Goeie koptelefoon om op te mixen

lo-fi

...Het maakt geluid...
Lid sinds
21 juli 2001
Berichten
1.926
Locatie
A'dam
Ik heb prima monitors, maar soms wil ik om 2 uur 's nachts m'n mix nog even goed hard horen. Mijn buren willen dat meestal liever niet. Ik heb al 'n JVC koptelefoon, maar die zit 'op' m'n oren, in plaats van er over heen. Dan zijn je oorschelpen na 'n half uur zo plat als 'n dubbeltje en dat is ***.

Het moet dus 'n grote zijn, die lekker zit, en eentje waar je goed detail mee hoort; om dus als extra referentie te gebruiken naast m'n Absolute 2's.

Ik zag bijvoorbeeld beyerdynamic DT-770's die er heel comfy uit zagen voor 330,- Mooie prijs voor 'n kerstcadeautje aan mezelf. Andere tips?
 
AKG

AKG

Wij hebben twee AKG K-240DF's .. en die bevallen heel goed. Als het écht hard moet.. dan heeft AKG nog een ander type.. maar kwalitatief zijn deze 240's erg goed.

Prijs ligt overigens rond de 150 Euro.
 
Ha,

Ik heb nu een hele toffe koptelefoon en die zitten lekker ook na een paar uur. De sennheiser HD265. Het is geen echte monitoring omdat hij het laag iets teveel doorlaat maar toch is 20Hz wel lekker.

Trouwens vind ik zelf dat te lang en/of te hard een koptelefoon op houden niet fijn is. En ik heb al bij menig concert m'n oren beschadigd (permanent) en dan help het overgebruik van een koptelefoon ook niet zo. Zeker niet als het al laat is en je moe bent dan hoor je de mix zeker niet meer zo scherp als je je beter kunt concentreren.

Trouwens er is pas een nieuw model van ze op de markt, de HD580. Met excellente specs (12hz tot 32khz) maar dus wel knaken kost. Het kan natuurlijk altijd duurder(der) maar ik heb dus ook geen genelecs maar ook 'gewone' absolute 2's.
 
Zelf ben ik zeer te spreken over beyer dynamic vooral de open versies geven een zeer realistisch beeld. De moeite om even te checken.
 
Volgens mij alleen Ally-Scally (op het SoS forum) Hij mixt op sennheisers en gebruikt z'n circle 3A's alleen om te checken. Volgens mij doet de rest van de wereld het andersom.
 
Laatst gewijzigd:
Orgineel geplaatst door bambamstudio
ff een andere vraag:

wie mix er nu af een op koptelefoon????

Dan weet je zeker dat t goed klinkt op je walkman. ;)
 
Noodgedwongen..

Noodgedwongen..

Ik mix ook liever af op een goeie set monitors. Maar.. een setje goeie monitors (PMC TB-2 met Bryston Amps of losse versterker, Genelec 1031a) kost en enorme bult geld.

Geloof me, als het met TonyBlack de goede kant opgaat, dan komen er wel een setje monitors van 't een of ander.. maar voorlopig moet het even met den hoofdtelefoon.
 
Soms heb je geen keuze om (altijd) met speakers te werken. Denk niet dat er iemand is die voor zijn lol op een koptelefoon mixt.
 
Ook als je goeie nearfield monitors hebt is het handig om af en toe ff op koptelefoons te checken. De meeste nearfields geven geen bas weer beneden de 60 Hz en bovendien heb je met koptelefoons geen last van rare resonanties van de kamer waar je in zit.
 
Orgineel geplaatst door Twin-x


Dan weet je zeker dat t goed klinkt op je walkman. ;)

das niet altijd waar.

Het gevaar sluipt erin dat het inderdaad op je walkman goed klinkt, maar wat als het over een pa gaat van een watt of 5000...ik noem maar wat
 
Het best lijkt mij om het allebei te doen. Dus in de eerste plaats op je monitors mixen, maar ook ff checken op 'n goeie koptelefoon.

En van de tijd dat je muziek aan 't maken bent, ben je natuurlijk maar een klein deel echt aan het mixen. Volgens mij kan je op koptelefoons prima samples editen etc. Dat kan ik dan met koptelefoons ook 's avonds laat doen. zonder dat m'n buren of m'n vriendin knetter worden.
 
Ja man, sample editen doe ik ook altijd met mijn koptelefoon op...dan hoor ik VEEL dingen die ik door me speakers niet hoor, zoals restjes reverb van ongewilde instrumenten (zodat je sample niet clean is) e.d.

En dat is een koptelefoon van 75 piek. Ach ja :D Misschien verdraait die dan juist het geluid zo dat je de zachte dingen veel harder hoort ofzo...zo klinkt t soms, maar dus ideaal voor sample editen vind ik.
 
Ik was net bij Richer Sounds. Sennheiser HD-600 voor fl419,- Ik heb het idee dat dat best goedkoop is. Kan iemand dat bevestigen?

Oh wacht ik heb het zelf al gedaan. Ik vind prijzen tot 449 DOLLAR! Maar dat zijn afpersers natuurlijk.
 
Laatst gewijzigd:
Uhm... ik mix bijna alles op de koptelefoon. Maar gebruik soms de boxen als het hard moet of als referentie. Moet wel toegeven dat het erg oppassen is voordat je goed doorhebt wat voor kleuringen de koptelefoon aan het geluid geven, maar als je dat min of meer door hebt dan kom je een eind met een koptelefoon.
Vooral die kleine details en dingetjes die je via boxen veel minder hoort (tenzij je een geluidsdichte kamer hebt) komen er dan makkelijker uit.

En dan is een duurdere in het algemeen toch erg handig omdat deze een beter frequentiespectrum weergeven en ook nauwkeuriger zijn. En het merk is bijna altijd een persoonlijke keuze maar een miskoop valt volgens mij wel mee.
 
Orgineel geplaatst door lo-fi
Ik was net bij Richer Sounds. Sennheiser HD-600 voor fl419,- Ik heb het idee dat dat best goedkoop is. Kan iemand dat bevestigen?

Oh wacht ik heb het zelf al gedaan. Ik vind prijzen tot 449 DOLLAR! Maar dat zijn afpersers natuurlijk.

Wel ff opletten dat het de HD-600 Avangarde is.

Deze kost volgens de nieuwste prijslijst van Sennheiser: €299.04 incl. BTW. (adviesprijs)

Dus 419 Gld. is ERG goedkoop!

En voor een ECHT GOEDE koptelefoon van Sennheiser:

http://www.europeanmusician.com/catalog/product_info.php?manufacturers_id=55&products_id=3161
 
Laatst gewijzigd:
als ik mn koptelefoon op heb, heb ik voor mijn gevoel toch vaak meer controle over mn effecten en bijv.de panning...

vaak is het toch alleen maar zo dat mensen muziek door de boxen enkel alleen maar harder willen zetten dan op een niveau dat je nog met elkaar praten kan, met vocalen kan het misschien verrot klinken als je die dubbel gaat opnemen, maar ja...

kijk via mn pc boxen, dat heb ik wel afgeleerd....
 
Ik gebruik een Sennheiser HD 580 koptelefoon voor de mix.
Als hij dan op Md of harddisk of whatever
staat luister ik hem nog
op m’n boxen en daarna
nog op een goedkoop Pioneer stereootje.
Een keer zonder en een keer met de koptelefoon.
 
Ik heb mezelf vorige week toch maar getrakteerd op die HD-600. (M'n vriendin: "400 piek voor 'n koptelefoon? Jij bent echt gestoord." ;) "en hij doet het niet eens; als je 'm op hebt hoor ik 'm keihard.").

Super fijn ding. Je hoort bergen detail; ook 'slordigheidjes' in commerciele platen hoor je ineens. Dus perfect als 'extra check'. Prettig ook dat ik nu om 2 uur snachts nog steeds op 'n normaal volume kan werken. En hij zit super lekker dus je kan 'm makkelijk de hele avond op hebben.
Een bijkomend voordeel is dat ik, sinds ik dat ding heb, wat vaker echt naar muziek ga zitten luisteren. Ik bedoel echt achterover zitten met dat ding op, en met je volle aandacht luisteren. Dan peuter je zo'n track echt helemaal uit elkaar en daar leer je 'n hoop van. Denk ik tenminste.
 
Back
Top