Casio VZ-1 thread

reddread

Muzique Plastique
Ik heb sinds een paar dagen een casio VZ-1 in navolging van mijn CZ-101.
Ik vind de CZ-101 een zeer insprirerend synthje en dacht met de VZ een soort uitgebreide cz synth met aanslaggevoelig en aftertouch keyboard in huis te halen.

Maar de werkelijkheid blijkt iets ingewikkelder want het is dan wel een Phase distortion synth maar de structuur van de synth is heel anders. Meer modulair opgebouwd en een beetje a la FM synthese maar toch weer anders.
Voorlopig kom ik er nog niet echt uit.
De handleiding legt prima uit hoe de synth werkt maar geeft geen tips over het opbouwen van klanken.

heeft iemand ervaring met deze synth en goede tips?

Attachments

• 8_vz1_g.jpg
    8_vz1_g.jpg
    50,1 KB · Bekeken: 219
VZ-10m

VZ-10m

Hey, toevallig.. ik heb net een week geleden zelf een VZ-10m gekocht, de moduleversie van de VZ1. Ben er lyrisch over:)
Heb je deze site al gevonden? Kijk vooral onder "Documentation" naar de Powerplay VZ Book.
Moet hem zelf nog gaan doornemen, maar is denk ik een mooie start om de VZ te leren kennen :eureka:

Ik heb dit jaar kort, en van 1994 tot 2000 deze synthesizer gehad. Geluid vond ik zeer goed, maar de bediening/user interface is een ramp. Het is gewoon onlogisch. Dus...met Midiquest 9.1 (of een ander) gaan werken. Bij Midiquest zitten nog een hoop extra patches.

Sluit er een guitar effectpendaal aan zoals de nieuwe ZOOM G7.1ut of de G9.1ut en er gaat een wereld voor je open. Een BOSS kan natuurlijk ook. :)

Bedankt voor jullie reacties!

de site die jij noemt vizion is idd een goeie.

staat ook editing en library software op.

Zal ik ook eens gaan proberen.

Ik heb in elke geval al een paar mooie pads kunnen maken die behoorlijk gecompliceerd klinken.
maar het is toch een beetje trial en error werk.
Volgens mij wil je deze synth optimaal kunnen gebruiken dan moet je hem wel eerst snappen (ja, welke synth niet)
En deze werkt toch anders als de meeste andere synths, zelfs anders als de CZ serie.

zo droog klinkt ie inderdaad wat kaal Renee, maar met wat delay en reverb uit m´n Zoom sporenrecorder klinkt ie echt supermooi.

en ook nog eens een heerlijk keyboard om te spelen en een extra modweel.

kga vanmiddag die editor maar eens testen.

Origineel geplaatst door reddread
staat ook editing en library software op...
...kga vanmiddag die editor maar eens testen.

Ik wilde de editor hier nog bijplakken maar je hebt hem al gevonden.
Weet je wat, ik doe het alsnog. Mocht 'ie ooit van de site verdwijnen, istie nog te vinden op Synthforum.. :maffia:

Attachments

• vz1-vz10m editor.zip
    356,9 KB · Bekeken: 119
haha, ik had ook eerst een cz101 gehaald en even later een vz1 om de zelfde redenen, een paar maanden
terug...ik ben er ook behoorlijk lyrisch over: t is echt een gedistingeerd ding. even snel een patch maken zoals
met de cz101, lukt me nog niet...toch als je er in zit valt er nog best snel mee te editten. al ben je snel een paar
uur verder voor een mooi geluid...tja, zoveel parameters...volgens mij, als je weet hoe:) , kun je zowat elk geluid
er wel uit krijgen. echt een kameleon qua sound... ik vind de standaard EP's ook niet verkeerd trouwens, best subtiel.
met velocity kun je ook interessante dingen doen...heel dynamisch allemaal.
mijn uitdaging is om met de vz een analoge drumkit na te bouwen...heb al een vette basskick gemaakt..
goeie tips heb ik nog niet, behalve, heel voor de hand liggend :als je er op speelt, zet 'm dan in edit mode,
op een parameter naar keus (bv pitch enveloppe) kun je lekker met de slider freaken .
en als ik dan bedenk dat ik 'm feitelijk heb ingeruild voor m'n poly800....alsof je van een flatje naar een villa verhuist..

Ik moet eerlijk zeggen, toen ik het ding voor het eerst aanzette dacht ik dat ik een miskoop had gedaan.
Wat een suffe presets zitten er in zeg!

maar nu ik een paar banken heb ingeladen zie ik de potentie van deze bak. Echt heel vette en wierde sounds.

Casio heeft toch een aantal zeer goed dingen op de markt gebracht.

Nu nog een FZ-1 en dan is m´n casio wishlist compleet :D

intussen al wat verder gekomen met het proggen van dit beestje.
Echt bizarre geluiden gemaakt. doordat het pitchwheel zo´n enorm bereik heeft krijg je allerlei digitale bijgeluiden in de uiterste standen.
Alleen die sweepachtige geluiden die ik bij de CZ serie zo mooi vind heb ik er nog niet echt uitgekregen.

iemand tips????

Ik heb een paar dagen zitten stoeien met mijn VZ-1 om er beter grip op te krijgen. Ik dacht altijd dat het een soort DX7 met sawtooths en ringmod was maar ik ben er nu achter dat de VZ-1 helemaal geen fasemodulatie doet! Als je twee operators in de "phase" stand zet dan krijg je geen 2-operator FM, wat je in eerste instantie zou denken, maar de 2e operator wordt een waveshaper voor de eerste. Er gebeuren echt allemaal heel leipe dingen in deze synth engine. Ik heb er hier wat over geschreven.

Tot ik hierachter kwam dacht ik echt dat ik gek was. Bijvoorbeeld met die "phase" modus. Je zou denken dat het 2-operator FM is maar als je de frequentie van de carrier wijzigt gebeurt er niets. Wat blijkt nu: de frequentie van de "carrier" staat intern op 0Hz, zodat het een waveshaper wordt, en je kunt de frequentie in het menu van de synth aanpassen tot je een ons weegt, het blijft 0Hz.

Zie mijn blog posts voor meer info, maar de samenvatting is: deze bak doet geen helemaal FM maar wel wave shaping + ring mod.

Nog een filmpje, over het rare feit dat sommige envelopes niet lager gaan dan 44 bij phase mode. En dat je die oscillators in dat geval niet eens kunt muten.

In het verleden heb ik de moduleversie gehad, was toen nieuw vrij goedkoop te krijgen. Had toen helaas re weinug tijd om mij er serieus in te verdiepen. Heb er inmuddels spijt van dat ik m weg heb gedaan

Back