Live spelen / jammen?

lindros

Strangled
Lid sinds
30 augustus 2004
Berichten
101
Locatie
Wassenaar
Hey allemaal,

Zijn er hier ook mensen die live spelen of wel eens jammen i.p.v. op zolderkamertjes achter de PC wat in elkaar zetten?

Groeten,
Jos.
 
jazeker. ik speel ook samen met 'n drummer (forumlid maks), gitarist, bassist en zangeres. onlangs nog samen opgetreden op t langweiligkeit festival in den haag. op dit optreden speelden we mijn downtempo triphop nummers: ik op laptop met ableton en synths, zij live instrumenten en zingen. erg cool.
 
Jahoor, ik doe ook mijn best met onze band Silhouette. Optreden nog niet, maar we repeteren elke dinsdag en gaan zeker optreden.
 
Vroegah eventjes in bandje gespeeld.
Bleek dat ik veel te individualistisch ben ik vind gewoon dat iets op een bepaalde manier gespeeld moet worden en kreeg te veel discussies over akoorden. En ik had altijd ruzie met de gitaristen omdat die dachten dat de gitaar het enige instrument in de band was terwijl dat natuurlijk keyboards zijn:D
Men zetten alles keihard waardoor ik mezelf niet meer kon horen echt irri.
Nu heb ik Full control bevalt me veel beter.
 
Heb nu al drie keer live muziek gemaakt voor een theater productie, en dat beviel me wel.
Tijdens de laatste productie hadden we een orkest van 10 man, en 10 acteurs. Dat alles met de nodige micro's en monitors. En een regisseur voor de acteurs + dirigent om de live muziek wat te sturen. Was heel leuk om zo met 10 man samen te spelen en tegelijkertijd uw muziek aanpassen aan wat er op scene gebeurd. Als die me nog es vragen om mee te doen doe ik zekerst terug mee.

Origineel geplaatst door Exzit
Men zetten alles keihard waardoor ik mezelf niet meer kon horen echt irri.

Tja, dat is een typische gitaristen-kwaal, alles op tien zetten (als 't van die mannen afhangt worden er versterkers gemaakt die tot elf gaan :D )
 
Joh, hier nog eentje.

Vroeger veel in bandjes gespeeld. Op een gegeven moment kwam dat mijn neus uit. Veel te lang in een band blijven zitten waar de inspiratie al lang weg was. En dan is het niet leuk om op zaterdagavond met je zware spullen van jeugdhonk naar jongerencentrum te slepen.

Dus vervolgens een hele tijd alleen maar thuis gemusiceerd. En ook hele tijden gewoon niks meer gedaan. Maar heb nu de smaak weer een beetje te pakken. Zonder pretenties en ambities covertjes spelen met een bandje op mijn werk (ik speel daar bas, hihi). Samen met anderen spelen is gewoon heel leuk.
 
Ik heb net dit weekend een paar optredens gehad als bandleider in een musical productie en ik speel in een coverband.

Maar Jos, bedoel je dat je op zoek bent naar iemand om mee te spelen/jammen, of is het puur voor de inventarisatie? gezien de plek waar de thread staat ('ik ben op zoek naar....')
 
rosession3.jpg


jep! Nu ik werk heb ik (na nog wat verwoede pogingen) de bands eerst opgegeven en doe alleen nog liedjes schrijven, en een 'cafe duo', met een vriend op gitaar en ik op rhodes, en verder een jamsessie als ik het qua tijd en fitheid red! Veel mogelijkheden hier in Berlijn! Hierboven sta ik met allemaal volslagen onbekenden op de bĆ¼hne in 'cafe Garbaty'

de jam-tips
- DOEN DUS! hup op t podium, niet treuzelen, je redt 't wel.
- Keyboard altijd bij je hebben, doe geen wilde sounds, maar iets expressiefs, zodat je jezelf goed hoort, en niet ondergaat in de chaos. Gewoon piano is vaak het best!
- Een stand bij je is handig, maar barkruk doet het ook, versterker is ook handig maar vaak kun je op PA inpluggen. Da's makkelijker, en je komt weer makkelijk weg als je geen zin meer hebt
- denk vantevoren na of je andere mensen op je keyboard wilt laten spelen! denk na: 1 schaap over de dam.... je kunt het dan niet meer controleren!
- heb een vast setje liedjes in je hoofd, het liefst niet te ingewikkeld! I will survive, Long train running, Need your love so bad,....
- heb wat simpele akkoordschemaatjes in je hoofd (van jezelf of van een bestaand liedje) : als keyboarder word je vaak gevraagd te beginnen en het is niet goed als je dan niet weet wat je moet en daardoor zenuwachtig wordt! Je kunt die akkoorden ook meenemen op een paar kopietjes zodat je die aan iedereen kan geven
- speel veel blues!! Blues is altijd de ideale jambasis (wel saai natuurlijk, maar 'de mensen' vinden het leuk)
- neem muzikant-vrienden mee, maar NEEM HET PODIUM NIET OVER ALLEMAAL! t is geen gratis chaotisch band optreden!
- kijk elkaar aan op het podium en communiceer als je naar de bridge gaat, of iets anders gaat doen
- begeleid! speel jezelf niet constant op de voorgrond. Speel soms gewoon ff niks en lach naar de ladies...
- verlaat het podium als er meer dan 5 gitaristen staan :D
 
yips, ik speel vaak live. meestal als drummer. jammen of als vaste/interim drummer met bekende en minder bekende namen, maar ik wil binnenkort ook met de laptop de bĆ¼hne op.
 
Origineel geplaatst door kefkekeyser
Tja, dat is een typische gitaristen-kwaal, alles op tien zetten (als 't van die mannen afhangt worden er versterkers gemaakt die tot elf gaan :D )
Sterker nog: er zijn versterkers die tot 11 gaan :D (Soldano, geloof ik)

Irritante gewoonte van de heren gitaristen, inderdaad en ik ben zelf gitarist, kejjuh nagaan ;)

Ik speel al weer enkele jaren met versterkeremulator en dat bevalt eenieder erg goed. Met band optreden is er tegenwoordig even niet bij, maar ik zou echt geen constructie met blazende en feedbackende gitaarversterkers als monitors meer willen: gewoon lekker via in-ear-monitoring en alleen drums acoustisch (mijn band is instrumentaal, btw).

Tot dusver heb ik een stuk of 2 keren gejamd met een andere gitarist die daadwerkelijk snapte dat niet alles op 10 hoefde =(
 
Yep, ik speel het liefst live.
Ik speel vooral hammond, rhodes, wurlitzer en piano in een 70'er jaren georienteerde band met eigen materiaal.
Een beetje in de traditie van Little Feat en The Band zeg maar....

www.swampchicken.nl

De site is wat verouderd maar er staan nog wat (oude) geluidsfragmenten op.

De muziek die wij maken komt meestal voort uit jams. Iemand komt met een riffje of een thema of zelfs alleen maar een kort drumloopje en van daaruit wordt er 'gebouwd'. Ook bouwen we bewust ruimte in songs om te jammen, ook bij optredens. Solo's uitbouwen en zo. Erg leuk en doodeng om voor het eerst te doen. Maar in de loop van de tijd bouw je wat ervaring op en leer je je medebandleden zo goed aanvoelen dat het bijna vanzelf gaat. Meestal dan, soms loopt het nog steeds heerlijk in de soep. maar ook dat is leuk.

Mijn tip voor een goede jam: Begin met ofwel een bluesschema (zo'n simpel 12-maten schemaatje) of begin met een loopje of rifje en probeer dan te blijven hangen in een toonsoort. Als dat uitgewerkt is kun je wat gaan varieren. Sommige goede songs bestaan ook nauwelijks uit meer dan 2 akkoorden 'bv. Feelin' Allright van Joe Cocker)
 
Origineel geplaatst door Meinte37
Sterker nog: er zijn versterkers die tot 11 gaan :D (Soldano, geloof ik)

Irritante gewoonte van de heren gitaristen, inderdaad en ik ben zelf gitarist, kejjuh nagaan ;) Tot dusver heb ik een stuk of 2 keren gejamd met een andere gitarist die daadwerkelijk snapte dat niet alles op 10 hoefde =(

Wat mij trouwens bij veel live optredens van bands vaak opvalt is dat de keyboards en synths vaak veel te zacht in de mix staan en dus niet goed hoorbaar zijn en in de brei opgaan. Vind ik erg jammer.
 
Origineel geplaatst door Exzit
Wat mij trouwens bij veel live optredens van bands vaak opvalt is dat de keyboards en synths vaak veel te zacht in de mix staan en dus niet goed hoorbaar zijn en in de brei opgaan. Vind ik erg jammer.
Helemaal waar, maar dat komt vooral door die vermalijde gitaristen. Die produceren nl. in hun eentje met hun versterkers op 10 al een heleboel geluid vanaf het podium en meestal nog op oorhoogte, ook. PA moet daar dus overheen (vaak niet te doen omdat de trommelvliesjes des publieks nou eenmaal een eindige rekbaarheid hebben en lawaaiwetgeving roet in het eten gooit) of het geluidsbeeld alleen aanvullen met alles minus de gitaren, maar dat is vaak ook niet wenselijk omdat het gitaargeluid dan te veel in de buurt van het podium blijft (maar daar dus wel enorm luid is) en de FOH-mixers dit niet altijd toelaten (niet voldoende bussen e.d.) of de geluidsm/v niet gewend is op die manier te werken. Daar komen de monitors nog 'ns bovenop. Uiteindelijk ben je vooral bezig elkaar op het podium te overschreeuwen en dat maakt het er voor het geluid als geheel zeker niet beter op.

Het hele probleem is gewoon dat gitaristen traditioneel vinden dat hun versterkers heel hard moeten staan om een goed geluid te hebben. Persoonlijk vind ik dat meer een kwestie van arrogantie en luiheid om naar een goede oplossing te zoeken, bijv. in de vorm van een goede versterkeremulator (Line6 Pod o.i.d.) of de luidsprekers off stage in een coffin zetten met een mic ervoor, zodat je al niet je muur van geluid op het podium hebt. Toegegeven, voor jams is dat laatste misschien wat minder haalbaar, maar versterkeremulatoren moeten geen probleem zijn. Beide oplossingen vereisen wel dat gitaristen leren spelen met minder eigen lawaai, maar je ook wat voor een beter geluid overhebben. Uiteindelijk kun je ook voor in-ear-monitoring gaan en dan heb je volgens mij altijd wel voldoende lawaai, als je wilt.
 
Origineel geplaatst door Meinte37
Helemaal waar, maar dat komt vooral door die vermalijde gitaristen. Die produceren nl. in hun eentje met hun versterkers op 10 al een heleboel geluid vanaf het podium en meestal nog op oorhoogte, ook. PA moet daar dus overheen (vaak niet te doen omdat de trommelvliesjes des publieks nou eenmaal een eindige rekbaarheid hebben en lawaaiwetgeving roet in het eten gooit) of het geluidsbeeld alleen aanvullen met alles minus de gitaren, maar dat is vaak ook niet wenselijk omdat het gitaargeluid dan te veel in de buurt van het podium blijft (maar daar dus wel enorm luid is) en de FOH-mixers dit niet altijd toelaten (niet voldoende bussen e.d.) of de geluidsm/v niet gewend is op die manier te werken. Daar komen de monitors nog 'ns bovenop. Uiteindelijk ben je vooral bezig elkaar op het podium te overschreeuwen en dat maakt het er voor het geluid als geheel zeker niet beter op.

Het hele probleem is gewoon dat gitaristen traditioneel vinden dat hun versterkers heel hard moeten staan om een goed geluid te hebben. Persoonlijk vind ik dat meer een kwestie van arrogantie en luiheid om naar een goede oplossing te zoeken, bijv. in de vorm van een goede versterkeremulator (Line6 Pod o.i.d.) of de luidsprekers off stage in een coffin zetten met een mic ervoor, zodat je al niet je muur van geluid op het podium hebt. Toegegeven, voor jams is dat laatste misschien wat minder haalbaar, maar versterkeremulatoren moeten geen probleem zijn. Beide oplossingen vereisen wel dat gitaristen leren spelen met minder eigen lawaai, maar je ook wat voor een beter geluid overhebben. Uiteindelijk kun je ook voor in-ear-monitoring gaan en dan heb je volgens mij altijd wel voldoende lawaai, als je wilt.

Jammen als keyboard speler is gemiddeld niet echt leuk vanwege dit probleem.
Heb een keer een orgel partij in een band moeten spelen kon mezelf niet meer horen maar daardoor ging ik dus ook fout spelen. Zelfde effect als iemand met en koptelefoon op staat te zingen en zichzelf niet hoort.
 
Wij hebben een gitarist die af en toe dat zelfde probleem heeft. Niet omdat hij iedereen wil overstemmen maar gewoon omdat hij gek ik op zijn Fender Twin. Over het algemeen hebben de toetsen bij onze muziek een behoorlijk prominente rol. Ik zou af en toe liever een wat lager volume overall hebben. Vooral om de vocalen en backing vocals goed te laten uitkomen.

Overigens speel ik met mijn hammond via een combo preamp over een Leslie 760 en die gaat nog veel harder dan de meeste gitaarversterkers. Ik maak me dus ook af en toe wel schuldig aan TE HARD SPELEN
 
Back
Top