Lexicon nieuws

... een beetje verloren tussen al het andere NAMM 2007 geweld, maar toch de moeite van het noemen waard:
Lexicon komt met 2 nieuwe hardware FX bakken, waarbij eigenlijk zoals gebruikelijk de nadruk op reverb ligt met wat extra effecten erbij...

Kandidaat 1: de MX-300 Stereo Reverb, een vereenvoudigde versie van de huidige MX-400:

MX300_intro_image.jpg


Lexicon has packed a significant portion of the MX400's feature set into the ultra-affordable MX300. All parameters of every reverb, delay, and dynamic effect are available inside any PC VST- or Macintosh AU-compatible DAW program. Just link your computer to the MX300 with a USB cable and control automation and recall parameters exactly as you would with any software plug-in. You get the sonic benefits only Lexicon hardware can provide without bogging down your computer's CPU with the extreme demands of reverb plug-ins. The MX300 boasts a full arsenal of voice and instrument-enhancing effects including 16 Lexicon reverbs, seven delays, genuine dbx compression and de-essing, and modulated effects that will make any performance sound better. The MX300 is also ultra-easy to use in demanding live sound situations. You can program a whole night of presets, and dial them up quickly with the dedicated program select knob and bright LED display.

Kandidaat 2: de MX-500 Dual Stereo Reverb, een nieuw middle-range apparaat met interessante specs:

MX500_intro_image_wide.jpg


With the MX500 you can have the rich Lexicon sound that's defined studio reverb for three decades in a purely digital form, with the convenience of an automated plug-in right inside your DAW. The new MX500 takes Lexicon's "Hardware Plug-in" feature to the next level by actually streaming dual stereo audio via FireWire. Like the MX200, MX300, and MX400, all parameters of every reverb, delay and dynamic effect can be controlled inside any PC VST- or Macintosh AU-compatible DAW program. The MX500 houses 17 classic Lexicon reverbs, delays, and modulation effects plus dbx compression and de-essing. Front-panel control is easy, too, with a generous LCD display and big comfy knobs you can get your hands around. A wealth of routing options from quad mono to dual stereo are possible.

Meer info: www.lexiconpro.com
(de MX500 staat er officieel niet op, maar de link werkt al: http://www.lexiconpro.com/ProductIndex.aspx?ProductID=146)
 
Die mx400 is in feite toch een dubbele mx200, dus dan is de mx300 gewoon een enkele mx200 met een wat marketing geiler ogende bediening. Jammer had liever een nieuw product daarvoor in de plaats gezien. Ah ik zie de mx500 nu ook, dat is dus weer gewoon een opgegeilde mx400 of zie ik dat nu verkeert? uiteindelijk ben je dan toch nog altijd beter uit met de mpx550 toch ? tenminste de mpx550 staat wel een stukje boven de mx200, en de andere mx,en lijken allemaal de zelfde reverbs te hebben als de mx200.

edit, ik zie nu dat de mx500 als extratje audio van en naar de daw streamt, dat kan natuurlijk een leuke toevoeging zijn, maar je kan ook gewoon je ouwe met spdif er aan prikken.
 
Nou ja, de MX500 heeft ook Firewire ipv. USB; hierbij gaat alle audio ook over Firewire, en bij de USB versies is dat toch niet zo? Vind ik toch nogal een verschil eigenlijk! :)
Wellicht ook daarom dat de analoge aansluitingen ook wat simpeler zijn gehouden met TRS ipv XLR.

Vergeet trouwens niet dat we het hier over een DUAL CHANNEL bak hebben, dus met een enkele SPDIF kom je er normaliter niet. Best zinvolle toevoeging dus!
 
Dat kan inderdaad voor veel mensen wel doorslag gevend zijn, maar zoals ik in me andere post erbij geedit hebt, je kan die ouwe er ook met spdif aan hangen, dan samen met die usb vst bediening heb je precies hetzelfde.
 
Origineel geplaatst door anoniempje
Dat kan inderdaad voor veel mensen wel doorslag gevend zijn, maar zoals ik in me andere post erbij geedit hebt, je kan die ouwe er ook met spdif aan hangen, dan samen met die usb vst bediening heb je precies hetzelfde.

Uh, dan heb je dus wel 2x SPDIF nodig. En dan moet je al snel gaan prutsen met digitale patchbays wil je lekker meerdere SPDIF inputs kunnen gebruiken in je setup... ;)

Op zich is het wel interessant om te noemen dat Lexicon definitief af lijkt te zijn gestapt van de legendarische Lexichips. Tenminste, ook deze apparaten maken er weer geen gebruik van... kortom, je 'classic Lexicon reverb models' zijn gewoon emulaties, niet 'the real deal' zoals mogelijk was met de Lexichip familie.
 
ik word te verwend geloof ik met al die nieuwe producten, hej de mx300 heeft wel xlr, en de duurdere mx500 niet 8o)
 
Lezen, anoniempje, lezen... :D
Waarom zou je uberhaupt nog gebruik maken van TRS als je het zwikkie aankoppelt via Firewire?
 
Er wordt soms te snel conclusies getrokken. Houd er rekening mee dat als het inderdaad zo simpel is, dat de vakpers over die MX300 en MX500 heen gaat plassen.

Van mij mogen ze ook een mooie PCI kaart maken.

Een verkoper van een grote winkel te Rotterdam zei eens tegen mij dat de MX400 eigenlijk een MPX550 is met een USB. En die MPX550 vond ik niet zo geweldig.
 
Origineel geplaatst door Hanz
Uh, dan heb je dus wel 2x SPDIF nodig. En dan moet je al snel gaan prutsen met digitale patchbays wil je lekker meerdere SPDIF inputs kunnen gebruiken in je setup... ;)

adat spdif uitbreidingen etc? als je toch digitaal in je daw werkt is dat geen overbodige luxe lijkt me, maar oke ik geef toe met zo,n ding ben je wel zonder gezijk in een keer helemaal klaar.
 
Origineel geplaatst door René
Van mij mogen ze ook een mooie PCI kaart maken.

Ik geloof dat ze dat ooit hebben gedaan met die Studio System kaarten van ze (waar eigenlijk gewoon een PCM-90 op zat geprikt geloof ik).

Deze dus:
Studio.jpg


Dat bleek uiteindelijk een drama van de eerste orde (qua ondersteuning, drivers, gedoe...).
Kijk, met een stukkie hardware in je rack dat niet 100% afhankelijk is van drivers sluit je dat risico tenminste uit...
 
Zo een MX300 lijkt me wel wat ben benieuwd wat die gaat kosten, maar wanner vervangen ze dat nummerieke display nou eens voor een moderne versie. Het gaat natuurlijk om het geluid maar ik vind dit er niet mooi uitzien
 
Ik word alweer niet hitsig van het nieuwe spul van Lexicon. Ik denk dat ze al zeker tien jaar niks baanbrekends meer gedaan hebben......
 
sweet!

sweet!

Sweet! Die MX500 lijkt me wel wat, het lijkt erop dat je daarmee via FW zonder al te veel latency een Lexicon in je DAW can integreren! Dat is pas integratie, beter dan MX200, 300, 400 die je via een audio interface aan je DAW hangt. Ik weet niet hoe de qualiteit t.o.v. bijvoorbeeld een UAD-1 of TC Powercore is...

Patrick.
 
Re: sweet!

Re: sweet!

Origineel geplaatst door pt.
Sweet! Die MX500 lijkt me wel wat, het lijkt erop dat je daarmee via FW zonder al te veel latency een Lexicon in je DAW can integreren! Dat is pas integratie,

Geef mij maar een MPX1 die ik via spdif op m'n audio interface prik. Met Cubase een external FX maken, divice panel erbij en hoppa, 100% integratie, zonder FW poort te gebruiken en zonder (vage) lexicon drivers op je comp.
 
Re: Re: sweet!

Re: Re: sweet!

Origineel geplaatst door Flesje
Geef mij maar een MPX1 die ik via spdif op m'n audio interface prik. Met Cubase een external FX maken, divice panel erbij en hoppa, 100% integratie, zonder FW poort te gebruiken en zonder (vage) lexicon drivers op je comp.

Dat is inderdaad toch iets meer future-proof.....
 
Heb 1 x een MPX1 gekocht maar was daar niet erg van onder de indruk , heb wel een
keer wat van de pcm serie mogen gebruiken en deze vond ik wel goed.
Ik denk dat in de lager prijsklasse Lexicon het vooral van zijn naam moet hebben want
ook andere merken hebben in deze markt units die zeker niet onderdoen
voor Lexicon en zelfs meer bieden.
 
Mooi dat lexicon nog steeds nieuwe producten in elkaar draait voor kleinere consumenten. En qua interface e.d. is het ook wel een behoorlijke verbetering ten opzichte van de MPX serie (behalve de 500/550 dan). Maar ik vraag me wel af in hoeverre er verbetering in de algoritmes zelf zit? Ik ben bang dat het grotendeels gebaseerd is op de 550, en dat zou toch wel jammer zijn. Zolangzamerhand doorschuiven van bijvoorbeeld de MPX1 programma's zou toch wel een keer mogen?
 
Origineel geplaatst door ProtoHuman
Mooi dat lexicon nog steeds nieuwe producten in elkaar draait voor kleinere consumenten. En qua interface e.d. is het ook wel een behoorlijke verbetering ten opzichte van de MPX serie (behalve de 500/550 dan). Maar ik vraag me wel af in hoeverre er verbetering in de algoritmes zelf zit? Ik ben bang dat het grotendeels gebaseerd is op de 550, en dat zou toch wel jammer zijn. Zolangzamerhand doorschuiven van bijvoorbeeld de MPX1 programma's zou toch wel een keer mogen?

Ja maar het topsegment wordt dus niet beter bij Lexicon. Daar zit het hele probleem in. Een reverb die iets beter is dan een MPX-1 dat zijn toch weer zo'n beetje de topreverbs. Ga je de low budget reverbs beter maken, dan lijken je topreverbs minder waard.
 
Origineel geplaatst door bikkel
Ja maar het topsegment wordt dus niet beter bij Lexicon. Daar zit het hele probleem in. Een reverb die iets beter is dan een MPX-1 dat zijn toch weer zo'n beetje de topreverbs. Ga je de low budget reverbs beter maken, dan lijken je topreverbs minder waard.
Zo'n vermoeden had ik al...
 
Back
Top