Welke synth moet ik kiezen?

Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar een synthesizer om te beginnen. Ik weet nog niet precies welke specifieke geluiden hij moet kunnen maken. Dat hoop ik in de loop der tijd te kunnen ontdekken. Ik wil maximaal 1000,- besteden. Als ik op internet kijk dan kom ik verschillende varianten tegen die worden aangeraden voor beginners:
https://www.bax-shop.nl/top-10/synthesizer
https://keyboardkopen.nl/synthesizer-kopen/
https://www.thomann.de/blog/nl/onze-top-5-synthesizers/

Ik hoor heel graag of dit goede synthesizers zijn voor beginners of dat wellicht andere modellen beter zijn.
Alvast bedankt.

Gr Lex
 
Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar een synthesizer om te beginnen. Ik weet nog niet precies welke specifieke geluiden hij moet kunnen maken. Dat hoop ik in de loop der tijd te kunnen ontdekken. Ik wil maximaal 1000,- besteden. Als ik op internet kijk dan kom ik verschillende varianten tegen die worden aangeraden voor beginners:
https://www.bax-shop.nl/top-10/synthesizer
https://keyboardkopen.nl/synthesizer-kopen/
https://www.thomann.de/blog/nl/onze-top-5-synthesizers/

Ik hoor heel graag of dit goede synthesizers zijn voor beginners of dat wellicht andere modellen beter zijn.
Alvast bedankt.

Gr Lex

Wil je een monosynth of een polysynth? Poly D is ws wel iets voor je als een poly zoekt.
 
Ik wil een synth! Welke is de beste?

De presets van Synth X klinken veel beter als die van Synth Y dus ik moet X kopen.
Wederom, niet doen, tenzij je alleen de presets gaat gebruiken (wat hetzelfde is als alleen maar linksaf slaan omdat dat het enige knopje was waarvan de functie was voorgedaan door de autodealer). Met enig programmeerwerk zou je er zelf meer uit moeten krijgen dan die presets, en dan kan het zelfs zijn dat Y opeens veel beter geschikt is als X.

die hele post is over het algeheel denk ik een verstandige benadering. En ook ben ik het over het algemeen eens met de quote die ik hier plaats.

Maar niet als een waarheid als in steen gebeiteld.

We maken allemaal muziek met onze eigen wensen en verschillende workflows. Ik durf best aan te gaan te zeggen dat als ik een synth koop voor 150 euro - waar het programmeren extreem omzichtig werk is - als die dan 500 van de 600 in totaal aan voor mij echt bruikbare presets heeft: geen enkel probleem mee. Zo heb ik een emu dance planet voor 150 euro gekocht. Ik kan erg veel met die presets. Daar heb ik dat ding voor gekocht ook nog. Terwijl ik ook een MatrixBrute staan, waar werkelijk geen een van de presets voor mij bruikbaar zou zijn en heb die bak dus om helemaal in los te gaan voor sound design.

Dus ik zou er niet te stellig in willen zijn. Ik werk in de IT, kan die hard programmeren in C++ of C en een heel zwikkie meer. Ik ben dus niet vies van werken met systemen waar je moet menu diven. Maar als je muziek kan maken door snel tot de sound te komen die je wilt middels presets en lekker met twee handen tegelijk kan werken, dan is het iig in mijn workflow echt geen probleem. Hoe minder ik zou moeten sound designen hoe sneller ik zou kunnen werken en productiever ik zou zijn (en niet perse minder creatief). Er zijn ook mensen die gewoon pielen met synths gewoon leuk vinden, die eindeloos bezig zijn met patches. Dat doe ik weer nou juist liever niet, ik maakt liefst zo productief mogelijk muziek (en wat voor mij het snelst en best werkt hoeft dat niet voor de ander ook zo snel of goed te werken).

Wie eerst wat wil kunnen leren en uitvinden of een muziek instrument was is en die persoon house wil maken, dan is een instap presetbak best aardig. Voor mij was dat de MC505. Ja je kon daar ook zelf heel diep in gaan. Heb wat gepield ermee, voor mij had het een handje vol bruikbare prests op de tig die het had. Toch waren het toch de presets waar ik 99% van mijn muziek mee maakte en ik mij heel blij mee kon voelen.

Daar kun je ook uitgroeien. Ik denk dat alles zijn waarde heeft, ook preset bakken. En ik heb ze nu weer. De bekendste preset bak is de TB303, ik denk ik trap meteen een heilig huisje om. Een TB303 is herkenbaar uit duizenden, omdat een TB303 zonder effecten pedalen etc gewoon altijd herkenbaar zo klinkt. Daar is niets mis me. Daar zit de expressie dan in de nuance. Een saxofoon heeft ook maar een "preset" en ook daar zit de expressie in de de nuance. Presets hebben hun plek, netzoals eigen patches dat hebben.

Ik snap best als hier veel mensen zitten die graag nou juist graag met sounddesign bezig zijn dan misschien het zonde vinden of het dan dus als minder creatief ervaren, maar er zijn ook uiteraard mensen die gewoon lekker bezig zijn met wat voor hen het beste werkt en er eigenlijk niet over malen. Patches kopen die door anderen zijn gemaakt bestaat ook nog. Ik pas ook veel samplen toe. Het is de mix van tools voor mij. De ander zou daar misschien geen enkele inspiratie uit halen.
 
Laatst gewijzigd:
Ik wil het liefst eentje met toetsen. Ik weet niet precies het verschil tussen mono of poly

Polyfoon betekent dat als je een X aantal toetsen indrukt dat je dan een respectievelijk X aantal verschillende tonen hoort. Zoals bij een gewone piano. Monofoon betekent dat je er dus maar een tegelijk zal horen. En parafoon is eigenlijk dat je kan kiezen of bijvoorbeeld 3 oscillatoren (weet je wel wat dat zijn?) voor1 toon (bijvoorbeeld de C) gebruikt, of voor elke van de 3 oscilatoren elk een toon kan spelen (dus dan drie in totaal, bijvoorbeeld A, B, C). Als je niet weet wat oscillatoren zijn dan denk ik dat het verstandig is om of eens wat synthesizers te gaan bekijken bij een fysieke winkel of heel weinig geld te gaan uitgeven aan een zo goed koop mogelijk polyfoon model.

Bij zowat iedere synthesizer zal het gaan over oscilatoren (of DCO's of wafeforms) en over filters en modulatie. Laat je niet afshrikken, maar als je niet lukraak een kat in de zak wilt kopen denk ik dat dit de plek is waar mensen je wat wegwijs kunnen maken. Maar die dingen kunnen beter niet onduidelijk zijn, net als verschil polyfonisch of monofonisch. Stel voor dat je akkoorden wilt spelen en dat je een monofone hebt gekocht, en dan geen zin hebt om 3 keer voor ieder akkoord die je wilt spelen dat dan een voor een op een multitrack moet gaan inspelen. Dan kom je van een koude kermis thuis.

Als je het wilt weten, dan wil ik het je allemaal uitleggen. Ik denk dat voor jou het meest belangrijk is wat je er mee verwacht te willen gaan doen. Wil je akkoorden makkelijk kunnen spelen? Wil je coole presets gaan gebruiken, wil je veel gaan pielen met timbres om die naar jouw inzicht te veranderen? Of wil je snel dat timbre kunnen maken dat je in jouw hoofd hebt(als dat zo is, forget about it als je nieuw bent dan kun je beter een cursus eerst gaan volgen).

Check deze link eens, als je gewoon wilt pielen en een mogelijke kat in de zak van 471 euro by bax voor lief neemt, dan is een minilogue in ieder geval een synthesizer waar je akkoorden mee kunt spelen net als met een piano. Iedere beginner begint met klooien. Dus mijn vraag is, wat denk jij dat een synthesizer is en wat verwacht je er mee te kunnen doen? Waarvoor zou je die willen gebruiken?
 
Laatst gewijzigd:
Overigens is polyfonie wel gebonden aan een aantal. Bij een gewone piano kun je net zoveel toetsen indrukken als je vingers en tenen hebt, maar bij synthesizers staat er meestal een aantal bij. By de minilogue is dat 8voudige polyfonie, dat betekent dat je dus 8 toetsen in kan drukken en dan 8 verschillende tonen kan horen. Bij een piano kun je met al je vingers dus tegelijk 10 tonen spelen, das dus 2 meer dan bij de minilogue. Digitale synthesizers zijn vaak goedkoper als het om polyfonie gaat, die hebben met gemak vaak meer dan 10 voudige polyfonie. Bij analoge synths lopen de kosten vaak op met de polyfonie, omdat het niet met een chip gaat maar een evenredig aantal elektrische componenten. En dat doet het kostenplaatje stijgen. Afhankelijk wel genre muziek je wilt spelen (als dat een wens is) en hoe bereid je bent om een het bespelen van een synth te leren kan ik je op weg helpen.

En ja er zijn ook synths zonder toetsen, ik heb daar een voorliefde voor omdat ik al een master toetsenbord heb en mij dat ruimte bespaard omdat ik veel meer synths heb. Waarschijnlijk is het nog interessanter voor je om eens met gratis VST plugins aan de slag te gaan die een analoge of digitale synth nadoen. Dan heb je meer ervaring, weet je beter of het wat voor je is en wat je nodig hebt voor wat jij er mee wilt doen.
 
Als je beginner bent en nog niets heb dan lijkt mij dat je het best een beetje een allround synth kan kopen met lekker wat knoppen en niet al te moeilijk.
Kijk naar een polyfone synth als je ook iets met akkoorden wil want een monofone synth kan alleen enkele noten spelen zoals een baslijn of een leadlijn.
Ik raad je een Deepmind 6 aan, die is nog geen 500 euro en is heel goed om in te stappen, er zit een sequencer op en een arpeggiator, 2 lfo's, lekker wat modulatiemogelijkheden en heel veel presets om ook in het begin meteen lekker wat akkoorden en baslijntjes te gebruiken zodat je ook vrij makelijk een track kan maken.
Daarnaast veel knoppen zodat je ook meteen met sounddesign en synthese kan beginnen en er zit een uitgebreide hele goede effectenafdeling in.
Maar luister ook vooral op youtube welke synthesizer qua klank je aanstaat want je kan de beste synth kopen die er is maar als die niet lekker klinkt voor jou dan krijg je geen inspiratie.
 
Laatst gewijzigd:
Ik raad je een Deepmind 6 aan, die is nog geen 500 euro en is heel goed om in te stappen, er zit een sequencer op en een arpeggiator, 2 lfo's, lekker wat modulatiemogelijkheden en heel veel presets om ook in het begin meteen lekker wat

Deepmind is inderdaad zeer veel synth voor je geld ik heb de Deepmind12 Desktop. (die wil je dan niet, dan wil je de deepmind 12 met toetsenbord, toetsenbord is best lekker). Het is alleen een enorme menudive synt. Ik zou gaan met iets meer controls. Maar het advies begrijp ik. Analogue mogelijkheden en zeer veelzijdig. Je kunt er absoluut veel op leren. Maar weet je, de Korgs onder de 150 euro zoals de volca kunnen behoorlijk leuke dingetjes zijn om house mee te gaan maken. Korg heeft dan echt veel te bieden. Deepmind vind ik daarom net ff in een ander genre of stapje te hoog als je niet nog weet hoeveel energie je er in wilt stoppen. Eerst veel lol maken en dan leren. Bijna iedere student die ooit een muziek instrument begint, stopt ermee naar 4 jaar. Kies voor waar je denkt gewoon lol van te hebben en leren op plan 2. Serieus. En zeker als het om kinderen gaat.

Weet je nog... Blok fluit moeten spelen voor dat je de op die muziekschool moest. Dat was toch gewoon helemaal niet stoer en ###-liedjes. Ik zelf wilde sax spelen toen ik 4 was (uit mijzelf) mocht niet wegens tanden, wilde geen blokfluit. Op mijn achtste les van een conservatorium student op de meest goedkope brakke sletterige huursax die er te krijgen was. Ik was er ape trots op en onafscheidelijk. Moest mee op vakantie, anders heimwee. Drama. Grassi was het, elke keer na de les de boel weer terug buigen. Hij was van Marsmuziek, ik was dat niet van plan ik wilde Charlie Parker. De deal was hij gaf me een nummer op en ik mocht er zelf een inbrengen. Toen begon voor mij de lol.
En geen ouders hebben die gaan pronken of commentaar geven. Waarom iets goed willen doen als je uiteindelijk dan er minder plezier van hebt en dan andere leukere dingen gaat zien. Ik heb daar zo veel aan gehad, ik speel nu mijn hele leven sax. Het ding is een dagboek geworden. Liefdes verdriet heeft het eruit geknald, een nieuw vriendinnetje. De hele zooi. Ik geniet er nog steeds een beetje meer van. Zeker ik nu ook andere instrumenten er aan toevoeg. Een fijne workflow vinden geeft ook meer lol. Oh en bereid je voor dat het een lange leerweg is, dan is het alvast geen te hoge verwachting
 
Laatst gewijzigd:
Oh en kijk goed rond.. Vergeet niet dat je tweede hands veel moois kan krijgen, als het niet tussen de MP aanbod te vinden is, check dan markt plaats en vergelijk eens met Bax, Thomann ed. Je ziet zelf wel waar het goedkoopste is. Wees niet te lief met onderhandelen. Allemaal synth heads die de ene naar de andere kopen en verkopen en dan soms best veel van de nieuwprijs willen. Zo hoeft het niet te werken. Pats. :doei:Vergelijk altijd met B-stock. B-stock zijn gewoon goede synhts, maar met kleine krasje etc. Voor de zekerheid altijd ff checken wat het de doos is die mist.. Daar niet over miepen als je budget gaat.
 
Op youtube krijg je al een aardig idee van het apparaat.

Lievelings youtube lijstje van Gnarly
  1. Loopop <- Beste reviews
  2. Bo Beats <- net ff een andere smaak synths
  3. Dr mix <- leert je ook liedjes na namaken met synths
  4. True Cuckoo <-fijne mafkees die je laat zien hoe je sounds maakt
  5. Noir Et Blanc Vie <- die hards
  6. Jexus - WC Olo Garb <- Cult status
Er zijn nog meer maar dat is wel ff goed zo

Wat staat NIET op mijn favoriete lijstjes. Van die prodent smile gasten die alle synths een soort sponsorpraatje geven of gewoon rommelig zijn, imo.
  1. Sweetwater
  2. Sonicstate <niet echt slecht, maar niet kritisch genoeg
Mensen nog leuke aanvullingen van leerzame en binge-drool reviews?
 
Heel erg fijn voor je uitgebreide uitleg. Hoewel heel veel termen voor mij niet echt duidelijk zijn ben ik er wel achter gekomen dat ik beter voor een digitale piano of keyboard kan gaan. Ik hoef momenteel niet per se zelf geluiden te kunnen maken. Ik heb een synthesizer en piano keybaord als eenzelfde instrument gezien. Maar dat is dus niet het geval :)
 
Op youtube krijg je al een aardig idee van het apparaat.

Lievelings youtube lijstje van Gnarly
  1. Loopop <- Beste reviews
  2. Bo Beats <- net ff een andere smaak synths
  3. Dr mix <- leert je ook liedjes na namaken met synths
  4. True Cuckoo <-fijne mafkees die je laat zien hoe je sounds maakt
  5. Noir Et Blanc Vie <- die hards
  6. Jexus - WC Olo Garb <- Cult status
Er zijn nog meer maar dat is wel ff goed zo

Wat staat NIET op mijn favoriete lijstjes. Van die prodent smile gasten die alle synths een soort sponsorpraatje geven of gewoon rommelig zijn, imo.
  1. Sweetwater
  2. Sonicstate <niet echt slecht, maar niet kritisch genoeg
Mensen nog leuke aanvullingen van leerzame en binge-drool reviews?

Loopop en DR Mix zijn erg tof, qua Youtube kanalen.

Om meer te leren over synths kun je ook kijken op de youtube pagina van Reverb. Daar leggen ze de basis qua synths uit
 
Dr mix is errrrug van de gesponserde verkoop tegenwoordig. Alles aan of in z'n nieuwe studio is gesponserd. :(
En ja, hij kan spelen en is enthousiast, maar het is eigenlijk teveel van het goede.
 
Wat staat NIET op mijn favoriete lijstjes. Van die prodent smile gasten die alle synths een soort sponsorpraatje geven of gewoon rommelig zijn, imo.

Je kan van Sweetwater zeggen wat je wilt maar de demo's van Daniël Fisher zijn erg goed te noemen, die man weet heel goed waar ie het over heeft.
Speelt ook vaak een half uurtje op een nieuwe synth zonder geoewehoer maar wel kundig.
Ik neem je niet serieus als je zegt dat dit een soort sponsorpraatjes zijn;

 
Dr mix is errrrug van de gesponserde verkoop tegenwoordig. Alles aan of in z'n nieuwe studio is gesponserd. :(
En ja, hij kan spelen en is enthousiast, maar het is eigenlijk teveel van het goede.

Eens. Maar de content is wel goed.
 
Je kan van Sweetwater zeggen wat je wilt maar de demo's van Daniël Fisher zijn erg goed te noemen, die man weet heel goed waar ie het over heeft.
Speelt ook vaak een half uurtje op een nieuwe synth zonder geoewehoer maar wel kundig.
Ik neem je niet serieus als je zegt dat dit een soort sponsorpraatjes zijn;



Ik ken je niet, dus als je mij niet serieus neemt kan me dat op zich niet zoveel schelen. Ik vraag me af of je op basis van een uitspraak van iemand al kan roepen: "dan neem ik iemand niet serieus". Erg aardig dat te zeggen vind ik dat niet. Veel is subjectief, zo ook jouw reactie. Een beetje sociale skills en relativering kom je ver mee in de wereld. Ik zal niet zeggen dat ik sweetwater slecht vind. Ik vind loopop veel beter. Ik zeg dat Sweetwater niet op mijn favorietenlijst staat. En dat is mijn voorkeur. Zo werkt dat met favorieten. Daar ga ik - niet toevallig - lekker ff zelf over. :)
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==
Wie wat ik schrijf niet interessant vind of daar een eigen subjectieve mening bij heeft, dat kan en zal vast genoeg gebeuren.

Nu ff inhoudelijk...

Er zijn veel kanalen, waar iedere synthesizer die wordt gesproken geweldig wordt gevonden door de reviewer. Dat kan zijn als het iemand is met een patron account, die geen enkel ander motief heeft dan voor een community interessante spullen bespreken. Als die dan alleen spullen koopt van zijn eigen geld en dus geen minder spul koopt dan is dat goed te begrijpen. Er zijn ook kanalen waar een commercieel motief aan vast zit, bijvoorbeeld waarbij artikelen worden opgestuurd om te reviewen, etc, etc. Als de reviews daar 99% alleen maar lovend zijn, dan heb ik daar minder aan. Loopop komt altijd met pro's en con's en die doet dat volledig van patron.

Soms vind ik gesponsorde kanalen goed om andere redenen dan reviews, een voorbeeld daarvan vind ik Dr mix. En een voorbeeld waarbij ik dat niet vind is Sweetwater.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top