Solina String Synthesizer

Bij mijn string synthesizer ging vorige week een condensator van de voeding (ontstoring netspanning ?) in rook en geur op. Is inmiddels weer verholpen maar ik ben hierdoor toch wat huiverig geworden om dit soort apparaten aan te laten staan terwijl je niet in de buurt bent. Volgens mij zat ik niet ver van een brandje af.

Oei...ik moet meteen aan mijn Fender Twin Reverb denken.

Ik had ooit een Fender Twin Reverb waar blijkbaar iets mis mee was.
Ik was op zolder en de versterker stond in de woonkamer.
Buizen gloeiden veeeeeel te veel op...waardoor de hele kamer op een gegeven momen blauw stond van de walm omdat een en ander begon te smelten.

Sindsdien laat ik oude apparaten eigenlijk nooit meer aanstaan als ik er niet bij ben.
 
ontstoor condensators haal ik altijd weg en vervang, indien nodig door een netfilter wat in een metalen kastje zit.
( vaak een euro chassis waar het netfilter aanzit)

We hebben het dan over ontstoorcondensatoren op de 230V lijn he? Zo'n netfilter in een metalen kastje had iemand ooit als extraatje in mijn C-605P orgel geplaatst (portable analoge Yamaha met CS80 PASS synthese technologie, maar dat terzijde). Dat ding sloot min of meer kort (nét boven afslaan van de hoofdzekering gok ik), en ging met enorme rook en stank de wereld uit. Nadat ik de stekker had uitgetrokken, rookte het nog 10 minuten na. Ook niet feilloos dus.
 
We hebben het dan over ontstoorcondensatoren op de 230V lijn he? Zo'n netfilter in een metalen kastje had iemand ooit als extraatje in mijn C-605P orgel geplaatst (portable analoge Yamaha met CS80 PASS synthese technologie, maar dat terzijde). Dat ding sloot min of meer kort (nét boven afslaan van de hoofdzekering gok ik), en ging met enorme rook en stank de wereld uit. Nadat ik de stekker had uitgetrokken, rookte het nog 10 minuten na. Ook niet feilloos dus.

niets is natuurlijk feilloos................ :mega:
 
Nadat ik de stekker had uitgetrokken, rookte het nog 10 minuten na.

Precies wat er bij mij gebeurde. Stekker eruit en toch maar doorroken. Snel de 3 schroeven van de deksel lossgeschroefd om te kijken waar het vandaan kwam. Bleek er ook noch een kunststof kapje bovenop de voeding gemonteerd te zitten. De rook verdween na 10 minuten maar de stank van de "guts" van de condensator bleef dagen hangen.

Het apparaat functioneerde overigens nog wel tijdens dit incidentje. Heeft zo'n condensator dan wel nut ? Na de trafo zitten toch grote condensatoren voor het afvlakken van de rimpels ?

Volgens het schema zou er naast deze 0,1 uF condensator ook een weerstand langs moeten zitten van 220Ohm maar die zag ik niet zitten...
 
Een 'snubbertje' dus, als ik mijn elektronica goed ken. Onder dezelfde voorwaarde dient dat volgens mij om "hoogfrequente rommel" tegen te houden, terwijl de afvlakcondensatoren na de trafo dienen om de spanning te stabiliseren; de rimpels eruit te halen.
 
Nu ik hem toch open moest halen heb ik even een kiekje gemaakt van de midikit. Rechts zitten 2 pcb's boven elkaar hetgeen niet te zien is op de foto.
 

Attachments

  • P1050343a.JPG
    P1050343a.JPG
    120,7 KB · Bekeken: 153
dat wil ik ook wel, wie heeft die kit , en eringezet svp ?
 
Is zo'n ontstoorcondensator nou hetzelfde als een 'vonkenvanger' (of zoiets)?
Toen ik mijn Eminent 2500 net binnen had, ontplofte daarin een vuistgrote condensator waarvan Huib de Bruijn later zei dat "ze altijd wel een keer kapot gingen". Een studio vol rook, dikke schrik en bijna een poederblusser erin geleegd (gelukkig maar niet gedaan, voor het welzijn van de gehele studio...).
Later het ding dus vervangen, maar ook zonder deed-ie het bij nader inzien prima. Was iets met het voorkomen van 'knallen' bij het inschakelen.
 
Die midikit zou wel eens van studioduif kunnen zijn.
Hij heeft ook een midi kit voor de String Ensemble gemaakt in een hele kleine oplage. (10 stuks geloof ik)
Ik heb alle info eens opgestuurd gekregen, maar daar kan ik helaas nog niks mee.
Zit al een tijd met de gedachte hem eens op te trommelen en weer eens een run te maken.
maar ja, zoveel te doen..
 
de ins en outs van deze midikit en wie hem gemaakt heeft staan vermeld op pagina 2 van deze draad.
 
1000 eu particulier in Appingedam. Kreeg er heerlijke soep, brood met roomboter en een gezellige avond bij!
 
goede prijs, mooi koopje, ondanks de vele opmerkingen van onze "krenterige" medeforumleden.
 
Verkoper was content met het bedrag... :-) Ze zijn helaas ietsjes duurder dan de SSE maar goed daar is een reden voor! Ik ben begonnen met de lichte restauratie.
 
Back
Top