je bijvoorbeeld sequence 1 t/m 5 gebruikt voor song 1 en dan song 2 laadt die sequence 1 t/m 7 gebruikt dan is voor mijn gevoel song 1 direct overhoop.
Als je altijd een vaste set hebt dan kun je - als 128 sequences totaal genoeg is - meerdere songs maken. Wanneer je de MPC puur voor backing gebruikt en je songs ala couplet, refrein, bridge, etc hebt moet het wel lukken om er een aantal tegelijk in te maken. Je kunt sequences appart laden en dan aangeven waar ze in het geheugen moeten komen, of dat in combinatie met songs ook kan weet ik niet.

Het werken met een MPC is "anders" dan met een DAW op MAC/PC. Mij bevalt o.a. het snelle mappen van samples op een MPC enorm goed, je kan heel snel een drumkit in elkaar zetten. Ook piano's etc lukken wel maar daar is een MPC eigenlijk niet voor gemaakt. De MPC4000 is daarbij een uitzondering voor zover ik weet omdat de sample engine daar meer op de racksamplers van Akai lijkt. Heb zelf alleen ervaring met de 2000XL (zelf gehad) en 2500 (heb ik nu).

Het laden van songs/samples/sequences gaat op een 2500 heel snel (vooral van de CF card), was op de 2000XL wel anders. Hoe snel het op een MPC4000 is weet ik niet.

Heb je trouwens wel eens een 4000 in levende lijve gezien? Het is een enorm bakbeest, misschien is een MPC1000/2500 voor live werk meer geschikt (lichter/kleiner). Daarintegen is een 1000/2500 maximaal 128 mb en als je per song 50 mb denkt te gebruiken kom je niet verder dan 2 songs.

Wat betreft "laden, selecteren, starten": ja, kan.

Zoek anders eens op youtube naar wat video's (zoeken op MPC). Moet je wel een beetje van rap houden ;).

Verder mpc-forums.com voor al je vragen over mpc's...
 
Back
Top