studio bouwen

glennplumber

Kneed je synth
Lid sinds
19 december 2001
Berichten
2.954
Locatie
Midden van het land.
Hallodie,

Hoop dat ik hier goed zit ...maar dit leek mij de beste plek om mijn vraag te stellen. Deze kerst vakantie ben ik van plan mijn studio-tje te gaan bouwen in de keuken. Gelukkig voor mijn vriendin is de keuken vrij groot en als ik um in tweeen hak blijf er genoeg ruimte over om te kooken. In mijn vakantie ga ik in iedergeval een muur bouwen om het geheel op te splitsen. Nou heb ik gehoord dat je het beste een hok in een hok kan bouwen?? Ik heb al isolatie materiaal via via.... was over van een nieuwe hal die ze bij schiphol aan het bouwen zijn. Hebben jullie nog tips en zaken waar ik zeker aan moet denken ???

Groetjes Plumber
 
zie ook een andere berichten over isolatie en absorbtie

waarschijnlijk heb je dus temperatuur-isolatiemateriaal liggen , dat is mooi dan blijft je studio lekker warm :)

een doos in doos constructie is het mooiste met een spouw van omgeveer 12 cm , (als je echt hard wil knallen), maar moet wel minstens ongeveer 8 cm zijn. zorg er dan voor dat je een massieve muur hebt en een voorzetgipsplaat-wand die elkaar niet mogen raken. de spouw kan je opvullen met absorbtie materiaal (eventueel dus warmte-isolatie wat werkt als absorbtie) enverder luchtdicht afwerken
luchtventilatie moet dan via speciale koelissendempers (merk : Trox of vergelijkbaar)
 
??

??

Gelukkig zijn het echt geluidsisolatie platen..... kan ik dus nOg harder knallen.
Oke hok in hok met 12 cm tussen ruimte binnenste hok mag buitenste niet raken !!
Het binnenste hok maak je die met gipsplaten ??
Jullie hebben het ook allemaal over lucht ventilatie (op zich logisch) maar lijkt me behoorlijk lastig ??

Gr Plumber
 
geluidisolatie platen ?

hoe ziet het eruit ? en kun je me vertellen welk type het is ?
 
iso

iso

Zit nu op mijn werk het type weet ik niet uit mijn hooft maar het merk is van rockwool (als ik het zo goed schrijf).
Het zijn plaaten met een relatief hard laagje op de boven en onderkant en een wat zachter soort schuim middenlaag van ongeveer een cm of 3 dik.

Ben benieuwd waarom je dat wil weten ??
 
ik werk bij een akoestisch adviesbureau , vandaar

en er zijn wel vaak mensen die schuim tegen de muren plakken als geluids-isolatie, maar dat werkt dus helemaal niet

waarschijnlijk kan je de betreffende platen gebruiken om de binnendoos te construeren, (als ze daar stevig genoeg voor zijn) maar echt precies kan ik het je niet vertellen
bovendien heb ik nu vakantie, dus ik kan ook niet een kamertje verder vragen voor meer info

je kan altijd nog rockwool bellen, die laten altijd alle eigenschappen van hun materialen in labs onderzoeken
 
in de Sound on Sound hebben ze ook vaak aandacht besteed aan het bouwen van een eigen studio....veel zinnige info daar....je kan op de site zoeken..als je een artikel niet online kan bekijken (doordat ie te recent is) kan ik em evt. wel voor je scannen als ik em thuis heb...

www.sospubs.co.uk

Olaf
 
Ik ga hetzelfde doen

Ik ga hetzelfde doen

Ik heb pas een huis gekocht en ik ga ook een zolderkamer geluidsisoleren. Ik heb hiervoor ISOFIX platen gekocht voor de wanden en de vloer. Op de wanden en het plafond gaan ook van die zwarte piramide-platen. Dus de wanden worden dubbeldik.
Die piramide-platen geven ook gezichtsmatig een cool effect. Je moet er wel echt op letten dat er niks meer in je muur zit zoals spijkers of schroeven enzo. Alles dreunt door. Je moet ook de verwarmingsbuizen voorzien van omhulsels, deze zijn bij elke bouwmarkt wel te halen.

Als iemand anders nog tips heeft dan hoor ik het ook graag!!!
 
En nu (studio bouwen) ??

En nu (studio bouwen) ??

Nou het is zo ver.... de muur staat. Nou zat ik me eigenlijk af te vragen: hoe ga ik die lagen nou op bouwen....ik bedoel het hok is er nu nog het hok in het hok. Maar hoe pak ik dat het beste aan ? Ik zat zelf te denken om nu mijn hok helemaal vol te plakken met acoustische platen (van rockwoll) en dan te beginnen met het hok in het hok. Maar is het dan de bedoeling dat ik de buitenkant van het binnenste hok ook vol plakken met platen ?? Of juist andersom ??

Voor de muren van het binnenste hok zat ik te denken aan een dubbele laag gipsplaten met een tussenruimte van zo'n 3 a 4 cm en daar dan glas of steenwol tussen ??

Kan iemand zijn mening hier over geven.
Alvast bedankt,
Glenn
 
moet je wel weten wat vor platen het zijn en welke eigenschappen ze hebben

zijn het absorbtieplaten , dan kun je net zo goed alleen dat of alleen steenwol in de tussenruimte stoppen

maar ik denk dat het mooie platen zijn om aan de binnenkant van het hok te gebruiken

dubbelle gipsplaat is erg goed ! maar niet nog eens ruimte daartussen

ik kan er volgende week meer over vertellen
dan zal ik eens met collegas overleggen
 
Tof dat je dat voor me uit wilt zoeken !! Het gaat niet om rockwoll maar om rockfon akoestische plafonplaten. (ken je die ?)

Alvast bedankt he !!
Plumber.
 
http://www.rockfon.nl/

ze zijn vormvast en kunnen tegen een relatief hoge vochtigheid

hele goed plafondplaten

ze hebben waarschijnlijk redelijk wat geluidabsorberende eigenschappen geschikt om een fijn geluidklimaat in grote ruimten te creeeren

je kunt het dus rustig gebruiken in je studio om aan de binnenkant van je hok te timmeren

maar verwacht niet te veel absorberende eigenschappen
een flink gordijn doet ook een hoop

je kan in ieder geval wel een mooi verlaagd plafond in je doos aanbrengen :)
 
en op
http://www.rockfon.nl/waaromrockfon/akoestiek/contentset.html

staat meer info over de akoestische eigenschappen

Rockfon beschikt over deskundigen op het gebied van akoestiek en plafonds. Deze experts kunnen u uitgebreid adviseren over akoestiek.

heb je al contact gehad met ze ?

overigens een gipsplaat isoleert uiteraard beter dan deze plafondplaten.
 
mmm inderdaad staat veel op die site ...ga ik eens goed nalezen!!
en ff bellen dus.
Dus als ik het goed begrijp heb ik dus niet echt veel aan die rockfon platen ?? Hebben ze me een oor aangenaait ??

Kan ze natuurlijk altijd weer proberen te verkopen en andere iso kopen.
 
Origineel geplaatst door DJ41
Hoe is dit mooie verhaal afgelopen?

De platen heb ik inmiddels verkocht ....hehehe met winst !!
Dus dat is oke afgelopen. Verder staat alleen de muur (afscheiding tussen de keuken en m'n hok) en heb verder nog niks veranderd. Kreeg inmiddels een andere buur ..... die is zo tof :p dat ie zanger van het nederlandse lied is :p en af en toe ook wel eens herrie maakt !! En dus daarom ook geen last van mij heeft :) :) :)

Ik denk eerder dat ie doof is ...maar oke hij heeft geen last zegt ie !! Beter dus ...... maar hij moet uiteindelijk wel af

Gr Glenn
 
Laatst gewijzigd:
Goede ventilatie, stroomvoorzieningen. Nog een tip: maak voor de studio een aparte groep aan. De keys enzo hebben stroom nodig enals er ook nog eens gekookt word met de oven of magnetron dan kan de stop springen. Vandaar. Dit is allemaal te koop bij de doehetzelver. Formido (waar ik werk) bijvoorbeeld.
 
Hey

Nog steeds veel plezier met de EfX Glenn?
Terzake, ik heb een nieuw huisje en een extra kamer die ik wil inrichten voor muziek. Je begrijpt het al, ik wil ook geluidsisoleren! Nu heb ik al wat info opgedaan de afgelopen weken, maar ben toch benieuwd wat jullie hiervan denken..
Ik heb geen last van bovenburen (heb ik niet), alleen de buren aan 1 kant en de benedenburen. Voor de buren aan de zijkant wil ik een 'binnenmuur' bouwen van gipsplaten/gipsbeton en daartussen een isolaag van 10cm. Daar tegenaan wil ik een zwaar gordijn hangen. De vloer weet ik nog niet maar het wordt misschien ook wel een dubbele vloer met veel tapijt.
Is dit een goede adequate geluidsiso? Ik bedoel, kan ik er dan vanuit gaan dat de buren geen last hebben als ik mijn muziek op een 'redelijk' geluidsniveau aanzet? Moeilijke vraag, ik weet het..

Arv
 
Back
Top