Welke synth moet ik kiezen?

Voor de verandering ben ik het een keer met @MstrFX eens - lijkt me ook een goede keuze voor dit specifieke geval.

Zeker, maar zijn wel meer goede (meer professionele) opties wat dat betreft. Nord, Yamaha, Korg.

Ik zou vooral nadenken over de “ergonomie” van de setup. Wil je gewogen toetsen. Wil je Hammond spelen op gewogen toetsen. Heb je drawbars nodig. Wil je real time controls voor je synth sounds. Dat soort dingen. Dat is erg bepalend voor de uiteindelijke
Setup.

Die p45 plus een module lijkt me live voor zo’n band niet zo praktisch. Ik zou zelf altijd voor 2 keyboards gaan. Iets buiten budget maar de Roland vr09 is een optie. Is wel een low budget apparaat alsnog en sluit me zeker aan bij NAP en mstrFX dat ik zelf wat meer geld zou uitgeven voor een professionele setup.

Ik ben het er wel mee eens dat vasthouden aan die Yamaha p-45 en er een module bijkopen die alle andere dingen goed kan wellicht niet het allerhandigst is. Misschien is een stage piano of synth-met-goede-piano’s beter. Die Kurzweil is een optie en heeft goed synthese-opties. Ik raadde eerder de rd-88 of goedkopere rd-08 aan. Alles is goed eigenlijk: klavier, gewicht, geschikt voor stage, pianosounds, Rhodes sounds, clavinet, zeeer veel synthgeluiden, de Wurlitzers en orgels zijn iets minder maar nog stukken beter dan in de meeste romplers.

Zeker, maar zijn wel meer goede (meer professionele) opties wat dat betreft. Nord, Yamaha, Korg.

Ik zou vooral nadenken over de “ergonomie” van de setup. Wil je gewogen toetsen. Wil je Hammond spelen op gewogen toetsen. Heb je drawbars nodig. Wil je real time controls voor je synth sounds. Dat soort dingen. Dat is erg bepalend voor de uiteindelijke
Setup.

Die p45 plus een module lijkt me live voor zo’n band niet zo praktisch. Ik zou zelf altijd voor 2 keyboards gaan. Iets buiten budget maar de Roland vr09 is een optie. Is wel een low budget apparaat alsnog en sluit me zeker aan bij NAP en mstrFX dat ik zelf wat meer geld zou uitgeven voor een professionele setup.
Vr-09 is ook betaalbaar en goed. Maar vereist dat je het er voor over hebt om met twee keyboards te slepen. Voor piano speelt het niet echt lekker genoeg.

Sowieso is Nord zwaar overschat en overpriced wat stage piano’s betreft vind ik. Er was een tijd dat ze voorop liepen qua sounds, maar inmiddels niet meer. Qua klavier en gemodelleerde piano’s lopen Yamaha en Roland voor vind ik. Sommigen houden erg van de bedieningspanelen van de Stage en Electro, maar ik vond ze zelf nooit zo intuïtief. Wil je goede orgels, kijk dan liever naar Crumar of Viscount.

Ik vind Nord Stage wel erg goed klinken maar de hardware is vooral ook heel erg goed. Top klavier en bedieningselementen en gebouwd als een tank. Het is gewoon topkwaliteit, misschien een beetje saai wel. Ik vind de Rolands en Yamahas (die ik een beetje ken tenminste) toch net wat eronder zitten. Als ik een stage keyboard mee zou moeten sleuren van podium naar podium zou ik zonder twijfel voor een Nord Stage gaan. Voor in de studio als je in inderdaad de allerbeste/realistische klanken wi, zijn er betere opties. Die Yamaha YC-61 lijkt me ook wel tof.

Sowieso is Nord zwaar overschat en overpriced wat stage piano’s betreft vind ik. Er was een tijd dat ze voorop liepen qua sounds, maar inmiddels niet meer. Qua klavier en gemodelleerde piano’s lopen Yamaha en Roland voor vind ik. Sommigen houden erg van de bedieningspanelen van de Stage en Electro, maar ik vond ze zelf nooit zo intuïtief. Wil je goede orgels, kijk dan liever naar Crumar of Viscount.
Een Nord Stage heb ik nooit gehad. Wel diverse Leads en Waves. Het is super degelijk allemaal, maar ik vind de Stage qua sound en bediening nooit echt top top. De stage 4 is qua bediening wel dik OK. Maar als ik ze vergelijk met de Yamaha en Roland workstations (Motif, Montage, Fantom), dan vind ik die sounds echt veel beter. Ze zijn sowieso veelzijdiger. De MODX en FA series zijn qua sound nagenoeg hetzelfde, en dus ook top, maar wat lichter uitgevoerd.

Maar ik ben het met een aantal anderen eens. Ik zou de P45 weg doen, en een 2de hands Yamaha Motif (ES/XS), Yamaha MODX, Roland FA of Roland Fantom workstation met 88 toetsen kopen. En als je geld overhebt, een 2de VA synth voor het 80’s spul, en dan kun je op 2 synths spelen. Ik heb jaren zo gespeeld. Simpel, en effectief.

Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: pip

Snap op zich dat je dat zegt hoor. Ieder zijn ding. Ik heb een iets andere mening. Op zich eens dat het niet per se de beste sounds zijn, ook zeker de synths niet. Maar ik vind ze wel intuïtief. Ik heb zelf een electro en een a1 gehad en beide voelde voor mij echt als een instrument en minder als een computer (zoals veel romplers). Live vond ik beide echt te gek qua bedieningsgemak, snel sounds maken etc.

• Duimpje
Duimpjes: pip
Qua bouwkwaliteit en intuïtieve bediening behoren de Nords tot de wereldtop. Het is niet voor niks dat er wereldwijd zoveel artiesten op vertrouwen voor hun live shows. Goede/dikkere/stevigere materialen kosten nu eenmaal meer. Mijn Nord Piano 1 is al bijna vintage te noemen en draait nog steeds als een zonnetje. Voor in de studio is een dergelijke tank-bouwkwaliteit niet echt nodig denk ik, en qua sounds zijn er zijn een hoop goede alternatieven. Maar Nord heeft in het algemeen altijd wat meer live- dan studio-focus gehad.

De Nords zijn natuurlijk fantastische instrumenten, ik vind ze alleen overgewaardeerd en overpriced. Roland, Kawai en Yamaha stage pianos die nog ouder zijn zijn net zo degelijk en gewoon niet zo duur. Ik heb zelf een RD-700gx die ik veel heb rondgesleept en altijd zonder problemen gewerkt heeft. Ik vind de Roland gemodelleerde Rhodes nog steeds erg goed en de hybrid gesamplede/gemodelleerde Roland piano’s ook.

Inderdaad zie je veel Nord op stages en dat is terecht. Ik heb ook wel eens het idee dat op een gegeven moment het idee heerst “dit is wat je moet hebben” en er niet meer naar alternatieven wordt gekeken. Vooral op plekken waar instrumenten worden geregeld voor muzikanten zoals op festivals. Ik heb ook vaak high-end Yamaha en Roland stage piano’s gezien, vooral bij artiesten waar piano belangrijk is. (Meer in de jazz- of New Orleans piano hoek bijv.)

Ik heb ook wel eens het idee dat op een gegeven moment het idee heerst “dit is wat je moet hebben” en er niet meer naar alternatieven wordt gekeken.
Ja dat is waar. Zeker in een live setting is men wat minder geneigd om te experimenteren en speelt men graag op safe d.m.v. de gevestigde namen/tools. Op zich qua risico wel begrijpelijk, maar dat wil niet zeggen dat er geen goede alternatieven zijn.

Zelfs in veel moderne genres heb je meer dan genoeg aan een (e-)piano, orgel, leadsoundje en een paar pads.

Denk Nord 'zie' je gewoon overal winkels, podia, etc... reeks van verschillende producencten.. dat was met Kawai ook ooit anders. Je ziet het maar bij een paar winkels nog staan zoals Oostendorp. Ik ben een blij Kawai gebruiker,
Heb nu een MP 11... in de tijd toen die uitkwam vond ik die echt gewoon het best, vergeleken met een CP1 of een Nord. Gewicht is wel een dingetje.. Denk wel dat de Kawai MP 7 (SE) echt een heel mooi alternatief is. Heeft alles zoals Nap hier boven zegt..wat je nodig hebt.

In de nord Nord Grand zit wel een kawai keybed..

Nord ontwikkeld wel door met hun Nord Piano's... Het laatste model van Kawai de 11 en de 7 hebben alleen een SE update gehad, de basis is uit 2014. Nord daar in tegen heeft er al weer 3 gemaakt.

Anyway...

Denk dat wij soms te veel spullen willen meeslepen... vaak horen de luisteraars de details toch niet, die gaat het alleen maar om het grote plaatje. Of je nu een drawbar live gebruikt of niet..

Je zou ook kunnen denken aan een Novation Mininova of ultranova. De Mininova is mooi compact, met toch wat realtime control. Kun je zelf sounds maken of presets aanschaffen. In de stijlen welke je zoekt.

Voorbeeldjes van sounders, maar er zijn heel veel te krijgen.

Back