Welke kabels nodig van opname naar regie..

theGmus

Stamgast
Lid sinds
18 april 2006
Berichten
116
Locatie
Amsterdam
Ik ben bezig met het bouwen van een nieuwe studio. Nu zijn we aan het bepalen welke kabels allemaal getrokken moeten gaan worden van de regie naar de opname ruimte. Ik zit erover te denken om i.p.v. midikabels een paar USB kabels te trekken zodat ik eventueel een usb midi controller in de opname ruimte kan leggen, ik weet niet of dit slim is. Misschien heeft iemand hier ervaring mee?

Voor de rest heb ik berekend:
24 multikabel voor xlr/jack (recording en monitor)
4x RGBHV (voor lcd schermen)
2x USB
2x UTP
kabeltjes voor talkback

Volgens mij moet dit ongeveer genoeg zijn, maar misschien heeft iemand nog wat tips. Ik wil namelijk voorkomen dat ik nadat mijn vloertje dicht zit nog wat kabels had willen trekken.

Cheers,
Eddy
 
Gewoon alles dubbel leggen. Kan je tenminste ff vooruit :D

2x 24 multikabel voor xlr/jack
6x RGBHV (voor lcd schermen)
4x USB
4x UTP
2x kabeltjes voor talkback
 
Waarom 4 keer UTP, kan ook 1 keer en een switch, ben je d'r ook.
Je zou moeten kijken of je een onderhoudpraktische kabelgoot kan maken of een modulaire vloer, da's toch wel handig als er wat kapot gaat bijvoorbeeld ;)
 
Origineel geplaatst door JimmySX
Waarom 4 keer UTP, kan ook 1 keer en een switch, ben je d'r ook.
extra switch = extra herrie


Origineel geplaatst door JimmySX
Je zou moeten kijken of je een onderhoudpraktische kabelgoot kan maken of een modulaire vloer, da's toch wel handig als er wat kapot gaat bijvoorbeeld ;)
Da's nog best lastig om dat geluidsdicht te houden. Een extra pijpje voor een midi kabeltje gaat misschien nog wel, maar achteraf een multikabel trekken door een pijp wordt een heel ander verhaal.
 
Ok, maar om nog even specifiek terug te komen op de oorsponkelijke vraag:

Wat is slimmer om te trekken naar je opname ruimte, een aantal midi kabels of een paar USB kabels?

thanx,
E.
 
Ik geef er de voorkeur aan om na een aantal jaren een kabelgoot open te kunnen trekkenen om de kabels te kunnen vernieuwen naar de laaste stand der techniek, wat te denken van HDMI-2, FireWire 1600, 10GB ethernet over CAT 7 UTP? Die kabels ga je er nu nog niet inleggen, maar misschien wil je dat over 3 jaar wel kunnen doen.
 
Origineel geplaatst door theGmus
Ok, maar om nog even specifiek terug te komen op de oorsponkelijke vraag:

Wat is slimmer om te trekken naar je opname ruimte, een aantal midi kabels of een paar USB kabels?

thanx,
E.

Ik heb eens een interview gelezen met de technicus van Elton John. Het artikel gaat op een gegeven moment over het probleem dat Elton midden voor op het podium wil zitten achter zijn RD1000 piano. Echter Elton wilde alle (maar dan ook alle) gear die op de MIDI outs van zijn RD1000 gekoppeld zar persé niet op het podium hebben. Alleen de RD1000. Probleem was echter dat er dan een 4 MIDI kabels nodig waren van ca 60 meter per stuk. Vraag me niet waarom, maar het stond er echt. Zo'n lange MIDI kabels bestonden (bestaan?) niet. Het signaalverlies / vertraging was dan zo groot dat er een andere oplossing moest komen. Ze hebben toen de midi connectors zelf (de 5 polige DIN pluggen dus) op multikabel gesoldeerd. Uiteindelijk hebben ze op deze manier 100 meter lange MIDI kabel gemaakt. Dit zou jij ook kunnen doen. Trek een multikabel extra van bv 24 aders. Heb je altijd genoeg. Trouwens er worden maar 3 van de 5 pinnen gebruikt bij MIDI.
 
In de MIDI standaard staat omschreven dat een maximale lengte van 15 meter is toegestaan. Aan het begin van de kabel wordt er een mooie blokgolf ingestopt, aan het einde van de kabel moet die blokgolf er nog behoorlijk blokkerig uitzien, zonder te veel afgeronde hoeken want dat wordt de data niet meer goed gelezen. Kabels hebben last van demping in de hoge frequenties en dat kan bij grotere lengtes dus een probleem worden. Ik heb eens getest met MIDI over een 70 meter lange cat5e UTP kabel, dat ging prima. Dus ik zou willen zeggen leg er een paar extra UTP kabels naast, ik zou willen aanraden om minimaal kwaliteit cat6 te gebruiken. En vergeet niet om de data + en - van je MIDI in het zelfde getwiste pair van de UTP kabel te stoppen.
 
Thanx voor de tips,

Ik heb ook nog even onderzocht hoe het precies zit met USB.

de wikipedia zegt dit:
The maximum length of a USB cable is 5 meters; greater lengths require hubs [2]. USB Connections can be extended to 50 m over CAT5 or up to 10 km over fiber by using special USB Extender products developed by various manufacturers.

Ik denk dat het beste plan dan is om een paar cat6 kabels te trekken en dan achteraf te kiezen of ik ze gebruik voor Midi, Usb of Ethernet.

E.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top