Compressor en effecten aansluiten

zynth

Nieuwkomer
Lid sinds
27 mei 2003
Berichten
22
Ik zit met een beetje een n00b vraag, die erop neerkomt; hoe werkt een mengpaneel. Daar liever geen antwoord op geven, want dat is nogal uitgebreid.
Mijn probleem is het volgende:

Ik heb de Behringer ub1832fx (http://www.behringerdownload.de/UB-Mixer_/UB-GROUP_3_NED_Rev_C_Internet.zip)
en nu ook een mdx2000 compressor, en een effectenapparaat (19").

Mijn setup is nu als volgt: 2 keyboards op 2 stereo ingangen.
Het subkanaal naar mijn geluidskaart.
De terugweg van de geluidskaart naar een gewone stereoingang.
Main-out naar de versterker.

De vraag is; hoe kan ik het beste deze 2 apparaten aansluiten?
Het probleem is een beetje dat het op de sub-uitgang natuurlijk precies zo moet klinken als op de main-uitgang, anders neem ik iets anders op dan ik hoor.

Eventueel verplaatsen van keyboards naar 2x mono-ingang ipv stereo-ingang is geen probleem.
Dus, wat moet ik waar aansluiten, en ook graag "wat voor kabels" ik moet hebben (of het stereo of mono pluggen moeten zijn, want daar is de handleiding niet duidelijk over).

Alvast bedankt!
 
Dat is natuurlijk in de eerste plaats afhankelijk van wat jij ermee wil doen. Wil je bijv. naast je synths ook VSTĀ“s gebruiken, heb je de drums op 1 of meerdere kanalen etc.

Ik zou zowiezo de FX unit aan de send/return hangen, dan kun je hem op elk kanaal gebruiken. De compressor is een btje afhankelijk van wat je wil compressen. Denk dat je die het beste op de insert kan zetten van t kanaal dat je wil compressen (meestal de drums).

Voor de aansluiting op de insert heb je insertkabels nodig, met aan de ene kant een stereoplug die je mengtafel ingaat, die aan de andere kant opsplitst in 2 mono kabels die je dan als in- en out moet aansluiten op je compressor.
 
In jouw geval en met je huidige gear denk ik dat dit zowat de meest flexibele oplossing is:

  • de synth's hang je aan de kanalen 3-4 en 5-6 zo hou je 1&2 vrij voor eventuele microfoons
  • de effect processor op aux 1 en laat je terug komen op 7&8
    indien je meer kanalen gaat gebruiken kan je deze laten terugkomen via de aux return maar zolang je genoeg kanalen hebt kan je beter via een stereo kanaal terugkomen omdat je dan de eq hiervan kan gebuiken en eventueel via de aux 1 van dat kanaal je repeats van vb een echo kan regelen.
    verder laat dit je toe om de ingebouwde effect processor ook nog te gebruiken voor galm of zo.
  • je gaat de soundkaart in via de tape out en hier tussen zet je je compressor zo dat je deze via z'n bypass kan in en uitschakelen.
    Spijtig dat je mixer geen sub inserts heeft anders zou ik de compressor over de inserts van de subs zetten, maar we moeten werken met wat je hebt.
  • je versterker stuur je aan via de control room out zo hoor je het zelfde als wat je naar je soundkaart stuurt.
  • de return van je soundkaart zet je op 9 & 10.
 
Back
Top