Amiga specificatie thread

idd, ik het al eens naar wikipedia gekeken om te zien of die A600 nu wel degel'k AGA had want mij was't nog niet opgevallen bij m'n A600 die hier als Midi eventprocessor staat geschakeld..
 
'k Heb al eens Amiga samples in m'n K2000 gestoken
typische "Amiga samples"... bestaan die dan? ;)

en da's toch wel anders.... De K2000 editing is veeel uitgebreider.
Het gaat om de basis, de sample opzich...

Volgens mij heeft elke 'Synth' wel z'n eigen karakter
dat mag zeker waar zijn echter in deze context is de Amiga geen synth...
er word enkel data naar buiten gestuurd dat word omgezet in audio...

maar je kan der eigel'k veel meer mee doen met de amiga/paula chip...
Paula is geen synthesizer chip maar slechts "miss D/A converter"
 
typische "Amiga samples"... bestaan die dan?
Awel ja, 'k heb zogoed als van alle modules op aminet de samples geript, en veel samples komen terug...
Het gaat om de basis, de sample opzich...
't ja, dan zou een saw waveform ook steeds 't zelfde moeten klinken op de verschillende (soft) synths???
is de Amiga geen synth
Nee, ni zwart/wit, maar 't is de Paula chip, net zoals de SID in de C64, ni?
 
heeft de C64 weldegelijk een echte soundchip onboard
Ja, idd, heb hier eens de "C64 SID Peeks & Pokes" boek gehad,
en die SID stuur je idd echt aan als een synth.
Hoe de Paula wordt aangestuurd weet ik ni,
zeker ni zoals de SID,
maar toen de Amiga gelanceerd werd, zeiden ze op die Presentatie (zie AMiga Forever DVD) dat ie "meer" kon,
maar 'tja 't is ni zoals de SID, die een echte Synth-chip is!

In die Paula zit ook die Speech-Synth-Module dacht 'k???
en 'k vraag me nog steeds af waarom ze via deze weg
geen synthsounds hebben ontwikkeld?
Kreeg er erg leuke sounds uit, met één van die Speech programma's waar je allerlei parameters - en ook filters dacht 'k - mee kon instellen en tweaken!

Ook was er Sonix al van in't begin van't amiga tijdperk,
Had een Synth-sound interface!, maar achteraf hebben de SoundTrackers de overhand genomen...
 
't ja, dan zou een saw waveform ook steeds 't zelfde moeten klinken op de verschillende (soft) synths???
maar dan heb je het over verschillend opgewekte waveforms, da's heel wat anders dan 1 en dezelfde sample nutuulk...

Nee, ni zwart/wit, maar 't is de Paula chip, net zoals de SID in de C64, ni?
ni... in tegenstelling tot de Amiga heeft de C64 weldegelijk een echte soundchip onboard...

lees anders ook eens even deze thread: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=24488&highlight=modfiles
 
maar dan heb je het over verschillend opgewekte waveforms, da's heel wat anders dan 1 en dezelfde sample nutuulk...
tja, maar volgens mij is een (Amiga) 8bit afspelen op een amiga toch anders dan op - bij mij - een K2000 of bv. een vst zoals ES24
 
In die Paula zit ook die Speech-Synth-Module dacht 'k???
en 'k vraag me nog steeds af waarom ze via deze weg
geen synthsounds hebben ontwikkeld?
Kreeg er erg leuke sounds uit, met één van die Speech programma's waar je allerlei parameters - en ook filters dacht 'k - mee kon instellen en tweaken!

Ook was er Sonix al van in't begin van't amiga tijdperk,
Had een Synth-sound interface!, maar achteraf hebben de SoundTrackers de overhand genomen...
dat gebeurd allemaal in het werkgeheugen van de Amiga (softsynth dus), Paula poept het alleen maar naar buiten...
 
dit gebeurd allemaal in het werkgeheugen van de Amiga (softsynth dus), Paula poept het alleen naar buiten...
Ja waarschijnl'k wel, en zat den truk erin omdat via DMA te doen?
 
Hoe de Paula wordt aangestuurd weet ik ni,
zeker ni zoals de SID
niet aangestuurd in die zin idd, Paula ontvangt en vertaald alleen geheugendata naar audio...

Ook was er Sonix al van in't begin van't amiga tijdperk,
Had een Synth-sound interface!, maar achteraf hebben de SoundTrackers de overhand genomen...
trackers werden voornamelijk gebruikt om muziek te componeren voor games en demo's omdat deze, ten opzichte van die echte synthese programma's, de CPU aanzienlijk minder belaste...

intensievere programma's werden daarom meer als stand-alone gebruikt...
 
Paula ontvangt en vertaald alleen geheugendata naar audio...
Dus zoals elke - of de meeste - soundcards tegenwoordig??
 
typische "Amiga samples"... bestaan die dan? ;)


QUOTE]


nee typische klank wel

amiga heeft een bepaalde warmte de ene amiga heeft eenmeer crush gehalte dan een ander

waarom klinkt de ene buizenversterker anders als de andere?

zelfde met de amiga's
 
amiga heeft een bepaalde warmte de ene amiga heeft eenmeer crush gehalte dan een ander
'tja mss al wat ver gezocht, maar zouden al de Akai samplers dan ook 't zelfde klinken??? nee toch?
 
nou ik vind het allemaal wat subjectief en twijfel of het puur de atari is of ook de overige gebruikte opnamemiddelen.

ik zou zeggen, doe de test en laat maar horen dan!
 
'tja mss al wat ver gezocht, maar zouden al de Akai samplers dan ook 't zelfde klinken??? nee toch?


elke type machine heeft bepaalde componenten die het geluid opwekken

de ene klinkt dit de ander dat

ik vind de amiga lekker klinken :D
 
die 'authentieke amiga sound' zit gewoon tussen de oren...
stukje sentiment, goede herinneringen aan die good'ol tracker times toen de Amiga helemaal the bomb was... alles wat brak, oud en ranzig was qua geluid word na verloop van tijd weer op een voetstuk geplaatst...

sommige apparaten krijgen een cultstatus de ander niet

simpele test heb hier een gewone amiga 1200 heb ik een mod file op gemaakt zet ik deze op de pc speel em daar af met een audiofire 12 kaart klinkt die op de pc levenloos

op de amiga klinkt ie lekker vol !!!
 
Back
Top