En het resultaat van dit weekend...

Nap

GAS-arbeider
Lid sinds
17 januari 2007
Berichten
14.825
Locatie
Den Bosch
Voor het eerst weer eens aan de slag met MIDI sinds 1997.

De track is nog niet af, heb nog niets met EQ/compressie etc. gedaan en moet hem nog een paar keer kritisch luisteren om te kijken of ik dingen toch niet anders wil voordat ik hem afmix.

Opmerkingen en constructieve kritiek zijn van harte welkom. Wat voor genre zou dit zijn?

Renaissance 2nd Draft
 
- renaissance4.mp3

Vette kickdrum!
Ik hoor een combinatie van kickdrum, low tom en baseline? (klopt dit wel?)

De balans in de mix ligt te veel in het laag waardoor de eindcompressie daar over z'n nek gaat.
Probeer de 2e en 3e harmonischen van de bass meer te benadrukken en reserveer het sublaag voor alleen de kickdrum, positioneer de low tom tussen de 125 en 250 Hz. Misschien dat je op deze manier het laag strakker kunt krijgen. Het is eigenlijk de kunst van het weglaten en dat is natuurlijk erg lastig maar levert waarschijnlijk wel het gewenste resultaat op.
Probeer de drums en baseline appart te compressen van de rest van je mix.

Verder erg lekkere sounds die je gebruikt. Top!
 
Origineel geplaatst door FrankH
- renaissance4.mp3

Vette kickdrum!
Ik hoor een combinatie van kickdrum, low tom en baseline? (klopt dit wel?)

De balans in de mix ligt te veel in het laag waardoor de eindcompressie daar over z'n nek gaat.
Probeer de 2e en 3e harmonischen van de bass meer te benadrukken en reserveer het sublaag voor alleen de kickdrum, positioneer de low tom tussen de 125 en 250 Hz. Misschien dat je op deze manier het laag strakker kunt krijgen. Het is eigenlijk de kunst van het weglaten en dat is natuurlijk erg lastig maar levert waarschijnlijk wel het gewenste resultaat op.
Probeer de drums en baseline appart te compressen van de rest van je mix.

Verder erg lekkere sounds die je gebruikt. Top!

Bedankt voor je reactie!

De kickdrum bestaat uit een korte droge 'harde' kick (gebaseerd op een van de 'natural' drumkits uit de Airbase), gelayered over een hele diepe en lange 808-achtige (wederom Airbase) kick die eerst nog eens door de Virus is gehaald voor een distortion en filtereffect. Hiertussen zwerven inderdaad hi toms en lo toms. De lo tom valt soms samen met de kick waardoor de hele zware 'duw' aan het begin van een maat ontstaat. Er ligt inderdaad een baseline overheen, een hele dikke FM synth uit de FS1r.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met harmonischen, maar ik neem aan dat je bedoelt dat ik wat meer scheiding moet maken tussen de verschillende baslagen om zo een beter geheel te krijgen. Ben tot nu toe nog niet met EQ'en bezig geweest (behalve het opnemen van de oorspronkelijke, op zichzelf staande tracks via de mixer), maar dat is inderdaad de volgende stap. Hopelijk kan ik ondanks het feit dat ik met gewone hifi speakers en/of koptelefoon werk toch een redelijke verbetering krijgen.
 
als je een bass-sound maakt zul je merken dat wanneer je met een eq met kleine q (dunne hoge piek in je eq --of is dat nu juist een grote q?-- maar ok je snapt het wel denk ik) door je frequenties heen beweegt dat op sommige punten het erger begint te grommen dan op andere.

vanuit muziektheorie kun je beredeneren waarom dit zo is. het eerste punt aan de kant van de laagste frequenties waarop je zojuist gemaakt bass-geluid wat erger begint te brommen wordt 1e harmonische genoemd. dit is meestal ook het meest krachtige van je bassgeluid. op 2x deze frequentie mag je dan je een 2e, iets minder grommende harmonische verwachten en op 3x de derde. (vb: 50-100-150 hz).

maar theoretisch ben ik een zero dus misschien ist qua exacte getallen onzin. wat in ieder geval wel waar is: loop ff met een scherpe q door je frequentie-spectrum van je bass en je zult interessante frequenties vinden waarop je accenten kunt maken zowel door omlaag als ietsie omhoog te eq-en. wees voorzichtig met omhoog want je wilt geen geklip natuurlijk.

ik denk dat frankh dit bedoelt. als ik hem goed begrijp dan zegt hij dat je de 1e harmonische van de bass iets omlaag moet eq-en om ruimte voor de kikdrum te maken. lijkt me goede tip. probeer ook eens met eq automation op een frequentie van een 2e/3e harmonische kort ietsje extra of minder gain te geven. als je dit heel kort doet krijg je soms lekkere extra bassgrom. is een beetje kwestie van uitproberen waar het werkt en met hoeveel gain.
 
Klopt zo ongeveer, naast de harmonischen heb je ook nog de grondtoon, dus:

grondtoon (meestal heel krachtig)
1e harmonische (veelal een octaaf hoger)
2e harmonische (etc.)
3e harmonische
etc.

Er vallen geen exacte getallen voor te geven, de harmonische structuur verschilt per instrumentsoort en kan voor sommige klanken erg complex zijn, denk bijvoorbeeld aan de menselijke stem. De uiteindelijke theorie / praktijk blijft overeind dat je meestal tussen de drie en vijf dominante frequentiegebieden zult herkennen. Deze vind je heel gemakkelijk door even met een EQ door het frequentiespectrum heen te loppen, de bekende sweep. De truuk is vervolgens om de frequentiegebieden van de verschillende intrumenten in je mix zodanig op elkaar af te stemmen dat het een goed geheel wordt. De mix! In het ene gebied instrument A wat terugzetten zodat er ruimte komt voor B en even verderop misschien het omgekeerde doen? Hoe en wat je doet is erg afhankelijk van de verschillende klanken die je op dat moment voor je hebt liggen en de keuzes die je maakt op basis van smaak en gevoel en de sound die je uiteindelijk wilt bereiken. Dit vergt veel oefening, ook ik ben daar nog lang niet klaar mee.
 
Ik heb de nieuwe even beluisterd.
Probeer de kick eens wat meer te geven in de grondtoon rond de 50 Hz en ook de top (harmonische) rond de 350 Hz mag je even flink open gooien. En de snare mag in dit geval rond de 200 Hz wel een flinke boost hebben. Maar dat zijn slechts mijn bevindingen.
 
Een aanpassing is zo gedaan en ik stel je suggesties zeer op prijs omdat ik 0,0% ervaring heb met EQ'en.

Ik zal nog eens aan de knopjes draaien later vanavond. Het moeilijkste van EQ en dynamics vind ik dat als je aan de ene kant iets beter maakt, er aan de andere kant van de mix iets om valt. Het hangt allemaal met elkaar samen en ik vind het heel moeilijk om het juiste evenwicht te vinden.

Hoorde je wel een verbetering tussen versie 4 en 5? Ik heb een aantal kanalen geEQ'd en van dynamics voorzien, daarnaast heb ik een gate op de lage drone-geluiden gezet zodat ze niet te lang na blijven dreunen. Dit maakt het al wat strakker naar mijn idee. Maar als ik dan mijn track hoor en daarna die van een 'pro' dan lijkt die laatste toch veel luider en dieper te klinken.

Anyway, zoals ik zei, ik stel het zeer op prijs. De enige manier om beter te worden is door veel te doen en te leren van anderen, niet waar?
 
Laatste versie

Nu stop ik er ook even mee, mocht ik later meer met de track willen doen kan ik altijd nog gaan sleutelen. Het wordt nu tijd voor iets nieuws.
 
Back
Top