Amiga specificatie thread

cuba7000

Ouwe rot
Lid sinds
28 Maart 2004
Berichten
3.491
Locatie
Rotterdam
ik wil gaan tracken met de amiga octamed denk ik ,maakt het veel uit of je de 500 of 1200 of 2000 neemt

heb renoize wel geprobeerd maar mag dus juist kaler en rauwer
 
ik wil gaan tracken met de amiga octamed denk ik ,maakt het veel uit of je de 500 of 1200 of 2000 neemt

Nee,
maar hoe krachtiger de Amiga hoe beter natuurl'k !!
Verder is een Harde schijf ook wel intressant.

Der bestaat ook een PC versie van SoundStudio !!
Die kan oa. ook op een minder krachtige pc draaien dacht 'k?

Schrik wel niet van de standard kleuren en fonts van de pc versie..
(Die kun je best zelf effe veranderen)

http://www.medsoundstudio.com/
 
Re: amiga + tracken

Re: amiga + tracken

Origineel geplaatst door cuba7000
ik wil gaan tracken met de amiga octamed denk ik ,maakt het veel uit of je de 500 of 1200 of 2000 neemt

heb renoize wel geprobeerd maar mag dus juist kaler en rauwer

Alhoewel de 1200 nieuwer is, maakt dat voor muziek dingen niet zo uit. Een 2000, 3000 of 4000 zijn veel uitbreidbaarder. Daar zijn 68030/040 en ook power pc upgrades voor gemaakt.
Ook voor de 1200 zijn die er wel, maar doordat de 1200 relatief kort op de markt is geweest duurder en minder gemakkelijk te verkrijgen.

Op:

http://commodore-gg.hobby.nl/

is een Commodore-forum (alle typen) te vinden.
 
Amiga 500 en 2000 zijn hardwarematig hetzelfde, echter de 2000 heeft zorro-sloten (soort Amiga-ISA) voor evt uitbreidingskaarten. Let wel op de 500 bevat standaard 512kb RAM (wat vaak is uitgebreid naar 1MB), de 2000 heeft meen ik standaard 1 mb.

De 1200 (opvolger van de 500 zeg maar) heeft een nieuwere chipset en komt standaard met 2mb.

Wat je nodig hebt is afhankelijk van wat je wilt.

Als je de rauwe Amiga sound wil hebben (ala Neophyte 1992, Patric Catani/Flex Busterman), dan zou ik gaan voor protracker (3.14 exe) i.c.m. A500 of 2000. Evt een harde schijf erbij (zijn misschien wat lastiger te vinden) voor de samples. Ook een audiodigitizer voor op de parallelle poort erbij om te kunnen samplen en klaar ben je.
Voordeel: de sound
Nadeel: 4 kanalen mono

Wil je met OctaMED (SoundStudio) aan de slag, zou ik gaan voor een A1200. Deze Amiga geeft nog steeds 4 kanalen mono, maar softwarematig kun je met OctaMED meer kanalen gebruiken die dan softwarematig gebundeld worden. OctaMED SS is een programma met voor die tijd best veel mogelijkheden en heeft bv ook MIDI support. De A1200 kan een standaard 2,5" IDE ATA (laptop) harde schijf herbergen en heeft een uitbreidingsslot, hierin kun je een geheugenuitbreiding plaatsen, of nog beter, een turboboard met CPU en RAM (en dat ga je nodig hebben met OctaMED SS).

Je kan nog veel meer met Amiga met soundkaarten enzo, maar dat wordt op de Amiga al snel een dure bezigheid. En begin je al behoorlijk richting PC te gaan...
 
Der bestaat ook nog de A600 (en een A1000, den eerste...)
(Check effe met google voor de specificaties)

Je moet ook nog een midi interface hebben voor op de serial poort,
bij de atari zit ie er standard ingebouwd...

En eigel'k heb je ook nog een Amiga of multisync monitor nodig...
 
Denk dat je toch minimaal een 1200 moet hebben, en meer dan 1mb, heb zelf jaaaaren gewerkt met 1 mb en kan zeggen dat je mogelijkheden beperkt zijn, daarin tegen, je wordt giga creabea ;)

Een hardeschijf zou helemaal niet verkeerd zijn, zeker met samples en zorg dat er geen virus erop zit, op een gegeven moment waren en zoveel in omloop, en geloof me, het laatste wat je wil is dat dat groene lichtje sterker-zwakker "knippert".

En een 1200 is iets krachtiger dan de 500 met zijn 7.14Mhz ;)
Onvoorstelbaar als je terug kijkt wat die amiga's toen der tijd allemaal konden. Zowel op het het gebied van muziek als video/spelletjes. Wel eens die demo's gezien? 9 fingers, vet hoor!
 
zoo... thanx voor de info,s allemaal ...

kan je dus op de 2000 probleemloos octamed 5 draaien?

zitten daar 720 k floppy drives, in

kan er zeker geen tft scherm op aansluiten

zit er standaard ook een floppy drive op de 1200 of alleen een harde schijf ivm back ups
 
kan je dus op de 2000 probleemloos octamed 5 draaien?

Octamed 4 zeker wel,
'k dacht v5 de eerste was die de standard GUI interface gebruikt,
en daarvoor moet je Kickstart > v1.3 hebben...

zitten daar 720 k floppy drives, in

der zit in elke amiga een diskdrive van 800K,
kan eventueel MS dos diskettes lezen via Crossdoss

In de A4000 zit een 1.8K diskdrive (maw een HD diskdrive)

kan er zeker geen tft scherm op aansluiten

Geen idee, stel deze vraag eens op een amiga forum.

Met een gfx card zal't zeker wel lukken,
maar voor de standard amiga PAL / dubbel PAL screens zalt mss niet lukken

... anders heb je oa. van die flickerende screens


zit er standaard ook een floppy drive op de 1200 of alleen een harde schijf ivm back ups

De A1200 heeft een interne Diskdrive van 800K en een Interne ide controller,
(zoals de atari falcon)
 
a 1200 intern dus ide.... dus bv.. je kan gewoon een interne ide zipdrive op aansluiten ?

wat heb je minimaal nodig aan geheugen om octamed lekker te laten draaien op de a 1200 ?
 
met een 500 (512 chip/512 fast) kan je maximaal een modfile maken van zo'n 300 kb, elk nieuw pattern dat je toevoegt kost al 2kb (als ik het mij nog goed kan herinneren). de maximale grootte per sample slot is ook maar 64kb (dus bij 4 x 64kb zit je al bijna aan de max). een 1200 is denk ik geschikter voor een tracker prg. gezien de interne hd o.a.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door cuba7000
a 1200 intern dus ide.... dus bv.. je kan gewoon een interne ide zipdrive op aansluiten ?

wat heb je minimaal nodig aan geheugen om octamed lekker te laten draaien op de a 1200 ?

Nee, de 1200 is een gepimpte 500. Sterker, sneller en de kast is wat moderner. Maar het blijft een machine die gebouwd is volgens het home-computer principe. Kast en toetsenbord in 1.

A1200.jpg


Er past dus een 2.5 inch ide harddisk in. Max grootte rond de 1.2 gig volgens mij.

Er zijn ook tower-versies van de 1200, maar dat zijn overgebouwde machines. oftwel door mensen zelf gemaakt.

alive.jpg
 
Met een gfx card zal't zeker wel lukken,
maar voor de standard amiga PAL / dubbel PAL screens zalt mss niet lukken

... anders heb je oa. van die flickerende screens

Dat laatste is nog niet zozeer het punt. Het is meer dat een moderne monitor de lage refresh-rates van een Amiga niet aan kan. Alleen de allerhoogste resoluties van een 1200 (of 4000) wil met een vga-scherm nog wel lukken. Er is ook een VGA-modus voor de A1200. Een 500 of 2000 redt dat allemaal niet.

Overigens, een lcd tv zou wel moeten kunnen, gewoon op de scart-ingang. Dat vergt geen extra interface, alleen maar een verloopkabeltje. Weet niet hoe dat eruit ziet (ik heb gewoon een ouwe Amiga-monitor op mijn 1200).
 
Er past dus een 2.5 inch ide harddisk in. Max grootte rond de 1.2 gig volgens mij.

Maximale grootte is afhankelijk van je OS. Ik heb er 2GB in zitten (en OS 3.1)
 
Origineel geplaatst door etaoin
Dat laatste is nog niet zozeer het punt. Het is meer dat een moderne monitor de lage refresh-rates van een Amiga niet aan kan. Alleen de allerhoogste resoluties van een 1200 (of 4000) wil met een vga-scherm nog wel lukken. Een 500 of 2000 redt dat helemaal niet.

Overigens, een lcd tv zou wel moeten kunnen, gewoon op de scart-ingang. Dat vergt geen extra interface, alleen maar een verloopkabeltje. Weet niet hoe dat eruit ziet (ik heb gewoon een ouwe Amiga-monitor op mijn 1200).

Met een scan doubler lukt het wel. Voorbeeld:

http://www.amigis.nl/shop/catalog/p...d=548&osCsid=b0f46810d610a36fb9f0f88ef06d2514

scandouberint.jpg
 
De A1200 kan een standaard 2,5" IDE ATA (laptop) harde schijf herbergen en heeft een uitbreidingsslot, hierin kun je een geheugenuitbreiding plaatsen, of nog beter, een turboboard met CPU en RAM (en dat ga je nodig hebben met OctaMED SS).

En vergeet niet: een PCMCIA slot. Mijn Amiga hangt ook gewoon aan het netwerk (dat is pas echt handig voor backups...)
 
Origineel geplaatst door 6 trak
da's wel heel kort door de bocht :D

Kwa uiterlijk bedoelde ik eigenlijk meer, van binnen is er natuurlijk veel meer veranderd. :okdan:
 
Back
Top